Noctua fans i.s.m. Zalman-FMC2

Pagina: 1
Acties:
  • 405 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik gebruik sinds kort een aantal Noctua 1200RPM fans samen met de Zalman-MFC2. Ik vond de geluidsproductie van de 1000RPM te hoog en heb dus het tussenstukje tussen de MFC2 en de Noctua's geplaatst dat meegeleverd wordt bij de Noctua fans (zodat ze minder RPM draaien).

Nu krijg ik echter geen RPM waardes meer op de MFC2 fancontroller terwijl het tussenstukje wel gewoon uit 3 kabeltjes bestaat, net zoals de andere fankabeltjes. Wat kan hier het probleem zijn :?

• DJMurtz
Niemand die hier ervaring mee heeft en/of een oplossing weet voor dit probleem?

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:53
Waarom zou je het tussenstukje gebruiken om de fans trager te laten draaien, als je ze ook met je fancontroller langzamer kunt laten draaien... ?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DJMurtz
Xander schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:39:
Waarom zou je het tussenstukje gebruiken om de fans trager te laten draaien, als je ze ook met je fancontroller langzamer kunt laten draaien... ?
Omdat (zonder het tussenstukje) ze tot minimaal 1000RPM gaan, daarna stoppen ze (en start de fancontroller ze weer op tot max (1500) RPM). Met het tussenstukje kunnen ze tot 800RPM gaan.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
In het tussenstukje zit een weerstand. Daar zal het ongetwijfeld mee te maken hebben.

• DJMurtz
TEAMIKKE schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:46:
In het tussenstukje zit een weerstand. Daar zal het ongetwijfeld mee te maken hebben.
Dat lijkt me ook ja 8)7 Maar waarom? De weerstand zorgt dat de FAN een lager voltage krijgt, hierdoor draait de Fan minder hard. Maar vervolgens gaat de RPM draad van de fan terug naar de controller. Hier gebeurt onderweg niets mee in het tussenstukje, dus zou de fancontroller toch gewoon de RPM waardes moeten kunnen uitlezen?

• Xander
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/78249f4dad9019512b05b9bd684b9be3/full.jpg

Gaat het om dat tussenstukje wat links boven ligt?

Het gele kabeltje lijkt gewoon doorgelust, dus dat zou inderdaad moeten werken. Tenzij je fans onder een bepaald toerental geen rpm-waarde meer doorgeven? Kun je eens proberen wat er gebeurt als je ze met het tussenstukje ertussen op maximaal zet?

Wat ik alleen nogsteeds niet snap, is waarom ze met het tussenstukje trager kunnen? Het lijkt gewoon een simpel weerstandje. Dat doet toch hetzelfde als wanneer je met je fancontroller het voltage verder verlaagt?

edit:
Ik gok trouwens dat je de MFC2 fancontroller bedoelt ipv de FMC2 (die bestaat voor zover ik weet niet ;)). Misschien dat je er verstandig aan doet om het te editten, dan komen mensen met hetzelfde probleem hier misschien wel door de search terecht... :P

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 21-08-2007 13:50 ]

• DJMurtz
Xander schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:48:
[afbeelding]

Gaat het om dat tussenstukje wat links boven ligt?

Het gele kabeltje lijkt gewoon doorgelust, dus dat zou inderdaad moeten werken. Tenzij je fans onder een bepaald toerental geen rpm-waarde meer doorgeven? Kun je eens proberen wat er gebeurt als je ze met het tussenstukje ertussen op maximaal zet?

Wat ik alleen nogsteeds niet snap, is waarom ze met het tussenstukje trager kunnen? Het lijkt gewoon een simpel weerstandje. Dat doet toch hetzelfde als wanneer je met je fancontroller het voltage verder verlaagt?

edit:
Ik gok trouwens dat je de MFC2 fancontroller bedoelt ipv de FMC2 (die bestaat voor zover ik weet niet ;)). Misschien dat je er verstandig aan doet om het te editten, dan komen mensen met hetzelfde probleem hier misschien wel door de search terecht... :P
Klopt, dat kabeltje bedoel ik ook. Ik heb nog eens verder gezocht en misschien de rede kunnen vinden... de MFC2 (Multi Fan Controller 2) (niet FMC2 (Fan mate Controller 2) :P) ondersteund waardes tussen de 1000en 5000 RPM. Zonder dat kabeltje kan ik de RPM wel gewoon onder de 1000 instellen, maar dan gaat hij onder de 1000RPM terug naar het max.

Toevallig dat de minimale stand van de fans zonder het tussenstukje ook 1000RPM is. Dus in eerste instantie lijkt het alsof het aan de fans/tussenstukje ligt maar het kan ook liggen aan het feit dat de MFC2 geen waardes onder de 1000RPM ondersteund :?

• Xander
Ik heb zelf ook een MCF2 en ik kan waardes vanaf 60RPM instellen.

Ik heb mijn Nexus fans nu ingesteld op 600rpm, daarop blijven ze gewoon betrouwbaar draaien. Bij 540rpm willen ze wel eens onder de 500rpm komen, en dan geven mijn fans geen RPM signala meer door kennelijk.

• DJMurtz
Xander schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:00:
Ik heb zelf ook een MCF2 en ik kan waardes vanaf 60RPM instellen.

Ik heb mijn Nexus fans nu ingesteld op 600rpm, daarop blijven ze gewoon betrouwbaar draaien. Bij 540rpm willen ze wel eens onder de 500rpm komen, en dan geven mijn fans geen RPM signala meer door kennelijk.
Dit zou het probleem bij mij kunnen zijn, dat de Noctua fans geen waardes meer doorgeven bij een te laag voltage (door dat tussenstukje). Ik was sowieso van plan om Noctua 800RPM fans te gaan kopen ter vervanging van de 1200RPM fans.

Ik zie alleen op sommige fora dat fans met een stock speed kleiner dan 1000RPM geen waardes kunnen doorgeven aan de MFC. Wat was de stockspeed van jou Nexus fan?

• Xander
DJMurtz schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:05:
[...]

Dit zou het probleem bij mij kunnen zijn, dat de Noctua fans geen waardes meer doorgeven bij een te laag voltage (door dat tussenstukje).
Dat kun je dus simpel testen:
Xander schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:48:
Kun je eens proberen wat er gebeurt als je ze met het tussenstukje ertussen op maximaal zet?
Mijn Nexus-fans doen 1080rpm op 12V...

• DJMurtz
Xander schreef op dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:10:
[...]

Dat kun je dus simpel testen:

[...]

Mijn Nexus-fans doen 1080rpm op 12V...
Het probleem is dat ik niets kan instellen via de MFC2... Ik krijg geen RPM waardes te zien en er wordt ook niets doorgegeven zolang dat tussenstukje ertussen zit. Ik ga gewoon 1x de Nexus fan en 1x de Noctua 800RPM bestellen. Dan leg ik de drie verschillende fans hier thuis aan de MFC2 en beslis ik dan welke het beste ermee omgaat en welke het minste geluid produceerd. Kost iets meer, maar dat moet ik er dan maar voor over hebben O-)
Pagina: 1