Laptop-CPU extreem vertraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pnothy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01-2024
Ik zit hier met de laptop van iemand anders, die er een probleem mee had. "Hij is opeens heel traag geworden, na het installeren van een update en het downloaden van een paar liedjes". Nou ja, dat lossen we wel "even" op, toch?

Ik heb zo'n beetje alles waar ik aan kan denken gedaan (behalve windows opnieuw installeren), maar kom tot een rare conclusie. Het lijkt alsof de Celeron 2.6GHz die erin zit zich gedraagt als een celeron 333 ofzo.
- Het systeem voelt aan alsof er zo'n CPU in zit (alles gaat gewoon traag, maar werkt wel)
- er zijn geen processen die CPU vreten (task manager zelf vreet 25% CPU en verder vrij weinig andere dingen)
- Bij systeemeigenschappen geeft windows aan dat er een Celeron 2.6GHz in zit (Kloksnelheid: 311MHz). Dat klinkt vreemd, maar misschien kan dat normaal zijn? Heb nooit celeron gehad.
- Tests in Sandra leveren bij CPU test resultaten op tussen P2-266 en Celeron 400, terwijl de harddisk test bijvoorbeeld gewoon op het niveau ligt dat je verwacht.

Hierdoor ben ik vrij overtuigd van het feit dat de CPU op de een of andere manier niet goed functioneert. Maar CPU-Z geeft gewoon aan dat hij op 2.6GHz loopt. Ook in apparaatbeheer is niets opmerkelijks te vinden. Wat kan hier aan de hand zijn?? Ik heb dit nog nooit gezien. Het gaat om een Dell Inspiron 1150 (2.6GHz, 512MB RAM, WinXP Home SP2, laatste updates, geen virussen, geen spy/adware voor zover ik kan vinden). In de BIOS is (bijna) niets in te stellen, iig niet wat betreft CPU.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Misschien draait het ding vanwege de energiebesparing op een lagere snelheid. Staat hij op netstroom en staat energiebeheer correct?

ARME AOW’er

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-05 20:35
  • chipset drivers geinstalleerd?
  • wat zijn de temperaturen?
  • windows er opnieuw op..

• Pnothy
Hij staat gewoon op netstroom. Zou kunnen dat het onderdeel dat dat controleert en de CPU aanpast dat niet goed doorheeft ofzo, maar ik kan in ieder geval nergens merken dat dat het geval is. En zou hij dan ooit terug moeten schakelen naar een dusdanig dramatisch niveau? En als de CPU zo teruggeschakeld is, moet CPU-Z dat dan niet aangeven?

Drivers zijn gewoon geinstalleerd, temperatuur is normaal. Tenminste, ik neem aan dat rond de 40 graden voor CPU normaal is. Misschien eerder wat aan de lage kant dan aan de hoge kant.

Windows opnieuw erop kan natuurlijk altijd nog, maar ik wil eerst kijken of er dingen zijn die ik daarvoor nog kan proberen. Aangezien het niet om mijn eigen laptop gaat is het opnieuw installeren relatief veel gedoe (wat moet bewaard blijven, etc.).

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 15:39
Je zegt dat ze een update hebben geinstalleerd, is dat een update voor Windows of zo'n update van Dell voor je BIOS oid?

Hail to the king baby!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Zet SpeedStep eens uit...De CPU clockt terug wanneer deze weinig om handen heeft, maar behoort bij inspanning wel vol te gaan draaien. Dit doet SpeedStep.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een snelle optie is een systeemherstel naar enige tijd terug, die kun je later desnoods weer terugzetten naar vandaag. Was het wel voor die update, meten = weten nietwaar.

(Het is een schitterende functie die veel mensen op de een of andere onbegrijpelijke reden uitzetten)

ARME AOW’er

• urk_forever
Interessante site over speedstep:
7 Q: Turning off SpeedStep in the BIOS seems to have no effect whatsoever upon the machine's ability to change the CPU rate. How do you disable SpeedStep. I am using WinXP.

A: You must have it turned off in the BIOS and in WinXP. If you go into the Power Applet in Control Panel and select the Always On option it will disable Speed Step. Right click your desktop > Click properties > Click Screen Saver > Power button > Change the Power Scheme to always on.
http://www.bay-wolf.com/speedstep.htm#7

Van diezelfde site deze app gevonden:

http://www.diefer.de/speedswitchxp/index.html

Probeer hem ook eens en kijk waar je CPU op staat.

[ Voor 11% gewijzigd door urk_forever op 21-08-2007 10:48 ]

Hail to the king baby!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Exorcist schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 10:28:
Zet SpeedStep eens uit...De CPU clockt terug wanneer deze weinig om handen heeft, maar behoort bij inspanning wel vol te gaan draaien. Dit doet SpeedStep.
SpeedStep zit volgens mij niet op Celerons, alleen op Pentium M's en de Core CPU's.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 21:01
RAILGUNNER schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 11:17:
[...]

SpeedStep zit volgens mij niet op Celerons, alleen op Pentium M's en de Core CPU's.
Idd op de Celerons zit geen speedstep dat is door Intel uitgeschakeld, omdat het budget processoren zijn. Post hier eens een screen van CPU-Z en miss van je andere tests?

[ Voor 6% gewijzigd door boaty op 21-08-2007 11:44 ]

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• Pnothy
Hier even de gevraagde screenshots:

CPU-Z
Sandra CPU benchmark
Sandra HDD benchmark

Ik heb het systeem hersteld naar een paar herstelpunten geleden; ik weet niet zeker of het probleem daarvoor al optrad. Daarvoor moet ik even de eigenaar van de laptop vragen, ook wat betreft welke update het was. Maar volgens mij ging het om windows update. Dell in ieder geval niet.

Overigens is de andere CPU benchmark en ook de geheugenbenchmark even dramatisch als die hierboven op het screenshot. Ik denk niet dat het nodig is om 3x een vergelijkbare screenshot te maken. Het lijkt mij een raar hardwareprobleem in de datastroom rondom de CPU ofzo, tussen CPU en geheugen bijvoorbeeld. Het lijkt wel alsof die erg traag is, zodat de CPU zijn gegevens niet kwijt kan?

Ik laat informatieve screenshots ook even achterwege; ik heb alles bekeken en qua informatie klopt alles gewoon. Alle onderdelen worden goed herkend en nergens worden problemen aangegeven. Alleen in het gebruik en in benchmarks merk je duidelijk dat er wel problemen zijn ergens :)

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-04 14:32

Comgenie

Soms heb je dat

Denk dat het probleem echt aan de Energie-besparing ligt. Meestal staan er op de laptop wel meegeleverde programma's(/drivers) die dat regelen. Daarin kijken lijkt me het meest voorhandliggende.

No animals were harmed in the making of this comment.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Comgenie schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:42:
Denk dat het probleem echt aan de Energie-besparing ligt. Meestal staan er op de laptop wel meegeleverde programma's(/drivers) die dat regelen. Daarin kijken lijkt me het meest voorhandliggende.
In ieder geval niet de CPU-energie-besparing. Zoals al eerder gezegd, heeft deze processor geen mogelijkheden daartoe.

Harddisk benchmark geeft een goede 'Drive Index' (prestatie-niveau) aan. Zie ook deze benchmark. Daar halen ze een index van 33MB/s vergeleken met 34MB/s bij jou. Dus daar zit de fout niet.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• urk_forever
Hebben de P4's trouwens geen Clock Throttling als de cpu oververhit wordt? Misschien is dat de boosdoener.

Zie ook dit bericht:

nieuws: Werking Thermal Control circuit van Pentium 4 onderzocht

Hier kan je een tooltje vinden waarmee je kan zien of Thermal Throttling aan staat of niet.
http://www.hardwaresecrets.com/article.php?cat=&id=104

[ Voor 55% gewijzigd door urk_forever op 21-08-2007 14:28 ]

Hail to the king baby!

• Pnothy
Nee inderdaad, dat de HDD het gewoon goed doet geeft naar mijn idee aan dat het probleem toch echt gelokaliseerd kan worden rondom de CPU. Stroombesparende stand lijkt me niet uitmaken; buiten wat er al genoemd is (en waar ik vanuit ga dat het klopt), dat deze celeron geen speedstep heeft, zou dat toch niet met netstroom aangesloten (of eigenlijk überhaupt) zo'n dramatisch prestatieverlies moeten opleveren. Ik snap dat een CPU van 2.7 naar 1GHz ofzo gaat, maar naar 300MHz slaat natuurlijk nergens op.

Hier nog een screenshot van de systeeminformatie, waar Windows zegt dat de CPU kloksnelheid 311MHz is. Misschien kan iemand met een Celeron even zeggen of dat normaal is? Ik zou verwachten dat daar toch wel iets meer dan 311 staat. 311MHz past wel bij de sandra benchmark resultaten (maar dus weer niet bij cpuz)...

• Pnothy
urk_forever schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:23:
Hebben de P4's trouwens geen Clock Throttling als de cpu oververhit wordt? Misschien is dat de boosdoener.
Als ik die tool draai, geeft ie aan dat de CPU frequency constant rond de 2.6GHz ligt, Throttling is constant 0% en CPU usage wisselt een beetje maar is niet erg hoog.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:32
HD kan ook kapot zijn, of in PIO mode draaien.

Draai eens een tooltje van de fabrikant (Hitachi in jouw geval?) , en kijk eens in Apparaatbeheer of de schijf niet in PIO mode draait.

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-05 10:43
hoe staat het met de hitte van je CPU? Had hier precies hetzelfde probleem met een Pentium M. Speed ging omlaag op momenten dat ik hem intensief gebruikte, maar ook wanneer hij de warmte niet goed kwijt kon..

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

RAILGUNNER schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 11:17:
[...]

Je hebt gelijk, excuus.

• Pnothy
HD kan ook kapot zijn, of in PIO mode draaien.
Dat zou kunnen, maar lijkt me hoogst onwaarschijnlijk. De HD lijkt het enige wat nog wel goed functioneert. Hij draait overigens gewoon in UDMA5.
hoe staat het met de hitte van je CPU?
Rond de 40 graden. Lijkt me redelijk normaal?

• boaty
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-05 21:01
Ik neem aan dat je ook niet in de bios kunt zien of de multiplier en vooral de fsb goed staan?

Desktop: Ryzen 5 5600X | HyperX Fury RGB 32 GB @ 3200MT/s| Gigabyte GTX 3070 Eagle OC | Kingston A2000 1TB | Gigabyte B550 Elite V2 | Gigabyte G27Q 2560x1440 144hz

• Pnothy
Dat kan inderdaad niet; Dell heeft alles lekker dichtgetimmerd. Het enige wat in de BIOS te zien is is dat er een Celeron 2.60GHz in zit. Maar goed, CPU-Z en Sandra kunnen ook de multiplier en FSB uitlezen en die zeggen beide dat het op 26x100MHz loopt. Het geheugen loopt op 133MHz (is PC2700 DDR geheugen).

Verwijderd

Blijft het probleem hetzelfde als je in SAFE mode opstart ?

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je kan ook even een LIVE cd gebruiken van Ubuntu of iets dergelijks. Dan kan je snel iets anders testen dan windows.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-05 10:08
probeer is of het helpt als je je energiebeheerschema op thuis/kantoor zet dit hielp bij mijn oude laptop met ongeveer het zelfde probleem.

dit doe je door: rechts op bureaublad te klikken dan Tabblad Schermbeveiligings, en dan op de knop energie te klikken en dan bij energiebeheerschema thuis/kantoor te selecteren.

• Pnothy
Ik had net besloten om windows opnieuw te installeren, om te zien of dat helpt. Na het installeren van de bijgeleverde winxpsp1 werkt het inderdaad weer normaal. Zoek ik als een van de eerste dingen naar de nieuwste inspiron 1150 drivers met Google, krijg ik dit als hit 1:

Description: Inspiron 1150 Celeron portable runs at lowest CPU speed patch after upgrade to Windows SP2.
Patch corrects CPU control values in registry to properly manage CPU speed in Portable/Laptop power scheme.

Blijkbaar was het dus tóch stiekem iets onder water met power schemes. Jammer alleen dat ik dit niet gevonden heb voordat ik windows opnieuw erop zette... had me waarschijnlijk wat tijd bespaard ;) Maar het probleem lijkt hiermee dus ook na het installeren van alle updates opgelost. In ieder geval is het nu netjes 2.60GHz, neem aan dat dat nu dan wel zo zal blijven. Bedankt voor jullie hulp!

• Storm316
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-11-2024
Geen vergelijking misschien, maar dit klink als precies hetzelfde probleem als ik een jaar of 12 geleden met een Pentium 75 (mhz) heb gehad nadat ie1,5 jaar op 133 mhz had gedraaid. Na alles wat ik hier gelezen heb en wat je al uitgeprobeerd hebt klinkt het toch alsof je oude Celeron overleden is net als m'n pent. toen. Ik zou de eigenaar z'n gegevens gauw laten back-uppen (nu het nog kan), en nog eens een systeem herstel wat verder terug in de tijd doen of toch maar die volledige Windows installatie als laatste test, maar ik ben bang dat de resultaten hetzelfde blijven.

Succes!
Pagina: 1