Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[HTML] textarea (auto invullen van eerder gebruikte text)

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• chieldeno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-11 03:37
Omdat ik niet goed wist welke titel ik dit topic moest geven heb ik geprobeerd het te omschrijven.
De zoekfunctie leverde me niet veel op, simpelweg omdat ik niet weet waarnaar ik precies moet zoeken.

De situatie is als volgt:
Ik heb een contactformulier in html gemaakt met een <FORM>. Als ik deze upload werkt hij prima. Er is echter een irritant probleempje... namen die eerder ingevuld zijn kun je altijd snel tevoren halen als je pijltje naar beneden tikt en dan krijg je zo'n lijstje met tekst die je eerder hebt gebruikt. Bij mij komt dat vak alleen niet recht onder de taxtarea zelf, maar een heel stuk lager. Het gebeurt bij het vak 'naam' maar ook bij 'e-mail adres' Zie bijgevoegde afbeelding hiervoor...

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mnooyer/tweakers_textarea.jpg

Ik weet dat deze functie 'auto aanvullen' heet in Windows en heb ergens gelezen dat het niet zelf te bepalen is waar dit dropdownmenu komt, maar toch heb ik er bij andere sites geen last van...

Iemand suggesties?
Ik kan eventueel een link plaatsen naar de html-pagina.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 12:28
Linkje is wel handig ja. Misschien vreemd absoluut en relatief door elkaar heen gepositioneerd o.i.d.

• chieldeno
Ik begrijp er werkelijk niets van. Als je enkel de html-pagina met formulier opent doet hij het wel goed: http://www.xs4all.nl/~mnooyer/new/contact_formulier.html

Als ik echter de site vanaf begin open http://www.xs4all.nl/~mnooyer/new/ en ik klik in de menubalk bij 'contact' op 'vragenformulier' dan doet hij het niet goed. Ligt dus kennelijk aan de hele frameset...

Misschien moet ik auto-aanvullen voor de hele site dan maar uitschakelen? (Geen idee trouwens of je zoiets in een specifieke html-pagina kan programmeren??)

[ Voor 3% gewijzigd door chieldeno op 21-08-2007 14:03 ]

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
autocomplete="off" toevoegen zorgt er iig. in FF voor dat het niet meer voorkomt maar let wel dat dit niet binnen de W3C specs valt en dat sommige users het juist heel handig vinden om autocomplete te hebben.

• chieldeno
Ok die autocomplete="off" code begrijp ik (heb even gegoogled). Maar dat het autoaanvullen verdomd handig is weet ik ook.. en daarom zou het toch fijn zijn als het gewoon netjes zou werken.

Maar hoe mijn frameset roet in het eten kan gooien? Het is mij een raadsel. Iemand met een goeie tip?

• Cartman!
  • Niet online
Sowieso is geen frameset gebruiken stap 1 natuurlijk.

Overigens fokt het hele formulier al op in FF, hier kan ik geen bericht mee sturen zo...

• chieldeno
Ik zie het nu ja.. dat moet dus anders. Maar wat is er precies met frames? Ik gebruik overigens zwevende frames (IFRAME), maar die worden toch tegenwoordig keurig netjes door elke browser ondersteund?

Verwijderd

>Ik gebruik overigens zwevende frames (IFRAME)

waar dan? die zie ik namelijk nergens in de broncode.

heb je al eens geprobeerd de formuluiervelden uit die <td>'s te halen? voorzover ik weet is dat namelijk deprecated, maar ik weet dan weer niet of dat ook van invloed op jouw probleem is.

• Duroth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-04-2016

Duroth

No rest for the tweaked

IFrames zijn waarschijnlijk het probleem niet, deze worden inderdaad tegenwoordig door de meeste gangbare browsers ondersteund... Waarschijnlijk ligt het probleem ergens in de CSS, deze is op zijn minst nogal rommelig te noemen. Zoals djluc al zei, misschien dat er ergens 'position: relative' of 'position: absolute' staat waar dit helemaal niet nodig / gewenst is.

@ .at (at at? :? )
De Iframe staat in zijn index, niet in de contact form pagina zelf...

[ Voor 11% gewijzigd door Duroth op 21-08-2007 16:50 ]

• chieldeno
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 16:47:
>Ik gebruik overigens zwevende frames (IFRAME)

waar dan? die zie ik namelijk nergens in de broncode.

heb je al eens geprobeerd de formuluiervelden uit die <td>'s te halen? voorzover ik weet is dat namelijk deprecated, maar ik weet dan weer niet of dat ook van invloed op jouw probleem is.
Mijn index.html bestaat zeg maar uit een bovenste gedeelte met het menu en een onderste gedeelte met een IFRAME die over de gehele breedte loopt. Vanuit dat IFRAME worden weer andere IFRAME´s gelinkt. Vind het zelf een erg handige manier en het scheelt vooral in laadtijd ook dat je browser niet telkens de complete nieuwe pagina hoeft te laden (inclusief menu en achtergronden).

Ik ga de velden van het FORM inderdaad toch maar weer uit die tabel halen, maar het probleem is dat ik dan de tekstjes 'naam' en 'email-adres' etc. niet in lijn krijg met de textvelden rechts ervan. Dat moet ik misschien even in m'n default.css opnemen?

• chieldeno
Duroth schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 16:48:
IFrames zijn waarschijnlijk het probleem niet, deze worden inderdaad tegenwoordig door de meeste gangbare browsers ondersteund... Waarschijnlijk ligt het probleem ergens in de CSS, deze is op zijn minst nogal rommelig te noemen. Zoals djluc al zei, misschien dat er ergens 'position: relative' of 'position: absolute' staat waar dit helemaal niet nodig / gewenst is.

@ .at (at at? :? )
De Iframe staat in zijn index, niet in de contact form pagina zelf...
Ik zal eens goed door m'n CSS file wandelen en onnodige shit eruit halen etc. Thnx zover voor jullie tips!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

Persoonlijk vind ik frames niet handig; mensen kunnen bijvoorbeeld op de pagina die in het frame hoord komen: http://www.xs4all.nl/~mnooyer/new/contact_formulier.html -- waardoor het niet duidelijk is welke website het is.
Daarnaast geven frames (zover ik weet) wat problemen in handhelds (PDAs), wat niet altijd een probleem is.
Nog een punt is screenreaders, niet voldoende ervaring mee om het precies te kunnen zeggen, maar ik dacht dat het erg onduidelijk was, als de website uit frames bestaat.
Als laatste is nog het echt persoonlijk; ik heb krijg een nare smaak in mijn mond van frames. Het is meestal niet nodig, kan problemen (lees: extra uitdagingen) met javascript en/of css uitklap-menus veroorzaken.
Enige reden die ik kan bedenken, is het niet laten vernieuwen van de gehele pagina, maar ook dat vind ik onzin. Het is met bijv. dynamische websites juist handig wanneer de pagina steeds refreshed.

--
Edit: Oja, nog een puntje; er staat me iets bij dat iframes eens lastig kunnen zijn als ze een dynamische hoogte moeten hebben, zonder met javascript te moeten werken.
--

Het is dus eigenlijk meer een kwestie van smaak...

Over je probleem; in Firefox komt de auto-complete op de juiste plaats.. Al ziet de rest van het formulier er wat vreemd uit: witte achtergrond loopt niet gelijk met de labels.

[ Voor 7% gewijzigd door OkkE op 21-08-2007 16:58 ]

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• chieldeno
OkkE schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 16:56:
Persoonlijk vind ik frames niet handig; mensen kunnen bijvoorbeeld op de pagina die in het frame hoord komen: http://www.xs4all.nl/~mnooyer/new/contact_formulier.html -- waardoor het niet duidelijk is welke website het is.
Ik ben me bewust van dit probleem maar ik stel de index straks zo in dat zoekmachientjes niet verder indexeren dan alleen de index zelf. Werkt voor mij altijd prima :)
Daarnaast geven frames (zover ik weet) wat problemen in handhelds (PDAs), wat niet altijd een probleem is.
Nog een punt is screenreaders, niet voldoende ervaring mee om het precies te kunnen zeggen, maar ik dacht dat het erg onduidelijk was, als de website uit frames bestaat.
Als laatste is nog het echt persoonlijk; ik heb krijg een nare smaak in mijn mond van frames. Het is meestal niet nodig, kan problemen (lees: extra uitdagingen) met javascript en/of css uitklap-menus veroorzaken.
Enige reden die ik kan bedenken, is het niet laten vernieuwen van de gehele pagina, maar ook dat vind ik onzin. Het is met bijv. dynamische websites juist handig wanneer de pagina steeds refreshed.

--
Edit: Oja, nog een puntje; er staat me iets bij dat iframes eens lastig kunnen zijn als ze een dynamische hoogte moeten hebben, zonder met javascript te moeten werken.
--

Het is dus eigenlijk meer een kwestie van smaak...

Over je probleem; in Firefox komt de auto-complete op de juiste plaats.. Al ziet de rest van het formulier er wat vreemd uit: witte achtergrond loopt niet gelijk met de labels.
Ik ga kijken wat ik aan dat formulier kan doen!

• OkkE

OkkE

chieldeno schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 17:08:
[...]
Ik ben me bewust van dit probleem maar ik stel de index straks zo in dat zoekmachientjes niet verder indexeren dan alleen de index zelf. Werkt voor mij altijd prima :)
Vind ik niet echt een geweldige oplossing. Dat betekend dat geen van je andere pagina's in Google te vinden zijn. De tekst die in het iframe geladen wordt, is namelijk een losse pagina en wordt door Google (zover ik weet) niet tot de index gerekend.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• chieldeno
OkkE schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 17:11:
[...]

Vind ik niet echt een geweldige oplossing. Dat betekend dat geen van je andere pagina's in Google te vinden zijn. De tekst die in het iframe geladen wordt, is namelijk een losse pagina en wordt door Google (zover ik weet) niet tot de index gerekend.
Ik begrijp wat je bedoeld. Het is dus de afweging of het echt belangrijk is dat mensen rechtstreeks bijvoorbeeld via zoeken naar 'landschapsarchitectuur' op de site terecht kunnen komen.

Maar volgens jou zou het dus beter zijn om gewoon die index te openen, de inhoud van de iframes eronder in te plakken en dan al die pagina's opnieuw opslaan?

• OkkE

OkkE

Ik zou het via een server-side taal oplossen. Dus de index, en afhankelijk van de url een bestand includen. Dat is feitelijk wat jij zegt, maar dan door de server laten doen ipv zelf met de hand. Statische websites maak ik niet meer, maar ik zou het wel op die manier doen ja. Het is alleen een afweging die je zelf moet maken: vind je gemak voor jezelf belangrijker als goed opgenomen worden in Google e.a. En daarnaast natuurlijk de punten die ik eerder noemde.

En nu naar huis...

[ Voor 5% gewijzigd door OkkE op 21-08-2007 17:21 ]

• Cartman!
  • Niet online
Weg met de frames dus is tip 1 ;)
Verder hoor je een formulier op te bouwen met fieldsets, legends, labels en (duh) inputs, selects en textarea's. Als je er uit bent hoe dat werkt ben je direct een stuk verder en zul je dit probleem niet meer krijgen.

• chieldeno
Cartman! schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 19:27:
Weg met de frames dus is tip 1 ;)
Verder hoor je een formulier op te bouwen met fieldsets, legends, labels en (duh) inputs, selects en textarea's. Als je er uit bent hoe dat werkt ben je direct een stuk verder en zul je dit probleem niet meer krijgen.
Thnx voor de goeie tip. Morgen ga ik eens kijken naar die nettere manier van een form op je site maken. Heb al wat gezocht over die fieldsets etc. maar begrijp nog niet zo goed waarom die methode beter is. Zal er na m'n bedtijd wel achter komen...

edit: ik had dat script van xs4all.. maar da's dus ook waardeloos.. http://www.xs4all.nl/helpdesk/scripts/mailaform.php

[ Voor 9% gewijzigd door chieldeno op 22-08-2007 00:51 ]

Verwijderd

ik heb toevallig net op mijn werk een tool gevonden, dat precies hetzelfde "probleem" heeft (in ie6) en ook in dit geval staat ieder afzonderlijk formulierveld in een eigen tabelcel. ik heb dus even de tabel eruit gesloopt en dan staat het lijstje keurig op zijn plaats onder het betreffende formulierveld, dus formuliervelden in aparte cellen lijkt inderdaad geen handig idee.
Pagina: 1