Van HDMI naar s-video met A/V Reciever

Pagina: 1
Acties:
  • 7.738 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:18
Ik wil binnen kort een nieuwe reciever gaan kopen (onkyo 605/705 denk ik), maar nu heb ik daar even een vraag over.

Ik heb nu geen TV met HDMI, maar wil eigenlijk dan de PC aansluiten met een DVI -> HDMI kabel, en dan het beeld weergeven op de TV via S-video.
Is dit mogelijk?

De TV komt er nog wel een keer met HDMI, maar wil met de reciever beginnen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:37

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dat zal moeilijk gaan. Er zullen weinig tot geen receivers zijn die aan downscaling doen; laat staan HDMI downscalen.

Er zijn wel receivers waar je Component naar S-Video kunt downscalen, maar HDMI zal heel moeilijk worden om te vinden.

Tijd voor een nieuwe sig..

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:31

remco_k

een cassettebandje was genoeg

^^ eensch

Heeft die PC niet gewoon een s-video of composiet uitgang die je kan gebruiken, totdat je een andere TV hebt?

Alles kan stuk.

• stimpyrulez
remco_k schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 11:36:
^^ eensch

Heeft die PC niet gewoon een s-video of composiet uitgang die je kan gebruiken, totdat je een andere TV hebt?
Jeps, dat heeft ie wel, maar heb nu een coax liggen voor s-video, maar die wil ik dan gaan gebruiken voor het digitaal geluid (heb nu gewoon jack naar tulp). En heb wel een mediacenter PC, maar die wou ik dan de deur uit doen.

Ach ja en anders had ik de HDMI kabel er al mooi liggen voor de voor de nieuwe tv.
Dan maar wat langer de mediacenter gebruiken, denk ik.

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 16:31

Willem2

Ω is futile

stimpyrulez schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 11:44:
[...]
Jeps, dat heeft ie wel, maar heb nu een coax liggen voor s-video, maar die wil ik dan gaan gebruiken voor het digitaal geluid (heb nu gewoon jack naar tulp). En heb wel een mediacenter PC, maar die wou ik dan de deur uit doen.
Urrrr, en die receiver vervangt je media center?? Of mis ik hier iets?

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• stimpyrulez
Willem2 schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 14:14:
[...]

Urrrr, en die receiver vervangt je media center?? Of mis ik hier iets?
Nope, 2 pc's, gebruik er nu 1 als media center, maar die wil ik dan weg doen. Dus dan gewoon mijn andere PC aansluiten. Maar dan wel via HDMI (is dan de bedoeling)

Maar dan wil ik het beeld dus eigenlijk via de reciever (PC ->HDMI) naar de tv sturen via s-video.

(En dit omdat ik straks een keer een tv met HDMI wil kopen, en dan heb ik gelijk een goede kabel er liggen)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-02 09:29

SeatRider

Hips don't lie

Maar dat kan dus niet. :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• roma0803
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-11-2025

roma0803

Lost

Ok, lees ik hier dat je HDMI niet kunt downscalen naar analoog signaal? Ik heb ook net dit weekend een laptop gekocht die alleen een HDMI (en DVI) uitgang heeft. Het zou mooi zijn als ik deze voorlopig op één of andere manier kon aansluiten op mijn traditionele beeldbuis tv middels S-Video of Scart of zo. Dit totdat er een LCD TV komt. Ik heb er een A/V versterker tussen zitten, maar ik begrijp uit wat ik hierboven lees dat het aansluiten van de digitale HDMI op een analoge aansluiting niet gemaakt kan worden. Correct?

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

roma0803 schreef op maandag 03 september 2007 @ 11:49:
Ok, lees ik hier dat je HDMI niet kunt downscalen naar analoog signaal? Ik heb ook net dit weekend een laptop gekocht die alleen een HDMI (en DVI) uitgang heeft. Het zou mooi zijn als ik deze voorlopig op één of andere manier kon aansluiten op mijn traditionele beeldbuis tv middels S-Video of Scart of zo. Dit totdat er een LCD TV komt. Ik heb er een A/V versterker tussen zitten, maar ik begrijp uit wat ik hierboven lees dat het aansluiten van de digitale HDMI op een analoge aansluiting niet gemaakt kan worden. Correct?
Correct.

• roma0803

roma0803

Lost

Da's jammer. <zucht> Nu de vrouw maar uitleggen dat we toch maar aan de LCD TV moeten ;)

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

roma0803 schreef op maandag 03 september 2007 @ 16:47:
Da's jammer. <zucht> Nu de vrouw maar uitleggen dat we toch maar aan de LCD TV moeten ;)
Vergeet vooral het argument dat ze zo plat zijn niet, daardoor stappen ze ook vaak makkelijker over het feit dat deze toch echt 42" diagonaal moet zijn heen ;)

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
roma0803 schreef op maandag 03 september 2007 @ 11:49:
Welke laptop heb je dan? En welke videokaart zit erin?
Weet je zeker dat die geen s-video e/o composiet uitgang heeft, dat heeft bijna elke laptop nl.....
Wellicht is het een combi uitgang ofzo?

En anders zou je evt. nog VGA/RGB_to_SCART iets kunnen proberen.....

• roma0803

roma0803

Lost

Nvidia GO 8600GS. Ik heb DVI en HDMI, geen andere (analoge) uitgang. VGA to SCART zou mij alleen beeld opleveren en ik zou er ook graag geluid bij hebben.

Ik heb al even kort gesproken met de leverancier van mijn A/V versterker. Voor relatief weinig geld (in ieder geval minder dan een nieuwe LCD TV) kan ik mijn versterker opwaarderen naar een model met 2 DVI (1.2) aansluitingen. Volgens mij ben ik dan ook voorzien van een oplossing. Mee eens?

• kaajee
roma0803 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 09:44:
Nvidia GO 8600GS. Ik heb DVI en HDMI, geen andere (analoge) uitgang. VGA to SCART zou mij alleen beeld opleveren en ik zou er ook graag geluid bij hebben.

Ik heb al even kort gesproken met de leverancier van mijn A/V versterker. Voor relatief weinig geld (in ieder geval minder dan een nieuwe LCD TV) kan ik mijn versterker opwaarderen naar een model met 2 DVI (1.2) aansluitingen. Volgens mij ben ik dan ook voorzien van een oplossing. Mee eens?
Welke laptop is het dan? Merk/type? Gewoon uit interesse.......

En je zegt dat VGA-SCART voor jouw geen optie is omdat je dan geen audio hebt. Dat kun je dan toch ook analoog verbinden? (headphone uitgang oid). Overigens is VGA-SCART bij een nVidia lastig te realiseren, maar dat terzijde

Dat heb je met DVI ook niet. Waarschijnlijk krijg je aan A/V versterker met 2 x HDMI, toch?

En ook al heeft je versterker 2x HDMI, kun je he mtoch nog steeds niet analoog op je tv krijgen? Want downscalen van HDMI naar analoog (s-video) gaat dus niet....
Ik snap dus niet wat je opschiet met die andere versterker.......

• roma0803

roma0803

Lost

Packard Bell SB86-P-010.

De versterker heeft dan idd 2x HDMI. Mijn huidige receiver (Marantz SR4600) heeft diverse (analoge) beeldingangen (voornamelijk S-Video en SCART). De televisie is aangesloten op mijn receiver en de bron, beeld en/of geluid, kies ik via de receiver. Het feit dat een receiver HDMI ingangen heeft betekent dus niet automatisch dat ik één van deze ingangen als beeldbron kan selecteren om naar te kijken? Ik moet dan een LCD TV erop aangesloten hebben omdat de receiver het digitale signaal niet omzet naar een analoog beeldsignaal? Is dat wat je zegt?

Bedankt voor de info. Ik ben nog een noob op dit specifieke gebied dus waardeer je informatie zeer.

• stimpyrulez
roma0803 schreef op dinsdag 04 september 2007 @ 11:12:
Packard Bell SB86-P-010.

De versterker heeft dan idd 2x HDMI. Mijn huidige receiver (Marantz SR4600) heeft diverse (analoge) beeldingangen (voornamelijk S-Video en SCART). De televisie is aangesloten op mijn receiver en de bron, beeld en/of geluid, kies ik via de receiver. Het feit dat een receiver HDMI ingangen heeft betekent dus niet automatisch dat ik één van deze ingangen als beeldbron kan selecteren om naar te kijken? Ik moet dan een LCD TV erop aangesloten hebben omdat de receiver het digitale signaal niet omzet naar een analoog beeldsignaal? Is dat wat je zegt?

Bedankt voor de info. Ik ben nog een noob op dit specifieke gebied dus waardeer je informatie zeer.
klopt, wat jij wil (zou willen) is

HDMI -> reciever -> svideo -> TV

Alleen de "meeste" recievers kunnen dus niet een digitaal signaal (HDMI) omzetten naar een analoog signaal (s-video).

Volgens mij kon de nieuwe onkyo 905 dat wel... maar ja, die is ook zeer prijzig.

• roma0803

roma0803

Lost

Dan is me dat nu duidelijk. Hmm.. dan dus toch maar op zoek naar een mooie, betaalbare LCD TV. Tijd voor een nieuwe stap in modernisering thuis ;) Die nieuwe receiver gaat er denk ik toch ook maar komen. Heb dan mijn audio vanaf mijn laptop ook via de receiver en dat lijkt me een betere aansluiting dan via de HDMI op mijn (nieuwe) TV. Die stap kan ik in ieder geval voor niet al te veel geld maken.

Bedankt voor je uitleg.

Verwijderd

Ik zit in hetzelfde schuitje als roma0803. Sinds een paar dagen de trotse bezitter van een Packard Bell MB86-P-006. Wél TV-OUT, maar alleen HDMI. En ik wilde hem o.a. JUIST voor het afspelen van AVI's en zo op mijn oude TV. Nu bedacht ik: zijn er misschien ExpressCard of USB dingetjes met een analoge TV-OUT (voor weinig, natuurlijk) waarme het wél kan? CPU power en geheugen zát (2 x 7300, 2 GB). Weet iemand hier meer over?

• kaajee
Verwijderd schreef op zondag 09 september 2007 @ 21:57:
Ik zit in hetzelfde schuitje als roma0803. Sinds een paar dagen de trotse bezitter van een Packard Bell MB86-P-006. Wél TV-OUT, maar alleen HDMI. En ik wilde hem o.a. JUIST voor het afspelen van AVI's en zo op mijn oude TV. Nu bedacht ik: zijn er misschien ExpressCard of USB dingetjes met een analoge TV-OUT (voor weinig, natuurlijk) waarme het wél kan? CPU power en geheugen zát (2 x 7300, 2 GB). Weet iemand hier meer over?
Je wilt een computer, quote: "JUIST voor het afspelen van AVI's en zo op mijn oude TV". En dan eindig ja desondank als, quote: "trotse bezitter van een Packard Bell MB86-P-006"........?

Snap ik niet helemaal, kwestie van slecht voorbereid? Of je hebt de PB gratis gekregen/gewonnen oid?

Maar goed, anyway, wat jij eigenlijk wilt is een externe video kaart en die zijn er eigenlijk niet. Asus heeft een tijdje geleden wel zoiets aangekondigd maar weer 'terug getrokken' er zijn wel externe videokaarten maar die zijn heel duur en slecht verkrijgbaar....

Waar je eens naar zou kunnen kijken is een externe converter......ik neem aan dat er uit die PB via de DVI ook een analoog VGA signaal komt, middels een DVI-VGA verloopje/adapter, zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.vdhsoft.be/img_art/16086.jpg

Dan zijn er appaaten die uit dit signaal een beeld op je tv kunnen produceren, ik hoor vaak dat de kwaliteit te wensen overlaat, maar wie weet is het voor jou/jullie goed genoeg.
De Trust televiewer bijvoorbeeld, deze en deze
Maar er zijn meer van dat soort kastjes, hier staat er nog een

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je een A/V reciever hebt, dan zou het kunnen dat hier een video scaler in zit. Maar dat hangt dan weer af van het mark/type dat je hebt.... (maar of die ook downscalen.....)

[ Voor 5% gewijzigd door Le Mol op 11-09-2007 00:50 ]

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Verwijderd

Bedankt voor jullie reacties. Inderdaad toch blij met m'n PB, voor mij een state-of-the-art machine (net uit) en lekker snel (ik werk al tig jaren met XP op een 500 MHz desktop). Helaas loop ik aan tegen het feit dat mijn andere A/V spullen ook aan vervanging d.w.z. vernieuwing toe zijn. Ik heb altijd wel gedacht dat het leuk zou zijn mijn gedownloade spulletjes op mijn TV af te kunnen spelen, maar daarvoor was mijn (PCI !)-videokaart (ook uit het jaar nul) niet geschikt. Dringend was het echter niet, dus maar even gewacht op een noteboek met TV-Out, die dan wél modern genoeg is om dat probleemloos te kunnen. Helaas blijkt die nu weer té modern. Dat er nog steeds geen converters zijn voor HDMI of DVI naar analoog voor al die miljarden apparaten wereldwijd die slechts RGB of hooguit SCART of S-Video aankunnen, vind ik absoluut onvoorstelbaar. Wat een goudader ligt hier onaangeboord. Enfin, ik ga nu de DVI-I -> VGA -> TV route toch maar nader onderzoeken. En is dat niks, dan blijven we Weeds maar gewoon op de PC kijken... :)

• kaajee
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2007 @ 16:38:
.................... Dat er nog steeds geen converters zijn voor HDMI of DVI naar analoog voor al die miljarden apparaten wereldwijd die slechts RGB of hooguit SCART of S-Video aankunnen, vind ik absoluut onvoorstelbaar. ..........
Beetje omgekeerde wereld......iedereen (de hele wereld) wil digitaal en jij wilt weer terug naar analoog......

Is overigens ook nog eens de meest logische manier van verbinden, aangezien je beschikt over een DIGITAAL signaal (op je PC) de conversie die 'vroeger' gedaan werd naar analoog is veel onlogischer in feite.....

Bovendien zo simpel als jij het hier stelt is het natuurlijk niet; we hebben het over een complete omzetting van digitaal naar analoog. Eénen en nullen naar R(ood)G(roen)B(lauw) als het ware.....dit proces heeft gewoon een computer nodig eigenlijk of op z'n minst een grafische kaart (dat is de taak van de graka feitelijk) en een graka is al een computer op zich....
Jij doet het voorkomen dat je eigenlijk verwacht dat er een verloopje zou moeten zijn....vergeet het maar....

Wel eigenlijk is zo'n verloopje er wel, degene die ik reeds eerder noemde. Voor de 'oudere generatie' hebben ze bij DVI bedacht dat er ook nog een analoog signaal meegestuurd wordt. Daar heb je dus genoemd verloopje voor......

En als klap op de vuurpijl: zulke converters digitaal_naar_analoog (DVI-naar analoog VGA bijvoorbeeld).....bestaan wel degelijk, hier staat er bijv. één, maar je ziet aan de prijs ($399.00) dat dit geen sinicure is.......

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Ik heb ook een vraagje dat hier goed bij past geloof ik (hoop niet dat ik topic steel of zo).

Het Jetway J9F2-Extreme moederbord ( http://www.jetway.com.tw/...w.asp?id=404&proname=J9F2 ) heeft een VGA, DVI en HDMI port, maar die HDMI kan ik dus niet goed gebruiken als tv-out voor een oude tv lees ik hier. En als de VGA zou willen gebruiken, is er en redelijk prijzig apparaat voor nodig (75 euro).

Dit moederbord heeft echter ook een HDTV Output Connector erop zitten (intern). Is deze dan wel te gebruiken? Ik snap niet zo goed wat voor connector dat precies is. 5 pinnetjes op het moederbord zo te zien (in de manual). Ook zegt de manual: HDTV-OUT is the 5-pin block pin-header. HDTV-out is commonly used to label the connector of equipment offering an analog video signal that is acceptable for a HD television AV input. Aha, analog video signal, dat klinkt goed. Maar wat moet ik dan aansluiten op die header?

Edit1: Aha, manual verder gelezen, dit heb ik dus nodig:
Afbeeldingslocatie: http://img209.imageshack.us/img209/5966/hdtvout1hy8.th.jpg

Maarja, waar die dan weer te koop zijn...

Edit2: Hmmm, misschien wordt die kabel er wel gewoon bijgeleverd, lijkt me eigenlijk wel logisch, haha. Al dat gezoek voor niets :x

[ Voor 16% gewijzigd door woekele op 18-09-2007 15:59 ]

Pagina: 1