Toon posts:

Trage databaseserver

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een applicatie waarin online verzekeringspremies worden berekend. Deze premieberekeningen worden door een externe partij geleverd, en zijn geprogrammeerd ineen VB/mssql omgeving.

Per berekening worden ongeveer 20 * 80 queries uitgevoerd. De zwaarte van deze queries is voor mij niet inzichtelijk, net als de rest van de software.

1 berekening duurt nu ongeveer 40 seconden.

De serveropstelling: 1 bladeserver (enkel CPU en RAM) als applicatieserver, en 1 database-server (met wél een eigen HDD). Beide servers hebben een piek-CPU en RAM- gebruik van 25%.

We willen nu de berekeningssnelheid omlaag halen, zónder iets in de programma's aan te passen, aangezien die voor ons een blackbox zijn.

Heeft iemand een inzicht in waar de bottlenek kan zitten in dit snelheids-verlies, en hoe dit valt te versnellen. En wat zou een ideale database-server zijn voor deze situatie?

Thanks!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Ik denk dat de enkele harddisk (als ik je goed begrepen heb) hier de bottleneck is. Te weinig I/O mogelijkheiden. Maar als het een black box is, dan kan je daar weinig aan doen. Tevens Index optimalisatie zou lastig worden als het een balck box is.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
De servers zelf kunnen we dus wel gaan configureren. Enkel de inhoud van de database-server, en de applicatie zelf zijn voor mij een blackbox. Ik zoek dus naar mogelijkheden om de server zelf wel te versnellen.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 08:46

FastBunny

Give it the Works !

Aan de hand van hoe zwaar de query is kan hier veel I/O verkeer voor nodig zijn, zeker als de database slechte statistieken heeft en/of niet geoptimalizeerde indexen etc. Voor databases is het aan te raden om een eigen harddisk te hebben die niet gedeeld wordt door zowel de databaseserver als de application server. En het liefst in een RAID10 array met snelle SCSI/SAS schijven :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Kan je wel een kopie maken en op een ander systeem testen? Zoja: Wat is de tijd die het duurt als je het op een recente PC zet zonder verder load?

Verwijderd

Topicstarter
Valt de I/O doorvoer te meten op zo'n server?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, zonder meer info over de hardware, tabellen, indexeringen, sql config kan je vrij weinig over de performance zeggen.
Heb je al eens gesproken met de toko die de applicatie levert? misschien kunnen zij nog wat in de DB aan indexing oplossen, en ben al veel verder.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 09:42:
Tuurlijk.. Start je task manager maar eens, en kijk eens naar de verschillende kolommen die je kan selecteren. Het is niet direct een duidelijk overzicht, maar het geeft wel aan of er excessief IO verkeer optreedt.

Natuurlijk heeft Windows ook een ingeboude performance couter die je daar voor kan gebruiken.

Edit: BackSlash :w

[ Voor 47% gewijzigd door Equator op 21-08-2007 09:48 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Even gelet op wáár je dit post:
Wat denk je zelf?

perfmon e.d. zijn je vriendjes in deze, en uiteraard is het van groot belang te weten (navragen dus bij je leverancier) wat voor config ze er in die SQL doos hebben gestopt.

[edit]
offtopic:
Equator: :9 @ icon

[ Voor 6% gewijzigd door alt-92 op 21-08-2007 10:06 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 09:47:
[...]

Even gelet op wáár je dit post:
Wat denk je zelf?

perfmon e.d. zijn je vriendjes in deze, en uiteraard is het van groot belang te weten (navragen dus bij je leverancier) wat voor config ze er in die SQL doos hebben gestopt.
Je hebt gelijk ;) Mijn vraag was ook meer hoe het valt te meten :P

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:23

Boss

+1 Overgewaardeerd

Heb je de mogelijkheid om de database wel een keer naar een eigen machine te halen en daar wat queries te optimaliseren? Dan kan je in ieder geval die leverancier eens om zijn oren slaan.

Ik denk dat je met hardware optimalisatie slechts een kleine performance verbetering kan gaan realiseren.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

En wat wil je dan zien aan de I/O? I/O is zo'n counter die altijd in een SLA met klanten staat, maar echt helemaal niets zegt over een bottleneck op een disk. Een beetje techneut kijkt naar de disk queue length als eerste...

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 10:47:
Ik denk dat je met hardware optimalisatie slechts een kleine performance verbetering kan gaan realiseren.
Dit snap ik niet goed. Er zal toch ergens een zwakke schakel zitten in de snelheid? Als de server nu maar 25% gebruikt wordt, zou het toch vanzelf 4x zo snel moeten kunnen? (als er niet een andere zwakke schakel is)...

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 19:11
Dat je cpu/ram 25% maar wordt gebruikt, wil niet zeggen dat hij 4x zo snel kan worden als je schijf I/O al 100% gebruikt wordt. Bedoel, per berekening 1600 queries...

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:13:
[...]

Dit snap ik niet goed. Er zal toch ergens een zwakke schakel zitten in de snelheid? Als de server nu maar 25% gebruikt wordt, zou het toch vanzelf 4x zo snel moeten kunnen? (als er niet een andere zwakke schakel is)...
Het kan zo zijn dat SQL Server is gelimiteerd op 25% CPU belasting...

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Freezerator schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:21:
Dat je cpu/ram 25% maar wordt gebruikt, wil niet zeggen dat hij 4x zo snel kan worden als je schijf I/O al 100% gebruikt wordt. Bedoel, per berekening 1600 queries...
In dat geval zou dus een setje snelle schijven in een RAID10 opstelling de boel kunnen versnellen?

edit:

De leverancier van deze software antwoord nu "...database is al helemaal geoptimaliseerd voor zover mogelijk. Dat wil zeggen dat alle zinvolle indices aanwezig zijn. Queries zijn geoptimaliseerd met behulp van een query analyzer..."

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2007 13:52 ]

• Freezerator
Ik zou eerst eens gaan meten of het de IO bv is, en als dat het is, dan zou dat een oplossing kunnen zijn. (raid 10 + een fatsoenlijke controller + dito schijven)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Misschien kan de topicstarter een duidelijke opzet tonen van de database server zoals deze nu in elkaar zit. Specs dus :)

Want daar ben ik sinds de topic start nog niet echt veel wijzer over geworden..

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Freezerator schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:58:
Ik zou eerst eens gaan meten of het de IO bv is, en als dat het is, dan zou dat een oplossing kunnen zijn. (raid 10 + een fatsoenlijke controller + dito schijven)
Veelal is er meer te halen uit optimalisatie van indexen en queries dan uit extra schijven. Maar dat wil niet zeggen dat dat hier ook het geval is.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-01 22:48

ODF

Het RAM kan ook de bottleneck wezen.

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

En als je aan de leverancier vraagt wat zij voor performance halen, en wat ze zelf redelijk vinden?

Misschien vinden zij 40 sec heel normaal is dat volgens hun al het best haalbare.
Dan moeten ze dat maar aan jullie gemeenschappelijke opdrachtgever uitleggen :)

• Freezerator
c70070540 schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 15:21:
[...]

Veelal is er meer te halen uit optimalisatie van indexen en queries dan uit extra schijven. Maar dat wil niet zeggen dat dat hier ook het geval is.
Heb je volledig gelijk in, maar zoals je zelf hierboven ook al kon zien was dat niet mogelijk. Ik verbaasde me zelf ook al over het aantal queries dat wordt uitgevoerd.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:17

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Met bovenstaande. Post eens even wat exacte info.
Wat is je server OS ? Wat voor DB server software draai je exact ? Hoe groot is je DB ? Kun je logging raadplegen van je DB server ?
Wat zegt je leverancier ervan ? Wat voor config zijn de schijf / schijven ?

Tijd voor een nieuwe sig..

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Het zou me niets verbazen als er een Express versie van MSSQL op draait waarbij er boven een 10 tal connecties de performance dramatisch instort. Dan geldt ook de maximale database grootte van 4Gb.

Pagina: 1