[SBS 2003] Clients hebben 100% CPU door wmiprvse.exe

Pagina: 1
Acties:
  • 7.119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Probleem:
Alle client (XP Pro) PCs/notebook hebben 100% CPU gebruik door wmiprvse.exe en scvhost.exe.

Server:
SBS 2003 Server
DHCP, file, exchange en VPN -server
offline mappen

Wat is er gedaan + resultaat:

Netwerk kabel uit de client --> normaal CPU gebruik
Kabel weer terug --> na enige tijd weer 100%
Switch resetten --> na enige tijd weer 100%
Server herstarten --> na enige tijd weer 100%
Netwerkkabel uit de server (clientes nog verbonden met de switch) --> normaal CPU gebruik
1 client op de interne NIC van de server --> na enige tijd weer 100% (alle netwerk apparatuur uitgesloten)

Goed wat viel me verder op met 1 client op de interne NIC van de server:
de server en de client hebben beide precies even veel netwerk gebruik. (dit wordt naar mijn idee aangestuurd door dit process)
Dit is ongeveer 0.10 tot 0.20% van een 1 Gb netwerk (bij een 100 Mbs client 1 a 2% evenveel dus). Dit wordt ook nooit 0.

Als ik op de client de NIC uitschakel, zakt de CPU naar normaal gebruik. Verder komt er een computer icoontje bij het klokje als melding dat je offline werkt (dit laatste is natuurlijk normaal).
Als ik de NIC weer inschakel dan is alles nog even normaal.
Totdat: ik op het computertje bij het klokje klik, dan verschijnt de melding dat je offline werk, maar wel normaal kan verder werken. Vervolgens kies je voor oke om de melding te laten verdwijnen.
Op dit moment checkt hij denk ik of hij nog steeds offline is, wat niet het geval is omdat de NIC weer ingeschakeld is. Het computertje verdwijnt nu ook bij het klokje. Dan is het CPU verbruik ook weer direct op 100% en het netwerk verbruik weer op de bovenstaande waardes.

Mijn conclusie:
Er is 100% CPU verbruik zodra offline bestanden merkt dat je online ben (was het maar andersom ;) )

Overige info:
Norton 2007
Geen spyware probleem
Geen andere bijzondere software geinstalleerd
SBS server heeft geen 100& CPU, wel netwerk verbruik op de interne NIC (niet op de internet NIC, dus wordt niets naar het internet verstuurd).

Tot zover ben ik gekomen, maar ik weet nu niet waar ik verder moet zoeken 8)7
Ik heb het vermoeden dat het iets op de server is, vandaar dat het topic ook in het WSS gedeelte heb geplaatst.

Iemand een idee waar ik moet gaan zoeken? :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zijn alle recente Windowsupdates geinstalleerd?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• dude88
  • Niet online
sanfranjake schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 13:56:
Zijn alle recente Windowsupdates geinstalleerd?
Ja vanmorgen nog even de niet belangrijke updates van de server binnen getrokken.
De belangrijke stonden er allemaal al op :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
dude88 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 14:01:
[...]

Ja vanmorgen nog even de niet belangrijke updates van de server binnen getrokken.
De belangrijke stonden er allemaal al op :)
Oke, er is namelijk nog niet zo lang geleden een probleem opgelost in Windows Installer waarbij pc's met automatische updates ingeschakeld stonden te klapperen op 100% cpu, voornamelijk svchost.exe.
You receive an access violation error and the system may appear to become unresponsive when you try to install an update from Windows Update or from Microsoft Update

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• dude88
  • Niet online
sanfranjake schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 14:07:
[...]

Oke, er is namelijk nog niet zo lang geleden een probleem opgelost in Windows Installer waarbij pc's met automatische updates ingeschakeld stonden te klapperen op 100% cpu, voornamelijk svchost.exe.
You receive an access violation error and the system may appear to become unresponsive when you try to install an update from Windows Update or from Microsoft Update
Dit heb ik ook gelezen.
Vanmorgen nog even voor de zekerheid gekeken of deze update op de clients staat, herken het nummer nog deze staat erop :)
Verder staat ook overal Microsoft Update op, en niet die oude versie. Meen te herinneren dat daar vooral de problemen in zaten.

+ dat dit probleem echt tussen de server en de PC zit, lijkt het mij hier ook niet mee te maken te hebben :(
Was het maar zo'n simpele update ;)

Ik wou het eerst ook niet geloven/er vanuit gaan, maar ik verdenk nu echt dat het ergens in de server zit.

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-02 14:51

denivan

de enige

En dan de hamvraag : wat gebeurt er als je offline folders op de clients uitschakelt ?

Nog steeds 100% CPU na een tijdje of lopen ze dan normaal ?

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

• dude88
  • Niet online
Goed ben weer verder gaan zoeken.

Ik zag dat de 100% CPU verbruik pas na het uitladen van de PC begon.
Dus ik begon de virusscanner te verdenken, aangezien deze als 1 van de laatste geladen was.
In msconfig uit gezet, maar dit had geen effect :(
Nu alles uit in msconfig, probleem weg...

Toen begon ik HPtoolboxFX (of zoiets) te verdenken.
Alles weer ingeschakeld op de HP software na.
Probleem weg :)

Nog even verder gekeken, de HP software zag 3 printers terwijl er maar 2 zijn (1 dubbel).
1 printer is verplaatst en zit nu niet meer aan de server met USB, maar via een printserver.
Toen ik de USB printer die op de client geinstalleerd stond verwijderde was het probleem ook weg :)
Alleen na een herstart weer terug... De printer stond ook weer bij printers erbij.
Toen de printer maar op de server verwijderd, en daarna op de clients.
Hier stonden ook nog printertaken in.

Nu is het probleem dus helemaal weg :)

De HP software was dus constant bezig om die taken te printer, zo lijkt het iig.

Waarom het leek alsof het met offline bestanden te maken heeft is mij nog niet duidelijk ;)

Bedankt voor de reacties allemaal
In elk geval blij dat het opgelost is :)
Pagina: 1