Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
[ Voor 59% gewijzigd door PcDealer op 20-08-2007 15:14 ]
Verwijderd
Op ons werk hebben we die dingen ook, ze maken inderdaad een behoorlijk herrie alleen hebben wij er nooit last van omdat ze in onze server ruimte zitten.Gunner schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:09:
Ik ben sinds kort in het bezit van een HP Procurve 2524 switch. Nu vind ik dat ding nogal veel lawaai maken. Nu is het wel normaal, aangezien zo'n ding normaal gesproken in een server rack hangt, maar voor een meterkast vind ik hem nogal lawaaiig
Nu zit de fan outtake aan de onderkant van de switch, zie plaatje, en nu was het m'n vraag of je zonder risico de fan uit kan schakelen, of een minder lawaaiig exemplaar te plaatsen of door middel van een weerstand de fan op een lager toerental te laten draaien.
Hij gaat niet zo heel zwaar belast worden, daarom lijkt het mij persoonlijk niet zo veel kwaad kunnen.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
[afbeelding]
Er is een webinterface voor deze switch ik heb niet gekeken voor fan instellingen maar dat zal ik uit nieuwsgierigheid even controleren.
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2007 15:14 . Reden: typfoutje ]
@ work momenteelPcDealer schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:12:
Schroef eens open en maak een pic. Zie ik het goed dat de fan twee schroeven alleen voor zichzelf heeft en als part apart eruit kan?
Ben ik wel doorheen gespit toen ik hem kocht, kon het toen zo snel niet vinden.Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:12:
Er is een webinterface voor deze switch ik heb niet gekeken voor fan instellingen maar dat zal ik uit nieuwsgierigheid even controleren.
[ Voor 11% gewijzigd door Gunner op 20-08-2007 15:16 ]
Verwijderd
Ook de laatste firmware erop gezet?Gunner schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:15:
[...]
@ work momenteel
[...]
Ben ik wel doorheen gespit toen ik hem kocht, kon het toen zo snel niet vinden.
Nee, maar zou zoiets dit soort functionaliteit toevoegen?Verwijderd schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:16:
Ook de laatste firmware erop gezet?
Ik heb even snel door de Release Notes van de laatste firmware zitten kijken, maar kon het ook daar niet vinden.
[ Voor 33% gewijzigd door Gunner op 20-08-2007 15:23 ]
Deze machines zijn dus voor serverhokken, racks,... gemaakt en ze horen daar ook thuis. Voor huishoudelijk gebruik kunnen 19" switches stoer zijn zodat vele tweakers weleens een rackje met switches/servers uitgeprobeerd hebben en achteraf toch maar naar een simpelere oplossing terug gaan dat even goed werkt.
Je had een fanless 19" switch moeten uitkiezen. http://www.procurve.com/news/fanless1800.htm
Tuurlijk had een fanless switch beter geweest, maar dit was zo'n koopje dat ik het niet kon laten liggenrapture schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:19:
Een 19" switch is pas echt, als het minstens 50 dB maakt.![]()
Deze machines zijn dus voor serverhokken, racks,... gemaakt en ze horen daar ook thuis. Voor huishoudelijk gebruik kunnen 19" switches stoer zijn zodat vele tweakers weleens een rackje met switches/servers uitgeprobeerd hebben en achteraf toch maar naar een simpelere oplossing terug gaan dat even goed werkt.
Je had een fanless 19" switch moeten uitkiezen. http://www.procurve.com/news/fanless1800.htm
And that's besides the point.
Ik ga niet beginnen te adviseren hoe je een switch moet laten braden/oververhitten. De koeling zit niet voor de fun erin en je ziet op lanparties switches op hun bek gaan als de koeling onvoldoende is.Gunner schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:21:
And that's besides the point.
Neem ook erbij dat oudere switches uit een stapel chips van bv 20W per stuk opgebouwd is en hitte afgeeft. Terwijl recentere modellen uit bv 3 chips van bv 5W per stuk opgebouwd is en ze kunnen als fanless gebouwd worden.
Maw verkeerde apparaat gekocht, ik had dat ook moeten leren met 2 luide switches.
Je kan wel iets proberen, als je infraroodbeeldapparatuur hebt zodat je de switch zonder koeling kan laten draaien en zien of er chips te warm worden. Zoals de reviewers koeling van moederborden kunnen bestuderen: http://images.tweaktown.com/imagebank/news_gigaasusttst.pdf
[ Voor 13% gewijzigd door rapture op 20-08-2007 15:42 ]
Het was niet m'n bedoeling om hem fanless te laten draaien, het was slechts een idee. Bovendien is dit niet zo'n oude switch, hij is nog niet eens EOL.rapture schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:34:
Ik ga niet beginnen te adviseren hoe je een switch moet laten braden/oververhitten. De koeling zit niet voor de fun erin en je ziet op lanparties switches op hun bek gaan als de koeling onvoldoende is.
Neem ook erbij dat oudere switches uit een stapel chips van bv 20W per stuk opgebouwd is en hitte afgeeft. Terwijl recentere modellen uit bv 3 chips van bv 5W per stuk opgebouwd is en ze kunnen als fanless gebouwd worden.
Maar daarom gaf ik ook aan dat hij niet zo zwaar belast gaat worden, zeker niet voor LAN parties. In zo'n situatie kan ik me voorstellen dat ie het wel zwaar heeft.
Vooralsnog was het m'n idee om d.m.v een weerstand de fan langzamer te laten draaien, of een betere, stillere fan te plaatsen.
Fanless was geen optie, want dan werd de voeding te warm.
De originele fan draait op 5 Volt, daarom heb ik een hoogtoerige 12 volt fan aangeschaft en deze aangesloten. Nu hoor ik hem niet meer en blijft hij lekker koel.
Het enige wat niet direct wou werken is de toerental sensor, dus deze heb ik afgeknipt op op de "ground " aangesloten, zodat hij geen foutmelding meer geeft, dan maar geen alarm als de fan nokt, ik check hem toch regelmatig.