Toon posts:

Beginchars RPG's

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een paar (oude) RPG's liggen.
Waaronder: BG1 (+Exp), BG2 (+Exp) en NWN.

Alleen ik weet nooit met welke char ik moet beginnen.
Wat is het makkelijkst bij de spellen? en wie kiest wat, en hoezo?

Dan kan ik misschien betere beslissingen nemen, want nu kan ik moeilijk kiezen, en om een spel iets van 14x (alle classe) uit te spelen vind ik ook zowat.

Daarnaast denk ik dat als ik een Priest (Cleric) uit BG1 zou worden, dat het een moeilijk spel wordt, klopt dat? Of is het dan net zoals bij KOTOR(1) gelijk getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:40

Clush

Do as I say...

Bij Baldur's Gate is mijn ervaring dat het niet heel veel uitmaakt, alleen de bard is een beetje underpowered, lijkt het. Je krijgt toch een party waarin je alle leden moet besturen (dus speel je eventueel 6 klassen tegelijk).

Als beginnend rpg speler is vaak de warrior/tank (bijvoorbeeld de Paladin uit BG1) het makkelijkst om mee te beginnen (weinig ingewikkelde combo's en dergelijke). Kwestie van stats pompen, goeie equipment vinden en hakken maar.

Je zou dus kunnen beginnen als warrior en dan kijken welke van de andere partyleden je cool vindt.

NWN heet mij nooit echt kunnen boeien, dus wat dat betreft kan ik je niet helpen.

... not as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

ik speel in rpg's vaak als warrior simpel omdat ik dat het leukste vindt om te spelen, ik hou niet zo van dat magic en stealth gedoe etc. Mijn ervaring is ook dat warrior vaak laag laagdrempelig is om te leren.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In AD&D RPGs (baldurs gate 1 en 2) en in D&D games (NWN, NWN2) prefereer ik indien aanwezig de Sorceror. Je hebt wel een beetje bescherming nodig (dar heb je warriors voor) maar je wordt een lopend artillerie platform. Als je een groepje vijanden ziet begin je met je sterkste area-damage spells te gooien en mocht er een overlevende te betreuren zijn dan is dat zo over, want het half dode beestje is nooit meer partij voor een warrior.
Bovendien kun je in deze games ook lekker je area-effect spells gebruiken om een onverkende kamer even op te ruimen. Je kunt bovendien elke weerstand die je vijanden hebben met een goed geplaatse spell afbreken zodat je hulpjes het beest plat kunnen meppen. Eventueel summon je gewoon wat woestere hulpjes, of verander je jezelf in een woeste warrior met een spreukje.
De magic users zijn de enige die ik ken die met één spreukje een Shadow Dragon af kunnen maken. (Spell Sequencer: lower resitance, greater malison, feeblemind. effe quicksaven, draakje beschieten met sequencer, en hop, een dom beest dat niets terug doet. Op je gemak af laten hakken door je warrior en presto.)

|Als je sorcerors niet leuk vind of je wilt liever geen grote party (NWN) dan is het ook wel doenlijk om met een Priest class te spelen. Voldoende mepkracht om de meeste vechtpartijen soepeltjes te doorlopen en met handige magic die niet veel schade aanricht maar wel uitstekend beschermt tegen schade. Op hoge levels worden priest spells ineens wél sterk, zoals daar zijn de level 6 en 7 spells met area damage en het summonen van enorme beesten.

Rogue spelen heeft in deze games weinig nut, behalve misschien in NWN1. Je party werkt gewoon niet mee aan je Rogue-heid: ze lopen in de weg, gaan iemand die je besluipt luidruchtig in puin hakken, enzovoorts. Als je ze achter laat ben je weer veel te slap om het spel goed te spelen. Dat werkt allemaal niet handig.

Warrior spelen kan. He tis inderdaad simpel spelen, maar ik vind het eenvoudig weg veel te saai. Bovendien heb je, als je wat tegenkomt dat een beetje mep-bestendig is, geen uitwijk mogleijkheid: een magic user kan nog proberen met spells wat een de winkansen te doen maar ene warrior moet gewoon quickloaden tot het lukt om een beestje plat te meppen. De uitzondering is de Paladin die wel weer lachen is omdat hij vanzelf leuke ablities erbij krijgt. De ranger is in deze games butt, die combineert het saaie en onflexibele van de warrior met het niet-nuttige van de rogue.

Specialty classes zijn trouwens vaak wel leuk om een keer te spelen. Niet omdat ze super effectief zijn maar gewoon omdat de class-balans het spel ingewikkelder maakt (en dat vind ik leuker)
Dikke vette afraderis de bard, de rest is wel lachen (de Monk is bijvoorbeeld best grappig, alhoewel je wel rekenen moet met saaie class evolutie)

Je kan Baldurs Gate ook in je eentje in multiplayer spelen (zelf controle houden over alle 6 de characters) dat is wel lachen, kun je netjes je eigen party in elkaar stoven. Net als in Icewind Dale.
Tot nu toe heb ik het meeste pret gehad met een party bestaande uit alleen sorcerors (écht lastig omdat je geen thief hebt en geen warriors, maar wel weer gaaf omdat je een horde beestjes kan summonen en enchanten) en een party bestaande uit rogues, zodat je eindelijk én stealthy sneaky kan spelen én het spel behoorlijk door komt. De 6-persoons backstab is absoluut de grap van de week... Meneertje de Shadow Dragon was ineens helemaal stuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Tsja, met die spellen speelde ik altijd de rogue. De reden is simpelweg omdat ik dan traps en zo kan pakken (traps maken vaak gehakt van mages en sorcs), op m'n gemakkie kan rondsluipen terwijl het groepje achterblijft om eventuele lastige stukken gemakkelijker te maken, waarna ik het groepje ophaal om de overgebleven mobs te slopen.
Mages en sorcs zijn aardig, maar vaak dusdanig irritant doordat je continue zit op te laden (meditaten/rusten/watooit) dat ik ze eigenlijk niet al te vaak speel. Ze zijn wel handig voor backup in je groepje om kamers te clearen. Warriors vecht je lekker maar loop je iedere trap die je kan vinden in en dat sloopt je na een tijdje.

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, kweet een n00b vraag mja.

Wat is het verschil tussen een Mage en een Sorceror? Want daar wordt ik niet duidelijk over.

(Ook de enigste RPG die ik heb uitgespeeld is KOTOR1 (KOTOR2 bijna :D), maar nog geen D&D's RPG's, maar kheb wel super veel D&D's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
mage heeft boeken, sorcerer heeft geheugen. dat is het verschil.

een mage heeft meer spells die hij kan opschrijven maar gelimiteerd aantal slots voor die spells, sorcerer heeft gelimiteerd aantal spells maar kan deze vaak wel allemaal gebruiken.

kan het mis hebben, maar volgens mij was dat het verschil

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-10 14:48
Een mage moet zijn spells vinden in het spel d.m.v. scrolls en dergelijke. Als sorcerer krijg je bij elk nieuw level van je charcter een aantal spells waar je uit kunt kiezen. Maar je kunt als sorcerer geen nieuwe spells leren die je ergens op straat tegenkomt. Oftwel je komt als sorcerer makkelijker aan je spells, je hebt alleen een beperkte keuze van het aantal spells dat je in één game kan toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Voor NVN 1, de simpelste classes zijn zonder twijfel Monk en Cleric

[ Voor 5% gewijzigd door LuCarD op 22-08-2007 12:59 ]

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Pagina: 1