[showcase] Parijs zonder kleur

Pagina: 1
Acties:
  • 1.218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:03
Hallo,

Afgelopen week ben ik weer op vakantie naar Parijs geweest, dit keer met vriendinnetje. Het leuke wat me opvalt aan vrouwen is dat ze veel meer details zien die mooi op foto's kunnen (of ik zie ze gewoon niet, dat kan ook). Anyway, een stuk of vierhonderd foto's hebben we gemaakt in ongeveer een week en daarvan heb ik er zes gekozen die ik toch wel erg goed gelukt vond! Hier zijn ze.

Klik op de foto's voor een 800 bij 600 versie.

1.
Afbeeldingslocatie: http://www.dennissoft.com/parijs/DSCN0318_resize.jpg
Fruitstalletje in de rosse buurt, vlakbij metrohalte Pigalle.

2.
Afbeeldingslocatie: http://www.dennissoft.com/parijs/DSCN0371_resize.jpg
Boom met liefdesverklaringen, nabij de Eiffeltoren.

3.
Afbeeldingslocatie: http://www.dennissoft.com/parijs/DSCN0399_resize.jpg
Velib fietsen, het 'Witte Fietsen'-plan van Parijs.

4.
Afbeeldingslocatie: http://www.dennissoft.com/parijs/DSCN0532_resize.jpg
Onderkant/zijkant van het Grande Arche gebouw in La Defense.

5.
Afbeeldingslocatie: http://www.dennissoft.com/parijs/DSCN0589_resize.jpg
Veel hoge gebouwen, én een metro.

6.
Afbeeldingslocatie: http://www.dennissoft.com/parijs/DSCN0740_resize.jpg
Trein, lantaarnpaal en Thalys-bord op Gare du Nord.

Alle foto's zijn originele kleurenfoto's, die in naar grijs heb geconverteerd. Bij drie foto's zijn wat objecten eruit gepikt om in kleur weer te geven, dat vind ik wel geinig. Foto 2, 4 en 6 zijn door mijn vriendin genomen, de anderen door mijzelf.

Ik ben zelf gewend te schieten met een Fuji Finepix 6900z, maar die is een beetje slecht op sommige punten dus hadden we 'slechts' de Nikon S200 mee, een echte point-and-shoot dus. Hij geeft mooie foto's maar helaas heb je echt daglicht nodig; we hadden gigantisch veel bewogen foto's.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden! Alle tips zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:31

SilentSimon

Have you been hopped?

Mooi gedaan met die subtiele kleuren, vooral de onderste 2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik vind persoonlijk dat al het grijze wel meer contrast mag hebben. 't Lijkt alsof je gewoon alles alleen maar gedesatureerd hebt. Nu is 't voor mij gewoon een 'grijze waas' geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Osiris schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 21:01:
Ik vind persoonlijk dat al het grijze wel meer contrast mag hebben. 't Lijkt alsof je gewoon alles alleen maar gedesatureerd hebt. Nu is 't voor mij gewoon een 'grijze waas' geworden.
Je hebt eigenlijk gelijk. Ik had het contrast niet aangepast en daar eigenlijk ook niet bij stilgestaan. Ik heb het stiekem ( ;) ) alsnog gedaan bij foto 3, 4 en foto 5. Bij deze leek mij het effect het hoogst, omdat de foto's voor het verhogen van het contrast vrij monotoon grijs waren.

Bedankt voor je tip :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
sorry, maar showcase!??

kleur in zwart-wit was in 1997 al 'not-done', laat staan in 2007. verder zijn de onderwerpen weinig boeiend, evenals de composities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-09 20:49
lateef schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 22:17:
kleur in zwart-wit was in 1997 al 'not-done', laat staan in 2007.
Hoe kan iets 'not-done' zijn in de fotografie?

Ik het wel leuk om de techniek hier weer toegepast te zien.
Vind alleen de hoeveelheid kleurgebruik van deze showcase onderling te verschillend. Van bijna niet (foto 5) tot te overheersend (afleidend)(foto 1)

Edit: in de reactie van lateef hieronder mbt 'not-done' kan ik me volledig vinden.

[ Voor 9% gewijzigd door W.Wonderland op 21-08-2007 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
brailroad schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 00:10:
Hoe kan iets 'not-done' zijn in de fotografie?
als het iemand lukt om er een goede foto mee te krijgen, zal het best 'done' kunnen zijn, ik heb dat iig nooit gezien...

...maar hier wordt dit truckje gebruikt om matig foto's op te waarderen, naar mijn inziens totaal niet gelukt. ik ben benieuwd waarom topicstarter dit goede foto's vind en er een showcase van heeft gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:01

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Goede onderbouwing lateef! :)

Ik ben van mening dat de zwart/wit foto's prima gelukt zijn. Alleen met de contrast kan veel gedaan worden.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De combinatie van zwart-wit en kleur is niet echt "my-cup-of-tea", maar om dit nu gelijk af te doen als not-done vind ik nogal ........... Er zijn hele leuke effecten mee te bereiken en zoveel mensen zoveel smaken.

ik vind foto 1 dus juist wel grappig. Niet echt showcase, maar wel leuk om naar te kijken.
Ik denk dat ik de foto een stuk leuker zou vinden als er iets meer ruimte om de kleur had gestaan, dus iets ruimer croppen of eventueel de lichtbak ook naar grijstinten converteren.

foto 2, 3, 4... tja ehh grijs en middelmatig.
Voor foto 2 had je gewoon meer afstand moeten nemen en ik denk dat deze in kleur ook een stuk overtuigender is.

Foto 3 en 4 zouden van mij zo het ronde archief in mogen.

Foto 5: De kleuren van de metro mogen er best wat meer afspatten. Ik heb echt moeten zoeken naar de metro. Het is nu gewoon een erg platte plaat.

Foto 6: Leuk idee, redelijke uitvoering, maar wees consequent.
Nu is de eerste pilaar groen gekleurd, maar de twee pilaren die er eigenlijk vlak bij staan, zijn grijs gebleven. Ik vind de foto daardoor heel ongebalanceerd geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02-09 20:49
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:50:
Leuk idee, redelijke uitvoering, maar wees consequent.
Nu is de eerste pilaar groen gekleurd, maar de twee pilaren die er eigenlijk vlak bij staan, zijn grijs gebleven. Ik vind de foto daardoor heel ongebalanceerd geworden.
Hehe, geweldig dat je dat zag... :9~ Ben het verder ook wel met jou eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Bedankt voor alle opmerkingen. De reden dat ik er een showcase van heb gemaakt is dat ik vond dat het een iets te goede foto's voor een testcase waren. Misschien dat de meningen hierover verschillen door de mensen die hier wat vaker kijken :).

Ik wilde nog even reageren op lateef. Je had gisteravond wel een erg kort-af post dat je de foto's niets vind. Dat is natuurlijk je eigen mening, maar heb je dan ook tips hoe het beter kan? Het is wat makkelijk om alleen maar te zeggen dat je het niets vind.

Over het kleur in zwart-wit, tja, daar kunnen de meningen over verschillen. Ikzelf vind het bijvoorbeeld bij foto 5 erg leuk geworden. Dat vind ik zelf ook de mooiste. Hoewel de metro erg klein is valt hij door de kleur wel op. Doordat je verder alleen maar gebouwen ziet vind ik het wel een goede foto!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het "zwart-wit met een object in kleur" is dan misschien vaker gedaan, ik vind het hier bij een deel erg goed geslaagd. Ik vind voornamelijk #5 echt geweldig. Alle gebouwen lijken een beetje samen te vloeien (maar niet teveel) en dan steekt die metro er mooi tussenuit. Misschien had de metro iets feller moeten zijn, nu is het nogal grijsblauw en is het even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
Dennis schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 22:22:
maar heb je dan ook tips hoe het beter kan?
jawel, kappen met truckjes. werk aan je composities en probeer inhoud aan je foto's te geven...

zou je mij dan nog kunnen vertellen waarom je deze foto's te goed vind voor een test-case!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
* BasieP vind dat lateef zijn mening wel erg doet overkomen alsof het feit is..

@TS:
lateef is maar 1 mening, en imo niet echt eentje waar je naar hoeft te luisteren.
Nabewerking is een belangrijk deel van de foto, jij hebt dit goed gedaan.

Tuurlijk zijn er verbeterpunten, die zullen er altijd zijn.
Zo vind ik dat #2 wat rare achtergrond heeft en dat 3 en 4 wat saai zijn, 1, 5 en 6 vind ik goed :)
ik zou persoonlijk #1 wel wat minder gesatureerd hebben (of idd zoals hierboven gezegt iets meer contrast in het grijs stoppen)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
BasieP schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:09:
[me=14091]lateef is maar 1 mening, en imo niet echt eentje waar je naar hoeft te luisteren.
dat klopt, maar schijnbaar heeft hij het wel gedaan.
BasieP schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 23:09:
[me=14091]1, 5 en 6 vind ik goed :)
maar waarom dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:21

sanzut

It's always christmas time

Bij 6 is het onderste stukje van de rechter lamp niet goed grijsgemaakt, verder houdt ik me afzeidig omdat ik eigenlijk niets van fotograferen weet (a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
Ik ben 't volledig met lateef eens, waarom?

Ten eerste waarom z/w, wat wil je laten zien, wat wil je uit drukken. Ten tweede, waarom dan nog kleur erdoor heen. Welk contrast wil je trucken? Wat is de functie ervan? Dan inhoudelijk, wat laat je zien? Waar leg je de focus op, de plataan lijkt me niet specifiek voor parijs, dat zie je in de rest van frankrijk ook, de velib, mwa, ik zou 't niet kiezen. Ik zou er zelf meer mens op zetten. Bij #1 valt die bewerking van jou zo dat er een boeiend tafereel rechts wegvalt. Jammer. Je moet je oog trainen, zodat je net zoals een vrouw veel details kan zien.

Klinkt allemaal wat bot, maar das 't risico van een showcase :)

[ Voor 5% gewijzigd door simon op 21-08-2007 23:42 ]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Persoonlijk vind ik #3 erg aardig.
Je had (volgens mij) deze iets kunnen verbeteren op de volgende manier:
- Zadels van alle fietsen op gelijke hoogte zetten.
- Iets spelen met het perspectief, misschien iets lager, misschien iets hoger, misschien naar links, misschien naar rechts, net hoe het uitkomt. Momenteel vind ik het perspectief nogal saai.

Om op de hier laaiende discussie in te haken: Ik vind de techniek van kleur-in zwartwit prima kunnen, en heb er ook goede foto's van gezien. Vaak werkt het (imo) beter als je alleen de "rest" wat desaturate (en contrast omhoog zet) zodat het minder "hard" is. (als je uberhaupt zo'n effect wilt gebruiken, ikzelf heb zo'n situatie in 3 maand en 2000+ foto's maar één keer tegengekomen). Hier vind ik dat je het nogal overused. De foto van de metro tussen te gebouwen vind ik de enige foto waar dit effect (enigsinds) toepasselijk is, maar ook hier had het wat beter gekunt (imo). Iets "fellere" kleuren op de metro, en een ietwat strakkere crop (of strakker origineel schot, nog beter).

Alles hierin is natuurlijk mijn mening en ik durf echt niet te claimen dat ik het veel beter doe :P
(ik zal wel een testcase posten na de Den Bosch meet)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Even wat opbouwende punten, ik hoop dat je er wat mee kan:

Ik vind het trucje met de kleuren eigelijk ook niet echt passen in dit soort foto's... er zijn sowieso maar weinig foto's waar ik het echt mooi vind... maar hier wordt het echt als een trucje gebruikt.
En zoals bij elk trucje: dat je het kan gebruiken betekent niet dat het iets toevoegt.
Maargoed, da's puur nabewerking en kan je makkelijk over/anders/niet doen :)

De composities vind ik eigelijk niet zo sterk, daar kan je veel aan veranderen.
Een kleine tip: als je een onderwerp hebt gevonden wat je op de foto wil zetten, loop daar dan een paar keer om heen en bekijk het van verschillende hoeken/afstanden. Misschien zie je nu in combinatie met de achtergrond of voorgrond ineens een mooie lijn door de foto lopen of een herhaling. Dit hoeft maar een minuutje te duren dus met een kleine moeite kan dat veel opleveren.

Wat me bijvoorbeeld opvalt zijn op foto 4 de kabels... die storen nu een beetje. Probeer ze ofwel weg te laten, ofwel te gebruiken om je compositie sterker te maken. Niet dat het heel erg stoort, maar is wel iets waarbij je misschien een nadeel in een voordeel kon omzetten.

Op foto 3 valt het hoekje rechtsboven erg op, mede ook omdat het flink donkerder is dan de rest en contrasteert... misschien een wat krappere uitsnede en een hoger standpunt ofzo... ik kan je niet precies vertellen wat je wel had moeten doen, want ik was er niet bij :) maar ik zou er alles aan hebben gedaan om dat donkere hoekje buiten de foto te houden: vooral omdat deze foto er steunt op de herhaling van de fietsen en dan wil je geen afleiding.
Goed gezien, maar de uitvoering kan beter.

Als je wat meer over compositie wil weten dan zijn daar genoeg boeken/tutorials over te vinden, 'de regels van composities' zijn er natuurlijk om te breken zeggen sommigen... maar dan moet je ze eigelijk wel vantevoren kennen en weten waarom je ze breekt. (everything for a reason).
Een voorbeeld van zo'n regeltje: geen storende elementen aan de randen van je foto, dat zorgt ervoor dat je meer aandacht legt op het onderwerp. Foto 1 zou hier baat bij kunnen hebben, de rand van het zonnescherm eindigt in de rand van de foto, het randje erboven en de airco rechts in beeld. Deze foto zou ik verder ingezoomd hebben, maar je kan hem ook nu nog croppen.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 11:07
Misschien is de opmerking van lateef bot, maar wel volledig terecht. Matige foto's proberen op te krikken door 'm om te zetten naar grijswaarden (en dus niet eens een fatsoenlijke ZwartWit omzetting te maken), en er daar wat kleurtjes laten uitspringen maakt de foto niet beter. Sowieso zijn dit soort kunstgrepen maar in zeldzame gevallen goed toe te passen, en daar horen deze foto's helaas toch niet bij. De objecten lijken vrij random (fruit, tram, lantaarnpaal), en lenen zich daarom ook niet echt voor een dergelijke bewerking.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Pagina: 1