Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KTAS Telefoon uit 1941

Pagina: 1
Acties:
  • 823 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Elmer-
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-09 22:58
Een dag over wat geleden heb ik een oude KTAS (Kjobenhavns TelefonAktieselskab) telefoon op de kop getikt. Er waren alleen een aantal kabels kapot, de meeste zijn nu vervangen maar ik kan er nog niet achter komen hoe ik de telefoonkabel op de telefoon moet aansluiten. RJ11 connectoren waren toen nog vrij zeldzaam (;-), maar gelukkig zijn er wel een aantal aansluiting waar de telefoonkabel moet worden aangesloten. Momenteel wil ik de telefoon alleen maar gewoon aan de praat krijgen maar mijn uiteindelijke doel is om er een mobiele telefoon van te maken met behoud van zoveel mogelijk oude analoge hardware. Het lijkt me een leuk project.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben of die weten hoe deze telefoon aan te sluiten. Voor het gemak heb ik er een aantal foto's bij gedaan.

Afbeeldingslocatie: http://img72.imageshack.us/img72/1080/dscf3822lj5.th.jpg
De telefoon zelf

Afbeeldingslocatie: http://img75.imageshack.us/img75/7799/dscf3829sk3.th.jpg
De aansluitingen voor de telefoonlijn

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 14:14

SeatRider

Hips don't lie

Nou dat kan nooit moeilijk zijn. Alleen de twee middelste connectoren op RJ11 worden gebruikt, normaliter hebben die de kleur rood en blauw (volgorde onbelangrijk). Die twee aders moet je dus op de schroefjes drukken net zolang tot je een kiestoon hoort. Een aantal schroefjes hoef je al niet te proberen omdat die al met elkaar verbonden zijn.

Ik gok de L1 en L2. Het kan zijn dat de bel het daarna niet doet, dat kan zijn omdat die vroeger apart werd aangestuurd (door de gele aansluiting). Dat los je op met een bruggetje vanaf de rode of blauwe draad naar de bel aansluiting. Welke dat is, moet je ook ff uitzoeken.

Check ook af en toe of je analoge aansluiting het nog doet. Als je sluiting maakt, danwel overbelast, beloont KPN dat met 15 minuten geen aansluiting (beveiliging).

[ Voor 39% gewijzigd door SeatRider op 20-08-2007 13:42 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• -Elmer-
Ten eerste bedankt voor de zeer snelle reactie. De L1 en L2 zijn inderaad de juiste aansluitingen. Ik kan nu gebeld worden op de telefoon en met goed fatsoen een gesprek voeren. De bel gaat inderdaad niet over en een nummer kiezen zit er ook niet aan. De gele draad loopt inderdaad door naar twee grote spoelen voor de bel.
Ben nu nog druk bezig met uit te zoeken welke nou door te verbinden. Al het een en ander geprobeert maar het wil nog niet echt...

Ik heb uiteraard nog veel meer fotos, mocht dat handig zijn dan kan ik die wel even posten.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

-Elmer- schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 14:22:
Ten eerste bedankt voor de zeer snelle reactie. De L1 en L2 zijn inderaad de juiste aansluitingen. Ik kan nu gebeld worden op de telefoon en met goed fatsoen een gesprek voeren. De bel gaat inderdaad niet over en een nummer kiezen zit er ook niet aan. De gele draad loopt inderdaad door naar twee grote spoelen voor de bel.
Ben nu nog druk bezig met uit te zoeken welke nou door te verbinden. Al het een en ander geprobeert maar het wil nog niet echt...

Ik heb uiteraard nog veel meer fotos, mocht dat handig zijn dan kan ik die wel even posten.
Voor die bel moet je dus expirimenteren. Een nummer draaien wordt lastiger, want dat doet ie ongetwijfeld met een pulse mechanisme. Als je achter een centrale zit heb je kans dat die geen pulse meer ondersteunt. Dat kun je testen door de hoorn op te nemen, je krijgt een kiestoon, vervolgens tik je een keer kort op de haak, de kiestoon verdwijnt nu, je hebt een 1 ge'draaid' :).

Nu je weet hoe puls-kiezen werkt kun je ook wel raden hoe de telefoon het implementeert, namelijk door als jij een 5 draait, bij het terugdraaien gewoon 5x kort de lijn te verbreken. Je moet dus op zoek gaan naar de 2 contactjes waarmee ie dat doet, en zorgen dat L1 of L2 daarmee wordt onderbroken. Waarschijnlijk is dat ook het doel van die met elkaar verbonden contactjes op je foto.

Er is 1 maar, in sommige Scandinavische landen zat de draaischijf 'andersom' wat dus betekent dat als je een 9 draait, hij 1 pulsje geeft, bij 8 2, en zo verder. In dat geval heb je een groter probleem. Edit: dat is bij jouw foon niet het geval.

• -Elmer-
Hij belt :-) Ik zat inderdaad achter een centale (genaamd Livebox :'( ) Ik had namelijk wel een kiestoon maar er gebeurde helemaal niets na een puls. Livebox weg, probleem nog steeds niet opgelost. Brugetje vastgezet en kabeltje aan de andere kant aangesloten en voila. Het werkte. Nu dus nog de bel. Maar eerst ga ik kijken of ik misschien een schema kan maken van de telefoon. Het merendeel van de kabels zijn van die hele ouderwetsen en bijna niet uit elkaar te halen dus een schema maakt het denk ik. met het oog op de toekomste mobiliteit van de telefoon ( ;) ) wel een stuk eenvoudiger.

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:11
Mag ik vragen tussen welke draden je het bruggetje hebt gemaakt om de bel werkend te maken?
Ik heb hier namelijk ook een oude telefoon die prima werkt, maar geen bel laat rinkelen.
Ik durf niet zomaar te gaan rommelen met de draden omdat ik bang ben mijn experiabox op te blazen.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

bigall007 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 16:31:
Mag ik vragen tussen welke draden je het bruggetje hebt gemaakt om de bel werkend te maken?
Ik heb hier namelijk ook een oude telefoon die prima werkt, maar geen bel laat rinkelen.
Ik durf niet zomaar te gaan rommelen met de draden omdat ik bang ben mijn experiabox op te blazen.
Als je telefoon normaal is bedraad, zeg maar a la T65 draaischijftelefoon, dan dien je de gele draad uit het toestel te verbinden met rood of blauw en klaar.

• Aotearoa
super bedankt!
Het ging hier inderdaad om een T65.
Ik heb de gele met de blauwe doorverbonden.
de bel werkt nu correct.

ik heb ook nog de gele met de rode verbonden; in dat geval werkt de bel niet.

• fabje
  • Laatst online: 21-11 12:43
ej! :) zo een heb ik hier ook staan ik zal 'm zo 'ns open schroeven voor je...

edit:
L2 en L1 idd aan je tel-lijn koppelen

evt. als je geen belsignaal hebt... "J" bij 1 van de 2 L-en stoppen

btw.: 1 van je aders van de hoorn, heb je die ook op "L2" aangesloten?

[ Voor 56% gewijzigd door fabje op 20-08-2007 20:47 ]

• -Elmer-
L1 en L2 aan de telefoonlijn koppelen gaat helemaal perfect. De telefoon kan dan ook gewoon worden opgenomen en ik kan er mee bellen. Het doorverbinden van L1 met J of van L2 met J richt helemaal niets uit helaas.

Ik ben nu druk bezig het hele schema in kaart te brengen maar echt eenvoudig is het niet want mijn multimeter heeft net de geest gegeven. Nu moet het dus maar met simpel draadjes volgen en dat is nog niet zo eenvoudig...
btw.: 1 van je aders van de hoorn, heb je die ook op "L2" aangesloten?
ja, er loop een blauwe draad van L2 naar de microfoon

[ Voor 14% gewijzigd door -Elmer- op 22-08-2007 21:51 ]

• -Elmer-
Ik heb inmiddels het schema uitgedoktert, hier is-ie:

Afbeeldingslocatie: http://img207.imageshack.us/img207/7103/schemaktasuw2.th.jpg

De B (en de A vanwege het bruggetje) en de J zijn niet aangesloten, althans, krijgen geen signaal van het net. De B is aangesloten op de bel, de A loopt door naar het mechanisme dat waarneemt of de hoorn op de haak ligt en de J gaat naar de teller.

Het aansluiten van L2 met B levert sluiting op... |:(, L1 met B levert niets op

[ Voor 73% gewijzigd door -Elmer- op 22-08-2007 23:22 . Reden: Probleempje met jpeg plug-in ]

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

weet je zeker dat de bel het doet, misschien is tie wel stuk.

ik zou proberen A goed aan te draaien, misschien maakt hij niet helemaal goed contact.

je had vroeger ook een aarde draad in het telefoonstopcontact zitten. die is er al heel lang niet meer. misschien is tie nodig bij deze telefoon.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• -Elmer-
Hij doet het!!!

Als ik de A aan de L1 koppel dan is de telefoon per definitie in gesprek. De haak tikt dan 1 keer tegen de bel en blijft dan hangen. Het probleem was weer de Livebox. Ik dacht dat alleen het pulskiezen erdoor werd tegengehouden maar het doet blijkbaar ook iets met het gewone signaal.
De teller, aangesloten op de J werkt echter nog niet, maar ik ga kijken of ik die aan de praat kan krijgen door L1 met J te verbinden.

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Mooi man zo'n oude telefoon. Ik heb dat idee al langere tijd maar dan met zo'n grijze PTT draaischijftelefoon. Ik weet niet hoe jij het geheel mobiel wilt maken maar na wat zoeken heb ik besloten om er een oude Siemens m35i voor te gebruiken. Die dingen kunnen gewoon (AT) Hayes commando's die via rs232 zijn te versturen.
Zelf heb ik inmiddels de draaischijf aan de praat. Deze heb ik aan een PIC gehangen en bij het draaien van een bepaald nummer op de schijf gaat er een ledjes dito maal knipperen.
Ben nu bezig een RS232 verbinding te maken, eerst met mijn compu via een max232 om dan later dat mobieltje direct aan de PIC te hangen maar dat gaat helaas nog niet vlekkeloos. Momenteel ff geen tijd voor dus staat weer on-hold.

Ben erg benieuwd hoe jij het een en ander gaat aanpakken.

Lekker belangrijk

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Wat mij het mooiste lijkt is iets universeels maken, zodat je er iedere willekeurige ouderwetsche telephoon op kunt aansluiten. Ik wil wel een Ericofon op mijn dashboard hebben namelijk :). Wat je dan krijgt is een M35i met daaraan een analoog stopcontact. Geen idee hoe je dat doet overigens, wel heb je iets nodig dat pulsjes omzet naar een nummer, en je moet weten wanneer ie moet beginnen met bellen natuurlijk (5 sec na laatste getal bvb).

• Scout77
Na het ontvangen van 10 cijfers zou je kunnen beginnen met bellen, kun je alleen niet naar het buitenland bellen.

Een probleem met alleen een analoog stopcontact is dat je oude telefoon dan niet gaat rinkelen als je gebeld wordt .... dat is al de helft van de fun.

Lekker belangrijk

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:38

T1psY

Dumo-Technics

je hebt zo van die keyboardjes die je op een gsm kan klikken, handiger bij berichten typen enzo... je kan misschien de output van een pic doorverbinden met de knopjes, dat bij het draaien van een '1' op je draaischijf de gsm een 1 duwt via het keyboard, of mss direct via de gsm, als je hem uit elkaar kan halen de knoppen doorverbinden met de pic. om de gsm te vertellen wanneer hij moet beginnen met bellen kan je mss gebruik maken van zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.gsm-batterij.nl/producten/15.gif

en een extra knopje toevoegen op je telefoon (al verpest dit misschien wel het uitzicht van je mooie 'oude' telefoon...)

edit: die knop om te bellen kan je misschien maken achter 1 van de gele vakken op je draaischijf... je pic regelt dit dan toch samen met de cijfers.

[ Voor 10% gewijzigd door T1psY op 23-08-2007 22:17 ]

http://www.dumo-technics.com

• Scout77
Als het mobieltje dat je er voor gebruikt Hayes commandos kan hoeft de pic via een datakabel alleen een commando zoals: "ATD 0612345678" te versturen naar de telefoon om hem te laten bellen.

Een draaischijf kun je uitlezen met dezelfde pic. Ik weet alleen de werking van de draaischijf in een grijze ptt telefoon. Die heeft 2 contacten waarvan de een contact maakt zodra je de draaischijf van de neutrale positie haalt en het andere contact wordt gelost elke keer als er een cijfertje voorbijkomt.

Lekker belangrijk

• Sprite_tm
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Scout77: Bijna :) Als je ATD0123 doet gaat 'ie het nummer als dataverbinding bellen; als je een voicegesprek wil hebben moet je er een puntkomma achter zetten. ATD0612345678; dus.

pcfreaky1991: What about de PIC gewoon laten wachten tot er bijvoorbeeld 5 sec niets gedraaid is? Geen knopje meer nodig ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Sprite_tm op 25-08-2007 16:07 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:59
Sprite_tm schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 16:06:
pcfreaky1991: What about de PIC gewoon laten wachten tot er bijvoorbeeld 5 sec niets gedraaid is? Geen knopje meer nodig ;)
of als er 10 cijfers zijn gedraaid (telefoon nummer heefd toch )
of de sensor die merkt dat de hoorn op de haak ligt

maar ik heb vroeg eens geprobeert om een mic in en speaker out via een telefoon aanlsuiting te laten gaan
schema moet hier nog wel ergens liggen

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
^^ simpel trafotje voor nodig.

Die wel werkt trouwens op een volt of 30-60 25Hz, dat moet te doen zijn met een trafotje en een 555 voor de 25Hz.

• Aotearoa
@djneo-nl
nee, na 10 cijfers is geen oplossing; wat te denken als het alarmnummer moet worden gebeld.
Tevens zijn er wel meer telefoonnummers die uit minder dan 10 cijfers bestaan.
Zoals sprite ook aangeeeft zal iets van 5 sec wachten de beste oplossing zijn.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

bigall007 schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:44:
@djneo-nl
nee, na 10 cijfers is geen oplossing; wat te denken als het alarmnummer moet worden gebeld.
Tevens zijn er wel meer telefoonnummers die uit minder dan 10 cijfers bestaan.
Zoals sprite ook aangeeeft zal iets van 5 sec wachten de beste oplossing zijn.
Dat is volgens mij ook de manier waarop het normaal werkt met die oude telefoons. Als je daar iets te lang wachtte tussen twee cijfers in dan probeerde hij het tot dan toe ingevoerde nummer te bellen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Orion84 schreef op vrijdag 31 augustus 2007 @ 14:45:
[...]

Dat is volgens mij ook de manier waarop het normaal werkt met die oude telefoons. Als je daar iets te lang wachtte tussen twee cijfers in dan probeerde hij het tot dan toe ingevoerde nummer te bellen.
Eh nee, een gewone telefooncentrale werkt anders als een mobiele telefoon. Elk cijfer van het telefoonnummer dat je intikt wordt direct geparsed. Als het een volledig nummer is, krijg je verbinding.

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:59
kon het niet meer vinden maar dit is het zelfde
Afbeeldingslocatie: http://www2.grynx.com/wp/projects/Simple%20Skype%20VoIP%20adapter/phone.gif

:)
Pagina: 1