[Testcase] Timmerdorp Castricum 2007

Pagina: 1
Acties:
  • 480 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -?!-
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-09 23:55
Dit word mijn eerste testcase. Het onderwerp is Timmerdorp Castricum (www.timmerdorpcastricum.nl). Alle foto's heb ik genomen met een D80 met een 18-135 kitlens, zonder filter. De meeste foto's zijn genomen met de auto stand, hier en daar nog wat met het witbalans gespeelt. Sommige foto's heb ik nabewerkt in photoshop, borders in paint shop. Exif info staat er als het goed is nog op. Foto's zijn klikbaar voor onbewerkt orgineel (op 2 na die gecropt zijn). Het weer was over het algemeen bewolkt, met af en toe wat zon. :P. Ik heb geprobeerd een beetje de actie vast te leggen die er was. Soms vind ik dit wel goed gelukt, andere foto's is het toch minder.

Afbeeldingslocatie: http://tkf.mine.nu/fotos%20timmerdorp/Timmerdorp%20foto%2010.jpg
De entree van het Timmerdorp. Deze is niet van de eerste dag, maar van de derde dag (vooral te zien aan de hogere hutten op de achtergrond). Ik vond het wel een goed begin voor deze serie. Misschien iets doorgeschoten met nabewerking?

Afbeeldingslocatie: http://tkf.mine.nu/fotos%20timmerdorp/Timmerdorp%20foto%209.jpg
Ik vond dit wel een goed gelukte foto. Alleen heb ik het idee dat de compositie wel wat spannender had gekunt. Iemand suggesties hoe dat zou kunnen?

Afbeeldingslocatie: http://tkf.mine.nu/fotos%20timmerdorp/Timmerdorp%20foto%204.jpg
Ik vond dit wel een aardige foto, heb er zelf niet zo heel veel aan op te merken. Mocht je anders denken hoor ik het graag :)

Afbeeldingslocatie: http://tkf.mine.nu/fotos%20timmerdorp/Timmerdorp%20foto%206.jpg
Ik denk dat deze foto beter was geweest als ik de jongen van een andere kant had genomen, zodat zijn gezicht beter zichtbaar zou zijn. Misschien had een beetje actie erbij (zoals timmeren) wat extra's toegevoegd maar daar ben ik nog niet over uit.

Afbeeldingslocatie: http://tkf.mine.nu/fotos%20timmerdorp/Timmerdorp%20foto%208.jpg
Zoals bij wel meer foto's was het beter geweest als ik op een iets andere positie had gestaan. Ik vind het erg jammer dat hij met z'n arm voor z'n gezicht zit. Het was waarschijnlijk beter geweest als ik meer in z'n gezicht had kunnen schieten.

Afbeeldingslocatie: http://tkf.mine.nu/fotos%20timmerdorp/Timmerdorp%20foto%205.jpg
De actie/concentratie in deze foto vond ik wel aardig, maar toch heb ik wel het gevoel dat er iets mist. Helaas weet ik zelf niet wat het is.
[edit] persoon links in beeld weggecropt op aanraden van Lone

Afbeeldingslocatie: http://tkf.mine.nu/fotos%20timmerdorp/Timmerdorp%20foto%207.jpg
Ik denk dat deze foto beter was geweest als de hamer er niet bewogen op had gestaan. Daar heb ik ook een foto van maar dan kijkt de jongen weg, dus uiteindelijk voor deze gekozen.

Afbeeldingslocatie: http://tkf.mine.nu/fotos%20timmerdorp/Timmerdorp%20foto%202.jpg
Deze foto had, net als #4 beter geweest als hij in het gezicht was genomen. Ook was misschien een wat ruimer overzicht beter geweest

Afbeeldingslocatie: http://tkf.mine.nu/fotos%20timmerdorp/Timmerdorp%20foto%203.jpg
Ik vond dit wel een mooie foto om mee af te sluiten. Jammer is die persoon rechts in beeld, heb nog een foto waar deze weg is, maar dan is de jongen op de trap boven. Persoonlijk vond ik deze beter dus is deze geplaatst. [edit] Persoon rechts in beeld weggecropt

Dit is dan mijn serie met eigen comments erbij. Heb al ergens anders gelezen dat het slim is om kinderen op hun eigen hoogte te fotograferen en heb zeker het idee dat dat hier goed gelukt is. Ik moet er alleen wel meer op letten dat ik mensen ook echt in hun gezicht fotografeer. Mocht iemand vinden dat er betere nabewerking kan plaatsvinden, ga je gang maar zeg wel waarom je wat doet! Anders heb ik er zo weinig aan. Alle comments zijn welkom, als er maar wat tips in gegeven worden (of vragen worden gesteld) zodat ik er wat aan heb :) Complimenten zijn natuurlijk ook welkom ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Leuke sfeerimpressie. Als je de spontane acties wilt vastleggen, heb je gewoon kans dat ze de verkeerde kant op kijken.

#8 vind ik de minste, die had je van mij mogen weglaten.

Bij foto #6 (en #9) mist een blauwe lucht, die is nu overbelicht en dat stoort enigzins.

[ Voor 12% gewijzigd door ajhaverkamp op 21-08-2007 16:50 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -?!-
@ajhaverkamp
Beide (#6 en #9) zijn half tegen de zon in geschoten en er was geen blauw lucht, alleen witte wolken. Maar nu je het zegt, het stoort idd wel wat. Niet echt wat aan te doen met nabewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:04
Op zich een leuke serie maar het stoort mij een beetje dat er vaak mensen half op staan. Foto's 6 en 9 kan je zo wat bij croppen om ze kwijt te raken. Bij foto 1 had je eigenlijk iets langer moeten wachten tot de vrouw op de achtergrond voorbij was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
Zie ik 't scheef of zit er eeen wazige compressie over?

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djkooij
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 09:29

djkooij

voorheen Facemodder

Kan me voor een groot deel wel vinden in je eigen commentaar. Veelal is het onderwerp net niet lekker vastgelegt (gezichten e.d.).
Grappig dat je trouwens de hamer stil wilde hebben op foto 7, het is voor mij namelijk een positieve toevoeging aan de foto en wekt de indruk dat er actie is. Foto 7 vind ik persoonlijk dan ook de beste omdat daar actie inzit (zichtbaar bewegende hamer) en de gezichtsuitdrukking van die knapen is goed. Je ziet dat ze ingespannen bezig zijn. Al met al een leuke serie, met veel verbeterpunten (had je zelf ook al gezien) en een leuke positieve uitschieter (7).

fotospul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -?!-
@Lone
Ik zal dan wel wat croppen en de nieuwe versies erop zetten. Bij foto 1? ik denk dat je nummer 2 bedoeld maar je hebt wel gelijk. het is vooral storend dat alleen de benen er maar op staan. Ik denk dat of de persoon helemaal weg of helemaal erop de foto beter had gemaakt.

@Simon
Wat bedoel je precies? Ik kom er nu net achter dat ze wel net wat groter zijn dan 600 pixels (604) dus als je dat bedoeld, word gefixed:) anders graag nog even uitleg.

@Facemodder
Bedankt. Ieder heeft natuurlijk zijn eigen smaak, ben blij dat jij het wel een goede foto vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Simon schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 17:22:
Zie ik 't scheef of zit er eeen wazige compressie over?
Ik zou ook willen opmerken dat ik alleen #8 ergens in de buurt van scherp vind. De overige foto's lijken eerder op gescande foto's die ik nog in mijn doos met jeugdfoto's heb liggen (qua scherpte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

@Wekkel: Zo te zien zijn ze allemaal wel scherp, alleen niet scherpgesteld op een logisch punt.
@TS: Misschien handig om je camera in "Dynamic AF Area" te zetten en zelf altijd je focuspunt te kiezen. Bij mij komt hij daar niet vanaf, tenzij de actie HEEL hectisch is (zwaardgevecht oid).

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

opmerking -1-: Wees wat trotser op je eigen werk.

opmerking -2-: Een goede foto kan je ver^(*&(* in de nabewerking. Een slechte foto wordt nooit een goede foto door nabewerken. Kortom probeer in één keer goed te schieten.
(wegcroppen van halve mensen is natuurlijk wel een goed idee.)

opmerking -3-: Ik heb niet naar je Exif gekeken.

Foto 1: Leuk overzicht, maar een iets diepere DOF zou toch wel aardig zijn. f16 of zo of nog meer, zodat ook de hutten scherp zijn.

Foto 2: Probeer de foto eens horizontaal te spiegelen en kijk eens wat je er dan van vind. (Alleen jammer van de hoofdband die dan niet meer te lezen is. De foto is dan veel spannender, maar tja... Dan zie je dus ook dat je onder de omstandigheden niet veel meer had kunnen doen, behalve wellicht het shot wat ruimer nemen.

Foto 3: Geen opmerkingen. Gewoon goed.

Foto 4: Het moment en de compositie vind ik helemaal goed, alleen hier zou ik voor een veel groter diafragma hebben gekozen, zodat de jongen voor in beeld (je onderwerp) scherp wordt, maar de kinderen meer achter in beeld, in de bokeh verdwijnen.
Daardoor krijg je een veel mooiere scheiding tussen je onderwerp en de achtergrond.

Foto 5: Deze foto toont gewoon een kind dat keihard aan het werk is en helemaal niet door heeft dat jij daar in de buurt bezig bent met wat dan ook.
Ook hier had je wellicht beter voor een wat groter diafragma kunnen kiezen, of een wat kleiner diafragma, zodat de paal links ook scherp is.

Foto 6: Goede foto, jammer van de uitgebeten lucht, maar daar kan je toch niets aan doen. De foto was beter geworden van een kleiner diafragma, zodat de voorgrond en achtergrond niet zo scherp worden en je onderwerp beter uit de verf komt.

Foto 7: Goede foto, maar je wilde meer actie, dan had de hamer nog wel wat heftiger mogen bewegen. Dat kan je bereiken door een iets langere sluitertijd te kiezen.

Foto 8: Deze had ik gewoon uit de serie gelaten. Er zit nu geen smaak of kraak aan en ik heb geen idee van de omgeving, dus ik weet ook niet wat er was gebeurt als je de foto wijder had gemaakt. De jongen zelf is eigenlijk "nergens" mee bezig en dus zie ik eigenlijk geen goede foto.

Foto 9: Huttenbouw, zoals huttenbouw behoort te zijn. Na hard werken is het goed rusten. Wat mij betreft een hele goede sfeerplaat.

Uit de opmerkingen bij foto 1, 4, 5, 6, 7 kun je opmaken dat het wellicht een idee is om niet alles op auto te schieten. Ben je niet toe aan het gebruik van de A/S stand, experimenteer dan een keer met de scene modes. Voor foto 1 had je dan het bergje (landschap) gekozen. Voor foto 4, 5, 6 de vrouw met de hoed (portret) stand.

Tja, ik hoop dat je wat aan het commentaar hebt, zo niet, gauw vergeten en lekker genieten van de foto's die jij mooi vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:48

YellowCube

Wait...what?

de serie geeft aardig weer hoe het er aan toe gaat. De activiteit komt in ieder geval duidelijk naar voren.
Ik mis ook wat scherpte, of in ieder geval scherpte op de juiste plekken en daardoor mis je soms het punt van een foto. Nummer 2 is daar wel een aardig voorbeeld van. Het ingespannen gezicht van het mannetje is net niet scherp, terwijl dat nu juist zo leuk is.
Bij nr 7 is het wel goed gegaan.

Ik had wellicht ook wat meer details er in gestopt. Zoek eens naar een kromgeslagen spijker, een houtje-touwtje constructie of een half afgezaagd stuk hout wat ergens uitsteekt.

nr 9 vind ik overigens de leukste foto.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -?!-
@iedereen over de scherpte
Ik vond ze op het eerste gezicht wel scherp, maar de camera die ik gewent was, is een pentax optio 550. Best leuk ding maar hele scherpe foto's kwamen er niet uit. Nu jullie het zeggen merk ik inderdaad dat sommige foto's wel scherper hadden gekunt.

@DickCAH
Ik ben er wel blij mee, maar probeer zelf ook aan te geven waar ik denk dat het toch wel beter kan. Zodat ik met mijn volgende foto's nog blijer ben :P
Even over de actie in foto 7, ik ben er een beetje bang voor dat ik te lange sluitertijden ga nemen, zodat het te wazig gaat worden. Daarbij moet ik nog redelijk oefenen met de a/s stand, voor de snelheid waarmee de sluitertijd/diafragma soms veranderd moeten worden.

@Yellowcube
Voor de serie had ik gekozen om voornamelijk de kinderen zelf (1 of 2 personen) te laten zien. Ik heb ook nog wel wat aardige overzicht foto's, maar ik vond die al snel te druk worden. Houtje-touwtje constructies waren er niet, daar zorgden wij als leiding wel voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

't is niet voor niets dat ik ook nog even de zogenaamde scene modes noemde.

Als ik kijk naar mijn ontwikkeling, is dat ook gegaan van auto naar scene modes. Toen de scene modes ook niet meer voldeden, bijvoorbeeld omdat ik op een bepaald moment ineens de iso naar 800 zag schieten, stap je dan vanzelf over op de A/S mode.

Ik schiet nu dus bijna alles in A (diafragma voorkeuze), totdat er dingen snel gaan bewegen en dan wordt het (uiteraard zou ik haast zeggen) overstappen op S (sluitertijd voorkeuze).

Ik betrap me er nu op dat ik in sommige gevallen overstap op M (Full manual) als de situatie heel erg bijzonder wordt. (Een strak zwarte nacht met wat sterren of diezelfde strak zwarte nacht met een uitgelicht burcht aan de overkant van de rivier.)

Om het anders te zeggen: Leer lopen, voordat je aan de marathon begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:38

Zoefff

❤ 

-?!- schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 11:27:
@iedereen over de scherpte
Ik vond ze op het eerste gezicht wel scherp, maar de camera die ik gewent was, is een pentax optio 550. Best leuk ding maar hele scherpe foto's kwamen er niet uit. Nu jullie het zeggen merk ik inderdaad dat sommige foto's wel scherper hadden gekunt.
Ik krijg de indruk dat de onscherpte ook (deels) veroorzaakt wordt door het verkleinen van je foto's. De huidige algoritmes die dat voor je doen zijn simpelweg niet slim genoeg om de scherpte uit het origineel te behouden, dus je moet ze na het resizen eigenlijk altijd nog een beetje verscherpen. Bijvoorbeeld in Photoshop met USM :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daywalk3r
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-12-2023

Daywalk3r

Walks at night 2

Nog steeds jammer dat het hier maar een paar jaar was in onze wijk.
Als het weer komt doe ik gewoon mee met m'n 21 jaar.. Als dat mag natuurlijk :D
Samen met een kameraad zetten we zo een mini-huis neer :D

Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?

Pagina: 1