Onze oude stereo-versterkers beginnen steeds meer kuren te vertonen. Als je aan de balans draait kraakt en piept alles, en er vallen dan regelmatig boxen weg. Aangezien de eisen laag zijn lijkt het mij handiger ze te vervangen, en wellicht iets te upgraden naar potentieel 4.1 of 5.1, dan met contactspray te gaan rommelen, laat staan om de potmeters te gaan vervangen. Maar daarbij liep ik tegen een paar vraagtekens aan.
Situatie nu:
In onze woonkamer hebben we vier boxen, aangesloten op een stereoversterker met 4 aansluitingen hiervoor. Ze zijn nu aangesloten volgens het volgende schema:
AB
BA
Dit om te zorgen dat er op de meeste plekken stereogeluid aanwezig is. Muziek is bij ons behang, het staat niet hard en wij zijn niet kritisch over de kwaliteit. Beneden staat een computer en een PS2 aangesloten om te kunnen DDR-en, MP3's te spelen en films te kunnen kijken.
In de studeerkamer staat een stereoversterker met twee boxen, simpel AB dus. In de slaapkamer staan vier boxen, op dezelfde wijze aangesloten als in de woonkamer. Alledrie de versterkers zijn gekoppeld in-out, zodat wij overal dezelfde muziek kunnen horen als we door het huis lopen.
Situatie straks:
Overal nieuwe versterkers zonder gekraak bij het draaien aan de knoppen. Het liefst recycle ik de boxen, ze geven voor ons goed genoeg geluid. Wel zou het leuk zijn als we beneden de mogelijkheid zouden krijgen om iets meer geluidsrichting bij de films te hebben. Daarom dacht ik aan een 4.1 of 5.1 versterker.
Mijn vragen:
Situatie nu:
In onze woonkamer hebben we vier boxen, aangesloten op een stereoversterker met 4 aansluitingen hiervoor. Ze zijn nu aangesloten volgens het volgende schema:
AB
BA
Dit om te zorgen dat er op de meeste plekken stereogeluid aanwezig is. Muziek is bij ons behang, het staat niet hard en wij zijn niet kritisch over de kwaliteit. Beneden staat een computer en een PS2 aangesloten om te kunnen DDR-en, MP3's te spelen en films te kunnen kijken.
In de studeerkamer staat een stereoversterker met twee boxen, simpel AB dus. In de slaapkamer staan vier boxen, op dezelfde wijze aangesloten als in de woonkamer. Alledrie de versterkers zijn gekoppeld in-out, zodat wij overal dezelfde muziek kunnen horen als we door het huis lopen.
Situatie straks:
Overal nieuwe versterkers zonder gekraak bij het draaien aan de knoppen. Het liefst recycle ik de boxen, ze geven voor ons goed genoeg geluid. Wel zou het leuk zijn als we beneden de mogelijkheid zouden krijgen om iets meer geluidsrichting bij de films te hebben. Daarom dacht ik aan een 4.1 of 5.1 versterker.
Mijn vragen:
- Kan ik altijd 4 gewone boxen op een 4.1 of 5.1 versterker aansluiten, en hem als 4.0 gebruiken zonder dat ik "gaten" in het geluid krijg (geen bas bijvoorbeeld), of ligt dat aan de versterker?.
- Heeft een 4.1/5.1 versterker nog een gewone stereo uitgang, waaraan ik de versterker(s) boven kan koppelen?
- Zijn 5.1 versterkers downwards compatible met 4.1, of moet er verplicht een centerspeaker aan?
- Is het een raar idee om te beginnen met 4.0, dan als ik ergens een goedkope sub-woofer zie over te stappen naar 4.1 en bij het vinden van een centerspeaker naar 5.1?
- Als je gewone MP3's speelt (stereo), kan je dan op een 4.1/5.1 versterker deze als ABxBA afspelen zodat er weer gemiddeld overal stereo is. Bij het kijken van een film die wel 4.1/5.1 ondersteunt moeten dan niet het geluid achter ons verkeerd om staan.
- Waar vindt ik goedkope losse versterkers? En is het wel zinnig om een losse versterker te kopen? Ik kan geen goedkope versterkers vinden zonder dat je er gelijk boxen bij krijgt. Gekeken bij Kelkoo, kijkshop en Conrad, plus een stapel computerwinkels.
- Wat zie ik over het hoofd?
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.