Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CSS] Menu afgekapt door frameborder

Pagina: 1
Acties:
  • 406 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn css-menu in combinatie met de frames die ik gebruik.
Ter verduidelijking even een pic van het menu zoals het hoort te zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.patrickvangils.com/got/menu_vol.jpg

en een pic van zoals het nu getoond wordt:

Afbeeldingslocatie: http://www.patrickvangils.com/got/menu_afgekapt.jpg

Zoals je ziet wordt het submenu dus afgekapt. Dit komt, doordat het linkerframe slechts 200px breed is, terwijl het menu met het submenu samen zo'n 300px breed zijn.
De oorzaak is dus wel bekend ;).

Mijn vraag is echter: kan ik er voor zorgen, dat het css-menu uit het linkerframe óver de frameborder heen wordt weergegeven? Dus dat het submenu niet wordt afgekapt, maar gewoon over het rechterframe heen te zien is? Dit zou dan evt wel wat tekst ofzo wat in het rechterframe staat zou gaan overlappen, maar dat is niet erg.

Simpelste oplossing zou natuurlijk zijn het linkerframe te verbreden, maar een menu-frame van 300px breed vind ik toch echt teveel.
Het is bovendien een website voor onze bewonerscommissie, en er wonen veel ouderen (lees: slecht(er)zienden) in onze buurt. Aan de rechterzijde moet er dus zoveel mogelijk ruimte over zijn om stevige lappen tekst met grote letters te zetten.
Daarnaast werken veel van deze ouderen vaak nog met oude pc's, en dus 800*600 resolutie :o , dus er is al niet veel speelruimte...
Daarom moet het linkerframe dus niet ál teveel plek innemen.

Ik heb al een hele berg css-sites doorzocht (o.a. deze en deze).
En natuurlijk een uurtje gegoogled... maar de meeste resultaten gaan over hoe je mbv css frames kunt imiteren... nog geen oplossing gevonden dus...

Tevens alle css-boeken uit mijn boekenkast getrokken en doorgespit, maar ook daar geen bruikbare tips over dit specifieke probleem ;( .

Het betreffende css-bestand vindt je overigens hier.

Weten jullie of en zo ja hoe het mogelijk is het css-menu uit het linkerframe óver het rechterframe heen te laten verschijnen?

Indien je meer info nodig hebt hoor ik het graag!
Vast bedankt voor jullie reacties!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
waarom nog frames ? en geen div's ?

zover het me bekend is, is het niet mogelijk de inhoud van een frame over een frame-rand te laten verschijnen.... Anders zou het met iframe's enzo nog gevaarlijker worden dan het al is.

@hieronder: dat wist ik natuurlijk niet (omdat je telkens spreekt over jouw menu's en jouw frames ...)

je kan pogen met een z-index en positioneringen, maar ik denk dat het zelfs daarmee niet mogelijk is een frame-border te overschrijden. Je kan altijd eens proberen natuurlijk.

[ Voor 38% gewijzigd door soulrider op 21-08-2007 12:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
@ Soulrider:
Ik weet 't, ik weet 't... div's zou 10x beter zijn.
De hele site is echter al opgebouwd door iemand anders en dat is gedaan in frames. Ik wil nu enkel het menu aanpassen en uitbreiden, maar heb geen zin om die hele site opnieuw te gaan bouwen ;)

En als niemand anders een oplossing kent, zal ik misschien een ander type menu ff moeten pakken, een die vertikaal uitschuift ipv horizontaal. Dit vind ik echter minder mooi...

@ BikkelZ:
Het is geen template oid :P De site is door mijn voorganger in de commissie zelf gebouwd, vandaar O-)

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2007 16:54 ]

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

je menu absolute positionen en de z-index ophogen? cross-browser niet echt denderend gok ik, als het uberhaupt al werkt. maar niet geschoten is altijd mis ;)

[ Voor 15% gewijzigd door iH8 op 21-08-2007 12:26 ]

Aunt bunny is coming to get me!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-11 23:24

BikkelZ

CMD+Z

Tja je zou de schade kunnen beperken door het FRAME gedeelte te vervangen door een IFRAME, dan hoef je niet de hele site te herbouwen maar heb je wel een element in je pagina zitten wat zich wat meer als een gewone DIV gedraagt in plaats van een losse pagina. Je hoeft je hyperlinks etcetera dan ook niet aan te passen, enkel je 'index.html'.

----

IFRAME werkt ook niet misschien trouwens.....misschien moet je toch eens over stappen op webdesign ipv -desing ;)

[ Voor 15% gewijzigd door BikkelZ op 21-08-2007 12:31 ]

iOS developer