[Artifacts] Videokaart kaduuk?

Pagina: 1
Acties:

• Frostu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-07 20:29
Hoi,

Sinds gisteren heeft mijn PC last van hevige artifacts, zo erg zelfs dat het scherm nauwelijks meer leesbaar is. Hier een tweetal screens ter verduidelijking:

Afbeeldingslocatie: http://img267.imageshack.us/img267/2445/artifacts1ya1.jpg
en
Afbeeldingslocatie: http://img528.imageshack.us/img528/606/artifacts2qq4.jpg
Voordat de PC in windows boot, tijdens het opstarten dus, valt er eigenlijk nog minder te zien, in de BIOS komen is dus niet mogelijk. Ik heb eigenlijk zelf geen verklaring hiervoor, de temps waren zoals altijd stabiel (40-50 graden van de graka), er leek weinig aan de hand. Ik had trouwens al een tijdje geen zware 3D applicaties gebruikt, speelde alleen redelijk lang en vaak een 2D game (Maplestory), dat wel vaak de resolutie rescalede van 1280x1024 naar 640x480 (er zit geen windowed mode in die game). Geen idee of dat er wat mee te maken kan hebben, maar toch.

Het systeem is 1,5 jaar oud (garantie is vervallen helaas, was trouwens custom-built door de pczaak, in dit geval Azerty dus niet een of ander standaard systeempje) met de volgende specs:

CPU: Amd 64 3200+ (OC'ed naar 2400 Mhz, temps stabiel) met Arctic 64 Freezer Pro cooler
Mobo: MSI K8N Neo4-FI
Graka: Gigabyte GF 6800 GS (Niet OC'ed op het moment dat de artifacts verschenen, heb ik wel eens overgeclockt gehad, binnen veilige marges) met een Zalman VF700-AlCu
Geheugen: 2X512 MB Ram Twinmos
HD: Hitatchi T7K250 160GB
Behuizing/Voeding: Antec Sonata II, 450W voeding
Monitor: BenQ FP71GX , 17" TFT
Ik draai WinXP SP2.

Wat ik heb geprobeerd is het volgende:
  • Voordat de artifacts verschenen had ik de nieuwste Nvidia drivers geïnstalleerd (geen beta, wel de goede voor mijn besturingssysteem/graka). Toen deze verschenen rebootte ik de pc, kon ik enkel nog in Safe Mode komen (normal boot zorgde voor een zwart scherm), waarna ik deze drivers weer verwijderde. Nu zit ik nog steeds zonder drivers, de pc herkent de graka wel maar als ik drivers installeer (maakt niet uit welke, zelfs als ik de "Er is nieuwe hardware gevonden" -wizard automatisch drivers laat installeren) gaat m'n scherm weer op zwart. Behalve in Safe mode dus. Het komt overigens denk ik niet door het installeren van deze drivers, want voordat ik ze installeerde had ik al een paar keer korte tijd zulke artifacts gezien, die wel snel weer verdwenen.
  • Ik heb ook nog even in m'n kast gekeken voor opmerkelijke dingen, maar afgezien van wat overtollig stof leek alles er nog hetzelfde uit te zien als voorheen.
  • Ik heb een van de twee geheugenbankjes uit mijn pc gehaald om te kijken of het daaraan lag, maar toen ik dat deed piepte mijn pc met snelle korte piepen (en bootte ook niet), waarna ik deze maar weer terug deed.
Dus, wat denken jullie dat het kan zijn, en is het duidelijk dat mijn graka naar de knoppen is of niet? RMA-en is volgens mij geen optie, want ik heb de kaart overgeclockt en er zit een andere cooler op..en daarnaast is deze kaart denk ik ook niet meer verkrijgbaar. Ik heb geen andere graka hier liggen of een ander systeem waarop ik mijn "kapotte" graka kan testen.

Alvast bedankt voor jullie hulp =).

Verwijderd

ik bent tog bang voor je graka k heb hetzelfde soort beeld gehad en dat was toen de graka.

• cdgrit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-06 11:01
Aan de drivers ligt het niet aangezien het probleem bij het booten direct begint.

Je zou nogeens een andere monitor kunnen proberen als je er nog eentje hebt. Als dit het niet is dan denk ik dat de videokaart het begeven heeft.

Originele startpagina - Stadindex.nl

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 10:29
Ja, de grafische kaart. Je zou denken, extra koelen lost het probleem wel op aangezien deze beelden pas na een tijdje na het opstarten verschijnen. Bij mij werkte dat iig niet en heb ik voor niets een nieuwe koeler gekocht. Ik zou direct naar een nieuwe kaart gaan kijken ipv tijd en geld aan de oude te besteden.

Verwijderd

W8 zou ik zo zeggen , een vriend had net hezelfde .
Bleek d monitor de boosdoender te zijn .
Test je videokaart eens in een andere pc.
En je monitor ook .

Verwijderd

hmm ik had ook artifacts maar bij mij waren het een aantal gekleurde pixels in beeld... ander scherm geprobeerd, zelfde probleem, andere kaart in mn pc, probleem opgelost...
gelukkig zat er nog garantie op mijn vga-kaart(7900GT), maar helaas was hetzelfde type niet meer leverbaar, heb ik dus een 8800gts ter vervanging gekregen :P

maar ff ontopic, ik denk dat je idd ook ff een ander scherm moet proberen en zoals in de vorige post in een andere pc ff proberen.

• Dbm12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:06
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 22:34:
hmm ik had ook artifacts maar bij mij waren het een aantal gekleurde pixels in beeld... ander scherm geprobeerd, zelfde probleem, andere kaart in mn pc, probleem opgelost...
gelukkig zat er nog garantie op mijn vga-kaart(7900GT), maar helaas was hetzelfde type niet meer leverbaar, heb ik dus een 8800gts ter vervanging gekregen :P

maar ff ontopic, ik denk dat je idd ook ff een ander scherm moet proberen en zoals in de vorige post in een andere pc ff proberen.
Had ook aantal gekleurde pixels in mijn scherm met letters erin. Dacht eerst ook aan mijn grafische kaart die begon te overlijden (7800GT) Eerst kaart er even uit gehaald en dan er weer goed ingedrukt probleem opgelost.

Hij zat er dus niet meer 100% in.

Probeer dus even hem goed aan te drukken of eruit en erin te doen. Vaak kan het een los contactje zijn waardoor hij het wel doet, maar artifacts veroorzaakt.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-07 20:46

Mojo

The Power Within

Lijkt erop dat de kaart niet helemaal meer in orde is. Probeer inderdaad eens een andere videokaart, hier zou je het probleem mee uit kunnen sluiten.

Over de RMA. Ik maak uit je verhaal op dat de kaart "zomaar" kapot is gegaan. Dan is deze dus niet stuk gegaan door je andere cooler of het feit dat deze overgeclocked is. Dan hoef je wat mij betrefd niet nobel te zijn en te zeggen dat je de kaart zelf gesloopt hebt, want dat heb je niet. Als je kaart zo was gaan doen nadat je er een andere cooler op had gezet, was het een ander verhaal geweest.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Kun je evt. de clocks van je kaart lager zetten?
Core @ 50% en mem ook? Als je dan geen arti's hebt kun je redelijk safe zeggen dat je kaart de boosdoener is.

• Frostu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-07 20:29
Hoi, even een update van de situatie:
  • Ik heb mijn monitor (BenQ FP71GX 17") op een andere pc getest, werkte zonder problemen. Daar ligt het dus niet aan.
  • Ik kon de kaart niet underclocken omdat je daarvoor drivers moet installeren (anders herkent RivaTuner je kaart niet), wat niet kon omdat het beeld dan op zwart sprong.
  • De kaart "aangedrukt" zoals Dbm12 zei. Werkte niet, de kaart zat muurvast en goed in het slot.
Nadat ik zag dat het toch echt aan m'n videokaart lag, heeft een kennis van me een nieuw (tijdelijk?) kaartje geregeld.. een 7200GS. Had de kaart zeer snel binnen (rembours verzending), installeerde zonder problemen, heb nu dus weer goed beeld.

Nja, jammer dan van mijn oude kaartje.. het enige wat ik nog kan proberen is RMA.. maar ik heb weinig hoop op een nieuwe kaart eerlijk gezegd. De kaart zelf ziet er in redelijke staat uit, maar dus met een compleet andere cooler en ZEER veel stof. Of het de verzendkosten/tijd/moeite waard zijn, weet ik dus nog niet. Een vervanging van mijn oude kaartje kun je de 7200GS nou ook niet noemen, maarja alles is beter dan niks he :).

Bedankt voor jullie hulp in ieder geval, topic kan wat mij betreft dicht.

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-07 15:45
Probeer eens de standaard koeler erop te zetten, het kan zijn dat het geheugen te warm wordt omdat je 3rd party koelblokjes erop hebt zitten. (en wat je zegt veel stof) misschien is het al onherstelbaar omdat je het geheugen structureel onderkoeld hebt gehad. In geval van RMA, ALTIJD de standaard koeler er op zetten.
Pagina: 1