Toon posts:

Seam Carving Image Resizing

Pagina: 1
Acties:
  • 362 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Kwam vandaag een interessant item tegen op flabber.nl.
Weet iemand iets meer over deze techniek en welk programma dit kan?

http://youtube.com/watch?v=6NcIJXTlugc - filmpje over het programma en de werking er van.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:12
Ook toevallig, mijn oog viel net op hetzelfde op dpreview. http://www.dpreview.com/n...mcarvingimageresizing.asp

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:17

Zoefff

❤ 

Thanks to a forum member 'teabore' for spotting this pretty amazing new resizing technique from Dr Ariel Shamir and Shai Avidan of the Efi Arazi School of Computer Science. Revealed SIGGRAPH this new method of image resizing looks for seams (not simple columns or rows) of pixels with the 'least energy' (least contrast / change in detail) both vertically and horizontally in the image and then uses this to enable resizing without losing important image content such as human subjects or other detail. This technique can be used for reducing and enlarging images as well as removing items from the image which are not wanted (by manually painting 'negative weight' over an area of the image). But less of my waffle just jump in and watch this video of the algorithm in use, I assure you it will make considerably more sense. (Purist photographers look away now).
De bedenker van dit algoritme @ http://www.faculty.idc.ac.il/arik/ . De werking ervan @ http://www.faculty.idc.ac.il/arik/imret.pdf, maar het is me te traag om dat op dit moment te bekijken :P

De topicstart had van mij overigens wel wat uitgebreider gemogen, dit is wel erg summier. En met een simpele zoekopdracht had je in ieder geval bovenstaande info kunnen vinden.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Topicstarter
Tsja ik was misschien een beetje te enthousiast.. Had het .pdf'je al wel gevonden maar ben meer geinteresseerd naar een programma die dit kan (kan ik namelijk niet vinden).

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:50
Mh, ziet er best wel interessant uit, en voor zover ik uit het filmpje kan opmaken is het zelfs vrij eenvoudig om dit algoritme te implementeren.
Misschien dat als ik wat tijd heb dat ik wel eens probeer of ik er zelf iets mee kan maken :)

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Het algorithme is niet zo ingewikkeld afhankelijk van de energy function die je kiest. In Matlab is het zeker in een half uur gepiept. Ik vraag me bij sommige voorbeelden af wat je er nou aan hebt en het werkt duidelijk niet op alle getoonde beelden.

Wat ze eigenlijk zouden willen is een seam die overall het minste energie heeft. Dus niet bij een lokaal minimum in de energyfunction beginnen, maar middels dynamic programming een overall minimale seam te vinden die aan de criteria voldoet. Maar goed, dat is vast voor het volgende paper :+

Ik heb het algoritme in Matlab nu nagebouwd en lees nu dat ze in het paper inderdaad dynamic programming gebruiken! :+

Een leuk speeltje maar het is nog redelijk traag en ik heb de criteria voor optimaal invoegen en wegnemen van de seams in beide richtingen nog niet toegevoegd :P

[ Voor 21% gewijzigd door 0rbit op 25-08-2007 12:11 ]

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

In het youtube filmpje gaat het allemaal flitsend vlug! :)

Ik weet niet welke tool ze gebruiken, maar ik wil 'em best een keertje gebruiken. 8)

Echt iets voor de ontwikkelaars van Photoshop om daar mee aan de gang te gaan. In CS4 misschien? :)

Het is een techniek die indrukwekkende resultaten laat zien.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Verwijderd schreef op zondag 26 augustus 2007 @ 13:44:
Het is een techniek die indrukwekkende resultaten laat zien.
Het is een leuke tool, maar bij veel van de getoonde voorbeelden denk ik: Als je zoiets nodig hebt heb je als fotograaf gewoon met je neus gekeken en de verkeerde hoek gekozen, toch? :+ Natuurlijk is het zo dat de proporties en lege vlakken in een foto soms niet overeenkomen met de wensen van de ontwerpen. In dat geval is het een leuke gadget die alsnog nabewerking vereist.

Verder zijn er denk ik betere methoden om een beeld op te rekken of te verkleinen. Het simpelweg kiezen van een enkele lijn in het beeld om op basis daarvan tot synthese te komen is wat beperkt. Het is veel interessanter om een iets meer statistische texture-based aanpak te doen of een modelbased aanpak. Daar zijn overigens ook genoeg papers over, maar die hebben niet als doel het resizen van beelden.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Pagina: 1