Digitale TV na Hirschmann tv-antenne versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 3.355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• telefoontoestel
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06-2024

telefoontoestel

Maak me gelukkig....Bel!!

Topicstarter
Hallo.
Ik zit er sterk aan te denken om over te gaan op digitale tv. Nu is de situatie bij mij thuis dat ik vlak na het binnenkomende punt een splitter heb die een kabel naar de modem leidt en een naar de Hirschmann versterker. Van hieruit loopt een kabel via een volgende splitter naar de tv beneden, en een naar nog een splitter die het signaal in 4 kamers voorziet op de eerste verdieping, vervolgens nogmaals hetzelfde voor de tweede verdieping en 2 signalen op de derde verdieping.

Zelf heb ik mijn slaapkamer op de tweede verdieping en wil hier een digitale decoder gebruiken. Mijn vraag is gaat dat werken? Zo nee, hoe zou ik het dan aan moeten pakken zonder de andere kamers te strippen van hun signaal en zonder nog 20 kabels door naar boven te moeten trekken.

telefoontoestel

Verwijderd

Zie de manuals, je versterker moet verkeer op de terugweg ook doorlaten, doet ie dit niet (en het gros doet dit niet) dan zal het niet werken.

Je kunt het natuurlijk altijd gewoon proberen, in het ergste geval moet je een extra kabeltje trekken of andere versterker kopen en daar kan je toch niet onderuit komen als je versterker niet geschikt is.

• telefoontoestel

telefoontoestel

Topicstarter
Daar heb ik idd vanavond nog naar gekeken. Ik heb momenteel de GHV-20E versterker gemonteerd en die heeft helaas geen retour kanaal. Nu vraag ik me af, moet ik voor elke digitale decoder een aparte retourkanaal gebruiken of heb ik er meer voor nodig? En kan zo'n retour kanaal via een splitter nog steeds functioneren?

telefoontoestel

Verwijderd

Het werkt nog steeds over een passieve splitter, al wordt het signaal daar niet beter van, het beste is zo direct mogelijk naar de TV.

Je kunt maar 1 digitale TV decoder aansluiten per CAI, dus van meerdere decoders is nooit sprake.

• telefoontoestel

telefoontoestel

Topicstarter
Ik heb begrepen dat er steeds maar een kanaal selecteerd kan worden op een decoder, hoe kan ik dan op meerdere televisies verschillende kanalen bekijken?

telefoontoestel

Verwijderd

Ik heb thuis een kabel versterker van een random merk (weet zo 1-2-3 niet welke) en deze kan ook geen retoursignaal verzenden.

Ik heb hier 2 digitale decoders op aangesloten, en dit werkt perfect. Digitale TV heeft afaik geen retoursignaal nodig.

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09-2025
klopt, retourkanaal is voor kabelmodem, en telefonie e.d.

Toen ik mijn Hirschmann versterker kocht heb ik hier nog specifiek naar geïnformeerd, en het zou geen probleem moeten zijn om digitale tv na de versterker aan te sluiten

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:21
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 01:12:
Het werkt nog steeds over een passieve splitter, al wordt het signaal daar niet beter van, het beste is zo direct mogelijk naar de TV.

Je kunt maar 1 digitale TV decoder aansluiten per CAI, dus van meerdere decoders is nooit sprake.
Zoals hierboven al is aangeven kan dat dus prima, heb er zelf ook 2 na een splitter aangesloten.
Retourkanaal is momenteel niet echt nodig voor het kijken, in de (al dan niet nabije) toekomst wel als je gebruik wil maken van enkele aanvullende interactieve diensten.. maar die worden eigenlijk nog niet aangeboden.

voor ts: hoe zit dat splitsysteem nou exact, na de versterker eerst 1 2-weg splitter (voor tv-beneden en naar splitter boven) dan boven een 4-weg splitter .... maar waar zitten de splitters op de 2e en 3e verdiepingen dan op???? op de splitter van de 1e of ??
Lijkt in ieder geval niet de ideale situatie... signaalsterkte verschilt zo nogal tussen bv tv beneden en die boven.. (bv.. beneden heeft zo -3.7dB en 1e verdieping -11 dB en wellicht op 2e en 3e verschil nog groter maar aangezien ik je systeem nog niet helemaal begrijp is dat moeilijk in te schatten). Anyway, zowel een te hoog als te laag signaal kunnen voor storingen zorgen..

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 15:05:
Ik heb thuis een kabel versterker van een random merk (weet zo 1-2-3 niet welke) en deze kan ook geen retoursignaal verzenden.

Ik heb hier 2 digitale decoders op aangesloten, en dit werkt perfect. Digitale TV heeft afaik geen retoursignaal nodig.
Ik meen te weten dat je voor DTV speciale signaal-versterkers nodig hebt, de 'normale' versterkers, versterken alleen het analoge signaal, niet het digitale.
Idd je kan geluk hebben dat de versterker het 'digitale signaal' dat analoog verzonden wordt ook meeversterkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2007 16:16 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-02 23:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

* Janoz corrigeerd

Wanneer ik een schroevendraaier in mijn no-name bij de bouwmarkt gehaalde versterker heen en weer draai zie ik het ontvangst balkje op het scherm leuk meebewegen.

Resumerend:
-De TV decoder heeft geen retourkanaal nodig (ik zou ook niet weten waarvoor)
-De kans is aanwezig dat de versterker ook het digitale signaal versterkt

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:21
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 16:04:
[...]

Ik meen te weten dat je voor DTV speciale signaal-versterkers nodig hebt, de 'normale' versterkers, versterken alleen het analoge signaal, niet het digitale.
Idd je kan geluk hebben dat de versterker het 'digitale signaal' dat analoog verzonden wordt ook meeversterkt.
Heeft niks met geluk te maken.
De frequenties die de kabelboeren gebruiken om het signaal voor digitaletv door te sturen verschilt, maar bevinden zich (vrijwel) altijd gewoon in de uhf en vhf band... deze worden door de gangbare versterker gewoon versterkt dus*.

(* er zijn ook versterkers die bv maar een deel van een bepaalde band versterken, of 1 band weer sterker dan de andere..maar de meeste versterkers versterken gewoon de hele uhf en vhf band).

Meer info (oa lijst van gebruikte frequenties) kun je vinden op: http://digitalekabeltelevisie.nl

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 01:12:

Je kan probleemloos 2 of meer decoders aansluiten.

Invoegen doe je zo!

Verwijderd

Tjah, dan hebben jullie het waarschijnlijk over andere soorten digitale TV dan waar ik het over heb. Ik heb die van UPC en daarbij is het onmogelijk 2 boxen aan te sluiten op 1 CAI (Dit staat duidelijk in de handleiding en we hebben dit getest, het bleek echt niet te werken).

Ook staat in de handleiding dat het retour kanaal nodig is, wanneer deze niet aanwezig is wil het ding inderdaad geen verbinding maken, hij geeft aan dat de bekabeling gechecked moet worden omdat er geen signaal is.

Het lijkt me logisch dat er een retoursignaal nodig is, voor de vele diensten die afgenomen kunnen worden (zoals on demand films en spellen), dan zal er toch een signaal naar de UPC moeten, hoe weten ze anders wat ze me moeten afrekenen op het einde van de maand?

• telefoontoestel

telefoontoestel

Topicstarter
Ik ben geabonneerd bij multikabel, en wat ik begrijp is dat het dus zonder retourkanaal kan werken. Dat zou erg prettig zijn, aangezien ik uiteraard niet graag veel geld extra neerleg voor maar een beetje extra kwaliteit. Inmiddels heb ik de 3-play bundle besteld en is het nu dus nog ff afwachten tot alles binnen is.

@amontillado: Ik heb alle onderdelen van hirschmann. Voor de versterker zit er een 2-kanaals splitter zonder demping waarvan er een in het signaal voor het internet voorziet en de ander voor de versterker. Daarna idd nog een 2 splitter, waarvan er één demping heeft voor direct naar de tv en de andere geen demping. Deze andere gaat naar een 5-kanaals splitter voor de tv's op de eerste verdieping, allen met gelijke demping, en weer eentje zonder demping. Deze gaat dan nog een verdieping omhoog naar eenzelfde 5-kanaals splitter waarop de overige aansluitingen zitten. De doorvoer kanaal zonder demping hier is gewoon afgedopt.

Het geheel werkt dus perfect en als alle tv's tegelijk aanstaan zie je overal nog steeds haarscherp beeld.

telefoontoestel

Pagina: 1