Hoi,
Sinds gisteren heeft mijn PC last van hevige artifacts, zo erg zelfs dat het scherm nauwelijks meer leesbaar is. Hier een tweetal screens ter verduidelijking:

en

Voordat de PC in windows boot, tijdens het opstarten dus, valt er eigenlijk nog minder te zien, in de BIOS komen is dus niet mogelijk. Ik heb eigenlijk zelf geen verklaring hiervoor, de temps waren zoals altijd stabiel (40-50 graden van de graka), er leek weinig aan de hand. Ik had trouwens al een tijdje geen zware 3D applicaties gebruikt, speelde alleen redelijk lang en vaak een 2D game (Maplestory), dat wel vaak de resolutie rescalede van 1280x1024 naar 640x480 (er zit geen windowed mode in die game). Geen idee of dat er wat mee te maken kan hebben, maar toch.
Het systeem is 1,5 jaar oud (garantie is vervallen helaas, was trouwens custom-built door de pczaak, in dit geval Azerty dus niet een of ander standaard systeempje) met de volgende specs:
CPU: Amd 64 3200+ (OC'ed naar 2400 Mhz, temps stabiel) met Arctic 64 Freezer Pro cooler
Mobo: MSI K8N Neo4-FI
Graka: Gigabyte GF 6800 GS (Niet OC'ed op het moment dat de artifacts verschenen, heb ik wel eens overgeclockt gehad, binnen veilige marges) met een Zalman VF700-AlCu
Geheugen: 2X512 MB Ram Twinmos
HD: Hitatchi T7K250 160GB
Behuizing/Voeding: Antec Sonata II, 450W voeding
Monitor: BenQ FP71GX , 17" TFT
Ik draai WinXP SP2.
Wat ik heb geprobeerd is het volgende:
Alvast bedankt voor jullie hulp =).
Sinds gisteren heeft mijn PC last van hevige artifacts, zo erg zelfs dat het scherm nauwelijks meer leesbaar is. Hier een tweetal screens ter verduidelijking:

en

Voordat de PC in windows boot, tijdens het opstarten dus, valt er eigenlijk nog minder te zien, in de BIOS komen is dus niet mogelijk. Ik heb eigenlijk zelf geen verklaring hiervoor, de temps waren zoals altijd stabiel (40-50 graden van de graka), er leek weinig aan de hand. Ik had trouwens al een tijdje geen zware 3D applicaties gebruikt, speelde alleen redelijk lang en vaak een 2D game (Maplestory), dat wel vaak de resolutie rescalede van 1280x1024 naar 640x480 (er zit geen windowed mode in die game). Geen idee of dat er wat mee te maken kan hebben, maar toch.
Het systeem is 1,5 jaar oud (garantie is vervallen helaas, was trouwens custom-built door de pczaak, in dit geval Azerty dus niet een of ander standaard systeempje) met de volgende specs:
CPU: Amd 64 3200+ (OC'ed naar 2400 Mhz, temps stabiel) met Arctic 64 Freezer Pro cooler
Mobo: MSI K8N Neo4-FI
Graka: Gigabyte GF 6800 GS (Niet OC'ed op het moment dat de artifacts verschenen, heb ik wel eens overgeclockt gehad, binnen veilige marges) met een Zalman VF700-AlCu
Geheugen: 2X512 MB Ram Twinmos
HD: Hitatchi T7K250 160GB
Behuizing/Voeding: Antec Sonata II, 450W voeding
Monitor: BenQ FP71GX , 17" TFT
Ik draai WinXP SP2.
Wat ik heb geprobeerd is het volgende:
- Voordat de artifacts verschenen had ik de nieuwste Nvidia drivers geïnstalleerd (geen beta, wel de goede voor mijn besturingssysteem/graka). Toen deze verschenen rebootte ik de pc, kon ik enkel nog in Safe Mode komen (normal boot zorgde voor een zwart scherm), waarna ik deze drivers weer verwijderde. Nu zit ik nog steeds zonder drivers, de pc herkent de graka wel maar als ik drivers installeer (maakt niet uit welke, zelfs als ik de "Er is nieuwe hardware gevonden" -wizard automatisch drivers laat installeren) gaat m'n scherm weer op zwart. Behalve in Safe mode dus. Het komt overigens denk ik niet door het installeren van deze drivers, want voordat ik ze installeerde had ik al een paar keer korte tijd zulke artifacts gezien, die wel snel weer verdwenen.
- Ik heb ook nog even in m'n kast gekeken voor opmerkelijke dingen, maar afgezien van wat overtollig stof leek alles er nog hetzelfde uit te zien als voorheen.
- Ik heb een van de twee geheugenbankjes uit mijn pc gehaald om te kijken of het daaraan lag, maar toen ik dat deed piepte mijn pc met snelle korte piepen (en bootte ook niet), waarna ik deze maar weer terug deed.
Alvast bedankt voor jullie hulp =).