energiezuinige testcomputers met bijzondere eisen

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Voor een test project zoek ik computers die moeten voldoen aan een aantal afwijkende eisen:

kast plat, klein, stapelbaar
Intel/AMD cpu
1 GB RAM
60 GB HDD IDE (vast)
5.25" slide voor removable IDE
DVD brander
FDD
normale video 1024x768, geen games, geen films
geluid niet nodig
10/100 Mb auto Ethernet (wens: 1 Gb)
geen keyboard, muis, beeldscherm, speakers e.d.

300 GB removable IDE HDD in 5,25" slide

OS support voor:
wens: Windows 2.x/3.x
vereist:
MS-DOS
Windows 95/SE/ME
Windows NT/2K/2K3/XP/Vista
Linux Ubuntu/Debian
OpenBSD/FreeBSD

OS support bestaat hoofdzakelijk uit driver support voor video, ethernet en HDD en mainboard.

Voor alle onderdelen geldt:
goedkoop
stabiel
energiezuinig - geschikt voor langdurig aanstaan
stil
snelheid onbelangrijk

Het valt niet mee zoiets te vinden, suggesties welkom.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En wat heb je zelf al gevonden, en waar heb je gezocht? Zie ook Wat is er nu anders in CSL?

[ Voor 37% gewijzigd door gambieter op 20-08-2007 17:42 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:31
Ga eens bij een winkel langs? je kan vast wel ergens een deal maken als je zegt dat je er xx-tig computers wil kopen lijkt me?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• mrmrmr
  • Niet online
Ik heb zelf niets gevonden. O.a. gekeken bij Dell (onvoldoende driver support) en ikbenstil ($$$).

Zomaar bij een winkel langsgaan heeft weinig zin. Eerst moet ik de onderdelen/systemen zien te vinden die aan deze eisen voldoen, dat weet men niet bij de winkel op de hoek.

Er is kans dat er een fabrikant is die een compleet systeem maakt dat zou voldoen.

Gebrek aan informatie met name wat betreft support voor besturingssystemen en stroomverbruik maakt zoeken moeilijk. Ook verwijzingen naar informatiebronnen (bv een review of test) zijn welkom.

Ik kan me voorstellen dat iemand al eens iets soortgelijks heeft uitgezocht.

Normaal bouw ik mijn pc's zelf.

Verwijderd

Waar is het precies voor? En heb je al eens op 'energiezuinige computers' gegoogled?

Ik heb zelf relatief veel onderzoek gedaan naar energiezuinige hardware en was verbaasd over hoe weinig daarover bekend is. Het is eigenlijk ongelofelijk hoe ontransparant de computermarkt op dit gebied is. Dell zegt bijvoorbeeld dat ze energie-efficiënte computers maken, maar als je dan naar het verbruik vraagt, weten ze dat niet eens. Blijkt dat er gewoon dikke processors en harde schijven etc in zitten die vergeleken met vroeger wel efficiënter zijn (performance per watt), maar niet echt energiezuinig te noemen zijn. Zeker niet als je bedenkt dat vrijwel alle potentiële zakelijke klanten zulke krachtige systemen helemaal niet nodig hebben.

Verwijderd

Sja de AMD BE-2350(loopt op 2,1GHZ) heeft een TDP van 45 watt. pricewatch: AMD Athlon X2 BE-2350
Deze is ongeveer even zuinig als de X2 3800+ EE SFF(Small Form Factor).
reviews: Goedkoop en zuinig: Athlon X2 BE-2350 versus Pentium E2160
http://www.viperlair.com/..._mobo/amd/be2350/p3.shtml

1
Ongeveer 80 euro.

De AMD 690G chipset is ook erg energy zuinig en heeft ook nog redelijk wat grafische power(x1250).
pricewatch: Asus M2A-VM HDMI, 690G (microATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394)

Nog een review:
http://www.hothardware.com/printarticle.aspx?articleid=935

60 euro

Dan heb je de grootste verslinders al gehad en je hebt het grootste deel van de onderdelen al. Maybe nog kijken naar een erg efficiente voeding. Bijvoorbeeld een PicoPSU of een Seasonic op erg lage wattage(je wilt ongeveer 60-80% load hebben voor maximale efficiancy.).

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2007 20:22 ]

• mrmrmr
  • Niet online
Het is voor het testen van executables/scripts/e.d. onder de diverse besturingssystemen.

Ik heb vandaag gekeken naar barebones maar nog niets gevonden. Twee externe 5.25" bays (DVD en HDD slede) en een 3.5" bay (FDD) komen weinig voor bij kleine desktops en "cubes". Dat gaat de kant op van mini-tower. Die zijn ook min of meer stapelbaar, maar het kan onstabiel worden.

Wat ik me ook afvraag is of SATA wel door de oudere besturingssystemen als DOS en Windows wordt ondersteund. Het is misschien beste om het bij IDE te houden. En PCI.

Oude spullen zijn dus misschien wel erg geschikt.

De AMD processor klinkt goed. Ondanks de overbodige features van het Asus MB zoals HDMI, sound, PCI-e, RAID, 1394 en grafische prestaties toch nog redelijk goedkoop.

De 1 GB is nodig voor virtual machines. De sledes zijn nodig als bron voor het schrijven van images onder DOS. Na het schrijven van de image kan de drive uit het apparaat worden gehaald. Die images zijn iets groter dan een standaard installatie van de besturingssystemen.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Qua stapelbaarheid moet ik direct denken aan de Compaq Deskpro, ouderwetse Desktop-computers met tweemaal een 5 1/4 " bay. De meeste tweedehandsjes die je hiervan kunt vinden zijn uitgerust met een Pentium 3-processor tussen de 450 en 1000 MHz.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Is het misschien niet een idee om gewoon alles in Virtual Machines te gaan draaien?

Edit: En is 2GB dan niet wenselijk?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2007 15:04 ]

• mrmrmr
  • Niet online
Nog wat gevonden over cpu:
http://www.lostcircuits.com/cpu/low_e/5.shtml
http://www.silentpcreview.com/article313-page5.html
http://www.techreport.com...n-x2-be2350/index.x?pg=13

Bij AMD betekent code ADD <35W. Zoals in de test van lostcircuits te zien is, is de idle op 8W van de Venice 2400+ prima, maar die is waarschijnlijk niet meer leverbaar. De ADD3800IAA5CU/ADD3800CUBOX (Athlon X2 3800+ EE SFF @ 35W) is net iets zuiniger dan de Venice.

AMD heeft ook een Sempron 2100+ op 9W, maar dat is bedoeld voor embedded systemen. De mobiles/laptop cpu's zijn vanwege hun verregaande uitschakelopties en incompatibiliteit op desktops ook niet geschikt. Het systeem moet wel normaal blijven draaien.

De meeste tijd zal de computer weinig te doen hebben, dus idle verbruik is belangrijk.

Wat betreft Compaq Deskpro's:Ik dacht zelf ook al aan 2e handjes. De P3 bijvoorbeeld heeft een laag stroomverbruik. De Deskpro's in de link zijn P2's met slechts 32 MB RAM. De P3 Deskpro's met 256 MB hebben 1x5.25".

De Virtual Machines zullen alleen bij gelegenheid gebruikt worden vanwege technische beperkingen opgelegd door de software.

[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 21-08-2007 17:03 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mrmrmr schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 16:43:
Wat betreft Compaq Deskpro's: Ik dacht zelf ook al aan 2e handjes. De P3 heeft een laag stroomverbruik. Hoe veel de Deskpro verbruikt heb ik nog niet ontdekt.
Alleen Vista zal een probleem zijn op die PIII PCs, en ook de beschikbaarheid van SD-RAM is moeizaam, zeker omdat die Compaqs nogal eens wat moeite hebben met bepaalde soorten SD-RAM.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Pagina: 1