UTP kabel - 4-polig en/of 8-polig ?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.640 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
Ik heb vandaag bij de praxis 30 mtr. telefoonkabel gekocht met de gedachte deze te gebruiken als internetkabel van een router naar een pc. Nu ging ik hem op maat maken en zag ik dat het 4 polig was. Ik ben er niet in thuis dus pakte even een andere netwerkkabel en zag dat die 8-polig was. Mijn vraag is, kan ik de 4-polige gewoon gebruiken of zijn telefoonkabels niet hetzelfde als netwerkkabels en moet ik deze omruilen voor een 8-polige kabel?

Het is vast een makkelijke vraag maar ik kon het zo 1 2 3 niet vinden met google. Ik heb geen idee wat ik dan in moet tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
-nevermind, niet gelezen dat het om telefoonkabel ging-

[ Voor 74% gewijzigd door Wortelsoep op 21-08-2007 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 14:58

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

De 4 polige telefoonkabel is niet geschikt voor netwerk. Als de connector al past (is vaak RJ11 ipv RJ45 voor netwerk) zijn de 'binnenste' 4 aders in gebruik, en voor netwerk heb je andere nodig. Het is te doen met maar 4 draadjes, maar dan moeten ze anders geknepen worden.

Aangezien netwerk kabel geen ene drol meer kost, zou ik op zoek gaan naar een netwerkkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:48

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Netwerkkabels zijn inderdaad 8polig, 4 polig is volgens mij een telefoonkabel en dat zijn nou weer geen netwerkkabel.

[ Voor 20% gewijzigd door Outerspace op 21-08-2007 19:25 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt telefoonkabel niet als netwerkkabel gebruiken, tenzij 't twisted pair is. En dan moet je inderdaad modulaire 8P8C connectoren (niet RJ45, da's iets anders) eraan hangen ipv de kleinere 4P4C of 6P4C connectoren die aan telefoonkabels hangen.

Je kunt beter deze kabel terugbrengen en om Unshielded Twisted Pair vragen. Of als ze dat niet hebben, loop even naar de Mediamarkt voor een rolletje.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 15:44
Ik moet wel 30 meter hebben en denk niet dat ze dat bij de mediamarkt hebben of wel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
Wat is het verschil dan?

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoleBole
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-06 10:16
Probeer hier eens http://www.blackbox.nl/co...mLocale=nl_NL&subsub=true
of google op modular connector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

michielvz schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 22:07:
Ik moet wel 30 meter hebben en denk niet dat ze dat bij de mediamarkt hebben of wel ?
Dat moet wel lukken.
RJ45 is een 8P2C connector, met een speciale key zodat je 'm niet in een gewone 8P8C socket kunt prikken, en er zit ergens een weerstandje in. De kans dat je ooit een echte RJ45 tegengekomen bent is bijzonder klein want die wordt al ettelijke jaren niet meer gebruikt.

Sowieso is alles wat met RJ begint exclusief voor telefonie.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-06 12:55
Onafhankelijk van hoe veel draadjes in die kabel zitten en welke stekkers er op staan kun je het wel vergeten met telefoonkabel denk ik:
Telefoonkabel is cat1 kabel, terwijl voor een stabiel 100Mbps netwerk minimaal cat5 nodig is; Aangezien je de kabel liggen hebt kun je nog proberen er andere stekkertjes op te zetten, maar de kans is zeer groot dat de kabel dan toch nog niet bruikbaar is.
Ik weet niet of ze 30m kabels bij de mediamarkt hebben, maar bij ongeveer iedere computerwinkel hebben ze wel een rol cat5 kabel en een tang liggen zodat ze kabels op maat kunnen maken...
Pagina: 1