[XP]Windows opruimen om ruimte te winnen*

Pagina: 1
Acties:
  • 124 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Huisbewoner
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik heb Windows via Parallels draaien op mijn mac, maar nu wil ik daar natuurlijk zo min mogelijk ruimte aan kwijt zijn, ik wil alleen maar hebben wat nodig is om Windows te draaien. Op internet ga ik bijvoorbeeld niet, en talen zijn ook overbodig.
Hoe kan ik het onbelangrijke (en wat is het onbelangrijke?) verwijderen?

Verwijderd

Je kunt eens kijken naar een winlite oplossing, er zijn veel kant-en-klaar gestripte Windows versies beschikbaar.

Maar verwacht geen wonderen, het verschil qua ruimte is minimaal, XP is van zichzelf nu eenmaal niet zo zwaar. Ook denk je nu misschien iets niet nodig te hebben, als dan blijkt dat je het toch nodig hebt dan heb je een probleem.

IMHO: Dat soort gestripte Windows'en zijn leuk om mee te benchmarken om net dat laatste beetje eruit te persen, maar voor normaal gebruik is het irritant en qua HDD ruimte en geheugen verbruik scheelt het amper met een normale installatie.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welke Windows? Windows 1.0 neemt al snel minder ruimte in dan Vista :+ Hoe dan ook relevant voor de tips maar zelfs 'verplicht' wegens Windows Clients - Policy :P

Windows alleen wegens Windows zal niet snel gebeuren. Ik neem aan dat je er software op wilt draaien. Software heeft tegenwoordig al snel een netwerkverbinding nodig. En zonder IE geen verkenner, ik neem aan dat je die ook wilt gebruiken. IE heb je ook nodig voor de updates - die je IMHO ook wilt binnen halen.

Koop Windows XP 'N' ipv. een gewone Windows en dat scheelt een klein beetje. Verder kan je een hoop tweaken. Een van de laatste c'T's heeft een aantal artikelen over USB sticks, waarvan een in gaat op een kleine Windows. c:\windows\$NtUninstal* verwijderen, windows\system32\dllcache verplaatsten, geen hibernate, dat soort dingen. Hier in Windows Clients moet er ook heel wat over zijn te vinden, lees dus even wat na.

Hoe dan ook gaat het relatief weinig uitmaken.

Edit: en inderdaad zijn er ook gestripte versies. Geen idee van de legaliteit trouwens, zoek dat zelf even uit. Hier geen minder-legale tips aub :P

[ Voor 9% gewijzigd door F_J_K op 21-08-2007 09:33 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:29
Met hem ^^^ ik denk dat buiten wat F_J_K zegt er weinig verwijderd kan worden van de Windows installatie zonder dat je rare dingen gaat krijgen. Je zou je pagefile nog wat kunnen verkleinen naar 256 mb ofzo. Maar dat gaat ook op een gegeven moment problemen geven.

Maar wat maakt een Windows installatie van een 1.5 tot 2.5 Gb tegenwoordig nog uit op harde schijven van 150+ Gb.

Hail to the king baby!

• Huisbewoner
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-11-2025
Ok, bedankt voor de snelle replies. Dan laat ik Windows wel volledig op mijn hdd staan. Is wel zonde, ik gebruik toch maar 1 applicatie die nog voor de mac uit moet komen, de rest doe ik gewoon onder OSX. Werkt veel fijner dan Windows :P^^

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-03 10:59

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Ik ben zelf pas Micro XP tegengekomen, een iso van 50 mb, waar alle basis functionaliteit in zit..

Verwijderd

KermieCow schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 09:42:
Ik ben zelf pas Micro XP tegengekomen, een iso van 50 mb, waar alle basis functionaliteit in zit..
Geen minder legale tips dus. ;)

Tooltjes als WinLite gebruiken gewoon je eigen XP installatie CD om een nieuwe ISO te bakken, volledig legaal dus.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Titelfix ivm OS.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1