Toon posts:

[Vista] schijfactiviteit, geen indexering!

Pagina: 1
Acties:
  • 2.106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Laatst heb ik een nieuwe pc gekocht heel netjes en vista erop maar bijna constant is die bezig dus ik google wat en kom bij die schijf indexering uit en zet die af, helpt niet.
Ik heb zowel bij services Windows Search en bij rechterklik op de schijf indexing uitgezet.

In deze map is hij altijd bezig: C:\System Volume Information\........ (hoop cijfers en letters)
Zowel lezen als schrijven (vooral het laatste)

Harde schijf is een Seagate Barracuda ES 250GB sATA

Verwijderd

mss kan je eens een foto posten van de "Resource Monitor" daar kan je namelijk wat meer zien :) .

Verwijderd

Topicstarter
Ok hier is een screenshot Afbeeldingslocatie: http://i13.photobucket.com/albums/a259/stofjas/schijfactiviteit.jpg
Enig idee?

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:03

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb dus hetzelfde, sinds gisteren. Ik draai Vista nu bijna 2 weken. Zojuist zat mijn dual cores met beide cores op 100%, en zag ik dat svchost hier 30-40% van voor zijn rekening nam. Maar de echte slurper krijg ik niet te zien, ook niet als ik "Show processes from all users" selecteer.

Wat heb ik gedaan?

- Indexering uitgezet. Dit hielp niet, dus deze staat weer aan. Want het schijnt wel te helpen als alles uiteindelijk is geindexeerd. Maar het probleem onstond gisteren, dus hier kan het niet aan liggen.
- Spyware en virusscan. AVG vond 1 of andere trojan, iets met online gaming. Die is er af, en nu is alles clean. Windows Defender vond niets.
- Wat op de achtergrond lopende progjes uitgezet. Steam is daar 1 van.

Het kost mij al moeite dit bericht te typen, zo traag gaat het hier. Ik sta op het punt Vista eraf te gooien en XP er weer op te zetten (ben sowieso niet blij met Vista).

Echt veel kan ik verder niet doen, de boel is retetraag hier. Ik zal ff wat screenies posten:

Mijn E6750 draait oc'ed op 3.4 ghz. Is ook altijd goed gegaan. 7 uur Orthos blend priority 9...

Ik heb het echt wel even gehad nu. Wat zou er aan de hand kunnen zijn??

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
kijk in de de taskmanager eens bij 'view>show kernel times'

dikke kans dat het gewoon een kernel driver is die de cpu cycles opslurpt.

gebruik ook eens de microsoft process explorer ipv taskmanager, dan krijg je ook een beter overzicht over waar je tijd heen gaat.

A wise man's life is based around fuck you

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

OK, eindelijk gelukt om een screenie te maken:

Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y251/SuperErik/resourcemonitir.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y251/SuperErik/taskmanager.jpg

Het lijkt nu alsof firefox de boosdoener is, maar dat klopt niet. SVCHOST staat vaak bovenaan...

Ik ga eens kijken voor nieuwe chipset drivers voor mijn DS4 mobo... En nieuwe intel drivers.

[ Voor 32% gewijzigd door Nyarlathotep op 20-08-2007 19:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
die C\system volume information\.... staat er bij jou ook tussen, mss een manier om dit process te killen of weet iemand wat dit doet is mss ni zo verantwoord om die uit te schakelen :)

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-03 17:44

Sick Nick

Drop the top!

Dat is volgens mij de map waar je systeemherstel bestanden in staan. Als je onder vista systeemherstel aan hebt staan doet hij in bepaalde versies ook schaduwversies van bestanden bij houden (automatisch meerdere versies van je bestanden zeg maar). Dat zou verklaren waarom ie daar als een idioot aan het schrijven is.

• Zwelgje
staat op je hdd wel dma aan :? als je dat uit hebt staan en je hebt veel disk i/o tja dan is je pc niet echt snel zeg maar :P

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Heb system restore net even uitgezet, maar dat bood geen soelaas. Ik heb 2 250gb schijven in raid 0. Maar het gekke is dat ik niets vreemds heb gedaan, en dit systeem heeft bijna 2 weken probleemloos gewerkt. Ik zou niet weten hoe dit ineens komt.
Ook even in de MS knowledge base gekeken, maar ik zou niet weten waarnar ik moet zoeken.

Hier een screenie van process explorer. Maar ook hier heb ik geen idee. En alles gaat zo traag dat verder onderzoek ook belemmerd... Ik denk dat ik zo xp weer tevoorschijn ga halen :)

Afbeeldingslocatie: http://i7.photobucket.com/albums/y251/SuperErik/processexplorer.jpg

Het valt mij dus op dat het cpu verbruik af en toe hoog is, maar dat er geen proces verschijnt dat dat veroorzaakt.
Ik kan geen spel meer spelen of prog meer starten zonder stotteringen.

[ Voor 13% gewijzigd door Nyarlathotep op 20-08-2007 20:48 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[Drive]System Volume Information\{GUID} is de lokatie waar Shadow Copies en System Restore points worden opgeslagen.

Ik zou dat eens nader bekijken, lijkt me verstandiger dan als een kip zonder kop allerlei screenshots lopen te posten ;)

[google=system volume information folder] was waarschijnlijk al genoeg geweest om een paar hints op te pakken.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
dma staat aan maar in mijn geval is men pc niet echt traag gewoon dikwijl veel schijfactiviteit zonder dat ik echt iets doe. (men muziek komt van men externe schijf...)

Ik heb system restore eens uitgezet en dat blijkt wel wat de helpen maar ik zie dat hij dikwijls naar c:\pagefile.sys leest en schrijft hetgeen dien voor virtueel geheugen en men pc gebruikt er maar ruwweg 40% van :? is het dan normaal dat hij altijd wel wat virtueel geheugen maakt? Lijk mij van niet toch?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:32:
is het dan normaal dat hij altijd wel wat virtueel geheugen maakt?
Ja, dat is normaal.
Ook daar kun je genoeg over vinden, als je wil weten hoe memory management en paging files werken onder Windows NT varianten :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• numm!e
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-05-2025

numm!e

ttl =< 0 ms

• Superfetch uitzetten;
  • Hybernation kost wat activiteit plus veel schijfruimte en vind ik op mijn desktop onnodig;
  • Indexering niet aleen in de service uitzetten maar eerst de vinkjes weghalen bij de schijfeigenschappen van alle schijven (anders is bij een volgende grote Windows Update de service mogelijk weer actief).

\\reboot_the_planet

• DarkTemple
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-02 09:10
- System restore uitzetten, dit scheelt echt een hoop, dat merkte ik zelf ook.

Ik laat bijv wekelijks automatisch een ghost image maken, dit kost nog geen 10 minuten en vindt 's nachts plaats.

- Als je genoeg geheugen hebt, page file uitzetten, "No paging file".

Ik heb 4 GB intern en gebruik max zo een beetje 3 GB, waarom zou ik dan onnodig gaan pagen.

Ik zou Firefox ook eens opnieuw installeren.

[ Voor 6% gewijzigd door DarkTemple op 22-08-2007 11:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
superfetch uitzetten doet blijkbaar wonderen 8)
System restore uitschakelen scheelt ook wat maar ik gebruik die liever.
Dus alles lijkt nu in orde te zijn :) bedankt voor de hulp

• Zwelgje
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 16:35:
superfetch uitzetten doet blijkbaar wonderen 8)
System restore uitschakelen scheelt ook wat maar ik gebruik die liever.
Dus alles lijkt nu in orde te zijn :) bedankt voor de hulp
enig idee wat superfetch precies doet :? dat wil je niet uitzetten, op langere termijn kost je dat juist performance.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Powershell schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 18:30:
[...]

enig idee wat superfetch precies doet :? dat wil je niet uitzetten, op langere termijn kost je dat juist performance.
Ach man dat heeft windows XP toch ook niet nodig om snel te zijn. Vista heeft allemaal van die onzin, omdat anders pas het verschil met XP te groot wordt(qua traagheid)

Pista zuigt...

• spacecom
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 12:26
Je geeft toch geen snelheid op voor een beetje gerammel... :?

NB: Dit is een topic over Vista, als je liever met XP werkt, reageer hier dan niet (m.a.w. hou op met dat gezeik) :O

• Zwelgje
ToFast schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 18:32:
[...]

Ach man dat heeft windows XP toch ook niet nodig om snel te zijn. Vista heeft allemaal van die onzin, omdat anders pas het verschil met XP te groot wordt(qua traagheid)

Pista zuigt...
technisch goed onderbouwd, bewijst in mijn optiek dat je totaal geen idee hebt wat de echte changes zijn in Windows Vista :z

ik zou zeggen, koop een goed boek geschreven door Mark Russinovich en er gaat een wereld voor je open.

FTL: low prio I/O idd :) net als als die andere zaken in windows mbt disk i/o draaien die op lage prioriteit (disk defrag oa)

vista _O_ wil niet anders meer

[ Voor 13% gewijzigd door Zwelgje op 22-08-2007 18:47 ]

• FTL
  • Laatst online: 03-03 11:30

FTL

Superfetch geeft inderdaad wat gerammel.
Hij laadt alvast data/programma's in het geheugen die je vaak opstart. (dat geheugen is als cache gemarkeerd en zal vrij gemaakt worden zodra je 't geheugen echt nodig bent). Superfetch zal tijdens windows start ff en poos rammelen, maar in theorie alleen low priority IO en idle CPU cycles gebruiken om zich vol te laden. Zodra je bijvoorbeeld een programma start zal deze voorrang krijgen op je schijf activiteit en CPU.

Als je, net als ik, windows nooit afsluit (maar hibernate of standby gebruikt) dan zal dit alleen bij de eerste windows start voorkomen en later zul je er niets meer van merken.

Ik merk wel dat programma's die ik vaak start nu instant starten (vanuit deze cache).

Verwijderd

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor pc je hebt gekocht. Ik heb een medion 8822 gekocht bij de aldi, en die bleek ook vreselijk te ratelen zonder dat hij iets hoefde te doen. Wat bleek nu? De harde schijf resoneert in de kast bij het minste of geringste. Gevolg: geratel. Oplossing: De harde schijf op een paar rubberen klosjes onder in de kast en voila: geruisloos.

• Zwelgje
Verwijderd schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 18:54:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor pc je hebt gekocht. Ik heb een medion 8822 gekocht bij de aldi, en die bleek ook vreselijk te ratelen zonder dat hij iets hoefde te doen. Wat bleek nu? De harde schijf resoneert in de kast bij het minste of geringste. Gevolg: geratel. Oplossing: De harde schijf op een paar rubberen klosjes onder in de kast en voila: geruisloos.
topicstarter klaagt over performance problemen en die kunnen niet door de indexer danwel superfetch veroorzaakt worden.

maw: het is iets anders, anders als dit

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:32:
dma staat aan maar in mijn geval is men pc niet echt traag gewoon dikwijl veel schijfactiviteit zonder dat ik echt iets doe. (men muziek komt van men externe schijf...)
Dit deed me daar aan denken. Sorry hoor, maar ik heb me ook suf gezocht naar dit probleem en voor mij was het een zeer onwaarschijnlijke maar toch goede oplossing. Volgens mij heeft topicstarter meer last van de ratel dan van de performance problemen.

• FTL
  • Laatst online: 03-03 11:30

FTL

Mocht hij dan toch performance problemen hebben dan zou ik hem aanraden om "Process Monitor" te gebruiken (van sysinternals, tegenwoordig van microsoft).

Deze geeft realtime weer wat wel programma doet op de HD (en/of registery en process+threads)
http://www.microsoft.com/...dDisk/processmonitor.mspx

[ Voor 11% gewijzigd door FTL op 22-08-2007 19:13 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

numm!e schreef op woensdag 22 augustus 2007 @ 08:54:
• Hybernation kost wat activiteit plus veel schijfruimte en vind ik op mijn desktop onnodig;
offtopic:
:w nummie! oud-collega :)

Nou was de schijfruimte niet het probleem, en hiberfil.sys wordt alleen gebruikt als het systeem daadwerkelijk in S3 mode gaat (dump de content van RAM in de file), anders 'zit' het bestand er alleen maar.

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik had 3 oorzaken van veel geratel
- system restore
- page file
- superfetch
- mss wel meer wie weet :P

Ik denk niet dat men schijf resoneert.
Superfetch zou ik wel op willen zetten als het alleen bij start wat zaken zou doen ik ga gewoon nu weer dit aan en dit af zetten om te kijken wat nu echt de boosdoener is.
Ook system restore zou ik willen gebruiken maar zonder die shadow copies (rechterklik -> restore previous version)
En page file wil ik ook wel opzetten maar ook weer niet als hij daarom vanalles gaat uitspoken

Ik heb ook gezien dat C:\Windows\System32\config\SOFTWARE,SYSTEM,... soms zwaar bezig is heeft die iets te maken met shadow copies? Ik heb trouwens ook gezien dat hij gisteren er 3 heeft gemaakt binnen de 4 minuten 8)7
Pagina: 1