raid functie onder vista

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• erikfw
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:45
Tja het zal misschien voor de meeste van jullie wel een inkoppertje zijn. Maar ik kom er maar niet achter... Heeft Vista een software matige raid functie?

Zal de achter grond van het verhaal even toe lichten. Ik heb pas een nieuwe pc in elkaar gezet, met zn beetje de snelste spullen die ik op dat moment kon vinden. En die prijs gezien ook acceptabel waren. Alleen ben ik nu op het punt aangekomen dat de bottleneck van het systeem de hardeschijf is geworden. Deze scoort namelijk met 0.5 punten verschil lager dan de rest van de hardware als vista jou systeem een punt geeft.
Op het moment draait er 1 harde schijf, een Western digital 2500KS. En ik had nu het idee om precies zn zelfde harde schijf er bij te plaatsen en deze via raid sneller te laten werken. (raid 0)
Het makkelijkste zou zijn als ik via het moederbord zou kunnen regelen, echter spreken de bronnen elkaar een beetje tegen. De ene keer heeft het moederbord wel een raid controller en de andere keer niet. Nou wil ik het wel door zetten, maar als back-up mocht het moederbord geen raidcontroller hebben dan wil het via windows in raid zetten. Mits dit dus mogelijk is.

Voor de volledigheid de specificaties:
mobo: Asus P5B-VM SE (micro ATX bordje)
proc: Intel core 2 quad 6600 (@2.4)
geheugen: 4x 1GB DDR2 6400 (terug geklokt omdat ik dood werd gegooit met blauwe schermen :? Hiermee wel verholpen)
video: XFX nvidia 8600 GTS
HHD: Western digital 2500KS

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
vista kan raid0 alleen niet op de bootdisk :P

(niet softwarematig, via de raidkaart van je mainboard wel weer)

A wise man's life is based around fuck you

• erikfw
Das duidelijk taal :) Valt die optie in ieder geval al af. Heb nu ook de fabrikant van het moederbord gemailt, om daar de vraag neer te leggen. Of er nu wel of geen raid controller opzit.

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-02 11:57
wat ik nu net gezien heb, zit op jouw mainboard geen raid config mogelijkheid. Dit kan je wel zelf checken.. Door bij de start te kijken of je mainboard raid modus heeft. dat doe je door in het bios te kijken. en daar dan de raid functie aan of uit te zetten. dan zie je vanzelf de vraag wel komen na een reboot of het erin zit.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Die zit erop, zie de handleiding bij SATA Controller 2. RAID 0, 1 en JBOD. Staat ook gewoon op de website van ASUS.

ARME AOW’er

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
die heeft raid, daar hoef je niet voor te mailen, staat ook gewoon op de site ;)

South Bridge
- 4 x SATA 3.0 Gb/s-poorten
JMicron® JMB363 PATA- en SATA-controller
- 1 x UltraDMA 133/100/66/33 voor max. 2 PATA-apparaten
- 1 x Interne SATA 3.0 Gb/s-poort
- 1 x Externe SATA 3.0 Gb/s-poort (SATA On-the-Go)
- Ondersteuning SATA RAID 0, 1 en JBOD (via 1x External SATA & 1x Internal SATA)

A wise man's life is based around fuck you

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Nou, ik heb nog eens gekeken en ik heb nu op de website weer andere informatie waarin niets over RAID te vinden is. http://www.asus.com.tw/pr...71&l1=3&l2=11&l3=332&l4=0 maar hier http://support.asus.com/f...e=en-us&model=P5B-VM%20SE staat weer een vraag over RAID. Het is dus best wel verwarrend.

ARME AOW’er

• erikfw
Guardian Angel heeft nu door waar ik ook mee zit.... Het is allemaal verwarrend...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

:)

Maar kijken/zoeken in het BIOS naar het woord RAID geeft al iets meer informatie.

ARME AOW’er

• erikfw
Ik heb mijn zoektocht voort gezet in de BIOS. Maar hier kan ik dus helemaal niks vinden over RAID... maar ik heb wel iets anders gevonden. Als ik mijn computer opstart krijg ik tussendoor nog een scherm met deze informatie:

JMicron Technology Corp. PCIE-to-SATAII/IDE raid controller Biosv1.06.63

Dus er moet iets opzitten van een raid controller lijkt me dan. Maargoed ik verder zoeken op de site van JMicron, maar daar kom ik ook niet veel verder. Omdat ik geen idee heb welk chip er in mijn moederbord zit gebakken...

Zit ik weer in het volgende punt dat lekker verwarrend is! Bios niks te vinden en in een opstart schermpje staat ergens raid vermeld....

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Mooi zo, nu zou je in de handleiding (heb je die niet dan maar downloaden bij ASUS) eens kunnen gaan zoeken wat de mogelijkheden zijn met die JMicron controller (die niet al te best schijnt te zijn als ik zo hier en daar las.)

ARME AOW’er

• erikfw
Ik heb een handleiding... Maar daar had ik al lang in gekeken voordat ik hier iets ging posten. Er staat namelijk helemaal niks in... Maar ik ga morge wel opzoek na wel chip ze op mijn moederbord hebben gezet. En zo via de site van Jmicron meer info te weten komen...
En ik hoop dat ik snel reactie krijg van asus, dat zou ook al een hoop verklaren denk ik...

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Heb je al op het ASUS-forum gekeken/gevraagd? ASUS is niet snel met reageren.

En de chipset is, hoe bestaat het, er een van JMicron. :)

ARME AOW’er

Verwijderd

Powershell schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 20:24:
die heeft raid, daar hoef je niet voor te mailen, staat ook gewoon op de site ;)

South Bridge
- 4 x SATA 3.0 Gb/s-poorten
JMicron® JMB363 PATA- en SATA-controller
- 1 x UltraDMA 133/100/66/33 voor max. 2 PATA-apparaten
- 1 x Interne SATA 3.0 Gb/s-poort
- 1 x Externe SATA 3.0 Gb/s-poort (SATA On-the-Go)
- Ondersteuning SATA RAID 0, 1 en JBOD (via 1x External SATA & 1x Internal SATA)
Dat is een raid-mogelijkheid via een externe sata poort icm een interne sata poort; daar waar de muis en tobo aansluitingen zijn, zit ook de externe sata poort.
Erg onhandig voor een vaste raid opstelling, je kan beter bv een pci-raid-kaartje halen.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:31
Heb zelf op m'n Abit AB9 ook een eSATA poort zitten, die in RAID-0 draait icm een identieke SATA2 HD op de interne poort. De HD zit in een Coolermaster eSATA behuizing en prestaties zijn identiek aan een interne oplossing

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Powershell schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 19:48:
vista kan raid0 alleen niet op de bootdisk :P

(niet softwarematig, via de raidkaart van je mainboard wel weer)
Eigenlijk kan dat wel, alleen niet op de raid-partitie. Op een gewone partitie kan je zover ik weet wel de boot-partitie zetten.

bijv:.

2x 320GB hdd

disk1 -partitie 1 32GB (bootpartitie/standaard partitie)
-partitie 2 overige GB's (RAID)

disk2 -partitie 1 32GB (backup ofzo?/standaard partitie)
-partitie 2 overige GB's (RAID)

Je installeer eerst Vista/XP op disk 1 op de eerste partitie, dan als Vista klaar is; maak je de rest van de partities en je maakt beide disks dynamisch. Nu kun je de twee grote partities in RAID zetten. Verschil met een raidchip/kaart is dan nog dat je OS zelf niet van de RAID profiteert. Iets, wat niet zo erg is; je OS profiteert zowiezo maar marginaal in RAID-mode.

[ Voor 23% gewijzigd door Madrox op 22-08-2007 09:03 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• erikfw
Zo ik ben weer wat verder gekomen!

De reactie van Asus was echt triest te noemen! Ik moest met de ESATA connector en een interne connector de raid functie maken. Helaas heb ik de beide omschreven connectoren niet op mijn moederbord. Reden, hij had schijnbaar een ander moederbord in gedachte ofzo? 8)7

Verder heb ik nog gekeken of met de SATA aansluitingen die ik wel heb, of daar niks mee te behalen valt. Maar dit blijken gewone aansluitingen te zijn en niet geschikt voor raid.

Dus het verhaal raid houd bij mij op. Aangezien het met vista niet lukt om het software matig te doen. En omdat mn moederbord het hardware matig niet kan....

in ieder geval bedankt voor de reacties!!!
Pagina: 1