Slecht signaal met Hirschmann multitap

Pagina: 1
Acties:
  • 322 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pret|IA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-12-2009

pret|IA

I live in an anummene!

Topicstarter
Mijn situatie:

C12 van @home in kruipruimte verlengd m.b.v. een cabelcom koppelstuk (hoogwaardig ding van 22 euro) pluseen krimpsok eromheen gedaan ivm mogelijke vochtigheid. De verlenging vind plaats met 6 meter naar mijn meterkast en maak gebruikt van een kwailiteits sateliet-kabel á la KOKA779.

In de meterkast de AOP geinstalleerd en het standaardkabeltje van de AOP naar de signaalverdeler geinstalleerd.

Signaalverdeler gaat naar het kabelmodem en aan de voorkant naar mijn hirschmann 4-voudige multitap.

Vanuit de eerste uitgang (demping 12,5db meen ik) gaat deze via dezelfde kabelsoort als naar mijn AOP (die KOKA799 look a like) naar mijn woonkamer (ca. 7 meter). Hier zit een een hirschmann einddoos op en gaat vervolgens naar mijn Humax decoder en via scart (en coax voor analoog) naar mijn LCD.

De 2de aansluiting op de multitap gaat naar boven (ca. 5 meter) en hierop zit een hirschmann rijgdoos met de weerstand in de uitgang.

De overige 2 uitgangen + de doorlusverbinding hebben een eindweerstand.

Alle stekkers zijn schroef F-connectoren en 1 stekker welke ik zelf heb moeten bevestigen (de rest is van @Home) is een Hirschmann gewonen coax stekker.

Wat is het probleem
De signaalkwaliteit van het analoge signaal is slecht.
Digitaal is het ook niet veel beter. Kwaliteit is 100% zegt de decoder, maar het signaal is 8% en de errorrate zit rond de 5 a 6!! Slecht dus!

Wat heb ik geprobeert
1. Decoder rechtstreeks op de AOP: signaal 51%
2. Decoder rechtstreeks op de signaalverdeler: signaal 49/50%
3. kabel welke naar mijn woonkamer gaat aansluiten op de doorlusverbinding van de multitap (demping iets van 3,8db) : signaal 41%
4. multitap ingewisseld en eindweerstanden laten checken: resultaat niet gewijzigd

Iemand een idee ????? Ook de verkoper van de gerenomeerde shop waar ik het spul gekocht heb weet het niet meer!

http://srom.zgp.org || "Did u use Tha Magic Book ?"

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Wat voor signaal heb je via modem als je die direct op AOP aansluit? Volgens mij is via de webinterface signaalkwaliteit op te halen. Maak een schema, is makkelijker lezen hoe situatie is.

[ Voor 17% gewijzigd door PcDealer op 22-08-2007 11:54 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• Gdsur5all
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-02 14:20
Je noemt het AOP wat jij zelf hebt gemaakt / gefixed vanaf je kruipruimte met 6 meter coax.
Dit is niet de juiste benaming > aangezien AOP het Abonne overname Punt is waar het dus je huis binnenkomt in je kruipruimte.

Als het gewoon goed werkt bij het AOP in je kruipruimte zonder die verlenging dan heb je toch iets niet goed gedaan.

Immers je zal toch de modem zo dicht mogelijk bij het AOP moeten aansluiten. en de versterker ook.
Wat je nu doet is de ruis ook versterken die na 6 meter coax er wel op zit.

Versterk het signaal met een goede versterker die retourgeschikt is en deze kosten wel meer dan €22,-

Als je van de versterker van hirschman maar 2 uitgangen benut waarom koop je dan geen versterker met maar 2 uitgangen? zodat dit ook de storing vermindert.

[ Voor 4% gewijzigd door Gdsur5all op 22-08-2007 13:22 ]

Verwijderd

Gebruik je wel een versterker voor de multitap? De tapuitgangen dempen te veel om zonder versterker te kunnen werken.
Verder moeten de wandcontactdozen aangesloten op de aftakuitgangen van de multitap einddozen zijn en geen rijgdozen. Rijgdozen dempen veel omdat daar ook een tap zit ingebouwd.
De uitgang van de multitap die weinig dempt, uitgang van de stamleiding, is bedoeld om door te lussen naar een volgende multitap al kun je daar theoretisch ook een rijgdoos op zetten met de uitgang van die doos afgesloten met 75 Ohm.
Ongebruikte uitgangen van de multitap afsluiten met 75 Ohm weerstanden.

• pret|IA

pret|IA

I live in an anummene!

Topicstarter
Gdsur5all, ik ben het niet met je eens.

Als AOP wordt bedoel de doos met 1 gaat, waar normaalgesproken de groene C12 kabel in zit.
Aangezien ik mijn C12 moest verleggen (zat eerst in woonkmaer en wil hem in meterkast) moest ik de kabel de kruipruimte in krijgen en heir verlnegn. Dit heb ik gedaan met een cabelcom-connector. Een betere mogelijkheid is hier niet voor. Ook wat betreftde soort kabel waarmee ik verlengt heb ik een stuk beter dan de C12 van @home, dus dit is geen probleem.

op dit moment heb ik geen versterker (een multutap is een verdeelstation)

Daarnaast zal ik proberen een tekening te maken....(als ik hier een tool voor kan vinden hier op mijn werk, ...of anders ff downloaden :P )

• Gdsur5all
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-02 14:20
Maar het AOP is eigendom van @home en niet van de gebruiker.
Uiteindelijk als het niet gaat werken en je misschien zelfs storing zou gaan geven op het netwerk, kunnen ze jou daarvoor verantwoordelijk houden als het daardoor komt.

Mijn inziens moet het AOP altijd verplaatst worden door de kabelmaatschappij zelf indien dit nodig is.

en excuus ja een multitap is geen versterker.
Maar een splitsing geeft per splitsing signaalverlies. dus het signaal gaat toch achteruit in kwaliteit enzo.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Een overnamepunt is meer dan alleen een connectortje, het is ook de punt waarvanaf de verantwoordelijkheid voor storingen bepaald wordt (jouw kant = jouw probleem, kabelaars kant = kabelaars probleem).

Je moet er ook rekening mee houden dat het signaal in de eindversterker ingeregeld is op hoe lang de coaxkabel naar jouw huis is. Als jij zelf gaat schuiven ermee zonder dat opnieuw in de eindversterker ingeregeld wordt, riskeer je dat het signaal op jouw "AOP" niet conform spec is. Dat heeft niets te maken met de kwaliteit kabel waarmee je oplengt - een las in de kabel dempt sowieso altijd en de afstand erbij telt ook mee.

Ik zou eens voordat je verder gaat met binnenhuisgedoe achter die nieuwe "AOP" van je eerst door (laten) meten of je signaal op dat punt wel goed is. Zo ja, dan kun je idd kijken naar je binnenhuis. Zo nee zul je ofwel de boel moeten herstellen in de originele situatie of even boetekleed aantrekken en aan @Home voorleggen wat je gedaan hebt en of zij jou (waarschijnlijk tegen betaling) kunnen helpen om een en ander op orde te krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

• pret|IA

pret|IA

I live in an anummene!

Topicstarter
Gdsur5all:

ik heb navraag gedan over wat wel en niet mag, en blijkbaar is hetgeen TOT aan je huis van @home. Alles wat binnenligt is van jezelf en ben je ook zelf verantwoordelijk voor. Dus...ik zou me dan aan regeltjes gehouden hebben.

En ja...zo'n multi trap geeft demping...12,5db op de 1ste aansluitein, op de 2de iets van 13of 14 en zo verder.....

• pret|IA

pret|IA

I live in an anummene!

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 13:38:
Ik zou eens voordat je verder gaat met binnenhuisgedoe achter die nieuwe "AOP" van je eerst door (laten) meten of je signaal op dat punt wel goed is.
Ja, als ik dus op de AOP mijn decoder "inprik" zit ik goed met mijn signaal...... (51% sterkte zegtd e Humax)
Zo nee zul je ofwel de boel moeten herstellen in de originele situatie of even boetekleed aantrekken en aan @Home voorleggen wat je gedaan hebt en of zij jou (waarschijnlijk tegen betaling) kunnen helpen om een en ander op orde te krijgen.
Ja, verleggen van je AOP door @home kan, maar dit koest iets van 150 euro of zo....nou....dit is mijn allerlaatste optie als de rest niet werkt.......

Verwijderd

Inderdaad, verleggen van de AOP dient door @home gedaan te worden. Daar doen ze meestal ook niet moeilijk over. Bij mij is die in ieder geval (met wat praten) kostenloos verlegd van de woonkamer naar de meterkast. De originele aansluiting was helemaal ingebouwd, dus daar was geen ruimte meer voor een modem. De monteur had eigenlijk weinig andere keus.
Ik heb overigens ook alles met Hirschman spullen gedaan, maar had toch nog een (Hirschman-) versterker nodig. Ok, hij draait net niet op de laagste stand, maar zonder was het beeld (analoog) niet geweldig. Digitaal was het overigens geen enkel probleem.
Een goede tip, gebruik altijd einddozen, nooit doorlusdozen. Deze dempen teveel.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2007 13:48 ]

• pret|IA

pret|IA

I live in an anummene!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 13:48:
Een goede tip, gebruik altijd einddozen, nooit doorlusdozen. Deze dempen teveel.
Tja, zou dat graag willen, maar dan zou ik 2 coax-cabels naar bijna (op 15 cm na, een muur nl.) dezelfde plek moeten brengen. En al zou ik dat wel willen, dan gaat dat helaas niet passen (2x STP Cat5e en 2 x KOKA799 in een 5/8 buis ???? nah....)

Verwijderd

pret schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 13:52:
[...]

Tja, zou dat graag willen, maar dan zou ik 2 coax-cabels naar bijna (op 15 cm na, een muur nl.) dezelfde plek moeten brengen. En al zou ik dat wel willen, dan gaat dat helaas niet passen (2x STP Cat5e en 2 x KOKA799 in een 5/8 buis ???? nah....)
Die 2x STP Cat5e worden die voor twee aansluitingen gebruikt ? Zo ja, die kun je ook over een kabel laten lopen (vooropgesteld dat je geen gigabit gebruikt). Er worden nml maar 4 van de 8 kabeltjes gebruikt. Zo heb ik het thuis al jaren draaien, nog nooit problemen mee gehad, zelf niet met ftp heen en terug over deze kabel.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

pret schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 13:39:
Gdsur5all:

ik heb navraag gedan over wat wel en niet mag, en blijkbaar is hetgeen TOT aan je huis van @home. Alles wat binnenligt is van jezelf en ben je ook zelf verantwoordelijk voor. Dus...ik zou me dan aan regeltjes gehouden hebben.
Niet correct. Tot en met de AOP is kabelaar daarna binnenshuis voor eigen rekening en verantwoording.

[ Voor 11% gewijzigd door PcDealer op 22-08-2007 14:00 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• gertjan!
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als je geen versterker wilt gebruiken kun je waarschijnlijk beter een splitter ipv een multitap gebruiken.
Hiervoor zijn 4 weg splitters met f-connectors.
Pagina: 1