Toon posts:

[apache] Afbeeldingen van andere server laden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet niet zeker of dit het juiste forum is, maar goed:

Wat ik wil bereiken is het volgende: op www.mijnwebsite.nl worden de afbeeldingen geladen uit de dir /images/. Ik zou deze images graag op een andere server hosten, terwijl ik nog steeds naar dezelfde locatie verwijs.

Concreet: kan ik ervoor zorgen dat als ik www.mijnwebsite.nl/images/image.jpg opvraag de daadwerkelijke afbeelding die geladen wordt www.andereserver.nl/image.jpg is, terwijl de bezoeker gewoon www.mijnwebsite.nl/images/image.jpg als afbeeldingslocatie ziet? De afbeeldingen lijken dan dus op www.mijnwebsite.nl te staan terwijl ze eigenlijk op www.andereserver.nl staan.

Misschien een instelling in Apache, htaccess? Kom er niet uit en googlewerk heeft me nog niets opgeleverd. Ik hoor het graag.

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11-2025

dusty

Celebrate Life!

Het antwoord is : Ja.

Het Antwoord is dus de "rewrite rules" gebruiken in ".htaccess".

uit mijn hoofd:
code:
1
2
3
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^images/(.*) http://www.mijnandereserver.com/images/$1

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-02 10:32
Let wel op dat je Apache-server op mijnwebsite.nl hierbij als proxy fungeert, en er qua load dus niets veranderd. Apache haalt zelf de afbeelding van andereserver.nl en serveert die alsof hij van zichzelf is.
Om Apache een redirect te laten geven en de browser de afbeelding van de andere server te laten halen kun je [R=301] aan het eind van de RewriteRule toevoegen. De browser van je bezoeker zal dan zelf de afbeelding van de andere server plukken, waardoor de andere server dus zichtbaar kan worden.

Wellicht is het efficienter dit op het niveau van het filesystem te regelen, en de images/-map te 'mounten' net een netwerkshare van de andere server?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Dit topic hoort niet in dit subforum; ik verplaats deze even

CSA > WSS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
Tis geen windows server, maar goed, is mij om het even.

Bedankt voor de reacties tot zover. Het doel van het verplaatsen van de afbeeldingen is het besparen van dataverkeer op server 1. Op deze manier zou er dus evenveel dataverkeer verbruikt worden begrijp ik? (Zelfs dubbel aangezien ze van server 1 naar server 2 en vervolgens van server 2 naar client geladen worden).

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11-2025

dusty

Celebrate Life!

zoals fricky al zei:
Om Apache een redirect te laten geven en de browser de afbeelding van de andere server te laten halen kun je [R=301] aan het eind van de RewriteRule toevoegen.
op die manier haalt dus de browser van de gebruiker het van de andere server af.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Verwijderd

Beste optie: een subdomein gebruiken: images.domein.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ah ok, had Fricky's reply fout gelezen, dat zou moeten werken inderdaad, thanks!

Verder is subdomein ook geen slecht idee, bedankt.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2007 22:03 ]

Pagina: 1