Toon posts:

[LINKSYS] Internet Connectie Uitval

Pagina: 1
Acties:
  • 578 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik ben sinds enkele dagen verhuisd naar een ander adres, waarbij ik ook heb moeten overstappen naar internet van Planet. Aangezien ik twee computers heb wilde ik deze graag aansluiten op een netwerk. Ik had geen zin had om allerlei kabels etc. te gaan trekken, en dus heb ik besloten een wireless netwerk aan te leggen. Hierbij zijn al enige problemen opgetreden, en wil graag jullie hulp vragen bij het volgende;

Ik heb 1 computer op de 1e verdieping staan, en 1 op de 2e verdieping (zolder). Voor het aanleggen van een wireless netwerk heb ik een Linksys Wireless-N Broadband Router gekocht (type WRT300N), plus een Wireless-N adapter (netwerk kaart) van hetzelfde merk. Ik ben redelijk actief op het gebied van online gamen, en wou dus verzekerd zijn van een goede connectie naar zolder, waar ik speel. Deze hardware werd mij aangeraden, en aan de prijs te zien lijkt mij dit ook kwaliteit spul.

De modem van Planet staat naast de computer op de 1e verdieping. Van hieruit heb ik een kabel getrokken naar de wireless router, die er pal naast staat. Dan vanaf de router heb ik een kabel getrokken naar de computer op de 1e verdieping. Dit werd mij aangeraden omdat ik dan bij problemen van het wireless internetten nogsteeds de router in kan via die computer, om vervolgens het probleem uit te zoeken. Anyway, op deze computer werkt het internet prima, en zijn er geen enkele problemen. Voor de computer op de zolder heb ik daar de betreffende netwerkkaart ingeduwd en geinstalleerd. Ik heb naast mijn computerkast de bijbehorende antenne staan.

Hier beginnen de problemen. Ik heb vrij weinig tot geen verstand van routers en de instellingen. Wat ik heb gedaan is de router automatisch het IP etc. op laten zoeken dmv DHCP aanzetten. De DHCP server heb ik uitgezet omdat ik beide computers een vast IP adres wilde toedienen (192.168.1.2 + 192.168.1.3) omdat naar mijn idee het openen van poorten (voor programma's als Soulseek en Azureus) een stuk makkelijker zou zijn. Ik heb dus in beide computers aangezet dat ze niet automatisch een IP moeten verkrijgen maar dat ik die zelf opgeef. Verder heb ik een wide channel ingesteld op de router, namelijk channel 6.

Verdere instellingen heb ik niet aangepast aangezien ik daar geen verstand van heb en aannam dat de standaard instellingen zouden voldoen. Vervolgens heb ik via de bijbehorende software van Linksys gezocht naar routers in het netwerk en hij vind er dan een stuk of 3. 1 van mijzelf, en 2 van buren rondom mij die ook gebruik maken van wireless internet. Ik kan gewoon zonder problemen connecten naar mijn eigen router en heb dan ook een prima signaal dat goed genoeg is voor online gaming.

De eerste paar dagen had ik het probleem dat mijn connectie ineens uit kon vallen, zelfs wanneer de software aangaf dat het signaal 100% was en er gewoon verbinding zou moeten zijn met de router. De computer op de 1e etage heeft hier geen last van, en heeft gewoon 24/7 internet. Dit probleem lijkt nu over te zijn, maar er is een nieuwe bijgekomen. Ik heb nu 3 á 4 keer per dag dat mijn connectie naar de router ineens wegvalt, en het minimaal een 15/20 minuten duurt voordat hij deze weer terugvindt. Het lijkt dan ook alsof mijn computer de hele adapter niet meer herkend. Een paar keer de computer rebooten wil dan helpen, aangezien ik dan soms ineens wel weer verbinding heb. De software kan het probleem niet zijn want die is gewoon geinstalleerd.

Hier zijn enkele opmerkelijke feitjes over wat er in mijn ogen niet klopt :

- Ik heb 2 programma's voor het verbinden naar de router; Het standaard Windows programma (XP) en het programma dat meekwam met de software van Linksys. Beide lijken te connecten naar mijn router.

- Het lijkt erop alsof er helemaal geen netwerk bestaat. De computer op de 1e etage heeft 24/7 connectie via de kabel naar de router, en de computer op zolder via een wireless adapter. Deze connecten allebei dus naar een ingesteld "netwerk" van de router, maar of dit daadwerkelijk een netwerk is betwijfel ik.

- Zelfs al heb ik de beide computers een vast IP adres gegeven, ik kan geen poorten openen. Ik wil voor Soulseek (50000) en Azureus (55000) poorten openzetten, wat ik dan ook instel, maar vervolgens nog geen toegang krijg naar het internet via deze proggie's.

- Ik heb de Windows firewall, automatische updates etc. allemaal uitstaan. Het gebeurd soms wel dat de firewall 'plots' aanspringt.

- De linksys adapter in mijn computer heeft een licht dat brand, en deze knippert ongeveer om de seconde aan en uit.

Het internet dat ik van Planet heb is een 3MB verbinding. Ik geloof dat dit het standaard pakket is. Wederom, als het internet er niet uitvalt dan heb ik gewoon een prima verbinding, waarmee ik ook kan online gamen met een normale ping. Het is dus niet dat het internet niet snel genoeg zou zijn. Beide computers zijn voorzien van Service Pack 2 en de allerlaatste drivers voor hun hardware.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen? Alvast hartelijk bedankt!

kevintejem

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

1. Controleer boven op de computer of je hier firewalls/virus programma's uitschakeld voor dat je verder gaat troubleshooten
2. Staat er op de router een DMZ in gesteld? Zet deze dan gewoon uit
3. De ontvanger in de computer boven.. wat is dit voor type? Is dit een USB of een PCI draadloze ontvanger?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
1. Geen antivirussen etc.
2. DMZ is disabled
3. PCI draadloze ontvanger, waaraan een antenne zit.

• Falcon
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als je Internet is uitgevallen.. wat geeft Apparaatbeheer op dat moment aan. Ziet hij nog wel de ontvanger?

Is het mogelijk voor je om de ontvanger in een andere PCI slot te steken?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Meestal stond erbij dat hij nog gewoon goed functioneerde, maar vandaag kreeg ik een bericht dat hij niet goed functioneerde (die PCI adapter).

Ik zal even kijken of ik nog een vrij PCI slot heb.

Verwijderd

Topicstarter
Tijdens het gamen heb ik nu ook om de 10 seconden een "lagstoot" wat mij doet lijken op packetloss.

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Ik heb zelf ook last gehad van hinderlijke onderbrekingen van mijn wireless netwerk en het internet via mijn setup. Uiteindelijk bleek dat er "in de buurt" meerdere draadloze netwerken op "mijn" kanaal zaten. Mij heeft het geholpen een "leeg" kanaal te kiezen. Misschien een klein testje waard?

reserveringshouder Tesla Model 3

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Cheese_man schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 16:44:
Ik heb zelf ook last gehad van hinderlijke onderbrekingen van mijn wireless netwerk en het internet via mijn setup. Uiteindelijk bleek dat er "in de buurt" meerdere draadloze netwerken op "mijn" kanaal zaten. Mij heeft het geholpen een "leeg" kanaal te kiezen. Misschien een klein testje waard?
Probeer kanaal 11 maar eens. Dat lijkt vaak te werken als 6 niet werkt.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

ik zou beginnen met het UIT zetten van de windows firewall en ook die LinkSyS software te verwijderen. meer als een netwerk driver heb je niet nodig.

kijk ook eens je 'event viewer' na voor error meldingen die kunnen duiden dat de netwerkkaart zelf het systeem heeft 'verlaten'. je wireless netwerkkaart zelf zou mogelijk het probleem kunnen zijn. windows meldt dit door entries in je eventlog te maken met iets in de trant van een hardware error etc.

zorg dat je op een vrij kanaal zit en kijk ook of er geen isoleerende/storende matrialen in de line-of-sight tussen je antenne en de router staat. je PC kast kan zo'n storing zijn aangezien veel PC kasten als een faradaykooi zijn opgebouwd om te voorkomen dat deze je ether radio stoort bijvoorbeeld.

DHCP of vast IP maakt niks uit omdat dit alleen invloed heeft op hoe een IP wordt verkregen en heeft nadien geen invloed op de verdere werking van de IP-stack. daarnaast mag ik hoopen dat je niet bedoelt om 55000+50000 poorten open te gaan zetten want zoveel poorten heb je niet eens. 65535 en niet 1tje meer. maar waarschijnlijk bedoel je poort 55000 en poort 50000. kijk in je manual van je router om hoe deze open te zetten.

vergeet trouwens ook niet om je modem in bridge-modus te zetten. als deze nog in router-modes staat heeft deze zijn firewall en nat-regels nog aanstaan. dit kun je ook zien doordat je LinkSyS router niet het publieke IP heeft dat je van Planet hebt gekregen. deze staat dan in je modem en je modem en router vormen een netwerk onderling waardoor je een soort van tandem configuratie krijgt van een lan binnen een lan. check dat even na dus.

daarnaast heeft een kabeltje nog altijd mijn voorkeur. minder gezeik en makkelijker troubleshooten maar dat is dan mijn persoonlijke voorkeur/ervaring. wireless netwerk voor 1pc op een paar meter afstand is naar mijn inziens beetje overkill.

LinkSyS is verder goed spul. ik zelf heb de RV42 router en de SRSW24 als 24poort gigabit backbone hier in thuis en nooit problemen mee gehad. het is dan wel SoHo spul maar je kunt merken dat Cisco er de hand in heeft gehad.

verder aangezien je al bij Planet/KPN zit zou ik een switch naar XS4ALL/KPN aanraden. Planet staat nou niet bekend om zijn kwaliteit. kwa prijs zijn ze inderdaad onverslagen. kwa helpdesk: verslagen.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank voor alle replies!

Even wat vragen:

Hoe zet ik mijn modem in bridge-modus? Hoe kom ik überhaubt in de config van mijn modem?
Hoe zet ik poorten open voor een specifieke computer met DHCP aan?
Is het van belang dat er een netwerk is, of kan een computer ook prima functioneren via enkel de wireless router (direct, en dus niet dat 2 computers in 1 netwerk zitten)?

Zodra ik de drivers installeer voor mijn wireless netwerkkaart begint mijn computer te haperen. Kleine schokjes alsof hij een probleem veroorzaakt. Mijn internet ligt op mn computer op zolder er nu weer uit, en hij vindt nu al zo'n anderhalf uur geen wireless netwerken meer. Ik kreeg ook een foutmelding bij apparaatbeheer, dat de kaart niet goed functioneerde. Zou een ander PCI slot dit verhelpen?

Alvast bedankt

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 19:01:
Hartelijk dank voor alle replies!

Even wat vragen:

Hoe zet ik mijn modem in bridge-modus? Hoe kom ik überhaubt in de config van mijn modem?
Staat in je handleiding, je lijkt al in de config geweest te zijn aangezien je kanaal 6 kon selecteren?
Hoe zet ik poorten open voor een specifieke computer met DHCP aan?
In het DHCP menu wijs je vaste IP adressen toe aan je computers, deze (of eigenlijk de netwerk adapters) krijgen dan altijd hetzelfde IP adres & dan kan je poorten forwarden naar deze ip adressen (ook zie handleiding)
Is het van belang dat er een netwerk is, of kan een computer ook prima functioneren via enkel de wireless router (direct, en dus niet dat 2 computers in 1 netwerk zitten)?
Ik snap niet precies wat je hier bedoeld? alle computers mogen draadloos als je dat wilt? Het modem heb je altijd nodig...
Zodra ik de drivers installeer voor mijn wireless netwerkkaart begint mijn computer te haperen. Kleine schokjes alsof hij een probleem veroorzaakt. Mijn internet ligt op mn computer op zolder er nu weer uit, en hij vindt nu al zo'n anderhalf uur geen wireless netwerken meer. Ik kreeg ook een foutmelding bij apparaatbeheer, dat de kaart niet goed functioneerde. Zou een ander PCI slot dit verhelpen?

Alvast bedankt
ik denk dat je naast de software ook de drivers van de kaart hebt verwijdert?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Topicstarter
franssie,

bedankt voor de informatie. Ik dacht dat met modem config bedoeld werd mijn internet modem van planet en niet mn router. Ik zal in de router even kijken voor die optie. Ik dacht dat met DHCP je elke keer een ander IP kreeg toegeschreven, maar als dit vastgezet kan worden is dat ook geen probleem.

Ik denk dat ik het probleem heb gefixt. Het blijkt dat mijn kaart gewoon niet goed bevestigd zat in mn kast. Ongelovelijk!

Harstikke bedankt voor alle hulp!

Verwijderd

Topicstarter
Nog 1 vraagje

Hoe zet ik IP's vast? Van de 2 computers die verbinding maken naar het internet via de router staat er maar 1 in de DHCP table (de computer met wireless verbinding).

Ik heb de poort 50000 van die computer (192.168.1.101) opengezet maar krijg dan deze error als ik bij Soulseek een check doe of het wel of niet werkt :

IP: 213.10.45.249 Port: 50000/tcp CLOSED. Your router and/or Soulseek client needs to be configured correctly.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 19:58:
franssie,

bedankt voor de informatie. Ik dacht dat met modem config bedoeld werd mijn internet modem van planet en niet mn router. Ik zal in de router even kijken voor die optie. Ik dacht dat met DHCP je elke keer een ander IP kreeg toegeschreven, maar als dit vastgezet kan worden is dat ook geen probleem.

Ik denk dat ik het probleem heb gefixt. Het blijkt dat mijn kaart gewoon niet goed bevestigd zat in mn kast. Ongelovelijk!

Harstikke bedankt voor alle hulp!
ehhh, my bad - dat had ik niet gelezen maar voor je config van je modem moet je inderdaad de handleiding van je modem pakken... Ik heb beide nu zelf gecombineerd (xs4all, speedtouch 716) dus had daar even overheen gelezen |:(
Goed dat je kaart nu weer werkt. Je kan of je router de DHCP laten doen of je modem (of beide maar da's niet aan te raden). Bij planet krijg je toch al een router/modem combinatie dacht ik?
het beste kan je dacht ik een (1) van de apparaten in bridge zetten maar aangezien ik die combinatie al een tijdje niet meer heb kan iemand anders je vast beter adviseren.

Pagina: 1