Plaatjes netjes resizen in artikelen

Pagina: 1
Acties:

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:54
Dit is een opmerking in het algemeen, maar ik kom het nu melden omdat ik het in een nieuwsbericht zag waarin ik het niet zo mooi vond.

nieuws: KPN na testen optimistisch over draadloos breedband

Het plaatje bij dit nieuwsbericht is 512x387 pixels. Dat zou echter niet netjes in de layout passen, dus Wilbert heeft een stukje HTML gebruikt om er 400x302 pixels van te maken.

Het probleem is dat deze werkwijze in vrijwel iedere browser een pixel resize op zal leveren. Met sommige plaatjes is dat niet erg, maar zeker met dit plaatje, met de rechte lijnen, doet het imho gigantisch afbreuk aan de afbeelding, omdat het gebouw nu niet meer is gemaakt van strakke lijnen, maar van "trappetjes".

Het zal bij vele nieuwsposters wel bekend zijn hoe het wel moet, maar misschien toevallig bij Wilbert (nog) niet, en wellicht ook bij anderen (ik haal dit bericht slechts aan als voorbeeld, het komt vast vaker voor maar het valt mij ook niet altijd op). Dat is niet erg, maar daarom dit topic, om het in de toekomst goed te doen: heeft een plaatje niet het gewenste formaat, trek het dan even door een applicatie als The GIMP (gratis voor diverse platformen, een ander beeldbewerkingsprogramma kan natuurlijk ook), zoek de rescale of resize optie in het programma en kies bij voorkeur voor een Lanczos resize, en als dat niet kan een bicubic resize en als dat ook niet mogelijk is bilinear. Sla het resultaat op als een nieuw bestand en gebruik dat, en resize niet in HTML.

Een resize in HTML blijft er wel vaak goed uitzien als je verkleint naar b.v. precies de helft of een kwart van het formaat, maar dan is het eigenlijk een beetje zonde van de bandbreedte :).

(uitleg hoe het wel moet erbij voor de volledigheid)

Nog de opmerking dat het volgens mij meestal wel goed gaat. Maar dit topic als reminder :).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-02 21:35
Het viel me al eerder op dat het plaatje niet geweldig geresized was, maar ik had niet door dat het door een HTML-resize kwam en ik had geen zin om het originele plaatje op te zoeken. Maar aangezien die niet nodig is zal ik het gelijk even verbeteren.

The devil is in the details.

• Qwerty-273
  • Laatst online: 17:03

Qwerty-273

Meukposter

W3ird_N3rd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 17:07:
... trek het dan even door een applicatie als The GIMP (gratis voor diverse platformen, een ander beeldbewerkingsprogramma kan natuurlijk ook) ...
XnView doet het ook zonder morren :-) (als iemand nog iets anders zocht dan The GIMP)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:00

crisp

Devver

Pixelated

Opera doet dat resizen toch best netjes:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ba86bf450d68fc24593e99f02fa14789/thumb.png

Intentionally left blank

• Hahn
Dat is inderdaad opmerkelijk veel beter, alleen jammer dat Opera misschien door maar iets van 2% van onze bezoekers wordt gebruikt :P

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:00

crisp

Devver

Pixelated

Hahn schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 22:51:
Dat is inderdaad opmerkelijk veel beter, alleen jammer dat Opera misschien door maar iets van 2% van onze bezoekers wordt gebruikt :P
3,26% van de sessies en 5,77% van de hits (ingelogde bezoekers) ;)

Maar het bewijst wel dat browsers het beter zouden kunnen :)

Intentionally left blank

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hoe doet Firefox 3.0 dat? Ook netjes? Dat zou ik namelijk verwachten gezien het gebruik van Cairo.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
In plaats van over browsers discussiëren is het misschien handiger om een oplossing te vinden? Misschien een serverside resize (soort van "check images" zoals op het forum maar die dan meteen afbeeldingen echt resized) ?

We are shaping the future

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Toevallig idd want het viel me gisteren ook al op bij dat plaatje.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:42
voor eenieder die geinteresseerd is hoe firefox 3 het doet :P

Afbeeldingslocatie: http://ramondejesus.be/imgupload/images/firefox3resize.JPG
(zit wel behoorlijk wat jpg-compressie overheen maar het idee is duidelijk )

overigens is wat mij betreft de mogelijkheid om plaatjes door browsers te laten resizen volkomen overbodig :P
Plaatjes moeten gewoon aan de serverkant op goed formaat gezet worden! :P Dit scheelt bandbreedte voor t.net en ook voor de gebruikers ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ramon schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 23:42:
Plaatjes moeten gewoon aan de serverkant op goed formaat gezet worden! :P Dit scheelt bandbreedte voor t.net en ook voor de gebruikers ;)
Inderdaad. Als dat niet gebeurt, dan moeten we dat handmatig oplossen en niet direct een technische oplossing bedenken.

• DaannO
Harm schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 23:48:
[...]

Inderdaad. Als dat niet gebeurt, dan moeten we dat handmatig oplossen en niet direct een technische oplossing bedenken.
Vroeg ik me idd net af. Waarom niet even een plaatje downloaden resizen en uploaden in de CMS? Doe ik ook zo altijd. :?

• Hahn
Dat is ook de normale gang van zaken bij ons, alleen was dat deze keer niet gebeurd.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Een technische oplossing zou natuurlijk ook wel tof zijn, bespaart de nieuwsposters ongetwijfeld veel moeite...

Maarja, staat het van te voren vast hoe groot een bepaald plaatje wordt? Of is dat per nieuws0l verschillend? Kan me voorstellen dat de devvers zoiets hebben van: ja, dikke vinger, doe het lekker zelf. (Hoewel 't denk ik een kleine moeite is...)

• DaannO
Gewoon een offline tool schrijven zoals de T.net poster voor de CMS die ook automatisch resized. Dus in 1x goed het artikel uploaded. :)

• Hielko
  • Laatst online: 16:05
Gewoon resizen in Photoshop oid is imo het beste - en dat is ook wat ik altijd doe - die php-resize dingen leveren meestal toch niet een topkwaliteit.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Hielko schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 00:08:
Gewoon resizen in Photoshop oid is imo het beste - en dat is ook wat ik altijd doe - die php-resize dingen leveren meestal toch niet een topkwaliteit.
Daar zijn modules voor zoals ImageMagick of NetPBM ;)

We are shaping the future

• Mentalist
  • Laatst online: 12:54
crisp schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 23:02:
Maar het bewijst wel dat browsers het beter zouden kunnen :)
Ik vraag me al jaren af waarom browsers een pixel resize toepassen. Misschien wel juist zodat beginnende webmasters zien dat ze 't verkeerd doen :+. Als ik me niet vergis zou een browser in principe een plaatje in gecomprimeerd formaat moeten downloaden, dat omzetten naar rauwe pixels, die pixels resizen adhv. de HTML en het resultaat in rauwe pixels in het RAM zetten. Ik zie niet in waarom je bij het resizen dan niet een bilinear of beter filter zou kunnen gebruiken, PC's zijn volgens mij al jaren snel genoeg om dat redelijk vlot af te handelen zolang de afbeelding niet erg groot is. Maar dat komt er nu dus ook echt aan.

Alleen gebruiken de meeste op dit moment in gebruik zijnde browsers een pixel resize, en sowieso lijkt het me wel zo netjes om het gewoon goed te doen :P. Ergens heeft het misschien wel iets om, op het moment dat browsers met een goed scaling filter gemeengoed zijn, standaard plaatjes te plaatsen die iets groter dan nodig zijn. Misschien krijgen browsers dan ook een "zoom" functie zodat je meer details kan zien als je dat wilt. Maar voor nu kan men beter gewoon het juiste formaat uploaden :).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Osiris
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op donderdag 23 augustus 2007 @ 00:27:
[...]

Ergens heeft het misschien wel iets om, op het moment dat browsers met een goed scaling filter gemeengoed zijn, standaard plaatjes te plaatsen die iets groter dan nodig zijn. Misschien krijgen browsers dan ook een "zoom" functie zodat je meer details kan zien als je dat wilt. Maar voor nu kan men beter gewoon het juiste formaat uploaden :).
Om zo'n "zoom"-functie genoeg nut te laten hebben, betekent dat wel dat je ook meteen een relatief flink groot plaatje moet hebben, vergeleken met wat je browser standaard laat zien. Dat betekent dus ook enorm veel nutteloze data die gedownload moet worden voor users (laat dat eens 90% zijn, ik noem maar wat) die er geen gebruik van zullen maken. En er zijn nog steeds landen waarbij datalimieten gemeengoed zijn ;)

Nee, browsers mogen w.m.b. gewoon lekker de 'snelle' pixelresizing toepassen. PC's mogen misschien wel 'snel genoeg' zijn, maar je wilt uiteraard je pagina wel zo snel mogelijk gerendert zien. Wellicht dat, desondanks die "snelle PCs" 't toch nog tienden van seconden scheelt. Heck, straks gaan ze in Fotografie fullframe ongeresizede foto's plaatsen, "omdat het toch wel kan". Nee dank je :P
Pagina: 1