Toon posts:

Op zoek naar goed boek over SSH

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om binnenkort een dedicated server te nemen.
Het beheer hiervan zal veel via SSH verlopen. Aangezien ik hier niet genoeg vanaf weet, ben ik op zoek naar een goed boek.
De andere posts op dit forum zijn al vrij oud, dus stel ik deze vraag toch maar.
Weet er iemand een goed boek over SSH (in relatie tot server administration)?
Of eventueel over server administration in het algemeen?

(Taal: Nederlands of Engels)

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:37
Ik denk dat je met een boek over de Linux command-line veel meer kan vinden.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Met de command-line heb ik wel wat ervaring.
Ik dacht dat het wel handig zou zijn een boek over ssh te hebben, omdat het totale beheer hierover loopt.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

SSH geeft je slecht de mogelijkheid om secure op de CLI te komen. SSH is niet zo spannend verder.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
En wat er eventueel wél spannend is (tunneltjes maken, weetikveel) kun je allemaal wel vinden in de man-page.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

SSH is alleen de manier om binnen te komen, even heel banaal gesteld.
als je veel wil weten over beheer zul je je toch echt in de losse pakketten moeten verdiepen.

wat wil je dan dus allemaal gaan draaien?

edit; spuit11

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 21-08-2007 13:24 ]

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• BitProcessor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-01 20:48
weet je eigenlijk wel wat ssh is ?

als je volgend commando intikt :

ssh naamvanserverhier

dan maak je gewoon een connectie met die server. Na invoeren van username en paswoord ben je aangemeld en kom je terecht in je default shell (bv BASH) - gezien je stelt dat je reeds ervaring hebt met de commandline van een linuxsysteem, zou ik eigenlijk echt niet weten waarvoor je een boek nodig hebt ?

(ook te traag natuurlijk... 8)7 )

[ Voor 4% gewijzigd door BitProcessor op 21-08-2007 13:25 . Reden: Te traag ;-) ]

"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verder is public key authentication uiteraard ook "spannend", maar zeker geen rocket-science waar je een boek voornodig hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ok. Je kunt dus gewoon de command-line blijven gebruiken, maar ssh zorgt voor de verbinding. Ik dacht eigenlijk dat het een hele set aan functies bevatte.
Boudewijn schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:24:
wat wil je dan dus allemaal gaan draaien?
Eigenlijk niks bijzonders; Apache (incl. mod_security), PHP, MySql, een FTP-programma.
En nog een of meerdere cronjobs.

• freggy
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Linux Server Security van O'Reilly is misschien interessant. Bevat een hoofdstuk van 10 bladzijden over ssh, en voor de rest nog allerlei informatie ivm security van allerlei services (web, mail, dns,...).

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:27:
Ok. Je kunt dus gewoon de command-line blijven gebruiken, maar ssh zorgt voor de verbinding. Ik dacht eigenlijk dat het een hele set aan functies bevatte.

[...]

Eigenlijk niks bijzonders; Apache (incl. mod_security), PHP, MySql, een FTP-programma.
En nog een of meerdere cronjobs.
neem goed boek over apache, en mysql. En wat info over je FTP daemon.
Leer verder vooral veel van de Linux internals (gebruikers, rootjails, dat soort dingen).

Dan kom je een heel eind.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Een boek over SSH is eigenlijk net zoiets als een boek over een toetsenbord. Ondanks dat alle commando's er doorheen gaan, zal het een dun boekje worden ;)

Verwijderd

Topicstarter
@eamelink: Het is toch nog best wel dik hoor ;)
Comcol
Pagina: 1