Toon posts:

Tapedrive soms offline - ARCserve backup fail

Pagina: 1
Acties:
  • 269 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wegens problemen met een tapedrive, tapes kwamen er niet meer uit, tapelintje vast in tapedrive, heb ik deze vervangen door een nieuwe tapedrive. Af en toe ging de oude tapedrive ook al offline maar aangezien ik een tape had die echt kapot was na gebruik dacht ik meer aan een probleem met de drive zelf... SCSI id-plaatjes bij de nieuwe drive op zelfde plek gezet als vorige tapedrive. SCSI kabel weer goed aangesloten.

Nu krijg ik toch nog regelmatig na een aantal geslaagde backups dat de drive ineens niet meer gevonden kan worden en offline is gegaan. Backups falen uiteraard.

Backups draai ik met Brightstor ARCserve. Ik krijg de tapedrive (Compaq SDT-10000 20/40 GB DDS4 DAT drive) vervolgens wel weer online door in ARCserve in de configuratie - device - tape/optical library etc. te kiezen. Het werkt een tijdje goed maar dan gaat de tapedrive weer offline en kan ik dit proces herhalen.

Met testen via HP StorageWorks Library and Tape Tools geen problemen gevonden.

Wie weet hoe dit probleem kan komen en een oplossing? Software of Hardware-matig..

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Kan komen door een brakke tape, of de koppen zijn vuil ofzo.
Heb je verder nog iets van foutmeldingen van die drive ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Hoover
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-09-2025
Heb ik ook gehad met arcserve.
Bij mij was het de oplossing door de tapeunit vanuit device manager te verwijderen en dan de de unit opnieuw te installeren met de drivers.

Het kan zijn dat windows zelf de unit herkent zonder driver en dan installeerd hij de unit vanzelf .
Mits je een scan op nieuw hardware doet of een herstart.

Daarna herkende arcserve de unit weer bij mij in ieder geval wel weer goed en bleef deze ook werken.

Mocht dat niet werken. vervang dan de scsi kabel en/of terminator. Of kijk eens met een andere scsi controller

Edit: aantal maal een edit gedaan... heb maar een uur geslapen vannacht :P

[ Voor 20% gewijzigd door Hoover op 21-08-2007 16:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
Tapes zijn zo goed als nieuw, nieuwe tapedrive wordt elke week inmiddels gecleand, is na 5 backups. Verder geen foutmeldingen, alleen offline gaan.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 16:18:
Tapes zijn zo goed als nieuw, nieuwe tapedrive wordt elke week inmiddels gecleand, is na 5 backups. Verder geen foutmeldingen, alleen offline gaan.
Als je met andere software geen problemen hebt, kun je hardware uitsluiten. Ik ken het programma zelf niet, maar ik gebruik met mijn HP DDS4 drive TapeWare. Een prima (en als je wilt volautomatisch) programma die alles doet wat je wilt.

Verwijderd

Topicstarter
@Hoover, tnx. Ik zal de tapeunit dan uit device manager eens verwijderen, heb echter alleen de driver die nu staat geïnstalleerd (driver is up to date).

Bij apparaatbeheer staat de volgende driver:
C:\\WINDOWS\system32\DRIVERS\4mmdat.sys
File version: 5.2.3790.0 (srv03_rtm.030324-2048)

Was bang in dit geval dat ik hem niet opnieuw herkend kreeg maar ik zal het toch eens proberen.

Anders zat ik er idd over te denken idd dingen te gaan vervangen.

:p

Verwijderd

Topicstarter
@Exorcist, nog geen andere programma's gebruikt. Misschien een idee om dat programma te bekijken.

Verwijderd

Topicstarter
Beetje late reactie maar ben hier opnieuw met een ander probleem.

Tapedrive verwijderen uit de Taskmanager werkte! (na 2x server opnieuw opstarten, de eerste keer server opstarten leverde een device op wat na 1 keer gebruik offline ging en niet meer op een andere manier op te starten viel)

In eerste instantie geprobeerd andere driver te krijgen via HP maar deze kreeg ik niet geïnstalleerd i.v.m. geen nieuwere driver. Server herkende het device en installeerde zelf de driver opnieuw.
Pagina: 1