Korte vraag. De monitor van mijn laptop is defect (laten vallen -> plus minus 50 barsten). Geen probleem, gebruik deze nu als soort van desktop met een externe monitor. Nu mijn vraag. Is het mogelijk om een schone XP installatie uit te voeren zonder gebruik te maken van laptop's eigen monitor, of wordt de externe monitor pas ondersteund zodra de drivers van de grafische kaart zijn geinstalleerd. Dit wil ik graag weten voordat ik de boel ga formateren en er achter kom dat de externe monitor niet op een "kale" laptop werkt. Betreft een Dell Inspiron 510m.
Probeer het eens in DOS. Dan weet je alles.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Dat valt vrij snel te controleren toch? Prik er een monitor aan, start de pc op en kijk of je het bootgedeelte ook kan zien op je scherm.
Ook kan je een doodsimpele dos-boot-CD in je laptop prikken en daarvan booten; heel XP wordt dan niet geladen en dus ben je ook zonder drivers bezig.
Ook kan je een doodsimpele dos-boot-CD in je laptop prikken en daarvan booten; heel XP wordt dan niet geladen en dus ben je ook zonder drivers bezig.
Ja, dit kan gewoon, je kunt dmv je keyboard gewoon switchen tussen displays. Dus ook een verse install moet gewoon gaan. Je ziet toch ook gewoon je post-scherm neem ik aan?S
Wat ik altijd gezien heb met laptops is dat wanneer er een externe VGA/DVI monitor aangekoppeld is deze als primairy word gezien bij het opnieuw opstarten. Ik ga er dan ook vanuit dat de installatie volledig op het externe scherm te zien is. Het is alleen even de vraag wat ie gaat doen na het installeren van de drivers. Mischien is het handig om direct de hardware toetsen voor het switchen tussen lcd en externe monitor direct te installeren nadat windows eenmaal is opgestart.
Je kun het trouwens toch zo uitproberen? Start je laptop opnieuw op met de XP cd erin. Wanneer je het blauwe installatie scherm krijgt weet je genoeg lijkt me..
Je kun het trouwens toch zo uitproberen? Start je laptop opnieuw op met de XP cd erin. Wanneer je het blauwe installatie scherm krijgt weet je genoeg lijkt me..
--
Je zou ook nog voordat je op de laptop de grafische drivers installeerd, VNC kunnen installeren. Op die manier weet je zeker dat je er bij kunt, ook als ineens blijkt dat het externe scherm niet werkt.
Kip en het ei verhaalThinkPadd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 19:55:
Je zou ook nog voordat je op de laptop de grafische drivers installeerd, VNC kunnen installeren. Op die manier weet je zeker dat je er bij kunt, ook als ineens blijkt dat het externe scherm niet werkt.
Edit:
[ Voor 11% gewijzigd door flippertw op 20-08-2007 20:05 ]
Verwijderd
Volgens mij net zo als een 2e monitor of tv bij een dualhead kaart. Deze zal worden herkent door de BIOS van de grafische kaart en dus direct beeld laten zien zodra je boot.
Als tijdens het installeren van Windows al grafische drivers geinstalleerd worden, en als het beeld dan weg valt, tsja dan werkt mijn plan inderdaad niet
Maar als de laptop volledig installeerd, en er is nog geen goede grafische driver geinstalleerd, dan zou ik VNC installeren, en dan de grafische driver. Heb je altijd nog een plan B.
Pagina: 1