Nieuw mobo wegens weinig ruimte tussen PCI(-e) kaarten?

Pagina: 1
Acties:
  • 377 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Hallo, ik wil een nieuw moederbord gaan aanschaffen maar twijfel eraan of dit eigenlijk wel echt nodig is. Waarom wil ik dan wél een nieuwe? Mijn huidige mobo (Asus P5B-VM) heeft een ongunstige lay-out voor mijn HD2900 XT + Razer Barracuda AH-1 (geluidskaart).

Omdat de videokaart al zo groot is overlapt hij 1 pci slot en is er nog maar 1 pci slot over voor de geluidskaart. Wat is daarvan het gevolg van: Videokaart en geluidskaart zitten slechts 1 of 2 mm van elkaar af, waardoor de videokaart niet goed gekoelt wordt en beide componenten erg warm en zelfs heet worden (geluidskaart is bijna/net zo heet als de videokaart en dit zou naar mijn mening niet van zichzelf komen?). Videokaart idle is rond de 53-54-55 graden, daarbij moet ik zeggen dat ik de fan van 31% naar 38% heb moeten opschroeven om een redelijke idle temp te krijgen.

Dit is eigenlijk de hoofdreden omdat ik mijn gloednieuwe videokaart (van 350eu) zo optimaal mogelijk wil gebruiken en dat hij niet snel kapot gaat. Daarnaast is een reden de matige overklok opties en prestaties van dit bord (is ook geen oc bord, ik weet het). De gigabytes daarentegen zijn goede overklokkers heb ik gelezen, gezien en gehoord.

Linkje naar mijn mobo
Plaatje van mijn mobo

Aan welke modellen denk ik zelf?
129 euro - GigaByte GA-P35-DS3P, P35
145 euro - GigaByte GA-P35-DS4, P35 of toch de
125 euro - GigaByte GA-P35C-DS3R

(iemand die andere suggesties heeft let me know!)

Ik wil het moederbord gebruiken icm:

E6600 (die ik wil gaan overklokken om wat meer performance te krijgen. icm stock koeler > evt. Tuniq of Scynte bijbestellen als dit nodig is)
4x 1GB PC6400 TwinMos (waarvan vista HP 32bit er 2,7GB ziet)
Asus EAH2900XT (niet overklokken)
Razer Barracuda AH-1
Diamondmax 10 250GB SATA (300 geloof ik?)
1 DVD-RW drive

Ik wil jullie vragen om mij te helpen bij het maken van een keuze en of het wel zin heeft om voor dit systeem een nieuw mobo te kopen, omdat er niet echt winst is qua performance e.d. Opzich doet het het goed, alle spellen draaien subliem (dankzij mn videokaart). Misschien is het verstandiger om dan even te wachten en tegelijk een Q6600 te kopen + nieuw mobo tegen de tijd dat de echte DX10 games uit komen? Ik hoor graag jullie advies want ik ben al lang aan het twijfelen!

Alvast bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door peakaboo op 20-08-2007 18:27 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05 09:42
Jij moet dit zelf bepalen, wij kunnen niet voor je beslissen of je een ander (en welk) moederbord moet kopen.
Als je je zorgen maakt over de koeling omdat de insteekkaarten te dicht op elkaar zitten zou je inderdaad een ander bord kunnen nemen maar 50~55° C is an sich geen gevaarlijke temperatuur. Een andere optie is een meer geforceerde luchtstroom langs en tussen beide kaarten creeëren.

De overige vragen vind ik zoekertjes van de categorie 'Wat moet ik nemen?' en daar wil ik dit topic verder ook niet over laten gaan. Dat ik 'm open laat komt omdat je met die dicht op elkaar zittende kaarten wel een redelijk argument hebt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• peakaboo
  • Niet online
Abbadon schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 23:01:
Jij moet dit zelf bepalen, wij kunnen niet voor je beslissen of je een ander (en welk) moederbord moet kopen.
Als je je zorgen maakt over de koeling omdat de insteekkaarten te dicht op elkaar zitten zou je inderdaad een ander bord kunnen nemen maar 50~55° C is an sich geen gevaarlijke temperatuur. Een andere optie is een meer geforceerde luchtstroom langs en tussen beide kaarten creeëren.

De overige vragen vind ik zoekertjes van de categorie 'Wat moet ik nemen?' en daar wil ik dit topic verder ook niet over laten gaan. Dat ik 'm open laat komt omdat je met die dicht op elkaar zittende kaarten wel een redelijk argument hebt.
Er zit inderdaad echt weinig ruimte tussen de 2 kaarten, de geluidskaart overlapt zelfs een deel van de fan dus daar maakte ik me al zorgen over. De temps vallen mee na het opschroeven van de fan, alleen heb ik nu meer lawaai in idle mode. Maar de vraag is dan is het nodig om hiervoor een nieuw moederbord te kopen, aangezien ik nu of binnenkort wil gaan upgraden? Is dit het waard? Ook vanwege de overklok +punten van gigabyte en de betere layout van het mobo zelf. Ik wil graag wat meningen horen hoe anderen hier over denken, want ik kom er zelf niet uit.

Bedankt voor het aanpassen van de titel, wilde ik zelf al doen :).

Ik hoop nog op reacties!

• Cpt.Iglo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-03 14:02
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn passief gekoelde Geforce 6600. Omdat ik een mATX moederbord heb met 1 PCI-E slot en 2 PCI sloten stond mijn TV-kaart hoogstens 3mm van de videokaart af, waardoor mijn PC tijdens 3D applicaties zelfs vastliep. Mijn GPU werd toen zo'n 80 graden.

Ik heb toen een koeler in de kast gemonteerd die de warme lucht van de videokaart naar buiten blaast. M'n probleem was meteen opgelost, en na een tijdje volop gamen werd mijn GPU maximaal 55 graden.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik ben ook niet echt een fan van een dikke videokaart direct tegen een PCI kaart te zetten, heb het vroeger wel gedaan, maar het was altijd wel te merken dat de videokaart toch erg heet werd. Als jij het het geld waard vind e om een nieuw mobo aan te schaffen en/of niet de onboard audio van je huidige bord wilt gebruiken dan zou ik het zeker doen.
Zeker als je een ATX kast hebt kun je natuurlijk ook gewoon een fullsize ATX plank pakken, dan heb je gewoonweg meer ruimte, wat de levensduur van je kaarten natuurlijk wel bevordert en daarnaast mogelijk ook minder herrie maken, je zegt zelf al dat de fan hoger moest, dus dan krijg je vanzelf meer lawaai.

Wat je nog zou kunnen doen, mocht je niet direct een mobo willen kopen en je hebt de kans, een fan in je zijpaneel zetten die het zaakje koelt. Misschien dat het dan ook nog wel te doen is.

• peakaboo
  • Niet online
Terw_Dan schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 23:42:
Ik ben ook niet echt een fan van een dikke videokaart direct tegen een PCI kaart te zetten, heb het vroeger wel gedaan, maar het was altijd wel te merken dat de videokaart toch erg heet werd. Als jij het het geld waard vind e om een nieuw mobo aan te schaffen en/of niet de onboard audio van je huidige bord wilt gebruiken dan zou ik het zeker doen.
Zeker als je een ATX kast hebt kun je natuurlijk ook gewoon een fullsize ATX plank pakken, dan heb je gewoonweg meer ruimte, wat de levensduur van je kaarten natuurlijk wel bevordert en daarnaast mogelijk ook minder herrie maken, je zegt zelf al dat de fan hoger moest, dus dan krijg je vanzelf meer lawaai.

Wat je nog zou kunnen doen, mocht je niet direct een mobo willen kopen en je hebt de kans, een fan in je zijpaneel zetten die het zaakje koelt. Misschien dat het dan ook nog wel te doen is.
Yea dat heb ik al gedaan, maar toch, ik krijg erg geen goed gevoel bij als ik m'n geluidskaart aanraak en hij voelt even warm aan als de videokaart :S. Net wat je zegt, ik wil dat de kaarten lang mee gaan, dus ze genoeg space geven en air is mijn doel. Die gigabytes zijn relatief goedkoop voor een mobo, zelfs met goede pluspunten om te overklokken (wat weer aantrekkelijk is voor in de toekomst), maar quad core ondersteuning zit daar ook op als zou overstappen. DDR3 denk ik niet aan. In principe is het niet echt duur, nieuwprijs mobo - verkoopprijs oud mobo = misschien iets van 70euro wat ik dan nog moet bijleggen... Ik heb ook geprobeerd trouwens om een casefan tussen de kaarten in te laten blazen van de zijkant, maar dat had weinig effect.
Pagina: 1