Vastlopers en usb/internet issues na intensief gebruik pc

Pagina: 1
Acties:

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 17:34

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Ik heb al een tijdje het volgende probleem met mijn pc:

als ik een tijdje de pc intensief heb belast (gamen is het zwaarste wat ik er mee doe), loopt deze bijna altijd op een gegeven moment vast. Soms gebeurt dat al tijdens het gamen, maar vaker nog loopt de pc pas vast als ik na het gamen weer terug ben gekeerd in windows ben en bijv. wat aan het internetten ben. Als ik de pc dan (hardwarematig) reset, doen zich steevast de volgende twee verschijnselen voor:

- sommige internetsites zijn niet meer bereikbaar (gmail en hotmail kan ik niet meer op komen, maar bijv. omroep.nl doet het nog wel gewoon)

- mass storage devices die via usb zijn aangesloten (zoals een foto camera of een flashcard in een cardreader) doen het niet of nauwelijks meer (als ik bijv. een compact flashcard in een op usb aangesloten cardreader aansluit popt er normaal gesproken meteen windowtje op met de vraag wat ik er mee wil doen. Maar in dit geval verschijnt er het venstertje wat windows normaal laat zien als ie een drive die nog niet helemaal gereed is aan het scannen is, met zo'n heen en weer gaande zaklamp, en in de event log verschijnen deze meldingen: "An error was detected on device \Device\Harddisk1\D during a paging operation.")

Als de pc zich eenmaal in deze situatie bevind, helpt gewoon uit en weer aanzetten van de pc niet, want ook na een reboot blijft hij deze kuren vertonen. Wat echter wel helpt is: de pc helemaal van de stroom afhalen (dus stekker eruit, of de schakelaar van de voeding om), dan even de powerknop indrukken, om zo te zorgen dat ook het laatste beetje reststroom helemaal verdwenen is, en dan de boel weer aanzetten. Wat ook helpt is de pc een halve tot een hele dag uit laten staan, maar dat is natuurlijk niet echt een geweldige oplossing...

Gezien bovenstaande issues en met name de 'workarounds' lijkt mij een software matig probleem zeer onwaarschijnlijk. In eerste instantie dacht ik aan een warmte probleem, maar omdat ik er pas ben achter gekomen dat ik met het truukje van volledig ontkoppelen van de stroom het probleem ook weer weg krijg, lijkt me ook dat onwaarschijnlijk. Ik denk dus dat het óf iets met het moederbord is (gezien de usb en internet issues) óf iets met de voeding (gezien de 'fixes' voor het probleem). Wat denken jullie?

Wat relevante specs:

Moederbord: Asus A8N-SLI
Cpu: AMD Athlon 64 X2 4600+ (hier kan het zeker niet aan liggen, want ik had hiervoor in ditzelfde systeem een Athlon 64 3500 en toen waren deze problemen er ook al)
Voeding: Nexus NX-5000

voor de rest van de specs: zie m'n sig.

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Bescheiden kikje na 24 uur...
Ik heb inmiddels ook al contact hierover opgenomen met de leverancier van mijn pc, maar die hebben me ook niet echt veel verder kunnen helpen (die kwamen op een gegeven moment met de vraag of ik windows als eens opnieuw had geprobeerd te installeren, heb ze er toen op gewezen dat gezien de workaround om van het probleem af te komen het toch nooit aan software kon liggen...).

Niemand een idee in welke richting ik dit probleem moet gaan zoeken? Ik wil de pc wel voor rma terugsturen, maar als ik dan in ieder geval de winkel een goede aanwijzing kan geven waar het probleem waarschijnlijk zit, heb ik er iets meer vertrouwen in dat het goed gaat komen..

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:45
Zou toch de temperaturen maar even checken. Wellicht sluit de computer uit voorzorg voor oververhitting uit, en weigert dan opnieuw op te starten. Als je dan de stroom eraf haalt 'vergeet' de computer misschien dat 'ie uit is gegaan om oververhitting te voorkomen, en start de pc dus wel gewoon weer op.

Ik weet niet of computers een dergelijk systeem gebruiken. Maargoed, je temps checken kan natuurlijk nooit kwaad!

En waarom wil je niet gewoon even proberen Windows opnieuw te installeren? Zoveel werk is dat toch niet, of heb je al je data op de C:\ partitie staan? Kan sowieso geen kwaad eens in de zoveel tijd :)

Probeer gewoon wat dingen uit te sluiten.

p.s.: je zegt te denken dat het aan de voeding ligt, heb je geen vervangend exemplaar (hoeft niet zo krachtig te zijn als je huidige voeding, laat al het irrelevante dan onaangesloten)?

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Het lijkt me echt zeer onwaarschijnlijk dat dit aan software kan liggen. Het probleem is niet dat de computer niet opnieuw wil starten, dat doet hij namelijk wel. Het probleem is dat, nadat hij weer draait, de genoemde onderdelen (usb en internet) het dus niet meer goed doen. En dat probleem verdwijnt niet als ik mijn computer gewoon uit zet, maar verdwijnt wel als ik de computer helemaal van de stroom af haal en laat ontladen (door de powerknop in te drukken terwijl de pc niet meer in het stopcontact zit). Hoe zou dat ooit met software te maken kunnen hebben?

Een andere voeding zou ik eens kunnen proberen, heb er niet direct een bij de hand maar dat is waarschijnlijk wel te regelen. De maximale temperaturen die mijn pc trouwens volgens speedfan bij volledige belasting haalt zijn:

cpu 56
chipset 40
pwm 50
hd0 29
core 54

En dat lijkt me niet heel extreem allemaal.

Ik heb vandaag ook nog wat extra tests gedaan:
- eerst een tijdje de Bioshock demo draaien,dat is een redelijk reproduceerbare trigger voor dit probleem..
- pc liep vast, gereboot -> usb en internet waren weer brak, zoals hierboven beschreven
- pc toen 15 minuten uitgezet, maar niet uit het stopcontact gehaald
- pc weer aangezet -> usb en internet nog steeds brak.
- weer uitgezet, even gewacht, weer aangezet -> nog steeds brak
- weer uitgezet, toen stekker eruitgehaald, powerknop ingedrukt om te 'ontladen'
- stekker er weer ingestoken, pc weer aangezet -> toen werkte alles weer goed

Met andere woorden, afwachten tot alles weer is 'afgekoeld' maakt niks uit, maar door dat 'ontlaad' truukje toe te passen, werkt alles wel weer naar behoren. Ik zie niet in hoe dit met software te maken zou kunnen hebben, aangezien ik meerdere keren gereboot heb in bovenstaand scenario en het dus voor windows in principe steeds dezelfde situatie zou moeten zijn.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 16:43

ralpje

Deugpopje

Hangt je pc aan een geaard stopcontact?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
ralpje schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:25:
Hangt je pc aan een geaard stopcontact?
Yep. Ik heb alleen maar geaarde stopcontacten in m'n huis (nieuwbouw).

[ Voor 17% gewijzigd door jasjenl op 21-08-2007 21:52 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 16:43

ralpje

Deugpopje

Oké, tot zover dat longshot :)
Bios al geflashed? Ik kan het niet onderbouwen, maar ik neig naar een probleem met het mobo. Eventueel zou je nog een andere voeding kunnen proberen, maar dat was hierboven al geopperd :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
ralpje schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 22:23:
Oké, tot zover dat longshot :)
Bios al geflashed? Ik kan het niet onderbouwen, maar ik neig naar een probleem met het mobo. Eventueel zou je nog een andere voeding kunnen proberen, maar dat was hierboven al geopperd :)
Bios heb ik nog niet gecheckt, zal eens kijken of er een nieuwere is dan ik nu heb. Ik denk ook aan iets met het moederbord, of de voeding dus. Zou wel balen zijn als het het moederbord is, dan moet de hele pc dus opnieuw in elkaar gezet worden :(

[edit]
Net ff gecheckt en ik zit al op de laatste bios versie voor mijn mobo, dus daar valt niet veel meer aan te updaten.

[ Voor 9% gewijzigd door jasjenl op 21-08-2007 22:38 ]

• jasjenl

jasjenl

Liab A Tymo

Topicstarter
Nou, ik ga toch eerst eens kijken wat het doet als ik windows op een losse, andere test schijf ga installeren, om zo 100% uit te kunnen sluiten dat het daar ook maar iets mee te maken heeft en dat ik ook een 100% reproduceerbaar scenario kan vaststellen voor dit probleem.

Wat ik trouwens nog wel zou kunnen gebruiken is een tooltje waarmee je echt de verschillende componenten van je hardware kunt testen, in dit geval dan met name datgene wat usb en utp gerelateerd is. Weet iemand wellicht zoiets? De meeste tools die ik ken zijn vrij 'oppervlakkig', ik zoek dus iets waarmee ik echt zou kunnen testen waarom in sommige gevallen de op usb aangesloten flashcards niet meer goed werken.

[update]
Ik heb gisteravond dus windows opnieuw geïnstalleerd, zelfs op een andere, compleet lege harde schijf (zodat ik mijn originele windows installatie niet weg hoefde te gooien) en ook op die nieuwe, verse windows installatie heb ik exact hetzelfde probleem. Dat sluit naar mijn idee een software probleem wel volledig uit, lijkt mij. Mja, nu dus zoeken waar het wel aan ligt...

[ Voor 21% gewijzigd door jasjenl op 23-08-2007 12:01 ]

Pagina: 1