Linux-certificatie

Pagina: 1
Acties:
  • 531 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -ko-
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-01 13:20

-ko-

Leidend Voorwerp

Topicstarter
Goed, het leek me handig om over het volgende een topic te openen. Ik heb afgelopen vrijdag op mijn werk een evaluatie gesprek gehad en heb de mogelijkheid aangeboden gekregen cursussen te gaan volgen in de richting van Linux, aangezien het steeds groter wordt binnen de zakelijke wereld en de kennis binnen ons bedrijf ontbreekt. Bovendien draagt het goed uit richting onze klanten als we gecertificeerde mensen in dienst hebben, dus dat draag zeker bij aan de ontwikkeling van ons nog jonge bedrijf.

Aangezien ik zelf met het initiatief kwam, wilde ze dat ik zelf ging uitzoeken welke certificering het beste te volgen zou moeten zijn. Globaal gezien zijn er zover mijn korte onderzoek ging, 3 mogelijkheden

RHCT/RHCE (RedHat Minded)
Novell Certified Engeneer
LPI
??
??

Nou denk ik zelf dat of RedHat cursussen (veel klanten van ons gebruiken RedHat, of RedHat based zooi als Oracle Unbreakable Linux) of de LPI examens het 'beste' zijn, maar ik zou graag jullie visie hierop ook zien. Zijn er nog andere (betere) alternatieven?

Verder weet ik verdomd goed dat niks boven praktijk ervaring gaat, en die ben ik ook voldoende aan het opdoen, maar een papiertje staat leuker als je een product verkoopt of jezelf bij een eventueel toekomstige sollicitatie.

Wa Doede Nou

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
je hebt ook nog de comptia certificeringen.

"Stilte, een gat in het geluid...."

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Het voordeel van het LPI examen is dat het niet opleidt voor een specifieke distributie. Je kunt je daarmee in principe op elke distro redden. Ik heb zelf ooit toen ik net met Linux begon (twee weken RedHat 5.x, toen slackware 7.0, later Gentoo, Debian en Ubuntu) een LPI studiegids gekocht en doorgeworsteld. Met die basiskennis heb ik op al die distro's kunnen werken. Je leert netjes hoe alles onder de motorkap werkt (dus de tekstfiles, niks geen geneuzel met vensters).
Van de andere examens weet ik niks, dus daar kan ik niet over oordelen.
Misschien is het ook goed om te inventariseren hoe vaak je voor een bepaald examen op herhaling moet om je certificaat te behouden. Dat kan in de kosten schelen.

• -ko-

-ko-

Leidend Voorwerp

Topicstarter
LPI is elke tien jaar, de andere gelden levenslang, dat had ik al uitgezocht :).

Wa Doede Nou

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-01 08:08

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik vind 10 jaar ook al een eeuwigheid in IT land. Natuurlijk blijft de basis hetzelfde, maar 10 jaar vind ik wel erg lang. Op deze manier haal je het 1 keer en kan je er 8 jaar niks mee doen en dan nog met je certificaatje zwaaien.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de namen/nummers elke 2 jaar veranderen.

[ Voor 14% gewijzigd door TrailBlazer op 21-08-2007 07:51 ]

Verwijderd

Voordat je met RHCA kan beginnen moet je eerst je RHCE behalen. Ik ben nu bezig met het RHCA traject, wat best prijzig is maar wel erg leuk.

Zelf werk ik met verschillende smaken RedHat en dus sluiten deze trajecten goed aan op mijn werkzaamheden. Verder is RedHat een (zo niet de) van de meest gebruikte Linux smaken op professioneel gebied, met name voor de support.

Ik denk dat je moet kijken welk traject het beste bij je past, ik kan je wel vertellen dat het RedHat traject erg leuk is, maar wel RedHat minded.

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Persoonlijk ga ik mee met wat syan ook zegt, alleen zou ik het zo definieren dat je de certificering neemt die het meeste aansluit op hetgeen je ook elke dag (of voor het grootste gedeelte) zult gaan doen.
Daarbij zou ik persoonlijk wel kiezen voor een distributie waar ook een bedrijf achter zit (Novell/Redhat/etc). Vooral in het grotere zakelijke omveld is support een steeds belangrijkere beslissing om voor een bepaald produkt te kiezen of om voor een bepaalde distributie te gaan. Een certificering voor datzelfde produkt is misschien niet helemaal zo breed, maar kan uiteindelijk best een hulp zijn voor die keuze. :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 09:55:
Voordat je met RHCA kan beginnen moet je eerst je RHCE behalen. Ik ben nu bezig met het RHCA traject, wat best prijzig is maar wel erg leuk.

Zelf werk ik met verschillende smaken RedHat en dus sluiten deze trajecten goed aan op mijn werkzaamheden. Verder is RedHat een (zo niet de) van de meest gebruikte Linux smaken op professioneel gebied, met name voor de support.

Ik denk dat je moet kijken welk traject het beste bij je past, ik kan je wel vertellen dat het RedHat traject erg leuk is, maar wel RedHat minded.
Zelf ben ik ook RHCE. Ik weet dat je niets over het examen mag zeggen, maar hoe bevalt het verder certificeren? Wat heb je al gehaald? En doe je dit alleen met zelfstudie? Zijn er meer mensen die RH certs hebben gehaald met zelfstudie?

Ik heb voor RHCE de officiele training gevolgd en was dus goed voorbereid. Naar wat ik gehoord heb over LPIx weegt wat dat betreft RHCy volgens mij wat zwaarder en de trajecten zijn leuk omdat het praktijkgericht is.

• -ko-

-ko-

Leidend Voorwerp

Topicstarter
Ik mag van mijn bazen zelf kijken wat de mogelijkheden zijn wat dit betreft. Ik heb al wel wat ervaring met Linux, ken wel een goede basis en kan me goed redden op een commandline. Wat voor traject gevolgt gaat worden is nog niet bekent, ik mag mezelf orrienteren en zal daarna in overleg bespreken wat de opties zijn. Ik heb nog geen certificaten in bezit en er is niemand binnen het bedrijf die ze heeft, daarom is het ook belangrijk dat ik ze ga halen ;)

Wa Doede Nou

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 04:56

zomertje

Barisax knorretje

Renegade schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 11:20:
Persoonlijk ga ik mee met wat syan ook zegt, alleen zou ik het zo definieren dat je de certificering neemt die het meeste aansluit op hetgeen je ook elke dag (of voor het grootste gedeelte) zult gaan doen.
Daarbij zou ik persoonlijk wel kiezen voor een distributie waar ook een bedrijf achter zit (Novell/Redhat/etc). Vooral in het grotere zakelijke omveld is support een steeds belangrijkere beslissing om voor een bepaald produkt te kiezen of om voor een bepaalde distributie te gaan. Een certificering voor datzelfde produkt is misschien niet helemaal zo breed, maar kan uiteindelijk best een hulp zijn voor die keuze. :)
Mee eens, en misschien ook eens kijken naar Unices als AIX of Solaris? Dit wordt in grote bedrijven ook nog veel gebruikt.

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• -ko-

-ko-

Leidend Voorwerp

Topicstarter
zomertje schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 15:11:
[...]

Mee eens, en misschien ook eens kijken naar Unices als AIX of Solaris? Dit wordt in grote bedrijven ook nog veel gebruikt.
Ik merk dat vooral HPUX nog veel gebruikt wordt bij onze klanten. Ook zijn er een paar AS/400 klanten bij, daar hebben we ook een oud model van op de zaak weten te krijgen :D.

Echter leek Linux me een leuk begin, andere Unices en AIX is misschien leuk voor de toekomst en de overstap van Linux naar Unix is nu ook weer niet zo heel groot. Zeker als je kijkt dat de markt voor Linux groeit en je daar dus geld mee kan verdienen als bedrijf ;)

[ Voor 8% gewijzigd door -ko- op 21-08-2007 15:25 ]

Wa Doede Nou

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:40:
[...]

Zelf ben ik ook RHCE. Ik weet dat je niets over het examen mag zeggen, maar hoe bevalt het verder certificeren? Wat heb je al gehaald? En doe je dit alleen met zelfstudie? Zijn er meer mensen die RH certs hebben gehaald met zelfstudie?

Ik heb voor RHCE de officiele training gevolgd en was dus goed voorbereid. Naar wat ik gehoord heb over LPIx weegt wat dat betreft RHCy volgens mij wat zwaarder en de trajecten zijn leuk omdat het praktijkgericht is.
Je moet voor RHCA 5 "modules" halen, elk met een eigen examen. Ik heb nu twee modules gedaan, waarvan ik er eentje wegens gebrek aan ervaring op bepaalde componenten niet gehaald heb. Van wat ik begrepen heb zijn er twee erg zware modules bij, waarvan ik er nu dus een niet gehaald heb.

Als ik wat meer tijd had genomen om de exam-prep dingen uit te testen enzo was hij volgens mij makkelijk te halen. Dus qua moeilijkheid viel het op zich wel mee, maar goed ik heb hem nog niet gehaald dus...

Ik werk iedere dag intensief met zo'n 300 Red Hat servers dus ik leer vooral veel "on the job". Verder boek ik altijd zo'n "4 dagen cursus 1 dag examen" training. Volgens mij heb je daar bij de 3 makkelijkere modules zat aan, bij de twee moeilijkere zonder ervaring zeker niet.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat mijn ervaring is met certificeringen is dat veel bedrijven nog geen zicht hebben op wat Linux Certificering inhoud (in Nederland). Wel zag ik in Australie dat ze specifiek om RHC* vroegen, maar toen ik daar aankwam met "en LPI dan?" hadden ze dat ook geaccepteerd (aldus de interviewer). Ik heb ze op dit moment geen van beiden, maar kijk persoonlijk meer naar de LPI-certificates omdat die me meer kansen geven voor andere distro's dan alleen RH.

Uiteindelijk is het "up 2 you" wat je wil gaan doen, tenzij je veel grote bedrijven als klant hebt die gestandariseerd zijn op RH maakt het niet zo heel veel uit welk certificaat je hebt, zolang je de praktijkervaring hebt. Het is altijd even zoeken als je bijv. van Debian naar RH of van RH naar SuSE moet ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• -ko-

-ko-

Leidend Voorwerp

Topicstarter
TrailBlazer schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 07:50:
Ik vind 10 jaar ook al een eeuwigheid in IT land. Natuurlijk blijft de basis hetzelfde, maar 10 jaar vind ik wel erg lang. Op deze manier haal je het 1 keer en kan je er 8 jaar niks mee doen en dan nog met je certificaatje zwaaien.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de namen/nummers elke 2 jaar veranderen.
Heb nog eens goed op de website van LPI gekeken :x. Het is 5 jaar en geen 10 jaar bij LPI.

RedHat en Novell certificaten zijn het duurst, maar wel levenslang houdbaar. LPI examens kosten 'maar' 150 dollar en zijn dus financieel erg aantrekkelijk lijkt me. Binnenkort maar eens met mijn manager en mentor praten, want zit erg te twijfelen of het nu RedHat of LPI moet worden.

Wa Doede Nou

Pagina: 1