Computer met koelingsproblemen

Pagina: 1
Acties:

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Hallo,
Alleerst een lijst met de hardware:
- Intel celeron d 320, 2 ghz
- 512 mb ram
- Asus p4p800-mx mobo
- Dvd fikker van benq
- Cd lezer van aopen
- Diskette lezer van samsung
- Western digital oude 40 gig schijf
- Samsung 120 gig schijf

Deze hardware zat eerst in een computerkast van aopen, maar omdat die zo ernstig verminkt was heb ik hem vervangen door een kast was eert pentium 2 spullen inzaten.
Ik heb bij de processor nieuwe koelpasta erin gezet omdat de oude "los zat".
De oude 300 watt viotex voeding (non silent) heb ik vervangen door een silent fsp group 350 watt voeding. De processor fan is een standaard intel ding.

Nu is het probleem dat de harde schijven ernstig overhit raken.
Deze pc heeft zonder die 120 gig schijf en met de vitex voeding (naar mijn weten) zonder problemen dagenlang gewerkt in het bedrijf. Maar nu met die extra spullen erin en de nieuwe voeding gaat het fout.
IK heb eerst zelf de oude voeding teruggezet omdat ik bang was dat de nieuwe misschien kapot was of niet genoeg lucht aanzoog.
Maar dat mocht dus niet baten.

Waar ik nu aan denk, omdat ik de pc toch stil wil hebben.
- Zalman 8 cm fan in voorkant van de kast onder de harde schijven plaatsen
- Fsp group silent voeding terugplaatsen

Maar ik weet niet of dit nodig is of wat dan ook, maar waar ik ook over twijfel is dit:
- Alleen een fan in de voorkant erin zetten (is dat nodig)? O misschien zelfs een 2e achterin zetten? En welke moet in de kast blazen en welke eruit?
- Zal ik wel zalman koelers nemen van 5 euro per stuk? Of de 2 euro goedkopere spire fan?
- Processor koeler maakt en wat "scherp" geluid, kan ik dat verhelpen? Want een nieuwe koeler is best erg duur voor een goede stille....

Wat ik dus nu eigenlijk wil is een goed gekoelde pc, met een goede airflow erin, die stil is.
Deze pc gaat als server dag en nach draaien en ik heb hem het liefst fluisterstil, op zijn minst.
Omdat ik geen bakken met geld heb en voor mij een paar graden niet echt uitmaakt hoeft het allemaal niet het duurste van het duurtse te zijn.

Dus wat en hoe kan ik het beste doen?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Hmm interessante.

Je hebt er 2 dvd apparaten in. Als je deze server gaat gebruiken lijkt 1 mij voldoende. Bijvoorbeeld alleen de fikker, zoals je hem noemt. Scheelt 1 apparaat op je voeding en ook ruimte in je kast.

Als alleen je harde schijven oververhit raken zou ik er voor kiezen om ze iets verder uit elkaar te hangen (ruimte creeren door 1 dvd apparaat er uit te halen) en 12 cm fan in je pc te hangen, aan de voorkant laag (of via een case mod in je sidepanel)
Een 12 cm fan, omdat die met lagere toeren net zoveel 9of meer) lucht verplaatst als een 8cm fan.
Scheelt in indergeval herrie.
Ik zou proberen de verse lucht van de intake via de harde schijven weer naar buiten te blazen. Daar heb je van die flexibele buizen voor die je aan een koeler kunt schroeven. (kan ff geen voorbeeld vinden). Die warme lucht dan wel aan de voorkant eruit blazen, anders blijft de hitte nog in je systeem hangen.

Als je niet wilt zagen en boren: iets als Spire Hard Disk Frontcooler. Plaats je aan de voorkan van je pc (als dat past). Kun je de koele lucht zo tussen je schijven in naar binnen blazen. Maar ja, wel extra fans=extra geluid

Als je CPU temp ok is, hoef je daar niet aan te doen. Het geluid is misschien aan te passen door de fan schoon te maken, of met speedfan het toerental te veranderen? Wellicht een extra outtake fan plaatsen? Maar dat levert weer geluid op.

En als je de snelheid wilt regel neem dan een paar Zalman Fan Mates 2 erbij. Kun je de snelheid ( en dus geluid) zelf regelen.)

[ Voor 8% gewijzigd door TheMe op 20-08-2007 11:44 ]

There is no place like 127.0.0.1

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Owkeej.
Nja ik wil zelf niet gaan zagen en dingen doen in de kast.
Dat van die 12 cm fans is een goed idee, maar gaat never passen.
Dus ik denk als ik stil wil zijn kan ik beter een paar euro`s meer uitgeven voor zalman 8 cm fan. (enigste maat die past) En dan aan de voorkant eentje plaatsen die naar buiten zuigt.
Of idd, even kijken naar die spire harddisk fan.
Zal ik dan aan de achterkant ook nog eentje doen die naar binnen plaats?
En kan ik die fsp group voeding gebruiken voor deze computer?

Van de cpu fan, het schoonmaken en alles heb ik al gedaan toen ik de nieuwe koelpasta erop deed. Dat schoonmaken hielp niet echt, maar goed, jammer dan. Hij maakt iig geen rot herrie.

Heel erg bedankt iig voor je reactie :) Ik ga nog eens wat rondkijken.

Edit:
Ik heb in deze computer 4 5,25 inch brackets waarvan de bovenste 2 een dvd fikkert en een cd lezer hebben. Dan heb ik 2 3,5 inch brackets waar in de onderste het diskette station zit. En dan nog een rek van 3,5 inch eronder waar nu de 2 harde schijven erin zitten.
Foto:
Afbeeldingslocatie: http://img352.imageshack.us/img352/6531/1004941hm1.jpg

Ik heb zo`n idee dat dit anders moet.
De 2 harde schijven op elkaar geven iig teveel warmte af.
Pff, denk denk... Wat kan ik hieraan doen.

[ Voor 24% gewijzigd door Joopieboy op 20-08-2007 13:28 ]

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-11-2025
Als ik je foto zo eens bekijk (krijg ik last van mijn nek. Kun je m ook draaien) dan heb je idd weinig ruimte voor veel fans.
Pff, denk denk... Wat kan ik hieraan doen
Als je 1 cd / dvd apparaat verwijdert scheelt dat boven in behoorlijk veel ruimte.
Er zijn van die brackets om 3,5" harde schijven in een 5,25" bracket te hangen.
Wat ik dus zou doen: 1 dvd apparaat er uit het enige dvd-apparaat op de allerhoogste plek hangen.
Dan de schijven naar boven, allebei in van die brackets om ze in 5,25"te hangen. (bij azerty onder behuizing -> accesoires)
De eerste harde schijf hang je dan direct onder je dvd speler/fikker. Dan een loze ruimte, dan je tweede HDD.

Je kunt dan aan de voorkant van die loze ruimte het afdekplaatje van je kast weghalen en op die plek fans inbouwen die speciaal voor 5"25 gemaakt zijn. Zoals deze. Dan blaas je de koele luch precies tussen de 2 hdd de kast in. Of zuigen. In iedergeval ventilatie

En wellicht nog onder voor een intake, die 8cm fan met een snelheids regelaar om de lucht de kast in te zuigen.

Verder tips:
Bind je kabelkluwen zo veel mogelijk samen. Met tie wraps bijvoorbeeld. Gebruik rounded IDE en FDD (floppy) kabels.

Wat betreft je voeding:
Als het werkt met die oude 300 watt, prima toch? Ik heb gehoord dat een zwaardere voeding minder warm wordt, omdat ie niet de hele tijd zwar belast is. Maar dat heb ik gehoord en daarmee heb ik geen ervaringen.
Dus ook geen tips.

Ik heb je moederbord manual eens snel bekeken. Je sluit je proc koeler op je moederbord aan? Volgens mij heb je geen snelheidsregeling in je bios. dat zal ook de oorzaak van je "scherpe" geluid zijn. De proc koeler draait dan altijd top speed. Met zo'n Fan Mate 2 kun je dat aanpassen. (of met een progje als Speedfan) ALS je dat DOET, controller dan wel je proc temp regelmatig. Vooral op de warmere dagen!!!

There is no place like 127.0.0.1

Verwijderd

Hmm, temps graag? Een harddisk kan en mag aardig warm worden. Ik weet niet eens of hij oververhit is. Een harddisk wordt nou eenmaal aardig warm.
Dus temperaturen.

• Tournataka
  • Laatst online: 30-12-2025
TheMe schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 11:42:

Als alleen je harde schijven oververhit raken zou ik er voor kiezen om ze iets verder uit elkaar te hangen (ruimte creeren door 1 dvd apparaat er uit te halen) en 12 cm fan in je pc te hangen, aan de voorkant laag (of via een case mod in je sidepanel)
Een 12 cm fan, omdat die met lagere toeren net zoveel 9of meer) lucht verplaatst als een 8cm fan.
Scheelt in indergeval herrie.
Ik zou proberen de verse lucht van de intake via de harde schijven weer naar buiten te blazen. Daar heb je van die flexibele buizen voor die je aan een koeler kunt schroeven. (kan ff geen voorbeeld vinden). Die warme lucht dan wel aan de voorkant eruit blazen, anders blijft de hitte nog in je systeem hangen.

Als je niet wilt zagen en boren: iets als Spire Hard Disk Frontcooler. Plaats je aan de voorkan van je pc (als dat past). Kun je de koele lucht zo tussen je schijven in naar binnen blazen. Maar ja, wel extra fans=extra geluid
Waarom zou je Koude lucht die je via de voorkant binnen laat komen ook weer via de voorkant naar buiten werken :?
Je kunt beter een aantal fans aan de voorkant plaatsen (in jouw geval die 8CM (op 5V ook nauwelijks hoorbaar) en dan eventueel nog een 12CM in je 5,25" bays) en dan aan de achterkant nog een fan die vervolgens de lucht dan weer naar buiten blaast (dus aan de voorkant naar binnen laten blazen, en aan de achterkant naar buiten)

Ruim je draden trouwens ook een beetje op, tie-wraps doen wonderen ;)
Dit zal dan ook weer gelijk een stuk schelen in je airflow.

Succes

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Allemaal weer harstikke bedankt voor de reacties :)

En Leip-O-Matic, temparaturen heb ik niet, maar het was allemaal zo het dat de schroefjes die ik eruit draaide niet met mijn handen vast te houden waren, zo heet. De verf op de hdd's die hebben ook wat sporen erop nu :P
Dus meer dan 60 is t zeker geweest.

Maar, als ik dit dan allemaal lees. Is het dan niet beter en miss goekoper om een nieuwe goede kast te kopen en daar alles in te bouwen? :P

Edit:
Mocht ik overwegen om toch dit maar te vervangen, zou dit wat zijn:

- FSP Group 350 watt silent voeding
- Cooler master centurion 5 zwart/zilver behuizing

En dan na een tijdje:

- Zalman CNPS7000B-ALCU cpu cooler (Socket A 478/462/754) (ik heb socket 478)

Dan ook maar de dvd brander voor een zwarte vervangen en de oude 40 gig schijf vervangen :P

Hiermee is hij wel stil, betrouwbaar en geschikt om weken achter elkaar te draaien?

[ Voor 51% gewijzigd door Joopieboy op 20-08-2007 22:10 ]

Verwijderd

60 graden voor een HDD is goed hoor niets mis mee. Die dingen mogen volgens mij wel iets in de 100 worden.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ja ok, maar ik heb het toch liever van niet ;)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ik heb alles nu overgebouwd in een cooler master centurion 5 kast die ik net heb aangeschaft.
De voeding is de fsp group 350 watt silent voeding, in de kast zelf zitten 2 fans, 1 12 cm fan achter en een 8 cm fan voor. De fan in de voorkant zit direct tegen de harde shcijven met in het midden 1 3,25 inch slot ruimte ertussen. De voorste fan zit met een verloopstukje op de voeding waardoor die constant vol blijft blazen. Hierdoor zijn de harde schijven erg goed gekoeld.
De fan aan de achterkant zit op het moederbord bevestigd waardoor die word geregeld en niet altijd vol open staat, is ook niet nodig.
De processor fan met de koeler zooi van intel is ook op het moederbord ingeplugd en word ook geregeld. De lucht die die fan uitblaast word door een pijpje door een stuk geperforeerde staalplaat geleid waardoor die warme lucht iig de kast verlaat.
De temparaturen zijn behoorlijk gedaald, de kast zit idle en stressed onder d e 30 graden, processor 30 tot begin 40 en de harde schijven rond de 30. Ik heb hem nog geen dag aangehad maar dat gaat morgen gebeuren.
De normale ide kabels heb ik trouwens ook maar gelijk vervangen voor rounded kabels, en ik heb alles getracht zo netjes mogelijk weg te werken.
Kortom, grote verbetering, alles is stiller en alles word weer goed gekoeld :)

Hier 2 piccies hoe hij er nu eruit ziet:
Afbeeldingslocatie: http://img107.imageshack.us/img107/5546/1005070pdw9.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img104.imageshack.us/img104/6963/1005066pn7.jpg

En nog nog even kijken naar eventueel een vervangende cpu koeler voor socket 478, zelf lijkt mij een zalman een goed idee, maar ik heb er echt totaal geen ervaring mee, jullie?
Ik dacht aan deze:
Zalman CNPS7000B-ALCU CPUCooler
Maar er is ook een versie van compleet koper.
En er zijn nog vele andere merken die zoiets leveren, alleen ja, daar heb ik geen kaas van gegeten ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Joopieboy op 30-08-2007 20:56 ]

Verwijderd

Die Zalman is een prima koeler en wordt nog enorm veel gebruikt in de computerwereld.

Let op: Je zal een backplate achter je mobo moeten monteren. Je moederboard moet er dus uit bij montage van die koeler.

Succes met je nieuwe kast. Erg netjes.

• 32db
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-02-2022
Hoeveel geluid heb je nu?
Volgens mij kan Speedfan uw intake-fan automatisch regelen naargelang de temperatuur. Of je kan hem zo instellen dat hij max. 90% draait. Scheelt weer wat in geluid, en omzeggens niks in temperatuur.
En je kan al je temperaturen en fansnelheden aflezen.
Speedfan is een klein, zeer goed freeware programmaatje.

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ok, dus dan word het die zalman koeler over een tijdje.
Nadeel is wel dat de backplate er niet uit ken, dus dat word wat klooien, mja komt goed.

En het geluid is goed te noemen, alleen de cpu koeler maakt een heel scherp irritant hard geluid. De fan aan de voorzijde draait wel maximaal en is dus niet optimaal stil, maar het valt mee, de koeler achterop die is echt heel stil, 12 cm en word via mobo geregeld.
Trouwens bedankt voor die tip van speedfan, zla eens gaan uitzoeken hoe dat werkt, zelf geen ervaring ermee.

Pagina: 1