Toon posts:

Procmail eet m'n mails op :(

Pagina: 1
Acties:
  • 417 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik zit nu een beetje te prutsen met een mailserver op m'n eigen PC. Het idee achter die server is dat ik altijd, overal, bij al m'n mail kan komen. Ik heb nu een stuk of 5 POP3 accounts. Ik pak dus gewoon een IMAP server waar al die mail op binnen getrokken wordt, en dan check ik voortaan op die IMAP server mijn mail. Die IMAP server werkt an sich wel (KMail en Thunderbird geven geen problemen aan als ik die met de IMAP server @ localhost laat praten ;) ). Ook fetchmail werkt al netjes. Die trekt netjes de mail van al m'n POP3 accounts binnen (nouja, ik weet hoe ik hem al m'n mail binnen moet laten trekken, atm maakt hij alleen verbinding met m'n testacount wat ik opgezet heb om deze mailserver te installeren).
Het probleem zit echter in Procmail. Procmail gebruik ik om mijn mail te filteren. Dus als er een mail van GoT binnen komt, dan wil ik die in de GoT map hebben, hetzelfde voor mails van mailinglijsten, andere fora enz. Ik heb nu 1 regel in m'n ~/.procmailrc zitten en alles wat hij nu nog doet is m'n mail opeten :). Ik zie de mail helemaal nergens meer staan. Niet in m'n inbox en niet in de testdir. En ik heb werkelijk geen flauw idee wat er fout kan zijn. Dit is mijn ~/.procmailrc:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
PATH=$HOME/bin:/usr/bin:/bin:/usr/local/bin:.
MAILDIR=$HOME/mail/
DEFAULT=$HOME/mail/
LOGFILE=$MAILDIR/procmail.log

:0
* ^Subject:.*Testmail
testdir

Ja, de testdir map bestaat. Die is aagemaakt met het commando maildirmake -f testdir ~/mail

Volgensmij geeft m'n procmail.log ook geen rare dingen aan. Dit is hem:
code:
1
2
3
From tijn  Tue Aug 21 17:30:26 2007
 Subject: Testmail
  Folder: testdir                              1047

Ik zie daar niets vreemds aan.

Ik zit dus een beetje met m'n handen in het haar. Wat doe ik fout?
Ik moet wel zeggen dat dit de aller eerste keer is dat ik een mailserver opbouw. Ik weet er dus echt niets van. Het is dus de eerste keer dat ik met fetchmail. procmail en courier werk.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

je bent de : achter :0 vergeten.
kan het daar aan liggen?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sowieso movet dit je mailtjes die aan Subject:testmail voldoen naar mailboxtestdir.
Is dat echt je bedoeling ipv een subdir?

woops had edit moeten zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 21-08-2007 18:59 ]

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb die : toegevoegd. Verder heb ik ook een optie gevonden om procmail meer te laten zeggen in de logfile. Daar komt dit uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
procmail: [9369] Tue Aug 21 19:03:57 2007
procmail: Match on "^Subject:.*Testmail"
procmail: Locking "testdir.lock"
procmail: Assigning "LASTFOLDER=testdir"
procmail: Opening "testdir"
procmail: Acquiring kernel-lock
procmail: Unlocking "testdir.lock"
procmail: Notified comsat: "tijn@1047:/home/tijn/mail//testdir"
From tijn  Tue Aug 21 19:03:57 2007
 Subject: Testmail
  Folder: testdir                              1004

Hij lijkt dus wel gewoon naar /home/tijn/mail/testdir te schrijven, dus ik denk dat je 2e idee ook niet klopt Boudewijn.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Mag procmail wel in die maildir schrijven?

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Verwijderd

Topicstarter
ls -Ald .testdir leverd het volgende op:
code:
1
2
$ ls -Ald .testdir/
drwx------ 6 tijn users 4096 Aug 21 17:27 .testdir/

Mijn user mag dus in die dir schrijven. Vervolgens start ik als gebruiker Fetchmail. Fetchmail roept op zijn beurt weer Procmail aan. Het lijkt me dat die allemaal onder mijn user draaien, dus dan zouden ze toch in die dir moeten kunnen schrijven?

• Riesenbaby
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Riesenbaby

dom geboren, niets bijgeleerd

Alleen jij mag wat in die map doen, en als ik het goed heb draait procmail onder een eigen account. Iets van procmail, pmail of zoiets dergelijks. Ik kan het zo ff niet vinden, ik zal nog ff verder zoeken.

Edit: Wat je kunt doen om dat te testen is ff iedereen ff alle rechten op die map te geven en dan nog eens proberen, als het dan werkt kun je concluderen dat het iets met de schrijfrechten van Procmail te maken heeft.

Kijk ook ff in je password file of je daar iets van een account voor Procmail kunt vinden.

[ Voor 43% gewijzigd door Riesenbaby op 21-08-2007 19:31 ]

Bierke, Bierke ik zal ow zoepe. Al mot ik op hande en vuut noar huus hen kroepen!!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

En als je nou voor de lol even testdir vervangt door een file die testdir heet? Zou me niks verbazen als procmail naar een mbox wil schrijven.

Ik moet zeggen ik gebruik procmail al jaren niet meer, maar vroegah liet ik 'm altijd naar mboxen schrijven.

[ Voor 28% gewijzigd door CyBeR op 21-08-2007 19:31 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 22:23

Sjonny

Fratser

je moet wel een / aan het eind hebben als je in een maildir wil afleveren
code:
1
2
3
testdir/

zal een stuk beter werken

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Verwijderd

Topicstarter
Riesenbaby schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 19:28:
Alleen jij mag wat in die map doen, en als ik het goed heb draait procmail onder een eigen account. Iets van procmail, pmail of zoiets dergelijks. Ik kan het zo ff niet vinden, ik zal nog ff verder zoeken.

Edit: Wat je kunt doen om dat te testen is ff iedereen ff alle rechten op die map te geven en dan nog eens proberen, als het dan werkt kun je concluderen dat het iets met de schrijfrechten van Procmail te maken heeft.

Kijk ook ff in je password file of je daar iets van een account voor Procmail kunt vinden.
OK. Ik heb even een chmod -R 777 op ~/mail gedaan en nog een testmail gestuurd. De mail verdween weer. Verder heb ik m'n /etc/passwd file ook even doorzocht. Dit was het resultaat:
code:
1
2
3
]# grep proc /etc/passwd
# grep pmail /etc/passwd
vpopmail:x:89:89::/var/vpopmail:/bin/false

Die vpopmail staat ook niet helemaal onderaan m'n /etc/passwd file, dus die is iig niet recentelijk toegevoegd.
CyBeR schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 19:30:
En als je nou voor de lol even testdir vervangt door een file die testdir heet? Zou me niks verbazen als procmail naar een mbox wil schrijven.

Ik moet zeggen ik gebruik procmail al jaren niet meer, maar vroegah liet ik 'm altijd naar mboxen schrijven.
ik heb van testdir even een file gemaakt en weer een testmail verstuurd. Er werdt totaal niets bijgeschreven in die file. File had chmod 777. Dit is het helaas dus ook niet.
Sjonny schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:09:
je moet wel een / aan het eind hebben als je in een maildir wil afleveren
code:
1
2
3
testdir/

zal een stuk beter werken
Leuke poging, maar helaas. Hij doet het nog net zo slecht helaas.

Het probleem is dus helaas nog niet gevonden. Maar toch tof dat iedereen wil meedenken :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:45

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 19:19:
ls -Ald .testdir leverd het volgende op:
code:
1
2
$ ls -Ald .testdir/
drwx------ 6 tijn users 4096 Aug 21 17:27 .testdir/
".testdir" is niet hetzelfde als "testdir"?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb m'n probleem opgelost:
code:
1
# emerge -C procmail; emerge maildrop

en maildrop deed wel in 1x wat ik wilde (nouja, niet in 1x, maar ik kreeg foutmeldingen en de probleempjes waren snel opgelost, en hij doet het nu :)).
Pagina: 1