opnemen akoestische gitaar

Pagina: 1
Acties:
  • 816 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:49

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Ik wil op m'n pc eens wat gaan experimenteren met het opnemen van mijn akoestische gitaar, puur op hobbyniveau. Nu wil ik natuurlijk wel iets mooier geluid dan dat van een standaard pc microfoontje, maar ik heb vrij weinig ervaring met het spul. Wat moet je neerleggen om een beetje leuk beginnersmicrofoontje te hebben voor het opnemen v.e. instrument? Ik heb al wat rond geneusd bij pc winkels in de buurt maar die hebben er nauwelijks iets voor.

Mijn geluidskaart is een simpel onboard dingetje maar vooralsnog heb ik geen intenties om die te gaan upgraden. Zo professioneel zijn mijn plannen nog niet. Weet iemand hiervoor een leuk instapmodelletje en wat moet ik hier ongeveer voor uittrekken(het moet ook geen rommel zijn natuurlijk)?

Bvd

youtube.com/@hisrep

Verwijderd

Het allerbeste wat je kunt doen is natuurlijk een semi-accoustische gitaar nemen . anders zou je eens kunnen gaan kijken bij een zaak zoals Feedback in rotterdam die kunnen je echt wel verder helpen.. ik zou ze eens bellen (gewoon om wat info te vragen kwa mogelijkheden etc )

hier heb je het nummer van de gitaar- en basafdeling (010) 2 757 377

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2007 16:39 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-02 20:41

ralpje

Deugpopje

Als je echt fatsoenlijk op wil gaan nemen zul je zelf je mic moeten gaan versterken naar line niveau, de mic-ingang van de meeste geluidskaarten is vrij brak.
Maar inderdaad, ga eens naar een audio zaak als feedback, die kunnen je prima informeren.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Mischa_NL
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-02-2023
ralpje schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 16:41:
Als je echt fatsoenlijk op wil gaan nemen zul je zelf je mic moeten gaan versterken naar line niveau, de mic-ingang van de meeste geluidskaarten is vrij brak.
Maar inderdaad, ga eens naar een audio zaak als feedback, die kunnen je prima informeren.
Mic ingangen zijn idd meestal te hard en onzuiver.

Verder kun je met een gewone zangmic. (shure bv) perfect gitaren uitversterken én ook nog eens een keer, als je niet met je gitaar bezig bent, wat zingen.
Echter weet ik niet of je accoestisch spel hard genoeg is om voldoende details op te vangen in de mic... Ik heb slechts ervaring met het uitversterken van elektrische gitaren.

[ Voor 18% gewijzigd door Mischa_NL op 20-08-2007 17:08 ]

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Je akoestisch spel hoeft niet keihard te zijn om fatsoenlijk te mic'en. Ook is een semi-akoestische gitaar niet per definitie beter. Het klinkt anders, of je het mooier vindt of niet is puur smaak. Makkelijker is het wel.

Als je gaat opnemen: Maak niet de fout om je mic boven het klankgat te houden, da's niet bevorderlijk voor je geluid (of je moet net naar die sound op zoek zijn)
Op de 12e fret mikken is gebruikelijk, experimenteren staat natuurlijk altijd vrij ;)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Ik denk ook dat je met een allround mic van Shure het beste af bent. Microfoons van Shure worden beschreven aan de hand van een serie en een nummer. Het nummer bepaalt waar de mic geschikt voor is, in jouw geval zou ik de 57 nemen, dat is een instrumentmicrofoon die je ook nog voor zang of spraak kan gebruiken (kennelijk gebruikt GW Bush een 57 voor zijn toespraken).

Wat de serie betreft heeft Shure er drie: Beta, SM en PG. Beta en SM zijn de series die je overal op concerten en dergelijke ziet, PG is de budgetlijn (=25 euro goedkoper) en IMHO niet veel slechter.

Hou er wel rekening mee dat je zo'n microfoon niet rechtstreeks in je computer kan pluggen (kan wel, maar klinkt belabberd). Je hebt een voorversterker nodig. Je hebt eigenlijk twee opties daarvoor: koop een goedkoop mengpaneeltje of koop een (USB/Firwewire) geluidskaart met voorversterkers ingebouwd. Ik zou zelf voor het mengpaneel gaan, da's sowieso handig om te hebben. Ik heb zelf goede ervaring met Yamaha.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Verwijderd

Samson heeft een condensatormicrofoon met USB-aansluiting. klik. Dat scheelt flink in de aanschafkosten van een interface die je anders nodig zou hebben om een fatsoenlijke mic aan te sluiten. Ik weet niet wat je budget is, maar dit lijkt me een goeie optie. Je kunt over het algemeen sowieso voor een condensatormic gaan dan een dynamische mic zoals een SM57 omdat de hoogweergave over het algemeen een stuk beter is, wat je bij het opnemen van een akoestische gitaar meestal graag wilt :)

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-02 23:14
netvor schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 17:20:
Ik denk ook dat je met een allround mic van Shure het beste af bent. Microfoons van Shure worden beschreven aan de hand van een serie en een nummer. Het nummer bepaalt waar de mic geschikt voor is, in jouw geval zou ik de 57 nemen, dat is een instrumentmicrofoon die je ook nog voor zang of spraak kan gebruiken (kennelijk gebruikt GW Bush een 57 voor zijn toespraken).

Wat de serie betreft heeft Shure er drie: Beta, SM en PG. Beta en SM zijn de series die je overal op concerten en dergelijke ziet, PG is de budgetlijn (=25 euro goedkoper) en IMHO niet veel slechter.

Hou er wel rekening mee dat je zo'n microfoon niet rechtstreeks in je computer kan pluggen (kan wel, maar klinkt belabberd). Je hebt een voorversterker nodig. Je hebt eigenlijk twee opties daarvoor: koop een goedkoop mengpaneeltje of koop een (USB/Firwewire) geluidskaart met voorversterkers ingebouwd. Ik zou zelf voor het mengpaneel gaan, da's sowieso handig om te hebben. Ik heb zelf goede ervaring met Yamaha.
Voor een standaard akoustische gitaar is een hoog phantoom, of condensator microfoon beter...

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:49

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Topicstarter
Kijkaan wat een stortvloed aan bruikbare informatie.. mijn dank is groot...

mn gitaar is semi-akoestisch dus misschien is doorlussen wel een optie ja. Ik zal eens op zoek gaan naar een USB/jack kabelvebinding of is er een andere (betere) manier?

youtube.com/@hisrep

Verwijderd

timcooijmans schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 18:26:
Voor een standaard akoustische gitaar is een hoog phantoom, of condensator microfoon beter...
Bij die eerste heb je ook nog een aansluiting met fantoom-voeding nodig, en ik ken geen geluidskaart die dat biedt. Daar heb je dan weer een leuk mengpaneel voor nodig.
Niks mis mee, maar wel een extra kostenpost om rekening mee te houden.
Overigens doet een gitaar met nylon snaren 't prima op een zangmicrofoon van bv. Shure of AKG, bij een 'western' gitaar doen condensator mikes 't vaak weer wat beter.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 20:28:
[...]
Bij die eerste heb je ook nog een aansluiting met fantoom-voeding nodig, en ik ken geen geluidskaart die dat biedt. Daar heb je dan weer een leuk mengpaneel voor nodig.
Niks mis mee, maar wel een extra kostenpost om rekening mee te houden.
Overigens doet een gitaar met nylon snaren 't prima op een zangmicrofoon van bv. Shure of AKG, bij een 'western' gitaar doen condensator mikes 't vaak weer wat beter.
Zie ook mijn post over een USB condensatormic. Een ander alternatief is mogelijk een GuitarPort of een POD van Line6. Hoeft ook niet duur te zijn en kun je ook meteen gebruiken mocht je een elektrische gitaar willen opnemen :)

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-02 23:14
HetWonder schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 19:30:
Kijkaan wat een stortvloed aan bruikbare informatie.. mijn dank is groot...

mn gitaar is semi-akoestisch dus misschien is doorlussen wel een optie ja. Ik zal eens op zoek gaan naar een USB/jack kabelvebinding of is er een andere (betere) manier?
Met een semi-akoestische gitaar zou je met een (batterij/externe voeding) DI-box en een verloopje van XLR naar mini-jack klaar zijn. Alleen heb je dan wel zeer "clean" geluid

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Als je een electrakoestische gitaar hebt kan je beginnen met gewoon je gitaar rechtstreeks op je line-in aan te sluiten en te kijken (luisteren) wat het doet. Dat kost je hooguit een snoertje.

Als dat prut klinkt kan je kiezen voor de POD oplossing, of de microfoonoplossing.

Voor de POD oplossing moet je een POD-achtig apparaat kopen, bijvoorbeeld de Line6 POD (zoek maar op) of een van de vele klonen daarvan (ik ken een gitarist met een goedkope kloon van Behringer, daar is hij best tevreden mee). Verder alleen wat snoertjes en je bent klaar.

Voor de microfoonoplossing kan je inderdaad zo'n USB-condensermic kopen, al heb ik zo mijn twijfels bij de kwaliteit, of een mengpaneel + microfoon. Bijna elk mengpaneel heeft fantoomvoeding dus je kan zowel een condensermic of een dynamische kopen. Het klinkt allebei net ietsjes anders, maar over het algemeen geeft een condensermic beter geluid, je kan ze echter niet goed voor optredens gebruiken.

Ik heb zelf al een jaar of twee een goedkope (de goedkoopste, zo'n beetje) condensermic, de Behringer B-1. Klinkt goed, en werkt na twee jaar nog steeds. Wat betreft dynamische microfoons: een Shure SM57 of Beta57 is duurder dan de B-1, maar de PG57 is dan weer ietsjes goedkoper.

Oh, en nog iets: als je een microfoon koopt, neem dan meteen een standaard mee. Die zijn niet zo duur.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Pagina: 1