Toon posts:

Advies: fotograferen bouwbedrijf

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de opdracht gekregen voor een bouwbedrijf om een aantal bouwwerken te gaan fotograferen die zij gebouwd hebben. Die ik dan later op de website moet plaatsen die ik voor hun maak.

Nu ben ik met Architectuur fotografie niet echt ervaren. Ik heb al wat gezocht naar architectuur fotografie maar kom ik vooral fotografie tegen waarop het op het gefotografeerd is vanuit kustzinnig punt. Nu wil ik het vooral fotograferen om hun klanten te laten zien wat ze kunnen.

Heeft hier iemand ervaring mee of advies met zowel composities en instellingen, nabewerkingen?

Ik heb een 350D met kit lens en uv filter en zonnekap en kan goed met photoshop overweg.

Ik hoor het graag van jullie!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

wat voor bouwwerken zijn het? Bruggen, kantoorpanden, bedrijfshallen of woonhuizen? En wie zijn de klanten? Projectontwikkelaars, investeerders, overheid of mensen die een huis zoeken om in te wonen?

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Woon huizen, exclusieve huizen, restauratie projecten in binnensteden voornamelijk.

Klanten ook van mensen die een huis zoeken tot idd de overheid (restauratie project stads muren restaureren)

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-01 17:00

qless

...vraag maar...

Binnen of buiten?

Voor binnen zou ik echt eens kijken naar een 10-22 (die overigens buiten ook erg handig is)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:08:
Heeft hier iemand [..] advies [...]?
huur een goede fotograaf in die hier wel ervaring mee heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door lateef op 21-08-2007 21:24 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:57

SeatRider

Hips don't lie

leuk maar we begrijpen zonder taalcursus ook wat ie bedoelt

[ Voor 93% gewijzigd door YellowCube op 21-08-2007 22:13 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:38
Een paar tips, voor als je het zelf wil gaan doen:
* werk vanaf statief
* let op perspectief/vertekening; als je je camera naar boven/beneden kantelt krijg je perspectivische vertekening, dus je hebt de keus: camera waterpas houden (maar dan krijg je wellicht niet alles er fraai op) ofwel gaan kantelen maar dan moet je met PS lijnen gaan rechtzetten.
* kies voor ieder bouwwerk het juiste tijdstip i.v.m. lichtval.

Een 350D met kitlens is voor een dergelijke opdracht overigens een erg magere uitrusting...

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil het zelf gaan doen.

Klant draaid ondertussen al bijna 20jaar zonder website of foto's, dus zal al snel tevrede zijn, maar ik wil het zo goed mogelijk afleveren. Heb zelf een 350d over beter materiaal beschik ik niet helaas.

Tijdstip heb ik helaas niet te kiezen, klant neemt me gewoon een dag mee op pad langs zijn werken die hij graag gefotografeerd wilt hebben.

Statief zal ik regelen, kan ik langere sluiter gebruiken zodat ik wel gebruik kan maken van iso 100 en klein diafragma.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Niks mis met die 350D, maar met 18mm heb je waarschijnlijk te weinig groothoekbereik. Misschien is een 10-22 huren een optie? Ga eens wat oefenshots maken bij een paar gebouwen in de buurt en kijk tegen welke problemen je aanloopt. Post hier eventueel wat zodat je ook nog wat kritiek van anderen kunt krijgen. Een aantal "kunstzinnige" shots naast de zakelijke zou ook zeker geen kwaad kunnen in de serie, dat is zéker iets wat ik mee zou nemen.

• lateef
je weet alleen niet hoe 8)7
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:38:
Tijdstip heb ik helaas niet te kiezen, klant neemt me gewoon een dag mee op pad langs zijn werken die hij graag gefotografeerd wilt hebben.
als je nog een beetje professioneel over wilt komen, ga je daar natuurlijk niet mee akkoord...

Verwijderd

Kijk ook eens naar PTLens. Dit stukje software haalt automatich de lensvertekening uit je foto's. Het verschil is overal de moeite waard maar natuurlijk is het helemaal ideaal voor gebouwen e.d.

Daarbij kost de volledige versie maar 15 dollar dus dat is heel betaalbaar.

Verder van alles meerdere (anders belichte) shots maken.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2007 21:59 ]

Verwijderd

lateef schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:55:
[...]
je weet alleen niet hoe 8)7

[...]
als je nog een beetje professioneel over wilt komen, ga je daar natuurlijk niet mee akkoord...
Zucht niet iedereen is professioneel.. TS komt hier naartoe om wat extra tips te krijgen en vervolgens wordt hem verteld dat er maar een ervaren fotograaf moet komen etc.. Laat hem het gewoon proberen, TS; maak wat testshots en kijk er kritisch naar en post ze hier als testcase.. Dan krijg je vanzelf wel allemaal tips voor verbetering :)

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:14

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:59:
[...]

Zucht niet iedereen is professioneel.. TS komt hier naartoe om wat extra tips te krijgen en vervolgens wordt hem verteld dat er maar een ervaren fotograaf moet komen etc.. Laat hem het gewoon proberen, TS; maak wat testshots en kijk er kritisch naar en post ze hier als testcase.. Dan krijg je vanzelf wel allemaal tips voor verbetering :)
Ho :P niet iedereen is professioneel, dat klopt. Maar die nemen dan ook geen betaalde opdrachten aan.
En testcase? Het moet in 1x goed lijkt me :) Dus er is geen tijd om testcase te plaatsen en het nog een keer te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door ThunderNet op 21-08-2007 22:03 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
Even de situatie uitleggen,

Klant is een kennis gaat ook om een kleine vergoeding.
3maanden gelden hebben we al afgesproken om het te gaan doen maar pas komende zaerdag heeft hij tijd dus het moet zaterdag gebeuren anders duurt het weer lang.

En hier in de buurt zit geen zover ik weet geen verhuurbedrijf (heb geen rijbewijs) *Breda

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:03
wederom...zonder spellingscontrole kan het ook wel

[ Voor 81% gewijzigd door YellowCube op 21-08-2007 22:14 ]

Verwijderd

ThunderNet schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 22:03:
[...]

Ho :P niet iedereen is professioneel, dat klopt. Maar die nemen dan ook geen betaalde opdrachten aan.
En testcase? Het moet in 1x goed lijkt me :) Dus er is geen tijd om testcase te plaatsen en het nog een keer te doen.
En waar staat dat TS betaald krijgt? :P Dat is iets dat je aanneemt omdat hij zegt dat hij een opdracht heeft gekregen, maar kan ook een opdracht zijn voor zijn testcase waar hij weinig voor betaald krijgt :)

Testcase = fotograferen van gebouwen in zijn eigen omgeving; verschillende perspectieven uitproberen, hoeken, etc

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 22:04:
[...]

En waar staat dat TS betaald krijgt? :P Dat is iets dat je aanneemt omdat hij zegt dat hij een opdracht heeft gekregen, maar kan ook een opdracht zijn voor zijn testcase waar hij weinig voor betaald krijgt :)

Testcase = fotograferen van gebouwen in zijn eigen omgeving; verschillende perspectieven uitproberen, hoeken, etc
Hij heeft het over een vergoeding :P dus ja lijkt met dat hij betaald krijgt :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

ThunderNet schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 22:06:
[...]

Hij heeft het over een vergoeding :P dus ja lijkt met dat hij betaald krijgt :)
Ik had mijn bericht al getyped en las het nu pas ja. Maar aangezien het een kennis is zal het vast geen indrukwekend bedrag zijn om de foto's te maken + de website maar gewoon een eerlijke vergoeding :)

maar goed, dat is verder niet van belang.. Wat wel van belang is hoe TS het beste kan fotograferen. Dus zullen we maar weer even ontopic verder gaan? _/-\o_

• djkooij
  • Laatst online: 27-01 12:39
Ach, wij weten niet wat de "klant" precies verlangt. Als je het met de klant het besproken dat je alleen hobbymatig ervaring hebt is er niets mis mee. Men zal dan een andere verwachting hebben als wanneer het niet duidelijk is dat je hier geen ervaring mee hebt.
Let er wel op dat het duidelijk is (underpromise and overdeliver is iets wat mij goed bevalt in gelijksoortige situaties).

Je kitlens is al wat aan de lange kant, je hebt dan wel de ruimte nodig om e.e.a. vast te leggen. Van tevoren veel oefenen en kijken wat andere bouwbedrijven zoal op hun site zetten lijkt me wel wenselijk. Verder kan ik je niet helpen, ook niet veel ervaring mee.

• lateef
Facemodder schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 22:07:
Ach, wij weten niet wat de "klant" precies verlangt. Als je het met de klant het besproken dat je alleen hobbymatig ervaring hebt is er niets mis mee. Men zal dan een andere verwachting hebben als wanneer het niet duidelijk is dat je hier geen ervaring mee hebt.
Let er wel op dat het duidelijk is (underpromise and overdeliver is iets wat mij goed bevalt in gelijksoortige situaties).
ach, dat is ook weer zo. waarschijnlijk wil die "klant" gewoon voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, dan kan je inderdaad een dagje met die "klant" aanprutsen bij zijn bouwwerken.

voor dit soort webtoepassing lijkt me de kitlens gewoon voldoen, (veel) groothoek zou ik vanwege de groothoekvervorming sowieso niet gebruiken. (maar ik zou het sowieso anders aanpakken)

[ Voor 3% gewijzigd door lateef op 21-08-2007 22:14 ]

Verwijderd

Marko, je weet waarschijnlijk wel wat voor architectuur je opdrachtgever doet, en dan is 't misschien handig om eerst eens te gaan oefenen op soortgelijke objecten. Architectuurfotografie komt je niet zomaar aanwaaien, maar is ook niet zo heel erg ingewikkeld.
Gebouwen bewegen meestal niet zo gek veel, dus je hebt de tijd om een goede compositie te maken. Maar dan moet je wel aanvoelen wat een goede (sprekende, plastische, spannende) compositie is, en daar kom je pas achter door 't vooral te proberen en fouten te maken.

Zomaar zonder voorbereiding met je opdrachtgever op pad gaan lijkt me niet slim. Er zijn niet zoveel "God zegen de greep" foto's die uiteindelijk ook nog de moeite van 't bekijken waard zijn... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag gewoon om advies en niet om het offtopic gedeelte hier, oke? Ik zit op dit forum om dingen te leeren net als andere hier, ik ben net 17 geworden en heb dus nog veel te leeren! Niet iedreen beschikt meteen over de beste uitrusting, hoegraag ik ook zou willen.

Ik had gehoopt met een 18mm redelijk uit de voeten te kunnen, maar hoor al dat het mischien gaan tegen vallen.Een vrijstaande villa zou wel gaan lukken, maar zodra ik in de binnestad kom kan dit idd wel eens gaan tegen vallen. Ik zal morgen avond eens een paar test shotjes gaan maken.

Zal eens kijken hoever ik uit de voeten kom met 18mm, anders opzoek gaan naar een andere lens om te lenen/huren.

Gelukkig gaat het zaterdag niet regenen is het behoorlijk weer, ook vrijdag zal het droog zijn. Dus zijn de gebouwen ook droog.

Klant komt mij om 8:00 uur halen.
Zal rond 8:30 op 1e lokatie aanwezig zijn, last van een laag staande zon dus. Iemand die hier voor tips heeft hoe ik daar positief gebruik van kan maken?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2007 22:20 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Ga met je schaduwen spelen. Dus zoek op hoe het gebouw staat (noord-zuid-west-oost) en kijken welke kanten van het gebouw je op de foto wilt hebben. En kijk dan naar welke tijd het beste is voor welk gebouw :)

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Een klein adviesje, de andere zijn er wat vaag over :)
Controleer de spelling op de website, je gewone berichtjes barsten al van
de tik/spelfouten.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:35

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Succes met je (neem ik aan eerste) opdracht. 8)

En net als anderen het advies: Het hoeft geen probleem te zijn dat je dislectisch bent, zolang je je werk maar even laat nalezen door iemand die daar geen last van heeft. ( Voor je eigen Blog ook verstandig)

[ Voor 60% gewijzigd door Coach4All op 22-08-2007 06:33 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

Met 18mm kun je idd goed uit de voeten. Een prof zal soms naar meer groothoek grijpen, maar bij deze job lijkt 't me niet noodzakelijk. Belangrijker is dat je ziet hoe je de kwaliteiten van je opdrachtgever goed visualiseert.

Laagstaande zon kan voor sommige objecten fantastisch uitwerken (een villa of zo), maar bij andere objecten (strak kantoorpand) kan 't averechts werken. Gewoon zelf kijken en bepalen of 't plaatje klopt of niet.

offtopic:
Niks mis met je spelling, prima leesbaar en te begrijpen

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:38
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 22:19:
Zal rond 8:30 op 1e lokatie aanwezig zijn, last van een laag staande zon dus. Iemand die hier voor tips heeft hoe ik daar positief gebruik van kan maken?
Laagstaande zon kan heel fraai zijn, maar als je op de betreffende lokatie net de andere kant van het gebouw moet hebben is dat vervelend. Maak in dat geval een belichtingsreeks (bv. van -1 tot +1) waaruit je later de beste kiest, of maak er eventueel een HDR-achtige foto van.

• djkooij
  • Laatst online: 27-01 12:39
Ik had gehoopt met een 18mm redelijk uit de voeten te kunnen, maar hoor al dat het mischien gaan tegen vallen.Een vrijstaande villa zou wel gaan lukken, maar zodra ik in de binnestad kom kan dit idd wel eens gaan tegen vallen. Ik zal morgen avond eens een paar test shotjes gaan maken.

Zal eens kijken hoever ik uit de voeten kom met 18mm, anders opzoek gaan naar een andere lens om te lenen/huren.
Probeer er gewoon creatief mee om te gaan. Wellicht is het niet altijd mogelijk om met je 18mm uit de voeten te kunnen, maar je kunt je dan bijv. richten op aantrekkelijke details van een pand/constructie. Een lens huren zou ik voor deze opdracht niet doen, je hebt m.i. dan onvoldoende tijd om de lens door te krijgen c.q. goed te benutten (even afgezien van de kosten).

Ow... en schiet je platen in RAW en belicht (buiten) een stapje onder. Je behoud dan wat meer details in de lichte delen en je kunt in DPP (zit bij je cam op cd) altijd nog een stopje pushen. Dat ga je (mits je je ISO laag houdt) later echt niet zien, zeker niet op webformaat. Kijk ook op je display naar de histogram van elk shot, hier heb je veel aan om door te krijgen hoe je shot belicht is. Probeer dat voor zaterdag nog een beetje door te krijgen is mijn advies...

Verwijderd

Topicstarter
Coach4All schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 22:27:
Succes met je

En net als anderen het advies: Het hoeft geen probleem te zijn dat je dislectisch bent, zolang je je werk maar even laat nalezen door iemand die daar geen last van heeft. ( Voor je eigen Blog ook verstandig)
Zou je link even kunnen weghalen, ik vraag hier toch niet om links te posten naar gegevens van mij?

Ik vraag hier toch niet om advies over mijn spelling, ik weet dat zelf heel goed. Ik krijg daarvoor ook extra ondersteuning, ik zie die fouten zelf niet.

Ik vind het daarom ook niet fijn dat doordaar een topic wat ik serieus bedoel verpest word door mensen die daarover gaan zeuren en verder geen nuttige bijdragen aan geven.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-01 23:47
Tijdstip zou ik zowiezo zelf wel willen kiezen. Dat is uiterst belangrijk. Een gebouw ziet er om 12 uur 's middags helemaal anders uit dan een gebouw om 18uur , of 20uur.

Ik zou wel even samen met de klant op pad gaan, zodat hij de gebouwen kan tonen die hij graag gefotografeerd ziet. Op die manier kan je zelf beslissen om welk uur / welk tijdstip / bij welk weer je het best gebouw A of gebouw B gaat fotograferen.
Als je het een beetje goed wilt doen, dan kan je het zowiezo vergeten dat je even op één dag een stuk of 4 gebouwen gaat fotograferen.
En ik kan me voorstellen dat die klant ook wel wat beters te doen heeft op het moment dat jij gaat fotograferen. Ik heb onlangs eens een gebouw weest fotograferen. Ik wist op welk tijdstip ik dat gebouw op de plaat wou vastleggen, en toch ben ik een goede 2 a 3 uur ter plaatse gebleven om dat gebouw te fotograferen:
http://frederikgheysels.w...5/30/hoofdkantoor-renson/

Welk soort foto's wil de klant ? Wil hij enkel het gebouw ? Of gaat het ook om gebouwen in opbouw, en moeten er ook arbeiders op staan, zodanig dat je bv het bouwproces documenteert ?
In dat laatste geval: zorg ervoor dat de arbeiders / bouwvakkers die dan op de foto komen te staan aan alle veiligheidsvoorschriften voldoen (helm, levenslijn indien nodig, ... ). Ik weet niet hoe het in NL geregeld is, maar dat is iets waar je in Belgie bv wel rekening moet mee houden.
last van een laag staande zon dus
Ho, last .... Een laagstaande zon geeft mooi licht. Wel niet zo geschikt misschien als je een spierwit gebouw moet fotograferen, maar strijklicht kan een heel mooi effect hebben. 's Morgens en 's avonds heb je ook meestal mooie kleuren in de hemel.

Maareh, ik vind dat het licht toch wel heel belangrijk is. Daarom zou ik -ook al heb je geen rijbewijs- zelf het tijdstip kiezen waarop je de gebouwen fotografeerd. Desnoods zorg je er dan voor dat je een assistent / chauffeur bij je hebt ofzo.

Aangezien je ook geen shiftlens hebt, nadien ook even in PS zorgen dat de belangrijkste lijnen recht staan.

[ Voor 18% gewijzigd door whoami op 21-08-2007 22:44 ]

https://fgheysels.github.io/

• lateef
Niet iedreen beschikt meteen over de beste uitrusting, hoegraag ik ook zou willen.
het gaat niet om uitrusting, het gaat om ervaring. gebruik gewoon je kitlens. met meer groothoek maak je het jezelf alleen maar moeilijk.

Verwijderd

Topicstarter
Zaterdag gaat het enkel om gebouwen, hij wil naar 3 steden toe en geloof dat het toaal 5 gebouwen zijn.
Uiteindelijk is 2-3shots goede shots nodig voor op de website, dus redelijk wat tijd per gebouwd. Eventueel kunnen er nog foto's gebruik worden voor op de website zelf denk aan header.

Later moet er ook nog bouw proces gefotografeerd worden, goede tip van veiligheids voorschriften, had ik zelf nog niet bij nagedacht

• Gekkehuus
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-01 11:10
Ik werk zelf ook voor een bouwbedrijf en maakte eerst ook uit pure belangstelling foto's van projecten. Sommige van deze foto's werden ook geplaatst op de website van ons bedrijf.

In eerste instantie maakte ik foto's met m'n compact camera, 'n Pentax Optio 550. Deze schiet in zijn uiterste stand 37,5 mm wat dus niet echt groothoek is. Dit merkte ik vaak goed met foto's maken. Heb heel veel panorama foto's gemaakt waar ik vaak een heel gebied vanaf een mooi standpunt liet zien. Vooral op de panorama foto's kreeg ik vaak goede kritieken. Maar het blijft moelijk om van gebouwen goede foto's te maken. Zelfs als je elke dag op de bouw loopt.

Nu is mijn functie in de loop der jaren veranderd van de technische kant naar de commerciele kant.

Ik heb sinds dit voorjaar een K10D met 16-45 lens en ben me toch wat meer gaan verdiepen in de fotografie van gebouwen. Ik maak nog steeds foto's van de gebouwen als ze klaar zijn en ook tijdens het bouwproces, maar desondanks is er mede op mijn advies voor de website een proffesionele fotograaf ingeschakeld. Met die fotograaf ga ik langs de gebouwen. De fotograaf maakt de foto's waarbij ik hem wijs op de (technische) bijzonderheden van een gebouw. Dit blijkt een goede combinatie te zijn. Ik schiet zelf ook wat foto's maar deze verbleken als ik zie met wat voor resultaat de fotograaf komt.

Wat ik met dit verhaal probeer te zeggen is eigenlijk: Wanneer je opdrachtgever (kennis) tevreden is met zo wat uit de hand geschoten foto's is dat mooi, maar vertel hem duidelijk dat hij geen proffesionele platen hoeft te verwachten.
Als hij dit toch wil, en je wilt de uitdaging nog steeds aan, dan moet je de tijd vragen en je echt gaan verdiepen in deze materie.
Dus vertel hem aub dat hij niet al te veel moet verwachten, als het dan achteraf meevalt dan heb je geluk. M.a.w. dek jezelf een beetje in zodat het achteraf niet tegenvalt voor je opdrachtgever.

In ieder geval succes, en ik ben benieuwd naar je 'test-case', aan het commentaar wat je hierop krijgt weet je een beetje wat je van aankomende zaterdag kunt verwachten.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas ben ik nu pas thuis en is het al wat donkerder, dus niet echt vergelijkbaar in belichting waar ik in moet gaan schieten, dus pas vrijdag middag heb ik de tijd om testcase te plaatsen.

Gekkenhuis, heb je mischien wat voorbeelden van de foto's die de fotograaf heeft gemaakt.

En wat voor technische aspecte werd de fotograaf dan gewezen?

• Gekkehuus
Helaas kan ik niet bij het content op onze website, je kunt ook nog niet zelf kijken omdat hij nog onder constructie is.

M.b.t. de (technische) bijzonderheden waar ik de fotograaf op wees, daar bedoel ik mee, delen van ene gebouw die voor de leek heel gewoon zijn, maar als je net iets verder kijkt dan je neus lang is blijkt er in de bouwconstructie toch de nodige mooie (verborgen) details zitten die je normaal gesproken over het hoofd zou zien.

Als je 1 tot 1,5 jaar met een gebouw bezig bent in de werkvoorbereiding dan ga je zo'n gebouw heel anders zien dan dat je iets voor het eerst ziet en alleen maar een stapel stenen ziet!! ;)

Verwijderd

Afgezien van het feit dat je genoeg tijd hebt om foto's te maken, zorg ook dat je veel foto's maakt. Een klein stapje naar links / rechts kan uiteindelijk op je scherm het verschil maken...
Ook heeft een 350d (als ik me niet vergis) een AEB mogelijkheid - meerdere platen achter elkaar schieten verschillend belicht - mocht het licht niet alles zijn dan hou je de mogelijkheid achter de hand om een HDR te maken.
Kleine tip van iemand die snel iets vergeet: neem een briefje mee met instellingen die je in ieder geval per gebouw wilt hebben gehad op je camera (stapje onderbelicht, AEB, 'standaard'-instelling van je camera, een invulflits etc.), dan weet je zeker dat je uiteindelijk voldoende hebt om uit te kiezen (nu alleen hopen dat je voldoende opslagcapaciteit hebt, anders laptop mee in de auto om kaart leeg te gooien).

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat veel uitproberen helpt, ik heb veel foto's gemaakt voor anderen en heb mogen blunderen - daar leer je veel van!
En als laatste vraag: krijgen we de foto's snel als testcase te zien?

Verwijderd

Topicstarter
Morgen middag ga ik op pad, moet vanuit school even naar apple center in tilburg dus maak ik daar eventjes wat fototjes en zodra ik thuis ben ook wat foto's in mijn omgeving (in me omgeving staan geen groote gebouwen) En probeer deze dan ook morgen middag/avond te plaatsen zodat ik nog wat commentaar kan krijgen voordat ik op pad ga.

AEB heb ik geen ervaring mee maar zal dat morgen ook eens bekijken!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 20:44:
Ook heeft een 350d (als ik me niet vergis) een AEB mogelijkheid - meerdere platen achter elkaar schieten verschillend belicht - mocht het licht niet alles zijn dan hou je de mogelijkheid achter de hand om een HDR te maken.
Wel een statief nodig dan!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier 1 foto die ik net gemaakt heb, zonder statief. Heb wel een statief. Dit huis is er ook niet geschikt voor omdat ik hier heel dichtbij sta 18mm genomen dus:

Afbeeldingslocatie: http://img363.imageshack.us/img363/4268/testhuis4ds5.jpg

Ook graag tips zou ik willen hebben over diepteveld juist groot of klein? En kwa verkleining van foto's van gebouwden in photoshop, via welke manier kan ik dat het beste doen?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2007 16:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
2e test gedaan.

Afbeeldingslocatie: http://img522.imageshack.us/img522/4296/testhuis2rm8.jpg

• whoami
Wat bedoel je met 'verkleinen van fotos van gebouwen in PS' ?
Gewoon je foto's verkleinen ? Afbeeldingsgrootte, dpi veranderen en afmetingen veranderen.
Ook ervoor zorgen dat je lijntjes recht staan; ipv convergerende lijnen te hebben.

[ Voor 48% gewijzigd door whoami op 24-08-2007 17:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja, bicubic, .. die dingen bedoel ik. En na verkleinen kwa scharpen nog?

Gebouwen verkleinen is toch weer net iets anders zeker omdat er veel lijnen in zitten van bijvoorbeeld bakstenen.

Verwijderd

Marco, gooi de foto eens door PTlens heen. Ik zoals ik al eerder gepost heb is dat voor architectuur echt ideaal om de vervorming er uit te halen.
Gewoon je type camera en lens opgeven. (de 350D en de kitlens zitten er allebij al in) en dan trekt de software de boel recht.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2007 19:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ptlens is windos prog ik heb een mac

• Wortelsoep
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 20:24:
Ptlens is windos prog ik heb een mac
Agh, beetje beter zoeken :/ http://www.kekus.com/software/plugin.html

Verwijderd

Kekus schijnt het zelfde resultaat te geven. Mocht het niet helemaal goed gaan moet je het maar zeggen, dan gooi ik de test shots wel door PTlens heen. (al geloof ik dat ze de zelfde manier van corrigeren gebruiken)

Verwijderd

Topicstarter
Heb die kekes nu werkt idd erg goed maar kost ook weer 25dollar en heb geen creditcard of iets.

Nu staad er een copywrite overheen :(

ga nog eens even opzoek naar een gratis programma.

Verwijderd

Topicstarter
Ben weer thuis van de opdracht, foto's zijn wel gelukt maar zoek nog steeds een gratis variant op ptlens, iemand die iets weet?

• whoami
Heb je Photoshop ? Daar kan je ook (manueel dan) je lijnen mee rechttrekken en lenscorrecties mee doen.

• Gekkehuus
Ben benieuwd naar het resultaat, of in ieder geval naar de ervaring.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:00

Barrycade

Through the...

• Gekkehuus
Had hem ondertussen gezien, was me nog niet opgevallen. :)
Pagina: 1