Booten vanaf S-ATA schijf lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Qaestor
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-10-2023
Van het weekend heb ik een nieuwe HD gekocht (Samsung SpinPoint T166 500GB). Nu lukt het me voor geen mogelijkheid om mijn systeem vanaf deze HD te laten booten. In de oude situatie had ik een en ander als volgt aangesloten:

Primary IDE Master > P-ATA HD (boot)
Primary IDE Slave > DVDR
RAID IDE Master 1 > HD
RAID IDE Master 2 > HD

Werkte allemaal prima op mijn Asus P5GDC-Deluxe moederbord. Vista stond geïnstalleerd op de standalone IDE poort. Met mijn nieuwe HD krijg ik het echter niet voor elkaar dat hij daar vanaf boot. Er zijn meerdere zaken waar dit aan zou kunnen liggen. Ik heb meerde aansluitingen geprobeerd, maar dit is volgens mij het meest logisch:

Primary IDE Master > DVDR
S-ATA IDE Master > Samsung HD S-ATA
RAID IDE Master 1 > HD

In het BIOS kun je een aantal dingen instellen. Zo onder meer hoe de SATA-controller ingeregeld moet worden (Standard IDE / AHCI / RAID), en in Standard IDE mode nog SATA / S-ATA + P-ATA / P-ATA.

Volgens de manual moet ik niet moeilijk doen en gewoon Standard IDE en dan S-ATA kiezen, wat ik natuurlijk ook heb gedaan, maar er valt niets te booten ("Select proper boot device in BIOS" etc.). Natuurlijk heb ik vantevoren wel even een bootprofile op de disk aangemaakt vanaf een andere HD.

Het wisselen tussen Standard IDE en de andere opties, of kiezen voor S-ATA + P-ATA en dergelijke haalt allemaal niets uit. Wanneer ik P-ATA selecteer boot hij wel vanaf mijn oude P-ATA schijf, niets mis mee. De boot sequence veranderen doet ook niets, evenals het veranderen van de jumpers op de IDE schijven naar Cable Select (kwam ik hier ergens op het forum tegen). De S-ATA FAQ geeft helaas ook geen antwoord op mijn vragen.

Het moederbord is van eind 2004, zou dat nog iets uit kunnen maken? Frappant vind ik ook nog dat hij in de S-ATA mode mijn DVDR niet ziet als bootable - hij staat wel in de boot sequence, ook in de 'detected-list', maar booten ho maar...

Wie heeft er een idee n.a.v. dit lange verhaal?

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:17

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

BIOS eens updaten?

Rail Away!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Probeer eens het volgende:
- de SATA schijf op 1,5Gb/s (sata1) zetten ipv 3,0Gb/s (sata2)
- andere sata ingang
- andere sata kabel
- kaal opstarten (dus alleen maar de SATA schijf er aan hangen en niet de PATA/IDE schijf)
- Linux Live (Ubuntu ofzo) installeren (mits de DVD het gaat doen) en kijken of je dan wel de harde schijf ziet

[ Voor 10% gewijzigd door silmaril8 op 20-08-2007 10:32 ]

• Qaestor
Vergeten te melden in de startpost, had ik al gedaan. Thanks voor de tip though.
silmaril8 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 10:31:
Probeer eens het volgende:
- de SATA schijf op 1,5Gb/s (sata1) zetten ipv 3,0Gb/s (sata2)
- andere sata ingang
- andere sata kabel
- kaal opstarten (dus alleen maar de SATA schijf er aan hangen en niet de PATA/IDE schijf)
- Linux Live (Ubuntu ofzo) installeren (mits de DVD het gaat doen) en kijken of je dan wel de harde schijf ziet
Ik kan hem eens limiten, alhoewel ik het nu net voor die extra speed doe. Heb nu op zich Vista ook prima draaien op een P-ATA schijf. Ga het toch wel ff proberen.

Andere ingang, kabel en kaal opstarten heb ik al gedaan. Linux heb ik al op een andere bak draaien, maar het is ook niet zozeer dat het BIOS hem niet "ziet" (want dat doet hij wel) hij boot er alleen niet vanaf. Ik kan hier aan toevoegen dat als ik Vista probeer te installeren door via de oude schijf op te starten, hij al zegt van "let op, deze schijf is waarschijnlijk niet bootable" of iets in die trant!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
sata1 en sata2 is even snel :P Hij haalt namelijk nooit deze theoretische waarden van 1,5Gb/s.

Misschien moet je opnieuw de sata hdd formateren. En de primary partitie actief maken (weet niet of dat helpt of niet). Als de schijf in de bios wordt gezien, zou je gewoon moeten kunnen opstarten van de schijf. Dus ik denk dat er iets mis is met de format.

Probeer ook eens WinXP te installeren via een Windows XP CD. En kijken of dit dan wel lukt, want ik neem aan dat je tot nu toe alleen maar hebt geprobeerd je oude image te booten?

[ Voor 20% gewijzigd door silmaril8 op 20-08-2007 10:59 ]

• Qaestor
silmaril8 schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 10:57:
sata1 en sata2 is even snel :P Hij haalt namelijk nooit deze theoretische waarden van 1,5Gb/s.

Misschien moet je opnieuw de sata hdd formateren. En de primary partitie actief maken (weet niet of dat helpt of niet). Als de schijf in de bios wordt gezien, zou je gewoon moeten kunnen opstarten van de schijf. Dus ik denk dat er iets mis is met de format.

Probeer ook eens WinXP te installeren via een Windows XP CD. En kijken of dit dan wel lukt, want ik neem aan dat je tot nu toe alleen maar hebt geprobeerd je oude image te booten?
Hmm... Formatteren heb ik gedaan, dat helpt helaas niet. Primary partitie "actief" maken klinkt logisch, maar dat zou volgens mij old-school fdisken zijn... Zou niet moeten hoeven. Heel raar! Ik ga het vanavond allemaal nog eens een keer proberen, in de tussentijd houd ik me aanbevolen voor alle tips :)

• Qaestor
Probleem opgelost... Blijkt dat ik bij de BIOS update niet Load Setup Defaults had geselecteerd...
Dank voor alle replies!
Pagina: 1