Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kweek kas monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 194 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Appeltaart
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 14:58
Goeiemiddag,

Ik ben redelijk nieuw met het elektronica gedeelte maar vroeg me af in hoeverre het volgende mogelijk is. Ik heb een hobby kas waar een aantal verschillende planten in groeien, nu wil ik dit uitbreidden met een soort indoor weerstation. Ik wil verschillende sensoren aansluiten op een computer en zo dus ook op de langere termijn gegevens op kunnen slaan/terug halen e.d. Ik heb het een en ander gevonden alleen voor mij blijft de vraag wat precies de link is met de computer. Ik weet dat je het een en ander op je serieele port kan aansluiten maar geld dat ook voor sensoren ? daarnaast heb ik het een en ander gelezen over microprocessoren, zijn deze ook voor dit soort 'simpelere' toepassingen nodig ? Vroeger had de leraar tijdens natuurkunde gewoon een temperatuur 'pen' die aan de pc zat aangesloten, zoiets simpels zoek ik eigenlijk.. Het zou gaan om onder andere luchtvochtigheid/temperatuur/co2/licht sensoren.

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 15:26

Greyfox

MSX rulez

Ik kan me voorstellen dat je voor dit soort dingen bij Conrad terecht kunt (niet gechecked overigens)

Een microprocessor heb je alleen nodig als je het geheel stand-alone wilt maken. Als je iets aan je pc wilt knopen, dan is die al voorzien.

MSX 2 rulez more

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

zou eens kijken bij de zelfbouw Velleman kits, die zijn bij de reguliere electronica shops te verkrijgen.

http://www.velleman.be/nl/en/engine.php

[ Voor 16% gewijzigd door keur0000 op 20-08-2007 14:05 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:10
Greyfox schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 14:02:
Ik kan me voorstellen dat je voor dit soort dingen bij Conrad terecht kunt (niet gechecked overigens)

Een microprocessor heb je alleen nodig als je het geheel stand-alone wilt maken. Als je iets aan je pc wilt knopen, dan is die al voorzien.
Conrad heeft veel sensors die wel eens naar je wens kunnen zijn inderdaad, echter het verhaaltje over je microprocessor slaat nergens op, waarom heeft je muis dan een microprocessor? Die zit er in om data te verwerken en samen te voegen.

Je zou ook een regel systeem kunnen maken met een microcontroller en wat (bijv. 1-wire) sensors.

[ Voor 7% gewijzigd door 0fbe op 20-08-2007 14:05 ]

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 15:26

Greyfox

MSX rulez

timcooijmans schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 14:04:
[...]
Conrad heeft veel sensors die wel eens naar je wens kunnen zijn inderdaad, echter het verhaaltje over je microprocessor slaat nergens op, waarom heeft je muis dan een microprocessor? Die zit er in om data te verwerken en samen te voegen.
Als je 'iets gelezen hebt' over microprocessoren lijkt het me logisch dat je kiest voor je pc als data verwerker.

Kun je me trouwens vertellen welke microprocessor er dan in een muis zit?

MSX 2 rulez more

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Greyfox schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 14:18:
Als je 'iets gelezen hebt' over microprocessoren lijkt het me logisch dat je kiest voor je pc als data verwerker.
Daar ben ik het niet mee eens. Stel je neemt een pt100, sluit die maar eens op je seriele poort. Dan ga je een ic hebben die de analoge waarde van de pt100 inleest en die naar serieel zet zodat er met de pc gesproken kan worden. Stel nu dat je 2 pt100's hebt, nog wat I²C sensoren ed. Dan kan je die allemaal aan een µC te hangen en de µC de communicatie met de pc laten doen. Kan je eventueel nog wat lampen ed. sturen met de µC via de pc of zo.

Als je de pc gaat gebruiken als verwerker moeten alle sensoren rechtstreeks met de pc communiceren, dan moet je of ic's nemen die de signalen van de sensoren omzetten of de sensoren kiezen die die mogelijkheid hebben. 1wire zou kunnen, daar zijn usb dongels voor, I²C volgens mij ook ...

Dus het is niet logischer om de pc alle verwerking te laten doen, het is gewoon een keuze die je persoonlijk moet maken en beide geven wel een mogelijkheid. Maar de communicatie naar de pc is naar mijn mening veel simpeler als je een µC gebruikt.
Maar voor beide keuzes heb je een tussenliggend ic of iets dergelijks nodig. Tenzij je sensoren kan vinden die rechtstreeks op usb of zo kunnen, maar ik denk dat die niet gemakkelijk te vinden zijn als ze al bestaan, en redelijk kostelijk zouden zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door kluyze op 20-08-2007 15:05 ]

• Appeltaart
ik ga even op zoek bij de conrad >_< de PIC's zal ik voor de gemakkelijkheid dan maar even vergeten ;) bedankt voor de reacties

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ben ik het mee eens, zo doe ik het ook over het algemeen. Als ik toch een computer nodig heb om bijvoorbeeld de informatie te tonen, dan laat ik meteen de computer zoveel mogelijk uitrekenen. Makkelijker en efficienter om de computer dat te laten doen. Maar tussen de computer en de hardware hang ik dan normaal gesproken een microcontroller.

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:17
Bijvoorbeeld:
(eerste google hit op SNMP en SENSOR)
http://www.ipenabled.com/...NaV1LvAhI4CFSSDEAod-ES-Rg

Ik heb er geen ervaring mee maar er zullen diverse fabrikanten zijn die network enabled sensoren maken op basis van SNMP.

- Knoop de sensor aan je netwerk.
- Zoek uit wat SNMP is en hoe het werkt.
- Installeer Cacti (cacti.net) om grafieken te maken van je data.
- Voor alarmering gebruik je Nagios.org (als bijvoorbeeld de vochtigheid in je kas te hoog of te laag wordt).

Het onderstaande diagram komt bij sensatronics.ch vandaan.
Afbeeldingslocatie: http://www.sensatronics.ch/images/model_em1_layout.jpg

[ Voor 23% gewijzigd door Kokkers op 20-08-2007 18:41 ]

• Appeltaart
wow, dat is een hoop informatie, ik moet bekennen niet echt heel erg thuis te zijn in de tweakers wereld, maar ik doe mijn best. Heb inderdaad al het een en ander gevonden, zo een EM1 klinkt redelijk perfect (de prijs is weer een ander verhaal maar valt ook nog best mee). Probleem is echter dat dit pas deel is van een vervolg plan als dit slaagd. Ik hoopte eigenlijk hetzelfde effect te kunnen bereiken met de instrumenten direct aangesloten op de computer waar ik dan alles mee kan doen, neem ook aan dat dat goedkoper is (zo een em1 heeft webserver geintegreerd). Ben nog even bij velleman wezen kijken alleen de spullen die ze daar hebben zijn voornamelijk van die hand-meters. Ik zoek nog even door in de hoop een setje usb warmte/luchvochtigheids/licht meters te vinden =D

Verwijderd

kijk op internet naar growshops somige verkopen setjes geschikt voor wietplanten en ik weet niet of dat het geval bij jou is maar het is een bezoekje waard.
Een vriend van me heeft verlijkbaar iets die meet zelfs de ph waarde etc.

• Appeltaart
dat zou helemaal makkelijk zijn (sterker nog, dat is precies wat ik zoek), ben nu verschillende onderdelen bij elkaar aan het rapen en dat werkt volgens mij toch wat minder efficient. Heb inmiddels een 16 poorts temperatuur meter gevonden die je op je seriele port kan aansluiten maar daar komt natuurlijk weer een hoop bij kijken. Ik zal eens rond vragen bij de lokale winkeltjes, thanks!
Pagina: 1