Zelf gemaakte WaterKoelingset

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DDC
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-01 04:37
Heey

ik ga binnenkort een eigen WC koeling "maken". Het enige wat ik wil kopen is de CPU koeler, voor de rest de pomp, en rads zelf. Nu hebben wij thuis een pomp voor het zwembad die ik mag gebruiken (plaatje benede). Rads komen uit een oude airco net als de fan. Ik begin er mee als het op school rustig word.
Alleen ik had nog een vraag, in die airo zit natuurlijk ook zo'n koel ding in dat lijkt op een Va(r?)po Chill, kan ik die er ook nog tussen zetten op een of andere manier?:

Foto's: ("sorry" voor de grootte foto's, gebruik mijn moeders Spiegelreflext ding)

Ik gebruik een voeding om aan te geven hoe groot alles is :)

De pomp:
http://i15.tinypic.com/676yopc.jpg

Rad aan de voorkant
http://i10.tinypic.com/68jl6ap.jpg

Detail foto:
http://i9.tinypic.com/4kd9sw8.jpg

Rad aan de achterkant
http://i13.tinypic.com/5yd9mvq.jpg

Fan
http://i19.tinypic.com/4ort4cy.jpg

Maak toch maar even thumbnails, daarna mag je ze hier weer in zetten

[ Voor 5% gewijzigd door een moderator op 20-08-2007 18:09 ]

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ik weet niet hoe sterk die airco is maar vaak hebben bijvoorbeeld koelkasten ed. te weinig kracht om een CPU te koelen. Een airco is alwel een stuk sterker maar dan heb je nog steeds een hoop herrie en het is lastig te maken. Hiermee kun je beter even bij DOC kijken.

Sowieso zal die fan niet echt stil zijn. Verder hebben we wat specs. nodig. Hoe sterk is die pomp, van welk materiaal is die radiator, kun je er andere koppelingen opsolderen enz.

Verwijderd

je hebt alleen al een big tower behuizing nodig om dat in te bouwen :)

• DDC
Ik zat na te denken, ik heb een budget gesteld van 50 euro. Met een VGA koeler, cpu koeler en 2 meter tube (alles zalman) kom ik uit op 50 euro.

Nu is mijn vraag of het hele zooitje ook werkt met gewoon water erin. Want als ik alles van koelvloeistof moet voorzien, met name de pomp en de rads, denk ik dat ik toch wel aan de 2 tot 3 liter zit. Dat is 4 tot 6 flessen á 10 euro s 60 euro, ver over het budget heen (110 euro) :(.

Nu heb ik een nieuw idee. Ik koop een Bigwater 745 en dan het grootte (en kleine als het pas) bij het koelgedeelte van de airco plaats

ongeveer zo:

http://i10.tinypic.com/4yi84k5.jpg

Modbreak: Echte ThumbnailsIk wil dat je nu echte thumbnails gaat maken!

[ Voor 6% gewijzigd door Apen-nootjes op 21-08-2007 13:28 ]

• TEAMIKKE
  • Niet online
Opzich allemaal leuk bedacht maar je bent toch beter uit met een ''standaard'' zelf samen gesteld setje. Sowieso is de Bigwater serie niet echt kwaliteit. Als je er dan aan begint doe het dan goed. Stel voor ~€150 euro een set samen die gewoon goed is. Bij alphacool.de bijvoorbeeld of doe zelf wat onderzoek en maak een topic zodat wij je kunnen meehelpen.

Het idee is leuk maar dit soort dingen zijn altijd zo moeilijk goed uit te voeren. Enkel om koppelingen aan die radiator te krijgen is al een heel karwei. Dan moeten ze ook nog op de pomp en je weet niet of het allemaal goed zit qua specs. Dus niet om je te ontmoedigen maar wees wel realistisch wat haalbaar is :)

• thenapster
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06-2025
hallo, ik heb daar ook aan zitten denken. Alles zelf maken. Dat met die radiator is volgens mij niet het probleem maar dat met die airco kun je vergeten denk ik
groetjes Dirk

Verwijderd

"Op die airco zit zo'n vapochill ding" Dat is de compressor. Ik hoop dat je geen leidingen van het koelsysteem hebt doorgeknipt, dan is deze nog bruikbaar. Hier kan je een mooie waterchiller van maken (Als het hele koelsysteem intact is) je zou dan onder nul kunnen koelen als je dat wilt. En de "radiator" dat is de condenser van het koelsysteem. Als je hier een wc rad. van wilt maken zul je moeten oppassen. In het koelsysteem zitten (gevaarlijke) koudemiddellen deze kunnen schadelijk zijn voor de ozon-laag e.d. En als je het op je handen krijgt heb je blaren (door de kou!).

Als ik jou was zou ik er een waterchiller van maken ;)

[edit] verdiep je eerst even in de Phase-Change wereld, Dat "vapochill" ding kan je echt niet zomaar even in je wc-setup plaatsen :D

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2007 21:49 ]

Verwijderd

Je hebt het over 50 euro voor een vga en cpu koeler en slang? Dan heb je geen kwaliteit. Plus dat je echt wel meer nodig hebt dan dat, zoals fittingen, apperatuur om te solderen. En je kan als water ook gewoon goedkoop gestiriliseerd (hoe de fuck schrijf je dit) water kopen.

• TEAMIKKE
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 22:53:
Je hebt het over 50 euro voor een vga en cpu koeler en slang? Dan heb je geen kwaliteit. Plus dat je echt wel meer nodig hebt dan dat, zoals fittingen, apperatuur om te solderen. En je kan als water ook gewoon goedkoop gestiriliseerd (hoe de fuck schrijf je dit) water kopen.
Mee eens :P Grote(re) kans dat het gaat lekken dan. Ik zou er ook wat meer voor uittrekken. En het is gedemineraliseerd (aka demi-)water ;)

Verwijderd

Hoe had je gedacht die gigantische slangen (in verhouding) aan te sluiten op de rest?
Ik wil je niet ontmoedigen, maar je loopt straks tegen problemen aan.

• DDC
Ik denk dat ik gewoon een bigwater koop met een Zalman cpu blokje en die dubbele radiator op mijn airo zet, zoals in dat plaatje

Verwijderd

als je nou gewoon een voor waterkoeling gebouwde radiator koopt,

en deze aan mij verkoopt :P

dan kan ik er een waterchiller van maken xD

• High-Voltage2
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 21:35:
In het koelsysteem zitten (gevaarlijke) koudemiddellen deze kunnen schadelijk zijn voor de ozon-laag e.d. En als je het op je handen krijgt heb je blaren (door de kou!).
Dat koelmiddel is enkel een beetje giftig, maar zeker niet dat je er blaren van krijgt. En schadelijk voor de ozonlaag ook al niet meer, tenzij het nog een airco was uit de jaren zeventig (bij wijze van spreken).

Verwijderd

High-Voltage2 schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 18:13:
[...]

Dat koelmiddel is enkel een beetje giftig, maar zeker niet dat je er blaren van krijgt. En schadelijk voor de ozonlaag ook al niet meer, tenzij het nog een airco was uit de jaren zeventig (bij wijze van spreken).
Zeer zeker is dat nog giftig! En die blaren zijn van de kou-vries! Niet chemisch gezien..........

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
[...]

Van Wikipedia:
Suva 134a® (ook bekend als R-134 of R-134a) is het meest gebruikte vervangproduct van R-12. R-134 is echter een hydrofluorocarbon. De chemische formule van R-134a is CH2FCF3. Zijn chemische naam is 1,1,1,2-tetrafluoroethaan. De ODP factor (ozone deplation potential) = 0 maar de GWP factor (global warming potential) = 1300. Ter vergelijking: de GWP factor van kooldioxide = 1.
Dat zit, volgens mij, meestal in dat soort apparaten.
Verder kun je zeker wel blaren krijgen door de flinke kou van dat spul.

Verwijderd

[...]

Jawel, sinds 2001 zijn de CFK koudemidellen helemaal afgeschaft en R22 is een HCFK deze is minder schadelijk voor de ozon-laag maar, nog wel schadelijk. (R22 mag nog gebruikt worden om oudere installaties bij te vullen maar, niet bij nieuwe)

Trouwens, je kan van R134a een hartstilstand krijgen (heb ik ergens gelezen)
Alle koudemiddellen zijn onnatuurlijke gassen, en dus min of meer gevaarlijk. (behalve R290 en
R600(a) )

er zit R22 of R407C in je airco.

Wat zijn je plannen? ga je er toch een waterchiller van maken? :P

Verwijderd

Dus je wil een bigwater setje kopen? En dat blauwe ronde zalman blokje? Je moest zelf weten of je je geld wil verkwanzen aan goedkope prut, of gewoon even doorspaart voor een kwaliteit set. Als je me niet gelooft, kijk maar rond genoeg bigwater afzeik topics, ook wel bigwater fan topics maar kijk dan maar eens wat voorn temps ze halen. Kan je beter een hele dure luchtkoeler nemen (gaat toch niet over je budget heen aangezien je 50 euro klaar hebt liggen).

• DDC
Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 18:07:
als je nou gewoon een voor waterkoeling gebouwde radiator koopt,

en deze aan mij verkoopt :P

dan kan ik er een waterchiller van maken xD
Als je serieus bent :P, mail maar even.

Toch denk ik dat ik een BigWater koop en voor die airo hang, tenzij die verkocht word :P

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Voor de airco hang?
Denk niet dat je er veel mee opschiet...

[ Voor 46% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 21-08-2007 23:29 ]

• TEAMIKKE
  • Niet online
Je sluit hem er niet op aan maar je zet hem ervoor? Dat helpt niet nee. Je kan immers nooit lager komen met waterkoeling (bong daar gelaten) dan de kamertemperatuur. De airco zorgt voor die kamertemperatuur maar koelt jouw ding niet hoor. Dat doen de fans. En met een Bigwater kom je echt niet tot kamertemp. :X

• Bulls
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-01 18:16
Nouja met de airco zou je het water kunnen koelen door de radiator gelijk voor de airco te hangen, maar dan heb je alsnog problemen met condens enzo.

En ik weet niet wat beginners altijd met dat ThermalTake troep willen, wat is het wat die sets zo aantrekkelijk maakt, de looks? de prijs? kwaliteit is het zeker niet, de radiatoren zijn van alu, de koelblokken zijn koperen bakjes waar het water door gaat, en de fittingen zijn kleiner dan normaal zodat je niet normaal andere 3rd party componenten kan gebruiken.

Van mijpart mag ThermalTake zn biezen pakken want hij bezoedeld deze wereld met prul, en iedereen maar afvragen waarom de temps zo hoog zijn "Ik heb toch waterkoeling?" Als je toch zo nodig een kant en klaar set wilt, neem dan op zn minst nog Asetek (antarctica) dat is nog een beetje redelijk.

Waterkoeling is gewoon duur, voor een degelijke set heb je minimaal 200 euro nodig.
En goedkoop is duurkoop.

[ Voor 14% gewijzigd door Bulls op 22-08-2007 11:45 ]

• DDC
Hoezo zal dat niet werken als ik mijn rads voor de koele uitgang van de airco hang. Ik bedoel het op deze manier

Lijkt me toch wel dat als ik een rad voor iets hang wat rond de 5-6 graden is dat mijn CPU koeler word dan waneer ik een rad zet in een kamer waar het 20 graden is

• _AuToMaTiC_
  • Niet online
(overleden)
DDC schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 12:29:
Hoezo zal dat niet werken als ik mijn rads voor de koele uitgang van de airco hang. Ik bedoel het op deze manier

Lijkt me toch wel dat als ik een rad voor iets hang wat rond de 5-6 graden is dat mijn CPU koeler word dan waneer ik een rad zet in een kamer waar het 20 graden is
Het werkt wel. Alleen het energieverbruik van de airco zelf is het niet waard tov de koelprestaties.

Verwijderd

Alleen moet je dan wel goed kijken dat de koude lucht ALLEEN door dat rad gaat, dus eventueel andere koude lucht uitgangen afplakken.
_AuToMaTiC_ schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 14:50:
[...]

Het werkt wel. Alleen het energieverbruik van de airco zelf is het niet waard tov de koelprestaties.
Bij sommige mensen (zoals ik) maakt de energie rekening niet zo veel uit aangezien sommige daar hun ouders nog voor hebben. En de koelprestaties zijn wel veel beter.

• DDC
Ouders betalen hier ook voor de energie, en de rest afplakken had ik al aan gedacht.

Even wachten tot volgende week tot ie binnen komt

• thenapster
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13-06-2025
hallo, ik zou geen bigwater kopen. Ik heb er zelf ook een gekocht, gelukkig was die maar 3 tientjes maar ik zou het niet kopen veel nadelen. Groetjes Dirk

• TEAMIKKE
  • Niet online
Bulls schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 11:42:
Nouja met de airco zou je het water kunnen koelen door de radiator gelijk voor de airco te hangen, maar dan heb je alsnog problemen met condens enzo.
Daar heb je gelijk in maar het is niet zo dat je dan opeens onder kamertemp. komt :P Verder ben ik het ook met je eens: Goedkoop is duurkoop.

• _AuToMaTiC_
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 15:06:
Alleen moet je dan wel goed kijken dat de koude lucht ALLEEN door dat rad gaat, dus eventueel andere koude lucht uitgangen afplakken.

Bij sommige mensen (zoals ik) maakt de energie rekening niet zo veel uit aangezien sommige daar hun ouders nog voor hebben. En de koelprestaties zijn wel veel beter.
Dat is hier ook zo, maar nog steeds vind ik het een stom idee. Het verbruik van airco's is redelijk hoog. En het is dan ook zonde als je het alleen voor pc cooling doet. Dan kan je net zo goed meteen aan je ouders een goede watercooling set vragen. En zeker met 24/7 draaien is het totaal niet handig.
Pagina: 1