Toon posts:

Waterkoeling hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo lezers,

Mijn computer maakt nu een aardige teringherrie en dat wil ik veranderen en meteen waterkoeling inbouwen. Pure waterkoeling dus zonder Peltier.

Mijn idee is 1 zo groot mogelijke stille fan (bijv 12cm) in te bouwen zodat er voor de rest geen fans nodig zijn. Die koelt de radiator en zorgt gelijk voor de airflow in de (bigtower) kast.
De kast zal minder warm worden omdat de cpu-warmte niet meer in de kast komt en mijn cpu loopt toch lekker koel. :)

Mijn idee voor de indeling in mijn kast:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/russel/schets.gif

Ik heb zojuist een 2e hands en erg goede radiator (kachelradiator uit een auto, merk:Ford) aangeschaft. Heet kraanwater was in 10 sec al weer op ongeveer kamertemp met behulp van een kamerventilator.
Heb er 25 piek voor betaald omdat de garagehouder dat terugkrijgt aan statiegeld als ie hem inleverd.

De radiator: inhoud 0.3 liter, 16 bij 35 cm.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/russel/geheel.jpg

Nou zit ik nog een beetje met de aansluiting:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/russel/aansluiting.jpg

Mijn vragen:

1) Wat denken juliie van deze opstelling?

2) Hoe moet ik de slangen aan de radiator vastmaken?

3) heeft iemand nog een goedkoop idee voor een waterpompje en hoeveel liter per uur moet die doen?

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Hmm met een koppelstuk ken je de radiator vastmaken aan een slang
En geloof me 100l/u is echt te weinig
het begind bij 400l/u ,en dan is het nog afhankelijk van de lengt slangen die je gebruikt
Greetz en contact me voor vragen

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Topicstarter
meer mensen iets te melden??

Verwijderd

Topicstarter
Kom op zeg! Gaat dit werken? Ik heb nog geen goede oplossing om de radiator aan te sluiten ......

• F0kke
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-07-2025
Ik zou er gewoon 2 buisjes op lassen, waarop je dan de slang aansluit. Trouwens wel een errug mooie radiator. Zijn alle autoradiatoren zo klein? Ik d8 dat die dingen veel groter waren. Mischien is dat wel een uitkomst want ik heb geen zin 159 gulden voor een radiator neer te leggen.

• dfr0st
  • Laatst online: 23-04 20:36

dfr0st

Geel is mooier

mooie R. maar ik zou hem achter de 120mm fan plaatsen. er stroomt dan veel snellere lucht doorheen en dus wordt de warmte sneller afgevoerd.(ook all stroomt de lucht door een kleiner gedeelte van de R.) Plusde lucht kan meteen alle kanten op en verwarmt het niet je kast.

En voor de aansluitingen lassen of met kit dicht maken de verbinding met de R.

-

Verwijderd

Topicstarter
Dat zwarte is een soort harde pvc, valt niets te lassen. Dit is niet de radiator van de motor, maar een kachelradiator, voor het verwarmingssysteem. Een stuk kleiner en schoner!

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 10 februari 2001 20:47 schreef dfr0st het volgende:
mooie R. maar ik zou hem achter de 120mm fan plaatsen. er stroomt dan veel snellere lucht doorheen en dus wordt de warmte sneller afgevoerd.(ook all stroomt de lucht door een kleiner gedeelte van de R.) Plusde lucht kan meteen alle kanten op en verwarmt het niet je kast.

En voor de aansluitingen lassen of met kit dicht maken de verbinding met de R.
Ik bouw de radiator zo in dat er geen lucht langs kan. Alle lucht die de ventilator uitblaast moet door de voeding of door de radiator.

Verwijderd

Topicstarter
Op dit tijdstip nog die-hards aanwezig?

B-)

Verwijderd

Misschien een raar idee, maar hier komt het. Bouw de radiator aan de buitenkant van de kast met de inlaaten van de slangen naar binnen. Op de radiotor een 12cm fan. Je hebt dan iets meer ruimte in je kast om de slangen weg te werken. Tevens komt de warmte dan niet meer in de kast :) De radiator met ongeveer 2cm van de kast monteren voor de airflow.

suc9

Verwijderd

Topicstarter
maar dan moet ik een extra fan gebruiken en wordt het oppervlak van de radiator niet optimaal benut. Anders moet ik 2 extra fans nemen , dat koelt nog wel beter waarschijnlijk, maar maakt 3 keer zoveel herrie.

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
Voor de aansluiting van slangen:
Meet de diameter op van het gat inwendig. Ga dan op zoek naar een slangnippel met schroefdraad aan de ene kant, en zo'n tuit om de slang op te schuiven aan de andere kant. De diameter van het schroefdraad moet een fractie groter zijn dan de inwendige diameter van de opening. Gangbare afmetingen van dat soort nippels zijn meestal in inches. 3/8", 1/2", 5/8", 3/4", 1" zijnin nederland wel verkrijgbaar. Omdat het kunststof is kan je het schroefdraad van de nippel er in laten 'snijden'. Voor de rest afkitten met siliconen. Op die manier moet je een goede watervaste afsluiting kunnen creeren.

Voeding zonder fan lijkt me geen briljant idee. Dat zou ik toch eerst maar eens gaan uitproberen in een proefopstelling, en dan eens checken hoe warm ie wordt. In de opstelling op de tekening komt ie niet echt in een luchtstroming te zitten (kan ook niet met 1 fan), waardoor ie toch wel warm zal worden.

Ik weet niet of je in de toekomst wilt uitbreiden naar een peltier, maar als je dat misschien wilt moet je je fan toch echt tegen de wand van je kast aan zien te krijgen (binnen of buitenkant, boeit niet). Beter is het ook om een fan direct tegen de radiator aan te plaatsen. Koelingseffect is dan groter. Bij dat ding kunnen er zelfs 3 120mm fans op als ik het zo zie! Maar met twee heb je er wel genoeg. Je moet alleen zoeken naar zeer stille fans, en die dan desnoods op 7V zetten. Dan is ie toch echt wel stil hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
WORSIE:

die voeding zonder fan moet ik idd goed testen. Probeer die de flow van 1, 8cm fan te geven.

1 12cm fan staat gelijk aan 3 a 4, 8cm fans

De flow in de kast en door de radiator staat zo nog gelijk aan die van 2 a 3, 8 cm fans.
Wel wordt op deze wijze het volledige oppervlak van de radiator benut en is die zo heel effiecient.

Hoe bedoel je dit?
šOmdat het kunststof is kan je het schroefdraad van de nippel er in laten 'snijden'. š
Het is een soort harde, taaie pvc die nog behoorlijk hitte bestendig moet zijn. Gewoon erin draaien zal met wat geweld best lukken en denk ik redelijk klemmen.

Verwijderd

check http://home.hccnet.nl/hcc.akkerman/fans80-120.htm ff voor info voor vennetjes

Aju Leon

• worsie
Op zondag 11 februari 2001 07:35 schreef gve het volgende:
WORSIE:
Hoe bedoel je dit?
šOmdat het kunststof is kan je het schroefdraad van de nippel er in laten 'snijden'. š
Het is een soort harde, taaie pvc die nog behoorlijk hitte bestendig moet zijn. Gewoon erin draaien zal met wat geweld best lukken en denk ik redelijk klemmen.
Dat schroefdraad vreet zich gewoon vast in het pvc, zelftappend zeg maar. Als je de nippel er een paar slagen indraait met het schroefdraad, en vervolgens het schroefdraad van de nippel insmeert met siliconenkit en hem er vervolgens helemaal indraait is het echt wel waterdicht hoor.

Verwijderd

Op zondag 11 februari 2001 11:08 schreef Leon_suurmond het volgende:
check http://home.hccnet.nl/hcc.akkerman/fans80-120.htm ff voor info voor vennetjes

Aju Leon
en raad eens wie de onderste van de lijst heeft??? hehe

Verwijderd

ik wist alleen niet dat ik er twee 'gewone' voor had kunnen kopen |:(

maar ja... deze gaat dan ook minimaal 10 jaar mee he :)

Verwijderd

Op zaterdag 10 februari 2001 20:36 schreef EvilFox het volgende:
Ik zou er gewoon 2 buisjes op lassen, waarop je dan de slang aansluit. Trouwens wel een errug mooie radiator. Zijn alle autoradiatoren zo klein? Ik d8 dat die dingen veel groter waren. Mischien is dat wel een uitkomst want ik heb geen zin 159 gulden voor een radiator neer te leggen.
dit is een kachelradiateur, een gewone autoradiateur is wel groot!!!

Verwijderd

Wat voor een diameter hebben de openingen van je radiator, zoek bijpassend buisjes bij, sla ze erin en kit het nog eens dicht en misschien eerst secondelijm. Mee eens dat je fan rechtstreeks op radiator zet.
Haal stuk uit bovenkant van de kast of gaten erin, plaats daar onder(in je kast) radiator en daar tegenaan je fan.

Verwijderd

Topicstarter
De radiator past niet in mijn kast :(
Misschien horizontaal, dus net onder de bovenkant en dan een fan door de bovenkant vvan mijn kast

Waarom is het beter om de fans direct tegen de radiator te plaatsen?

Is met 1 fan een klein oppervlak van de radiator koelen beter dan de gehele radiator koelen maar dan dus met een langzamere luchtstroom? De laatste optie is wel stiller.

Verwijderd

Topicstarter
Radiator past goed op mijn kast, dus horizontaal. Wel nog ff een stuk uit de bovenkant van me kast halen.

Heb gisteren voor 10,- (TIEN) piek een 10w/600l/u pompje gekocht bij praxis, normaal kost ie 101,- maar dit is een vijverpompje en de sproeikop en verpakking mistte. Dammm... :p.
Ik vroeg aan een medewerker wat ze ervoor moesten hebben, 10 piek werd er geantwoord. Binnen 1 minuut stond ik hierna buiten, met pomp.

Mijn oog was eigenlijk gevallen op een 6W / 300l/u pompje voor 35,- maar ik twijfelde eraan of die krachtig genoeg zo zijn met zijn 120 l/u voor mijn benodigde 45 cm.

Nu heb ik een pompje dat sterk genoeg is voor uitbreiding als ik mijn videokaart ook wil waterkoelen.
Ik hou jullie op de hoogste.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er mensen die dit lezen?

Zo ja, geef dan eens wat opmerkingen of tips,

Indien niemand reageert dan kan ik de verslaggeving gewoon afkappen.

Vragen:

Ik heb een half jaar oude aangebroken koker siliconenkit, na 12 uur drogen is de kit nog een beetje vloeibaar, klopt dit? is die kit nog goed? Er staat geen droogtijd oid op.

• worsie
O jawel hoor. We lezen het :)
Wat betreft je goedkoop verkregen pompje, ik wil niet de doemdenker uithangen, maar ik zou wel ff de maximale opvoerhoogte checken van dat ding. Als je een bigtower hebt en je gaat het pompje inderin stoppen en je radiator bovenin, dan kan dat nog wel eens vervelende gevolgen hebben voor de doorstroming. Dan haalt ie die 600l never nooit nie als ie niet voldoende druk op kan bouwen.

• worsie
12 uur is wel lang idd voor droogtijd. Normaal gesproken is het oppervlak binnen een uur of 3 al vrij stevig. Ben je misschien buiten aan het kitten, en laat je hem buiten drogen? Lage temperaturen hebben een sterk nadelig effect op het uitharden natuurlijk.

Verwijderd

Absoluut geen goede opstelling voor de radiateur.

Een idee is de fan op de radiator bevestigen en dan de opgewarmede lucht middels een pijp naar buiten leiden. Dus raditeur, fan en buis. De air-flow is gewoon te weinig op deze manier.
Beter is de radiateur extern te monteren en dan een fan die de lucht door de radiateur heen zuigt. Dit ivm geluid.

Verwijderd

BTW harde PVC kun je echt wel lassen. Daar is een speciale techniek voor; elke MTS of HTS heeft dat. Hetelucht ivm toevoer materiaal dat je erop smelt.. Kun je een PVC slangtules monteren. :)

Verwijderd

Topicstarter
WORSIE: Ik gebruik die kit gewoon binnen. maximale opvoerhoogte is dacht ik 100l/u bij 100cm. Moet ik ff nakijken bij praxis aangezien ik geen doosje of handleiding heb.
Ik wilde het kleine pompje bovenin plaatsen, die had dan 40 cm hoogte te overbruggen.
De pomp die ik nu heb (die 10w 600 l/u) ga ik misschien onderin plaatsen. Moet dan 70 cm overbruggen. Ga het gewoon testen want de optimale stroomsnelheid is sterk afhankelijk van de gebruikte radiator en koelblok.
MAIDONIAN: De opstelling is iets veranderd doordat de radiator niet in mijn kast past. Zal ff een nieuw plaatjes maken.
Op de radiator aan te sluiten heb ik inmiddels een goede oplossing: Messing Slangtules (koppeling voor slang naar schroefdraad) met silikonen kit in de radiator draaien en daarna verder afkitten.

PROBLEEM: De Praxis en Dierenspeciaalzaak in de buurt hebben geen slangen meer. alleen hele dikke en hele dunne. De laatste wacht al 2 maanden!!! op levering. Ik ga vanmiddag weer op jacht!

Verwijderd

Topicstarter
nieuwe opstelling:

Afbeeldingslocatie: http://www.si.hhs.nl/~96005979/schets2.gif

De voeding heeft wel weer een fan en er zijn nu 3, 8 cm fans op 7 volt (bijna geruisloos maar omschakelbaar naar 12 Volt indien meer koeling is gewenst)
Mijn spire orb maakt een stuk meer geluid dan deze drie fans en het pompje(ook heel stil) samen.
Deze ventilatoren had ik al, dus lekker voordelig.
De temp in de kast zal niet veel boven kamertemp liggen omdat de proc zijn warmte niet meer daarin afgeeft. De radiator wordt nog prima gekoeld en het water zal de zelfde temp krijgen als de kasttemp. Ik schat een graad of 1 a 2 boven kamertemp. De proc zal op zijn beurt weer ongeveer 3 graden boven watertemp zijn, dus 5 graden boven kamertemp. Bij mij is kamertemp 20 graden.
Met de proc op 25 graden moet ook de 1120Mhz/ 160 fsb een eitje zijn. Verder hoop ik op, andere zaken als een hoge pci, mem, etc. Bij 1162Mhz/166 fsb/mem is post ie niet en bij 1190Mhz/170 fsb/127,5 cas 2 mem wel.
Op 1120 is mijn systeem denk ik sneller dan op 1190.
Op 1190 rulen wel de }:O-en tov 1120. Maar dat zal ik tzt wel gaan testen.

Leuk procje he?:9~ Ik ben er echt heel blij mee.

Nog ff iets anders, bij overclockers.com wordt vaak gepraat dat een 50$ waterkoeling al heel goedkoop is, maar ik ben tot nu toe fl 35,- kwijt en heb nog een waterbakje, slangen, slangklemmen en koppelingen nodig en kom dus 60 piek~ 25 dollar. (als het meezit anders iets duurder)

Het koelblokje ben ik aan het maken van een p1 koelblokje dat ik dichtmaak met siliconenkit en plastic paneeltjes gesneden uit een cdhoesje. Dit kost me zo geen moer want het koelblokje had ik nog liggen. Dit is de kit die niet echt snel wil drogen.
Een cdhoesje is natuurlijk heel kwetsbaar maar die kleine paneeltje van 2,5 bij 4 cm en 4x4 cm zijn, mede door de vorm van het koelblokje, best sterk.
(Ga wel heel goed testen met een hoge druk een weekend lang)
Foto's hiervan later want ik heb mijn camera uitgeleend.

Blijf komen met commentaar, tips en advies.
To be continued ....

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

die opvoerhoogte van een pompje, naar mijn idee wordt daar fout over gedacht.

Die opvoer hoogte is toch de hoogte die een pompje tegen de zwaartekracht in kan opvoeren. Dus gewoon een open buis die en heel eind naar boven gaat en daar open is, en dan de hoogte welke het water komt.

maar in je computer heb je een gesloten systeem waarbij het water weer op het niveau van het pompje uit komt. Er 'hangt' dus ook water in de slang van de afvoer. Je hoeft maar een heel kleine beweging in water omhoog te hebben, of dat water 'valt' gelijk naar beneden. De zwaarte kracht werkt weliswaar het naar bovenpompen tegen, maar doordat je een gesloten systeem hebt (in ieder geval de 'bocht' die je omhoog maakt is dicht als het goed is), werkt de zwaarte kracht ook weer mee om het water naar beneden te krijgen.

hmm, volgens mij lekker onduidelijk wat ik net vertelde, maar ik denk wel dat ik gelijk heb...denk er maar eens over na

Verwijderd

jongens, jongens, jongens...

een auto heeft een thermisch vermogen van -pakweg- 20KILOWatt. Een super dikke vette Athlon een vermogen van 60W. Ik zou me dus absoluut geen zorgen maken over het "koelend vermogen" van de radiator en een eventueel fannetje daarop. Ik zou me meer zorgen maken over het "koelplaatje" dat op je Athlon geschroefd moet worden (dus warmtewisselaar) die de warmte uit de athlon en in het water moet zien te krijgen...

En dan nog iets of het aantal liters per uur: Stel dat het temperatuurverschil van water-in water-uit 20 graden mag zijn (dus een core temp van pakweg 45 graden) Om 1 liter water 20 graden in temp te laten stijgen is 20 KiloCalorie nodig. Da's ongeveer 90KJoule. Met een athlonnetje van 60Watt duurt het 1500 seconden om die ene liter water 20 graden in temperatuur te laten stijgen (er van uitgaande dat er voldoende stroming door die liter water is om de warmte gelijkmatig te verdelen). 1500 seconden = 25 minuten. Dus met een pompje van TWEE (!!!) liter per uur zit je precies goed...

Dus STOP met dit mega-domme project en doe iets nuttigers...

• worsie
Beste victorvanacht,

Punt 1. De radiator in kwestie is een verwarmingsradiator. Geen motorradiator waar jij aan denkt.

Punt 2. De afvoer van de warmte dient op een iets andere manier te geschieden dan jij denkt. Waterkoeling gebruik je om de processor koeler te maken. Als we de temperatuur van het water zo laag mogelijk houden, blijft de temperatuur van de processor ook lager. De warmte-afgifte van de processor gaat sneller als het verschil met de omgevingstemperatuur (koelblok dus) groter is. Als we lekker gaan zitten wachten tot het water 20°C warmer is, is het hele koelende effect verloren, omdat de omgevingstemp dan veel te hoog wordt. Juist door het water vrij snel te laten stromen kan je de omgevingstemperatuur goed onder controle houden.

Volgende keer iets langer nadenken over het doel wat de mensen voor ogen hebben...

Verwijderd

Kijk anders ook eens op www.waterkoeling.nl/

• Anarril
  • Laatst online: 09-04-2024
Waarom heb je besloten om je voeding toch maar zijn eigen fan te geven? Vraag me af of het zou lukken (fan stilzetten dus)...

<steekt schroevendraaier tussen fanbladen vd voeding>

<er stopt niets?>

:? WTF! de fan van m'n voeding draait niet! echt niet! En m'n comp staat (excl. reboots) al een aantal dagen non-stop aan!
Mooi dat ik er achter kom...
Na enig kijken en voelen:
*de voeding levert 230 watt
*hij is toch wel redelijk warm (maar best vast te pakken :) )
*de specs van mijn comp zijn ook niet echt extreem (geen Athlon-kachel bijv.) en de rechterkant vd kast (achter moederbord) stond open.
Er zijn dus wel wat factoren die het wat 'makkelijker' maken, maar aan de andere kant had ik maar 1 andere fan: die op mijn processor. Geen blow/suckholes dus. Rest de vraag hoelang dit al bezig is, een paar minuten of een paar dagen? Dat vraagt dus om een duurtest, die ik nu ga aanvangen :z Morgenavond een update (als m'n voeding het dan nog doet >:) ). Zijn er ondertussen misschien mensen die willen proberen hoe zoiets gaat met Athlon/(2x)300 watt/dichte kast >:). Ik ben benieuwd.

[edit: typozzzzz:Z ]

Verwijderd

Punt 1. De radiator in kwestie is een verwarmingsradiator. Geen motorradiator waar jij aan denkt.
ah... dat scheelt natuurlijk flink. Maar dan nog heeft zo'n verwarmings radiator een vermogen van -pakweg- 1...2 KiloWatt bij een water-temperatuur van 80 graden (anders krijg je je auto niet warm in de winter. Een elektrisch straalkacheltje (vergelijkbaar) heeft ook een vermogen van 2KW). Nu is 80 graden natuurlijk een beetje veel voor een Athlonnetje, dus zal het vermogen in de richting van 500...1000Watt liggen (40 graden)
PS: Ik heb (op jouw aandringen :-) ) inderdaad nog even nagedacht over het thermisch vermogen van die radiator daar voor onder de motorkap en bedacht dat die auto's van tegenwoordig allemaal minstens 80pk zijn (belachelijk overigens, een Citroen 2CV heette vroeger niet voor niets een 2CV -> 2pk!!!) . En met een motor-rendement van 30%, moet die radiator dus een vermogen hebben van zo'n 120KILOWatt.
Punt 2. De afvoer van de warmte dient op een iets andere manier te geschieden dan jij denkt. Waterkoeling gebruik je om de processor koeler te maken. Als we de temperatuur van het water zo laag mogelijk houden, blijft de temperatuur van de processor ook lager. De warmte-afgifte van de processor gaat sneller als het verschil met de omgevingstemperatuur (koelblok dus) groter is.
Dat bedoelde ik niet. Ik ging er vanuit dat het "inkomende" water voor de processor precies de omgevings temperatuur had (20 graden) en dat dit koude water door de processor werd verwarmd met 20 graden (dus een water temperatuur van 40 graden). Dat geeft dus (door thermische weerstand core->water) een coretemperatuur van -pakweg- 50 graden. Misschien vind je 50 graden veel te veel, maar ik wilde aantonen dat 400 liter water per uur toch wel belachelijk veeeeeeel te veeeeeel is.

Tenslotte: Zoals ik al zei zou ik me het meeste zorgen maken over het warmtewisselaartje tussen de processor en het koelwater. DAT is de bottleneck. Niet die radiator, de pomp, of de omgevingstemperatuur.
Volgende keer iets langer nadenken over het doel wat de mensen voor ogen hebben...
Als jullie dan nadenken over wat nu WERKELIJK de problemen zijn bij waterkoeling. En dat is (zoals ik al zei) de thermische aansluiting van het water op de core.

Verwijderd

[:? WTF! de fan van m'n voeding draait niet! echt niet! En m'n comp staat (excl. reboots) al een aantal dagen non-stop aan!
Mooi dat ik er achter kom...
Na enig kijken en voelen:
*de voeding levert 230 watt
230Watt??? Hoe heb je dat gemeten? Of is dat het MAXIMAAL LEVERBARE vermogen van je voeding?
*hij is toch wel redelijk warm (maar best vast te pakken :) )
Het gaat natuurlijk niet om dat stukkie blik dat om de voeding heen zit. Het gaat om de koellichamen voor de transistoren IN dat doosje. Kun je dat ook even vastpakken? (Let wel op: daar kan 310V op staan!)

Maar je hebt gelijk: Vroeger, in het oude XT-tijdperk zat er ook al een blower in de voeding van een PC. Terwijl dat hier in Nederland absoluut niet nodig was. Maarja... IBM he... Moet het ook in de felle zon in Death Valley (California) doen...

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

2CV was de laagste belastingsklasse in Frankrijk, er zitten echter meer PK's in een 2CV. (Niet heel veel meer, maar wel wat meer)

2CV: 650 cc (vroeger 350 cc)
Fiat Panda: 750 cc (34 PK)
Fiat Panda: 1000 cc (45 PK)

Even extrapoleren: Een 2CV heeft ongeveer 25-30 pk, vroeger 10-15 pk.

Maar met waterkoeling zijn er twee dingen belangrijk:

Warmteafvoer van processor (goede waterjacket)
Goede koeling van koelwater (radiator) (hier is de persoon in kwestie dus mee bezig.)

Pas als je beide voorelkaar hebt, heb je een goed waterkoeling systeem, en komt de temp van de processro slechts enkele graden boven de kamertemp. (ervanuitgaande dat de gehele opstelling in de kamer staat, en niet de radiator in de vrieskist / balkon, en er geen peltiers oid gebruikt worden.

Verwijderd

Op donderdag 15 februari 2001 12:26 schreef worsie het volgende:
O jawel hoor. We lezen het :)
Wat betreft je goedkoop verkregen pompje, ik wil niet de doemdenker uithangen, maar ik zou wel ff de maximale opvoerhoogte checken van dat ding. Als je een bigtower hebt en je gaat het pompje inderin stoppen en je radiator bovenin, dan kan dat nog wel eens vervelende gevolgen hebben voor de doorstroming. Dan haalt ie die 600l never nooit nie als ie niet voldoende druk op kan bouwen.
Klopt..... in een open systeem, dus voor een vijver waar het water dus weer via de buitenlucht naar beneden klettert. Maar voor een gesloten circuit, maakt het geen kloot uit watvoor opvoerhoogte een pomp heeft.

Het water in een gesloten circuit (ik neem aan dat ie dat gebruikt en niet het water zo z'n kast in spuit >:) ) komt nadat het "boven" is geweest weer door een slangetje/buis weer bij de pomp. Iaw, het water dat weer naar beneden komt geeft dezelfde druk, als de pomp moet geven om het omhoog te krijgen, die 2 krachten heffen elkaar dus op :).

Het maakt ook niet uit waar je je pomp plaats. :o

Verwijderd

Topicstarter
Dit gaat goed jongens,

Eerst even een update.
Gisteren:
De siliconenkit droogde voor geen meter en heb de paneeltje alweer van mijn koelblokje gehaald. Van het weekend heb ik geen tijd dus zal maandag opnieuw gaan kitten. Dit is aluminium op cddoosje, welke kit is hiervoor het beste?

Wel heb ik alvast de benodigde gaten in het paneeltje voor de waterin en uitstroom gemaakt mbv een aansteker en een hoop geduld en precies werken. Ik denk dat dit prima gelukt is. bij de test zal zijn waterdichtheid blijken. Foto's komen nog.

Ik ga morgen wel ff 2 meter tuin- of aquariumslang halen met een binnendiameter van 10mm.
De pomp komt denk onderin.

RdB: "die opvoerhoogte van een pompje, naar mijn idee wordt daar fout over gedacht."
Ik denk dat je gelijk hebt. De pomp moet alleen sterk genoeg zijn om het water met voldoende snelheid rond te pompen. Het hoogte verschil is het verschil in hoogte van de pomp en het uiteinde van je slang die het water terug in het waterreservoir laat lopen. Bij mij zal dit 10 cm zijn, dus verwaarloosbaar.

victorvanacht: "Dus STOP met dit mega-domme project en doe iets nuttigers..."
Dit vind ik niet aardig van je en dat maak ik zelf wel uit. Ik denk dat ik een zeer goed gekoeld systeem krijg.
"Als jullie dan nadenken over wat nu WERKELIJK de problemen zijn bij waterkoeling. En dat is (zoals ik al zei) de thermische aansluiting van het water op de core."
Dit krijg ik denk ik ook goed voor elkaar want de p1 koeler heeft een groot contactoppervlak ivm een koperblokje met een paar kanalen.
"een coretemperatuur van -pakweg- 50 graden"
Ik heb hierboven aangegeven datik wil die zeker onder de 30 blijft, maar ik denk dat ie 25 wordt.

DAX: "Kijk anders ook eens op www.waterkoeling.nl/"
Hier ben ik begonnen.

Anarril: "Waarom heb je besloten om je voeding toch maar zijn eigen fan te geven?" Dat is een ietssterkere fan en zo kan ik ook goed mijn voeding blijven koelen.
"Vraag me af of het zou lukken (fan stilzetten dus)..." Wat lukken?? Nee, ik wil mijn voeding goed laten presteren en heel houden.

HERMAN + PsychoNL_II: Goed inzicht, mijn pomp komt dus onderin te staan en ik gebruik verder geen peltier, koelkast, oid.

Thank you all and keep up the good stuff...

• Anarril
  • Laatst online: 09-04-2024
victorvannacht: er staat dus 230watt op als maximum |:( niet aan gedacht. Wat betreft de binnentemp. heb je natuurlijk gelijk, alleen meen ik te weten dat een voeding nog gevaarlijk kan zijn tot uren nadat je er de spanning van af hebt gehaalt. En dan zijn ze natuurlijk al weer afgekoelt, dus dan had ik voor niets gewacht :7. Maar na zo'n 17 uur kan ik melden: de voeding is niet warmer geworden (eerder afgekoelt, maar dat komt door de verwijderde zijplaat). Of de spulletjes binnenin harder slijten door de grotere hitte weet ik niet, en kan ik ook niet zo even testen (word een héééle lange duurtest :Z ).
gve: Ik vroeg me dus eigenlijk af of het bij mij zou lukken. Tot ik er achter kwam dat het al 'gelukt' was :)
Wat die kit betreft voor je koeling: ik las laatst iets over een errug sterke versie van Bisonkit, die zelfs zou kunnen werken als vervanger voor spijkers etc. Weet de naam niet meer, maar het lijkt mij ideaal voor wat je aan het doen bent. Als ik mij goed herinner plakte het op metaal, hout, plastic, etc. En het zal toch wel waterdicht zijn neem ik aan? Kostte ~ fl 20,- per 'bus'
succes

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben net bij gamma en praxis geweest, bij gamma werd me 2 componentenlijm geadviseerd en bij praxis "doe maar iets van secondelijm" de laatste wist zeker niet waar ie het over had.

Die siliconenkit was niet harder geworden dan dat ie na een half uur al was. Het kostte me wel flink wat moeite het er weer af te krijgen.

Ik heb slangen en slangklemmen, maar die klemmen had ik niet hoeven kopen.

Ik ga de 2 componentenlijm proberen...

• Initial G
  • Laatst online: 10:43
secondenlijm = goed (zit na 2 weken nog op mijn nagel vast.:o )

2componenten lijm = ook goed, maar onhandig :)

Let op: gebruik geen epoxy of polyester, dat blijkt vaak toch niet 100% watervast..... mijn V770 vidkaart kan erover meepraten... (hij is nog niet dood :) )

edit:

extra info: gebruik geen troep, dat gaat kapot. Serieus ik kan erover meepraten, ik heb zelf ook s van een 486heatsink van conrad.nl met plexiglas een waterjacket gemaakt. Werkte als een tierelier(echt super), maar ging lekken door slechte epoxy en niet schuren van het oppervlak.

het kan wel wat je wil maar je moet wel heel secuur te werk gaan wil je er langer plezier van hebben.

Daarom ben ikzelf overgestapt op koper. Zelf gevouwen en gesoldeerd... :7 ( ;) )

don't rush this...

• dfr0st
  • Laatst online: 23-04 20:36

dfr0st

Geel is mooier

Op zaterdag 17 februari 2001 16:58 schreef gve het volgende:
Die siliconenkit was niet harder geworden dan dat ie na een half uur al was. Het kostte me wel flink wat moeite het er weer af te krijgen.
siliconenkit wordt ook niet kei hard. (tip het woord silicoon) Maar is wel goed om het waterdicht te maken.

Dus eerst die 2compomentenlijm om het goed vast te maken, en daarna siliconenkit om het helemaal waterdicht te maken!

-

• Initial G
  • Laatst online: 10:43
Afbeeldingslocatie: http://members.easyspace.com/coolk6/jacketlow.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.easyspace.com/coolk6/cube_b.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.easyspace.com/coolk6/486.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.easyspace.com/coolk6/zoom_b.jpg

mijn systeem was hierop gebaseerd... in dit geval was kit wel genoeg...

de URL:members.easyspace.com/coolk6//

Verwijderd

Topicstarter
De tweecomponentenlijm werkt prima. Heb gisteravond mijn koelblokje gelijmd en op een verwarming laten drogen. Het schijnt zo te zijn dat de verbinding sterker word (en sneller droogt) naarmate de omgevingstemp hoger is.
Vanmorgen was er no wel een lekje bij een afdichtingsrubbertje, heb het geplakt en ga straks weer testen.
Radiator is waterdicht en heeft nu goede aansluitingen.

De slang die ik heb is groen doorzichtig en erg stuk. Maar ik ben blij dat ik slangen heb. :)

Ik ga zo nog even op zoek naar een waterreservoirbakje waar de pomp in komt.
Heb de ruimte voor een bakje van 15x15x15, ga maar ff bij Xenos kijken daar hebben ze vast wel iets dat voldoet voor weinig.

Als het meezit kan ik vanavond gaan testen!!!
Wordt weer vervolgd..

Verwijderd

victorvanacht: "Dus STOP met dit mega-domme project en doe iets nuttigers..."
Dit vind ik niet aardig van je en dat maak ik zelf wel uit.
Sorry, dat klonk inderdaad erg onaardig. Dat was niet de bedoeling. Mijn welgemeende excuses.
Ik ben namelijk thuis ook met een super on-nuttig zelfbouw project bezig, namelijk een stand alone MP3-player op basis van een Texas Instruments DSP en een IDE-CDROM-speler.
Kosten tot nu toe: +/- f1000,- terwijl zo'n ding gewoon voor f300,- in de winkel ligt... :-(

voor geinteresseerden:
go.to/hardwaremp3

• php
  • Niet online

php

Over opvoerhoogte:

Je hebt een bepaalde opvoerhoogte nodig, om het systeem de eerste keer vol met water te krijgen. het water moet dan namelijk wel door een semi-open systeem naar het bovenste deel toe, voor het naar beneden valt.

Mocht je pomp dit niet trekken: gewoon even zuigen aan de slang, of het hele systeem op zijn kant houden (dit kan ook nodg zijn om een radiator van lucht te ontdoen)

• php
  • Niet online

php

En nog een paar dingetjes:

Iemand anders claimde dat zijn pomp minder verpompte als hij het systeem rechtop zette, ofwel een groter verval. Ook al was de hele bovenkant een gesloten systeem.

Ik heb dit zelf nooit geprobeerd, en kan het dan ook beamen noch tegenspreken. Maar altijd nuttig om te weten.

Over epoxy, polyester en kit:

Siliconenkit. Goede hechting op diverse materialen, echter vrij slappe kit, vrij lange droogtijd. Oppervlaktes welke met siliconen in aanraking zijn geweest, zijn zeer moeilijk te plakken met andere lijmen / kitten.

Acryl(aat)kit. Relatef sneldrogend, goede hechting. Persoonlijk ben ik hier voorstander van, geen hechtingsproblemen achteraf, etc.

Butyleenkit. Langzaamdrogend. Hierdoor niet geschikt.

Polyester. Krimpt te veel, niet geschikt. Bovendien is de hechting niet optimaal op kunststoffen en metalen.

Epoxy = 2 componentenlijm.
de sneldrogende epoxylijmen worden in diverse smaken verkocht: 2 componentenlijm, superlijm, die kneedbare versie voor verwarmingen, metaallijm (met metaalkleurtje) etc. Epoxy hecht redelijk goed op schone metalen, metaaloxides (aluminium!!) geven na verloop van tijd problemen, met name door warmtewisselingen.
De hechting op plastic is alleen mechanisch, niet chemisch, dus goed schuren. Dan blijft het wel hangen, alhoewel ik er niet geheel op zou vertrouwen.

Ik verkoop o.a. de laate twee (polyester en epoxy) in grotere hoeveelheden.

Persoonlijk zou ik voor de kit gaan, en een langere droogtijd voor lief nemen. Kit droogt mbv vocht in de lucht, en door de smalle contactoppervlakken duurt het nou eenmaal even voor het hard is.

Verwijderd

Topicstarter
Het zooitje werkt.

Daar houd het dan ook meteen mee op:
Het koelblokje pastte niet maar door het bij te snijden pastte het wel weer maar nog niet helemaal perfect. Moet er eigenlijk een koperen plaatje tussen stoppen.

Mijn p3-700E loopt boot koud maximaal op 1133 maar slecht af en toe, 1100 meestal en 1084 altijd. Het geheugen wil nog netaan lopen op deze 160Mhz fsb(1120). Maar ook niet super stabiel.

Ik denk dat ik maar een beetje artic silver aanschaf en gewoon luchtgekoeld op 1099 laat draaien. 157 fsb is dan stabiel.

Heb wel alle 3 de koelers op 7 V draaien en dit scheelt al een stuk herrie vergeleken met 2 koelers op 12V.

Iemand die alles wil overnemen?
Pagina: 1