[2003] Welke versie voor Webserver

Pagina: 1
Acties:
  • 189 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NLAnaconda
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07-2025
Hallo,

Na veel zoeken op het internet ben ik nog steeds niet veel wijzer over welke windows 2003 server editie ik erop moet gaan zetten.
Ik ben van plan een webserver te kopen, en deze ergens te colocaten.

Dit moet er zowiezo op kunnen draaien:

- IIS 6.0
- .Net framework
- Smtp Server
- PHP
- Mysql

Nu zijn er verschillende soorten van Windows 2003, en de prijzen zijn ook flink verschillend.
Op volgorde van "goedkoop" naar "duur".

- Microsoft Windows 2003 web server
- Microsoft Windows 2003 Small Business Server
- Microsoft Windows 2003 server

Ik dacht, ik wil er een webserver van maken dus is Microsoft Windows 2003 web server daarvoor geschikt. Niet dus. Blijkt dat je op deze versie van windows geen databases kan installeren 8)7
Dus nu is mijn vraag of SBS wél geschikt is voor een webserver. Aangezien het zo'n 150 euro scheelt met "Microsoft Windows 2003 server" vindt ik dit toch aantrekkelijker.
Zitten er nog nadelen aan SBS ?

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:20
Je kan prima MySQL op windows 2003 webserver installeren. Gaat prima. Waar haal je vandaan dat dit niet zou kunnen?

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 13:58
SBS wil je zowieso niet gebruiken voor puur en alleen een webserver. SBS is geschikt voor kleine bedrijven en doet veel meer dan alleen "webserven". Streep die maar alvast door. De web versie van 2003 is geschikt voor wat jij ermee wilt doen.

• NLAnaconda
Ik vond onder andere dit over Microsoft Windows 2003 web server :

http://technet.microsoft....sserver/bb430828.aspx#ELD
(Deze wijsheid vond ik dan weer via http://gathering.tweakers...25///2003%2Cweb%2Cedition)

Waar wordt gezegt:
Usage
Windows Server 2003, Web Edition, can be used solely to deploy Web pages, Web sites, Web applications, and Web services. Customers can use Windows Server 2003, Web Edition, to install the following:

Web server software; for example, IIS.
Web availability management software; for example, Microsoft Application Center.
Installations of non-Web serving applications are prohibited. ASP.NET-based applications that include code written in third-party programming languages can include that programming language's runtime components. For non-Web serving applications, you should consider Windows Server 2003, Standard Edition.
Nadeel is dat Windows Server 2003, Standard Edition gelijk 3x zo duur is.
SBS zit daar kwa prijs tussen in.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Jup Web edition is bedoeld als frontendwebserver... standard zou de beste optie zijn, omdat je met SBS verplicht bent een domaincontroller te draaien, en allerlei andere toeters en bellen.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• NLAnaconda
En zitten er nog veel nadelen aan als je 2000 server draait, Of is 2003 gewoon stukken beter?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Kan je zelf genoeg over vinden, het halve internet is volgeschreven over de verschillen tussen IIS5 en 6. Windows 2000 is in principe end of life, en zit in de verlengde supportperiode. Over een paar jaar zal de ondersteuning (hotfixes, updates) helemaal stoppen. Ik zou het zelf dus geen toekomstgerichte keuze willen noemen, met ook Server 2008 dat zeer binnenkort al uitkomt.

Als je overweegt een ander OS dan 2003 te nemen, zou ik enkel 2008 ivm IIS7 een logische keuze vinden. Hiervoor zijn trouwens al go-live licenties mogelijk als je het voor webservers in wil zetten.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• NLAnaconda
Oke bedankt, Ik weet genoeg.
Pagina: 1