online AA of mindere kwaliteit toepassen op afbeeldingen

Pagina: 1
Acties:

• NeORay
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:36
Hallo allemaal,
even een vraag, ik heb op een website een phpscript staan dat verschillende afbeeldingen bij berschillende aanvragen laat zien. Omdat het 'gat' waar de afbeeldingen in moeten komen kleiner is dan de afbeeldingen zelf, worden de afbeeldingen gedownsized.(de afbeeldingen worden ook al in een andere webapplicatie gebruikt, en het is ondoenlijk om twee afbeeldingen databases bij te gaan houden ivm de grootte van deze database.) Hierdoor krijgen alle afbeeldingen de welbekende karterandjes.. :|
Om deze weg te werken lijkt het mij het meest voor de hand liggen de afbeeldingen óf te antaliasen, óf de kwaliteit wat naar beneden te schroeven(een beetje meer blur ofzo). Dit moet dan dus wel 'on the fly gaan gebeuren. Op het moment dat een bepaalde afbeelding wordt getoond moet er dus een dergelijke actie ondernomen worden.
Mij vraag is dus; is dit überhaupt mogelijk? en zo ja, waarmee?
Ik heb google al zwaar lastig gevallen met het volgende vraagstuk, maar dat heeft tot nu toe helaas weinig opgeleverd..
Ik hoop dat jullie me een beetje verder op weg kunnen helpen!
bvd!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-11 10:32

Kvn

Zoek eens naar GDLib :)

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

• Ja dat is mogelijk
• Nee dat wil je niet
• Het kan met wat PHP en de GD library (of ImageMagick)
• Maar dit kost je *veel* cpu kracht
• Een beter idee is om dit eenmalig te laten doen per image en dat op te laten slaan in een cache directory

Image resize scripts vind je over het hele internet :)

Stop uploading passwords to Github!

• NeORay
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:36
SchizoDuckie schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 16:53:
• Ja dat is mogelijk
• Nee dat wil je niet
• Het kan met wat PHP en de GD library (of ImageMagick)
• Maar dit kost je *veel* cpu kracht

ok, maar geldt dat dan ook bij afbeeldingen van 350x480(geresized naar 138x190)?

• Een beter idee is om dit eenmalig te laten doen per image en dat op te laten slaan in een cache directory

hiervoor worden eigenlijk te vaak nieuwe afbeelding toegevoegd en verwijderd. Dit zou beteken dat er twee directories moeten worden bijgehouden en dat is niet bepaald wenselijk.

Image resize scripts vind je over het hele internet :)

ja, dat zal inderdaad niet zo snel een probleem vormen.

[ Voor 6% gewijzigd door NeORay op 22-08-2007 17:00 ]

• BlackIce
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11 10:36
NeORay schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 16:59:
ok, maar geldt dat dan ook bij afbeeldingen van 350x480(geresized naar 138x190)?
Ja, er zijn genoeg scripts die gewoon de vrijheid geven je eigen resoluties te kiezen en anders kan je zelf nog wel dingen veranderen, eventjes zoeken op php.net en je weet hoe je functies moet gebruiken, GDlib staat daar ook op.

hiervoor worden eigenlijk te vaak nieuwe afbeelding toegevoegd en verwijderd. Dit zou beteken dat er twee directories moeten worden bijgehouden en dat is niet bepaald wenselijk.
Dat valt heel erg mee, als er een afbeelding verwijderd word kan je de geresizde versie ook gewoon weggooien. Het kost echt veel processorkracht, dat heb je er na 2 impressies al wel uit. En anders doe je het in dezelfde dir, dan heb je plaatje.jpg en plaatje_thumb.jpg oid.