Probleem met grafische kaart

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 19:48
Sinds kort heb ik problemen met mijn grafische kaart. (Asus 6600 met 256 MB AGP).
Bij het spelen van een spel (tot hiertoe enkel source-gebaseerde spelletjes getest) valt mijn PC op onregelmatige tijdstippen uit. Op dat moment begint die beeper op mijn grafische kaart ook te piepen.
(pc staat dus niet volledig 'uit', daarvoor moet ik eerst 4 sec op mijn powerknop duwen).
Als ik direct terug inschakel begint het piepen opnieuw, na uitschakelen moet ik dus een tijdje wachten.

Mijn eerste gedacht was dan ook een hitteprobleem (hoewel ik daar nooit last van gehad heb, zelfs niet in warme zomermaanden die we nu niet hebben). Ik heb dan eens Speedfan een logje laten aanmaken van alle spanningen en temperaturen: de spanningen blijven op elk moment stabiel en de laatste gemeten tempwaarden van gpucore en gpumem zijn respectievelijk 58 en 51 graden C. (wat dus niet overdreven lijkt?) (fan draait nog, niet defect ofzo)

Voeding is altijd sterk genoeg geweest en de laatste maanden is er niets meer veranderd aan mijn configuratie. Toch eens alle kabels opnieuw gerangschikt. De grafische kaart heeft nu zijn eigen voedingslijn (daarvoor zat er ook nog een hdd bij). Van de gelegenheid gebruik gemaakt om de graka te ontstoffen.

In Windows 2000 heb ik het probleem zowel met oudere drivers (in een oude installatie) als in een verse installatie met de allernieuwste drivers.
In Linux heb ik nergens problemen van, al zijn de spelletjes die ik daarin speel ook veel minder grafisch eisend.

Los daarvan ook eens snel Windows 2003 kunnen testen (laatste nvidia drivers). Deze reboot gewoon na een tijd (geen gepiep van graka, gewoon direct rebooten). Automatisch heropstarten stond af, kreeg geen blauw scherm, enkel reboot.

Na al dit heb ik geen idee meer wat ik nog allemaal kan proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Hoe werkt de grafische kaart in een andere PC? Ik ben bang dat de kaart niet helemaal meer in orde is. Als je in de andere PC ook problemen hebt is het al snel bekeken.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I386DX
Ik heb niet direct een andere pc staan waarin ik het kaartje ten volle kan testen... Zal zien wat ik kan doen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I386DX
Na veel gepruts nog steeds hetzelfde probleem. Ik heb het kaartje niet in een andere pc kunnen testen, maar het leek mij toch wel duidelijk dat dit het probleem zou zijn... niet dus.

Vandaag een 'nieuw' kaartje in mijn pc gestoken (6800le), nog steeds hetzelfde probleem.
Na een tijdje 3D'en valt de pc uit (zonder geluid deze keer: nieuw kaartje heeft geen speakerke) en dan moet ik een tijd wachten eer ik weer kan heropstarten.
Tzou nu toch wel moeten lukken dat ik 2 grafische kaarten in mijn handen krijg met dit identieke probleem. Het lijkt mij dus dat ik het ergens anders moet zoeken.

Kga nu eens kijken of de cpu geen probleem heeft met hitte (zit wel al net wat stof tussen de koelvinnen én hij is overgeklokt). Maar dat geef ik toch geen al te grote kans gezien de reactie van het systeem op de fout.

Nog ideeën?

[ Voor 5% gewijzigd door I386DX op 24-08-2007 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurios
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het lijkt me toch op een voedings of hitte probleem.

Het feit dat je systeem alleen uitslaat bij belasting en dat hij niet meer direct uitgaat, lijken me toch indicatoren dat de tems niet goed zitten.

Als het systeem uitslaat, wat is dan de temp van de CPU (in bios aflezen)
draaien alle ventilatoren nog? Zet er anders eens een grote tafelventilator op, dan weet je ieg dat er koude lucht langsblaast.
Ik zou zeker je CPU niet uitsluiten als veroorzaker van je spontane reboots. Klok anders je cpu eens terug, kijken wat er dan gebeurd.

Sowieso je kast natuurlijk stof 'vrij' houden, zeker als je je componenten gaat overclocken. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Kurios op 24-08-2007 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

voeding ok? geen geplofte condensatoren op onderdelen?
specs systeem?

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Kurios schreef op vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:45:
Het lijkt me toch op een voedings of hitte probleem.

Het feit dat je systeem alleen uitslaat bij belasting en dat hij niet meer direct uitgaat, lijken me toch indicatoren dat de tems niet goed zitten.

Als het systeem uitslaat, wat is dan de temp van de CPU (in bios aflezen)
draaien alle ventilatoren nog? Zet er anders eens een grote tafelventilator op, dan weet je ieg dat er koude lucht langsblaast.
Ik zou zeker je CPU niet uitsluiten als veroorzaker van je spontane reboots. Klok anders je cpu eens terug, kijken wat er dan gebeurd.

Sowieso je kast natuurlijk stof 'vrij' houden, zeker als je je componenten gaat overclocken. :)
Mee eens :) Vooral het feit dat ie eerst moet afkoelen is hier een argument voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I386DX
Alle fans draaien nog.
Heb de koeling van de cpu eens uitgekuist en met verse koelpasta gehermonteerd.

Gisteren 2 testen gedaan met Prime95 (torture test met max warmteontwikkeling/verbruik)

Eerste test was met nieuwe graka (6800le). Daarmee viel die ook vrij rap uit (had pc even alleen gelaten, dus ik weet niet juist hoelang)

Dan had ik de oude graka terug geïnstalleerd en de test opnieuw laten lopen. Na ongeveer een 1,5h lopen moest ik ff snel een schijfke branden, dus ik sluit Prime95 af en steek er een leeg dvdtje in.
Als de drive op gang wilt komen valt de pc uit met het ondertussen gekende gepiep van de graka.
-> Dit geeft mij een sterk vermoeden van voedingsprobleem

Temps zijn ten alle tijden ok: cpu kwam nooit boven de 67°C uit (veiligheidstemp in bios staat op 80). Tegen ik in de BIOS geraak na de uitval, is de temp al onder de 50° gezakt.

Kga alleszins eerst en vooral mijn voeding eens van wat dichterbij bekijken...
Pagina: 1