Backups naar netwerkschijf (Fedora 7)

Pagina: 1
Acties:

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik heb hier een server (Fileserver webserver etc.) een beetje de standaard dingen dus. Nu is het de bedoeling om elke nacht automatisch een backup te maken naar een NAS. Het probleem is echter dat ik maar geen goede manier kan vinden die ook werkt als je als backupdirectory een netwerkschijf aangeeft?

Uiteraard heb ik de NAS al gemount en heb ik de inloginfo laten bewaren door fedora, ik kan er dus prima handmatig bestanden naartoe kopieëren.

Wat heb ik al geprobeerd?

Ik heb al geprobeerd met meerdere programma's zoals:

- Fwbackups: Werkt op zich prima naar een lokale map maar ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar dat hij de backup op de netwerkschijf zet. Als backuplocatie heb ik hier aangegeven smb://gebruikersnaam@ip_van_de_netwerkschijf/map_op_de_netwerkschijf/ (uiteraard dan met de goede info)

- Simple Backup: Werkt naar een lokale map ook prima maar gaat ook de fout in met de netwerkschijf. Ook hier gebruik ik als bestandslocatie
smb://gebruikersnaam@ip_van_de_netwerkschijf/map_op_de_netwerkschijf/

- Heb het ook geprobeerd in bovenstaande programma's maar dan met als directory: smb://naam_van_de_netwerkschijf/map_op_de_netwerschijf/

- Uiteraard gezocht op google en GOT maar zonder werkende resultaten (hiermee heb ik wel bovenstaande programma's gevonden maar die blijken niet te werken)

Is het nu dus inderdaad onmogelijk met een van bovenstaande methodes? (Zo ja misschien een alternatief dat dit wel kan). Of doe ik gewoon iets verkeerd met het invoeren van de directory?

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 20-08-2007 14:12 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je hem gemount? Of benader je hem via gnome-vfs? Die Backupprogramma's hebben meestal smb:// niet geimplementeerd, dus moet je de shares echt mounten.

• ik222
  • Niet online
Ik benader hem dus via smb://gebruikersnaam@ip_van_de_netwerkschijf/map_op_de_netwerkschijf/. Ik heb verbinding gemaakt door de wizard 'verbinding maken met server'. Is dit hetzelfde als mounten (ik ben vrij nieuw met linux/fedora maar tot nog toe kwam ik er aardig uit)

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 12:41

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

Nee,
gewoon mounten dus:
Dit kan in de /etc/fstab (weet niet zeker hoe dit werkt in fedora, want ben meer een debian man)
//pc_naam/share /mnt/nas cifs username=Administrator,password=password 0 0

Opties weet ik niet uit m'n hoofd die moet je maar eventjes opzoeken

Uiteraard kan het ook handmatig met:
mount -t cifs //pc_naam/share /mnt/nas -o username=admin,password=pass
of zoiets (uit het bolle hoofje :+ )

Je kunt de drive nu benaderen via /mnt/nas, wat lijkt op het lokale bestandssysteem

[ Voor 9% gewijzigd door DDemolition op 20-08-2007 14:31 ]

Specs: Server, WS boven, WS beneden

• blaataaps
  • Niet online
ik222 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 14:25:
Is dit hetzelfde als mounten (ik ben vrij nieuw met linux/fedora maar tot nog toe kwam ik er aardig uit)
Dat is niet hetzelfde als mounten, mounten gebeurt met smbfs, zie bijvoorbeeld http://www.linuxquestions...s/showthread.php?t=453941 , dan wordt het echt gemount, in plaats van benaderd via de fs-layer van je filebrowser.

[ Voor 32% gewijzigd door blaataaps op 20-08-2007 14:39 ]

• ik222
  • Niet online
Oke dan ga dat eens proberen, laat het weten als het gelukt is

vast bedankt voor de hulp

Verwijderd

Draait de backup tool die je gebruikt onder een andere user ofzo, waardoor de backup tool geen rechten heeft om in je samba share te schrijven??

Ik ken samba mountem onder de grafische schil niet zo goed... Maar onder osx wordt op de achtergrond toch de samba schijf gewoon gemount als je dat sbm://.... intikt in je filebrowser.

Denk dat linux dat toch ook wel doet.

Check dit door nadat je je samba share geopend hebt in je grafische schil het commando "mount" in te tikken in een terminal.

[ Voor 125% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2007 14:37 ]

• Intheweb
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:22
Heb je Rsync al geprobeerd? Die zie ik namelijk niet voorbij komen in je lijstje.

Op mijn werk heb ik een script draaien die om 21 uur zijn backup doet naar een externe server.
In dat script word de verbinding naar de backup server pas geopend, en dat is naar een SMB server.

Doe maar een onsje meer...

• DDemolition

DDemolition

blaataaps schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 14:30:
Dat is niet hetzelfde als mounten, mounten gebeurt met smbfs, zie bijvoorbeeld http://www.linuxquestions...s/showthread.php?t=453941 , dan wordt het echt gemount, in plaats van benaderd via de fs-layer van je filebrowser.
Was dit een antwoord op mijn voorbeeld?
Zoja, dan heb ik het verschil tussen het ci,- en smb fs niet helemaal begrepen :?

• blaataaps
  • Niet online
DDemolition schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 14:37:
[...]

Was dit een antwoord op mijn voorbeeld?
Zoja, dan heb ik het verschil tussen het ci,- en smb fs niet helemaal begrepen :?
Dat was het niet, ik had je post nog niet gezien toen ik begon te typen, even quote toegevoegd ter verduidelijking :)

• DDemolition

DDemolition

blaataaps schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 14:39:
[...]

Dat was het niet, ik had je post nog niet gezien toen ik begon te typen, even quote toegevoegd ter verduidelijking :)
;)
Had er meteen wat naslagwerk bijgezocht. Voor de geinstresseerde:
At around the time when Sun Microsystems announced WebNFS [1], Microsoft launched an initiative in 1996 to rename SMB to Common Internet File System (CIFS)[1], and added more features, including support for symbolic links, hard links, larger file sizes and an attempt at supporting direct connection without all the NetBIOS trimmings — an effort that was largely experimental and required further refinement. Microsoft submitted some partial specifications as Internet-Drafts to the IETF[2], though these submissions have expired.
bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Server_Message_Block#History

• ik222
  • Niet online
Oke het is gelukt. Moest inderdaad eerst 'echt' mounten. Nu werkt het prima en maakt fwbackups netjes zijn backups op de aangegeven tijden.

Iedereen bedankt voor de hulp

[ Voor 32% gewijzigd door ik222 op 20-08-2007 17:43 ]

Pagina: 1