Asus P5K geeft krakend geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 835 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cerntje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-01 11:12
Tweakers,

sinds goed een week in het bezit van mijn nieuwe configuratie, bestaande uit:

Asus P5K Deluxe met wifi (onboard sound Soundmax HD)
Intel C2D 2,4GHz
2GB OCZ geheugen
ATI X1950XT 256MB
Creative Augdigy 2 ZS (in PCI-slot rechtstreeks onder de videokaart)
Linksys Wireless-N WMP300N #2 (in onderste PCI-slot, ik had deze kaart al voor mijn nieuwe pc)

Ik ben nu al een week aan het stoeien met een probleem in het geluid (Ik draai Windows XP). Als ik muziek luister, een game speel, of gewoon in windows aan het werk ben zonder geluid aan hoor ik krakend geluid uit de boxen. Maar als ik bijv. via winamp een nummer draai gaat het nummer een paar seconden veel langzamer draaien, niet echt een kraakgeluid. Als mijn PC in activiteit toeneemt, bijv. een bestand uitpakken, een zwaar programma openen dan neemt het kraakgeluid exponentieel toe.

Het probleem doet zich voor zowel bij mijn creative Audigy kaart als de onboard Soundmax HD. Ik zat te denken aan magnetische interferentie, wat ik in een ander topic tegenkwam, maar als ik de SPDIF met een optische kabel aansluit op mijn Z5500, dan hoor ik nog steeds precies hetzelfde. Het probleem doet zich ook voor als ik alleen een koptelefoon aansluit.

Als ik het programma DPCLAT (www.thesycon.de) draai, dan komt het kraken altijd overeen met een rode uitschieter. Daarop heb ik in mijn device manager stuk voor stuk alle apparaten gedisabled om te kijken of het probleem zich nog steeds voordeed, het hielp niets. Ik heb ook mijn Audigy kaart + linksys kaart allebei verwijderd uit het systeem, maar dan blijft het probleem nog steeds bestaan met de onboard soundkaart.

Alle laatste drivers zijn verder geinstalleerd, maar nog veranderd dit niks aan het probleem.

Ik ben verder uiterst tevreden met het systeem, alleen dit probleem blijft erg irritant. Iemand ideeen?

Alvast bedankt! _/-\o_

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-02 15:27
Ik heb dit gekraak met een Audigy 4 kaart en ook idd met winamp enz, windows geluiden en dxdiag.
Windows Media Player, Media Player Classic gaat goed.

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik heb dit probleem dus ook!! het is heel vervelend, heb een nieuw systeem en hoor over zowel de analoge als digitale uitgang van mijn EMU 1212m geluidskaart heel veel gekraak!

Heeft iemand al een oplossing gevonden?

Verwijderd

Hoi,

heb hetzelfde probleem met mijn systeem (via de onboard sound):
Antec 900
Asus P5k mobo
IC2DUO E6750
2GB Kingston pc6400 cl4 geheugen
asus en8600 GTS Silent
2*SS Spinpoint 500GB

Krakende geluiden bij alle sound (o.a. opstart en afsluit windows tingeltje, games en mp3 playback). Ik draai office XP pro. Nieuwste drivers van realtek en asus geinstalleerd, nog geen bios update..

MP3 vertraagd langzaamaan (het lijtk wel of er een of ander buffer volloopt), vervolgens "versn de playback weer en begin het feest van voren af aan.

Andere symptomen:
- windows system idle (ik doe nog niks op een nog redelijk leeg systeem) geeft een erg fluctuerende CPU belasting. variërend van 0 tot 20% (is dat normaal?)

Iemand al een oplossing?
Wellicht conflict met onbaord RAID, die ik niet gebruik?

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

ik plug de geluidskaart altijd in het onderste slot omdat de bovenste eerder storing veroorzaken op een of andere manier, onboard geluid heeft eigenlijk altijd wel interferrentie, zijn jullie systemen geaard aangesloten? dat kan ook nog wel eens helpen.
en anders dingen als geheugen en de voeding wisselen en kijken of het probleem zich nogsteeds voor doet.

Verwijderd

Ik heb hier ook last van eigenlijk vol continu.

Bij mij is het een groot gekraak ook als ik niets afspeel.
het gekke is ook, dat zodra de harde schijf gaat spinnen, dit ook als gekraak uit in het geluid.

De pc is niet geaard, aangezien daar ook geen mogelijkheid voor is.

• HKS-Skyline
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 21:23

HKS-Skyline

Vroooom ?

een kabeltje aan het frame van je kast maken, de andere kant met een ringetje aan een buis van de centrale verwarming vast maken, voila, een geaard aangesloten pc.
de storing die je hoord is electro magnetische interferentie, wat word veroorzaakt door lage kwaliteit cirquits, dure versterkers zijn beter afgeschermd en hebben er daarom geen last van, om er voor het grootste deel van af te komen is het het beste om de boel dus te aarden.

Verwijderd

Hoi HKS-Skyline,

Allereerst bedankt voor je moeite om te reageren.. Ik denk echter niet dat je oplossing de goeie is.. Ik bespeur een duidelijke relatie met de CPU belasting, die om een of ander duistere reden heftig fluctueert, zelfs al doe ik niets... Het openbaart zich het meest bij het weergeven van geluid, maar dit is m.i. een symptoom, en niet de oorzaak...

Ik denk zelf aan een driver conflict, hoogstwaarschijnlijk irt de RAID controller(s).

Heb je hierover ook nog een advies?

Verwijderd

Ik had een soortgelijk probleem met mijn P5K moederbord. Soort gestotter/gekraak in het geluid.
Bij mij zat het probleem in de Jmicron IDE driver, ik heb deze vervangen met de standaard Microsoft driver en toen was het opgelost. Maar ja dat was met Vista.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 16:24:
Ik had een soortgelijk probleem met mijn P5K moederbord. Soort gestotter/gekraak in het geluid.
Bij mij zat het probleem in de Jmicron IDE driver, ik heb deze vervangen met de standaard Microsoft driver en toen was het opgelost. Maar ja dat was met Vista.
Enig idee hoe je deze actie uithaalt in winxp sp2? Via aparaatbeheer ofzo? Hoe heb je het in Vista gedaan?

• huubhuub
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05:35
Ik had hetzelfde probleem en wat bleek. Ik draai 1x raid 0 (stripe) op de intel chip. Nu had
de CD ook een programma voor die andere chip geinstalleerd (naam vergeten) terwijl ik daar geen raid op draai (IDE poort).

Toen ik dit programma verwijderde verdwenen mijn problemen

gewoon via start>config>software>RaidUtilblablaIDE>verwijderen

Mischien dat je er iets aan hebt

Jmicron IDE driver <--- dat was de boosdoener ook bij mij

[ Voor 7% gewijzigd door huubhuub op 03-01-2008 18:36 ]

Always bet on Huub

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 18:30:
[...]

Enig idee hoe je deze actie uithaalt in winxp sp2? Via aparaatbeheer ofzo? Hoe heb je het in Vista gedaan?
Ja, via apparaatbeheer en dan naar opslagcontrollers, stuurprogramma bijwerken en dan de driver voor standaard dual channel pci ide controller installeren.

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Bij de voorganger van dit moederbord (P5B-Deluxe), met hetzelfde SoundMax HD, was het altijd een kwestie van de speaker in de kast loskoppelen. Misschien is het probleem dan ook weg?

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 21:33:
[...]

Ja, via apparaatbeheer en dan naar opslagcontrollers, stuurprogramma bijwerken en dan de driver voor standaard dual channel pci ide controller installeren.
hmmm... ik heb onderstaand overzicht in mijn apparaatbeheer (bij IDE controllers, etc.)

Intel ICH9 2 port Serial AYA Storage Controller 1 - 2921
Intel ICH9 2 port Serial AYA Storage Controller 2 - 2926
Primair IDE-kanaal
Primair IDE-kanaal
Secundair IDE-kanaal
Secundair IDE-kanaal

Verder heb ik in mijn BIOS de Jmicron controller gedisabled, anders waren er nog 2 devices meer zichtbaar.

Welke moet ik verwijderen/upgraden? En hoe voorkom ik dat windows (na verwijderen van een device) gewoon weer de via nieuwe hardware gevonden de foute versies installeert?

Verwijderd

Hij stond bij mij onder Opslagcontrollers en niet onder IDE controllers.
Je moet hem niet verwijderen, maar alleen kiezen om een ander stuurprogramma te installeren. En je moet Windows niet laten zoeken naar een driver, maar zelf de driver selecteren. Dan krijg je een lijst te zien met drivers die Windows beschikbaar heeft voor jouw apparaat, en daar tussen staat iets van standaard ide controller.
Ik weet niet wat voor gevolgen het uitschakelen van de Jmicron controller voor gevolgen heeft voor je systeem.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 08 januari 2008 @ 08:51:
Hij stond bij mij onder Opslagcontrollers en niet onder IDE controllers.
Je moet hem niet verwijderen, maar alleen kiezen om een ander stuurprogramma te installeren. En je moet Windows niet laten zoeken naar een driver, maar zelf de driver selecteren. Dan krijg je een lijst te zien met drivers die Windows beschikbaar heeft voor jouw apparaat, en daar tussen staat iets van standaard ide controller.
Ik weet niet wat voor gevolgen het uitschakelen van de Jmicron controller voor gevolgen heeft voor je systeem.
Deze actie heb ik met succes uitgevoerd, maar het probleem is er nog steeds. Wel lijkt het iets minder vaak voor te komen...

Ik heb eerst in de BIOS de jmicron controller weer ge-enabled. Vervolgens verschenen er 4 nieuwe apparaten in de IDE ATA/ATAPI controllers lijst, nl een derde intel, een derde primair IDE kanaal, een derde secundair IDE kanaal, en de jmicron dual channel PCI controller. Deze laatste heb ik conform de instructies nu gewijzigd in de std (microsoft) dual channel pci ide controller.

Maar zoals gezegd, het probleem is er nog steeds... iemand nog meer tips/trics?

NB mijn kast (antec 900) heeft geen internal speaker volgens mij, dus die kan het probleem ook niet veroorzaken. Toch bedankt voort de tip spk2go.

NB2 ben ook wel benieuwd naar een reactie van de tweakers best buy guide samensteller, aangezien ik vrijwel de specs van het multimediasysteem van sept 2007 heb gevolgd. Waarin o.a. dit mobo werd geadviseerd.

Verwijderd

Update:

Dlink DWA 547(PCI insteekkaart tbv wireless N network) blijkt alle storingen te veroorzaken.... deze disabelen in apparaatbeheer had het gewenste effect.

Verwijderd

Hoi,

Ik heb(had) ook een p5k met krakend geluid. Na het lezen van dit forum heb ik meer onderzoek gedaan naar de jMicron driver. Ik had zelf de driver van de ASUS site geinstalleerd. Via de site van Jmicron vond ik een nieuwe versie van de driver. Dit lost voor mij de problemen op.

De driver kan gedownload worden van de volgende FTP site: ftp://driver.jmicron.com.tw

Succes!

• frank131331
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:47
Tijdje geleden dat hier gepost is maar toch wil ik even mijn opmerking kwijt;

Ik had tot vandaag ook last met krakend geluid. Mijn oplossing; in de bios Jmicron op disabled zetten en audio op AC97'. Helaas werkt het niet met HD Audio maar dat is voor mijn geen probleem.

(Misschien heeft iemand hier nog wat aan 8)7)
Pagina: 1