Toon posts:

Probleem statische lading op kabelaansluiting @home

Pagina: 1
Acties:
  • 533 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Normaal open ik niet zo snel een topic ergens over maar in dit geval zie ik weinig andere opties. Het gaat over het volgende:

Sinds 3 weken heb ik grote problemen met mijn internet verbinding van @home. Het probleem was dat bij mijn motorola SB5100 modem, hij bij het 3 lichtje bleef knipperen. Ik natuurlijk gelijk contact gezocht met de helpdesk van @home waarna de lange nasleep van ellende begon. Het probleem had ik namelijk ook geconstateerd als dat het TX signaal zeer hoog stond.

Wat normaal bij de modem op +/- 48 tot 51 dbmV moet staan begon het bij mij bij 53 tot 55 en later naar 58 dbmV.

De helpdesk van @home constateerde ook een te hoge TX waarde en plande een monteur in ( 3 dagen wachten dus ). Op de geplande afspraak constateerde de monteur dat het aan de kabel lag en vertelde mij deze te vervangen door een groene grondkabel. ( ik had namelijk de aansluiting in de huiskamer doorverbonden naar de meterkast ). Verder kon het volgens de monteur niks zijn want het signaal in de wijkkast was goed.

Ik stad en land afgezocht naar zo'n kabel en kwam er achter dat deze levertijd had ( dus nog langer wachten ).

Ik was dat niet van plan en geloofde het verhaal ook niet echt aangezien het al meer als een half jaar al goed gewerkt had. Dus heb ik de modem en splitter direct op de aansluiting in de woonkamer aangesloten. Ik constateerde dat het probleem er nog was en dat dat dus onmogelijk aan de doorverbonden kabel kon liggen omdat deze nu niet aangesloten was.

Weer contact gezocht met @home ( 1,5 week verder dus) en nu was mijn verbinding nog erger en onstabieler geworden. Ik kreeg te horen dat alle aansluitingen vervangen moesten worden exclusief modem. Ik kreeg een verhuispakket opnieuw opgestuurd en moest alles vervangen.

Na 1 week te wachten op de levering ( dus we zijn nu 2,5 week verder ) kon ik alles vervangen met als uitkomst dat het probleem nog niet verholpen was. ( nog steeds 55 tot 58 dbmV TX waarde ).

Dit was net voor het weekend en nam dus gelijk weer contact met @home op. Ik kreeg weer het verzoek om en afspraak te maken voor een monteur maandags erop. Deze kwam langs en ik moet zeggen dat hij wel kundig leek. Hij vertelde mij dat er waarschijnlijk een statische lading op de lijn zat en deze even ontkracht moest worden d.m.v. een trucje die hij wist . Dit scheen gelijk resultaat te hebben omdat de TX waarde terug zakte tot 51 dbmV.

Hij heeft het signaal nagemeten en die bleek in orde te zijn.Ik blij natuurlijk dat na 3 weken het probleem schijnbaar was opgelost.

Nu ben ik 3 dagen verder en zie ik wederom de TX waarde omhoog gaan naar 55 dbmV. Ik verwacht dan ook dat hij einde deze week wederom te hoog uitkomt en misschien de statische lading terug is.

Na deze lange voorgeschiedenis mijn vraag nu. Heeft iemand hier ook ervaring mee gehad en wat kan hier de oorzaak van zijn . Tevens wil ik ook graag weten wat ik hiertegen kan doen en hoe je de kabelaansluiting "ontkracht".

Ik zelf denk de volgende mogelijkheden van het probleem.

1. Modem stuk zodat er een statisch signaal via de modem op de aansluiting komt.
2. zwerfstromen in de grond waardoor mijn tv kabel storing ondervind ( eerst was dat niet dus beetje raar wel ).
3. Probleem in de wijkkast ?.

Graag hoor ik van jullie e.v.t. ervaringen en oplossingen hiervoor.

Alvast bedankt

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 14:04
Hmmm.. geen idee of de opstellingen van @home een galvanische scheiding hebben, maar het kan zijn dat je last hebt van mantelstroom. Vooral nieuwe (lcd)TV's zenden soms een voltage terug over de randaarde van de coaxkabel en hierdoor kan het zijn dat er spanning op de hardware komt te staan. Je zou eens kunnen proberen om je tv's los te halen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik lees eigenlijk twee losse problemen:

1) iets is niet goed geaard en/of galvanisch gescheiden
2) modem staat te hoog te zenden, dus is er teveel demping in de upstream

Mbt dat eerste probleem zou je moeten nagaan of de AOP in huis wel galvanisch scheidt en geaard is. In oudere huizen wil de aarding nogal eens ontbreken. Als je daar de mantel aardt zou je van je spanning op de mantel af moeten zijn.

Het tweede lijkt me vrij duidelijk - zo'n modem is ontworpen om bij de eerste aansluiting in huis geplaatst te worden. Jij hebt echter tussen woonkamer en meterkast doorgelust. Dat dempt hier en daar nogal, wat waarschijnlik je retourproblemen verklaart. Modem bij eerste aansluitpunt plaatsen zou eea moeten verbeteren.

Oslik blyat! Oslik!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-12 21:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

dion_b schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 14:36:
Dat 2e zou natuurlijk bewust door het modem kunnen worden gedaan als gevolg van het 1e, omdat hij doorheeft dat er storing (brom, vanwege de evt aardlus) op het signaal zit. Wellicht gaat ie dan vanzelf iets omhoog zodat de signaal ruis verhouding dus 'goed' blijft.

@TS:
Zoek even naar een mantel scheidings filter hier op GoT en in diverse webshops.
Dat is een klein goedkope passief kastje wat de mantel van je coax galvanisch kan scheiden tussen de het aanbiedpunt van @home en de rest van je apparatuur.
Wellicht heb je er meer nodig om mantelstromen tussen je TV en je modem ook te ontkoppelen.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 14:36:
Ik lees eigenlijk twee losse problemen:

Mbt dat eerste probleem zou je moeten nagaan of de AOP in huis wel galvanisch scheidt en geaard is. In oudere huizen wil de aarding nogal eens ontbreken. Als je daar de mantel aardt zou je van je spanning op de mantel af moeten zijn.

Het tweede lijkt me vrij duidelijk - zo'n modem is ontworpen om bij de eerste aansluiting in huis geplaatst te worden. Jij hebt echter tussen woonkamer en meterkast doorgelust. Dat dempt hier en daar nogal, wat waarschijnlik je retourproblemen verklaart. Modem bij eerste aansluitpunt plaatsen zou eea moeten verbeteren.
Ik zal even nagaan of er voor je eerste reactie iets te vinden is.Bij je 2e reactie heb ik in de topic al aangegeven dat ik dus de modem nu ook direct op de aansluiting heb zitten. Dus geen doorverbonden kabel. Dus dat geeft geen verbetering ;)

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-11 14:32
Kan het niet zo zijn dat er water in de kabel zit, niet bij jouw thuis maar in de grond???
Dit geeft ook een weerstand, waardoor je mischien een hogere TX waarde krijgt.

En een groene grondkabel kopen is naar mijn weten de grootste onzin, het is een standaard 75 ohm coaxkabel en aangezien hij bij je thuis ligt is het een c12 kabel.
Deze kabel kan je gewoon in het wit koppelen aan die groene kabel mits het ook een c12 75 Ohm kabel is.
Hij heeft in de wijkkast gekeken (de eindversterker) dat daar het signaal goed is kan wel kloppen maar hoe is het signaal tussen de AOP en de wijkcentrale klopt die wel???

En naar mijn weten is een AOP niet overal geaard.

Als ik het zo bekijk ligt het toch echt bij de kabelleverancier en @home kan dit nameten.

Succes er mee.

Verwijderd

Wij hebben ook zoiets thuis. Ons signaal is heel slecht, en ze kunnen ons niet helpen ! :(

Verwijderd

Topicstarter
Queenfanmichel schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 17:50:
Kan het niet zo zijn dat er water in de kabel zit, niet bij jouw thuis maar in de grond???
Dit geeft ook een weerstand, waardoor je mischien een hogere TX waarde krijgt.

En een groene grondkabel kopen is naar mijn weten de grootste onzin, het is een standaard 75 ohm coaxkabel en aangezien hij bij je thuis ligt is het een c12 kabel.
Deze kabel kan je gewoon in het wit koppelen aan die groene kabel mits het ook een c12 75 Ohm kabel is.
Hij heeft in de wijkkast gekeken (de eindversterker) dat daar het signaal goed is kan wel kloppen maar hoe is het signaal tussen de AOP en de wijkcentrale klopt die wel???

En naar mijn weten is een AOP niet overal geaard.

Als ik het zo bekijk ligt het toch echt bij de kabelleverancier en @home kan dit nameten.

Succes er mee.
Thnx voor je reply. Ik zit net een heel stuk te lezen over mantelstroom filters. Klinkt aannemelijk en ga ik ook wel testen denk ik.
Het enige wat ik me afvraag om de aansluiting galvanisch te kunnen scheiden is of ik zo'n filter gewoon tussen de aansluiting en de modem kan zetten . Of moet ik hem ergens anders plaatsen?
Iemand ervaring hiermee ?

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-12 16:58
Zit er wel een splitter tussen die je erbij krijgt?

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:56

sanzut

It's always christmas time

Heb even in mijn modem gekeken, bij mij staan er de volgende gegevens;
Downstream Value
Frequency 316000000 Hz Locked
Signal to Noise Ratio 35 dB
Power Level -3 dBmV
The Downstream Power Level reading is a snapshot taken at the time this page was requested. Please Reload/Refresh this Page for a new reading

Upstream Value
Channel ID 3
Frequency 22000000 Hz Ranged
Power Level 53 dBmV

Toen wij overigens problemen hadden met ons internet bleek dat mn vader bij het ophangen van het modem per ongeluk door de coax kabel had heen geboord, waardoor er soms wel/soms geen contact was :+ kwam aan het licht toen Essent de kabel wilde gaan vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
bastian433 schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 19:42:
Zit er wel een splitter tussen die je erbij krijgt?
Ja de splitter zit ertussen. Overgens zonder splitter heeft hij dezelfde waardes

Even voor de volledigheid zal ik ook even mijn modem gegevens neerzetten.

Frequency 148000000 Hz Locked
Power Level -8 dB The Downstream Power Level reading is a snapshot taken at the time this page was requested. Please Reload/Refresh this Page for a new reading

Upstream Value
Channel ID 4
Frequency 53800000 Hz Ranged

Power Level 55 dBmV

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2007 22:27 ]

• DrumandBass
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 20:03

DrumandBass

Less is more!

Ha, iemand met hetzelfde probleem.

Een dikke maand geleden ben ik overgestapt naar @home en vanaf de eerste dag heb ik een internet verbinding die constant weg klapt.
Ook bij mij zit de upstream versterking op zijn max 55db, en klapt na een aantal seconden de verbinding eruit.
Ik heb de afgelopen maand 4 monteurs langs gehad, en nog steeds werkt het niet. Omdat ik in het "buiten" gebied zit. Fijn maar ik betaal wel voor iets wat jullie niet kunnen waarmaken.
Morgen komt er weer een monteur langs, als het hierna nog niet gemaakt is(grote kans) dan zeg ik @home op.

Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB

Verwijderd

Heb hier ook een soort gelijk probleem dat de modem offline gaat, stroom er af en er weer op werkt niet altijd maar als ik de coax cabel er af en weer op draai is de modem zo weer online, erg maf allemaal.
Heb al geklaagt bij @home en heb een verhuisdoos ontvangen en geinstaleerd maar het probleem blijft helaas.

Frequency 378000000 Hz Locked
Power Level 0 dB

Upstream Value
Channel ID 1
Frequency 43504000 Hz Ranged
Power Level 45 dBmV
Pagina: 1