Alleen Windows OS op Apple iMac

Pagina: 1
Acties:
  • 491 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dagg
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-02 18:04
Zelf zit ik er aan te denken om een iMac aan te schaffen en dan alleen maar voor het design. Zelf ben ik bezig met een opleiding voor een vrij beroep en ben erg geïnteresseerd in design. Alleen vanwege mijn werkzaamheden kan ik geen gebruik maken van het Apple OS en ben ik gebonden aan Windows. Daarbij komt dat mijn mp3-speler alleen werkt met Windows Media Player 10.

Ik moet wel zeggen dat ik geen echte ervaring heb met het Apple OS en zie ook geen reden om daar naar over te stappen omdat ik niks te klagen heb over Windows.

Zelf vind ik het prettig om mijn computers zelf samen te stellen alleen zulke mooie computers als de iMac kun je niet zelf bouwen. Althans ik niet.

Ik weet dat je met visualisatie programma's zoals Boot Camp Windows op de iMac kunt laten draaien. Ik weet dat het mogelijk is om op de iMac ook alleen het Windows OS te installeren, dus zonder het Apple OS. Het is immers bij Dell ook zo dat je Windows er op krijgt maar je er ook een andere OS op kunt zetten. Dual boot heeft niet mijn voorkeur omdat het Windows OS dan te traag wordt om lekker te werken. Het schijnt dat er wel wat (technische)kennis voor nodig is om het Windows OS op de iMac te krijgen.

Het openen van zo'n topic is niet om te flamen op Apple maar een geïnteresseerde vraag aangezien ik wel gecharmeerd ben van het design van Apple.

Even een resumé:
Het gaat mij dus echt en alleen om de computer (design) en niet om het OS van Apple. Ik wil alleen het Windows OS op de iMac draaien en weten of dat mogelijk is zonder al te veel problemen. En hoe dit eventueel moet.

Ik wil dus geen geflame over dit onderwerp, alleen maar een interessant topic. Ik heb Moderator Dawuss toestemming gevraagd voor dit topic voor diegene die het wil weten.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Parallels en Vmware is niks voor jou omdat je toch geen MacOSX gaat gebruiken. Al zou ik je wel willen uitdagen als je het toch over design hebt, om eens te proeven van MacOSX

Eigenlijk vindt ik dat dit topic gesloten kan worden, omdat alles in het Bootcamp topic staat.

Wil jou er nog wel even op wijzen dat je dan wel moet wachten tot dat Leopard er is, omdat Bootcamp bij Tiger geldig is tot en met 31-12-2007, en daarna alleen te verkrijgen is wanneer je Leopard koopt.

[ Voor 27% gewijzigd door Falcon op 20-08-2007 09:59 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Falcon schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 09:57:Eigenlijk vindt ik dat dit topic gesloten kan worden, omdat alles in het Bootcamp topic staat.
Misschien inderdaad handig als de Dagg even aangeeft wat hij zelf al heeft gezocht & gevonden. FYI nog even een link naar het Apple Bootcamp topic.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Falcon schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 09:57:
Parallels en Vmware is niks voor jou omdat je toch geen MacOSX gaat gebruiken. Al zou ik je wel willen uitdagen als je het toch over design hebt, om eens te proeven van MacOSX

Eigenlijk vindt ik dat dit topic gesloten kan worden, omdat alles in het Bootcamp topic staat.

Wil jou er nog wel even op wijzen dat je dan wel moet wachten tot dat Leopard er is, omdat Bootcamp bij Tiger geldig is tot en met 31-12-2007, en daarna alleen te verkrijgen is wanneer je Leopard koopt.
Niet meer te verkrijgen is mogelijk, echter als je hem daarvoor nog download kan je hem echt nog wel gebruiken. Er zit niet een Timer in OS X waardoor je na die datum de bootcamp beta niet meer kunt opstarten ofzo. :)
Over windows op een iMac zelf; Het werkt goed echter is er een nadeel. Apple ontwikkelt zelf alle drivers. Je bent dus op hun aangewezen als je driverproblemen hebt. Zo kon ik laatst een bepaald spel niet opstarten vanwege verouderde grafische drivers. Nu is er laatst weer een nieuwe grafische driver uitgegeven met bootcamp 1.4 beta. Maar die komen ook niet elke week uit ofzo!

Als je kunt wachten overigens op Leopard, zou het wel handig zijn. Aangezien bootcamp dan uit de beta fase gaat en echt in OS X verwerkt wordt. Het zou onzinnig zijn om 129 euro te betalen voor alleen een nieuwere versie van Bootcamp als je Leopard toch niet gaat gebruiken. :)

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Satch schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 10:08:
[...]

Niet meer te verkrijgen is mogelijk, echter als je hem daarvoor nog download kan je hem echt nog wel gebruiken. Er zit niet een Timer in OS X waardoor je na die datum de bootcamp beta niet meer kunt opstarten ofzo. :)
Is dit zeker? Waarom zouden ze anders dit zo duidelijk vermelden in de readme's

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Satch
  • Niet online
Falcon schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 10:10:
[...]

Is dit zeker? Waarom zouden ze anders dit zo duidelijk vermelden in de readme's
''Warning: Boot Camp Beta is preview software licensed for use on a trial basis for a limited time.''
Dit ondersteund jouw woorden wel ja, maar het lijkt mij erg raar. Het lijkt mij logischer dat ze de versie voor Tiger gewoon als beta laten en verder gaan ontwikkelen met de versie in Leopard. :?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Wat er in ieder geval staat is dat je het niet legaal mag gebruiken na die tijd (en het zal dan dus ook niet meer ondersteund worden), dus Falcon's advies om te wachten op Leopard lijkt me sowieso steek houden.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Dagg schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 09:52:
Ik moet wel zeggen dat ik geen echte ervaring heb met het Apple OS en zie ook geen reden om daar naar over te stappen omdat ik niks te klagen heb over Windows.
Probeer het gewoon eens, zou ik zeggen :) Sta open voor iets nieuws en kijk wat het te bieden heeft. Alleen dan weet je welk systeem prettiger werkt.
Dual boot heeft niet mijn voorkeur omdat het Windows OS dan te traag wordt om lekker te werken.
Die is nieuw voor me. Hoe kom je daarbij?

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Zelf vind ik het prettig om mijn computers zelf samen te stellen alleen zulke mooie computers als de iMac kun je niet zelf bouwen. Althans ik niet.
Het is natuurlijk aantrekkelijker omdat alles bij de iMac in 1 enkel doosje zit, maar Lian-Li heeft ook een case die erg op de Mac G5/Pro ("cheesegrater") lijkt. Zet er een Apple Cinema Display van 30" bij en hoppatee; en dan heb je ook niet als nadeel dat je er weinig meer in kan vervangen/uitbreiden.

teveel zooi, te weinig tijd

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-01 23:51
Waarop baseer je je dat een dual boot systeem trager zou zijn? Als ik jouw was zou ik toch eens kijken bij de sony vaio's en dergelijke. Dat zitten toch ook modellen die qua design tegen apple op kunnen en dan moet je geen truukjes gaan toepassen.

Je moet weten dat de hardware is niet optimaal voor windows (beperkte driver support) en je betaalt voor twee OS-en.

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-10-2025
Dual boot heeft niet mijn voorkeur omdat het Windows OS dan te traag wordt om lekker te werken.
Dual boot (Bootcamp) is niet hetzelfde als virtualisatie (VM ware fusion / Parallels) he. Ik draai zelf ook Vista via bootcamp en ik ben ook aan het testen geweest met Fusion en Paralles. Dat eerste draait net zo snel als een systeem waar enkel windows op staat. Windows heeft ook geen "last" van OS X als dat ook nog op de HD staat (behalve dan dat het ruimte in neemt ;) ). OS X is op het moment dat je windows draait gewoon inactief, en is niks meer dan data.

Fusion en Parallels is daarentegen wel traag, en ik vind het niet echt lekker werken. Misschien dat het aan mn settings ligt, ik heb er nog niet al teveel tijd in gestoken omdat vista via bootcamp stukken beter werkt.

Wat trouwens wel lekker werkt is Crossover. Dan kan je windows applicaties in OS X draaien zonder dat je Windows moet opstarten. (werkt via Wine) Dat werkt erg goed, en is snel. Ik gebruik het voor mIRC (omdat OS X geen fijne IRC client heeft imo), en dat werkt perfect.

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

• Dagg
Ja sorry mensen, zei het ook al tegen Dawuss dat de mogelijkheid er best in kan zitten dat ik over zal stappen naar het Apple OS. Ik sta er zeker wel open voor maar omdat ik geen problemen heb met Windows heb zie ik geen reden om op OS X over te stappen (alleen dan om een keer iets nieuws te proberen).

Ik heb dualboot en visualisatie door elkaar gehaald. Ik weet dat bij visualisatie het een en ander trager werkt, sorry voor die opmerking.

Moet je voor die crossover Windows nog steeds installeren Vanitas?

Ik had wat op Google gezocht maar niet gevonden wat ik zocht eigenlijk. *1* *2* *3* *4*

Ik heb het Apple Bootcamp topic nog niet doorgelezen maar het geen wat ik daar tot op heden ben tegen gekomen is alleen dualboot en geen singleboot installatie. Ik lees wel verder misschien dat ik het zo nog tegen kom.

En de iMac is inderdaad aantrekkelijk omdat alles in één zit. En wat vervangen en uitbreiden betreft, vervangen kan voorkomen ja maar dat lijkt mij niet zo'n probleem. Wat het uitbreiden betreft merk ik bij mij zelf wel dat ik daar (ondanks het zelf samenstellen van de computer) weinig aan doe. Ik gebruik de computer alleen maar voor werk en studie dus veel hoeft er niet op of aan te zitten. Hoe minder hardware nodig is hoe beter is mijn standpunt geworden. En wat design betreft was het less is more principe al langer aanwezig.

Verwijderd

Zelf zit ik er aan te denken om een iMac aan te schaffen en dan alleen maar voor het design. Zelf ben ik bezig met een opleiding voor een vrij beroep en ben erg geïnteresseerd in design. Alleen vanwege mijn werkzaamheden kan ik geen gebruik maken van het Apple OS en ben ik gebonden aan Windows. Daarbij komt dat mijn mp3-speler alleen werkt met Windows Media Player 10.

Je zou alles in Bootcamp kunnen doen natuurlijk. Maar dan mis je wel Max OSX. En je weet past wat je al die jaren gemist hebt als je iig probeert echt te switchen naar Mac.

Wel geef je aan dat je vanwege je werkzaamheden gebonden bent aan Windows. Kun je even aangeven waarom dat zo is? Want los van dat er veel software is voor Apple kun je middels Parralles of VMWare al je windows software in de Mac omgeving gebruiken (windows draait dan op de achtergrond)

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

mmhm.
Google nog niet ondekt ;)

http://www.appleinsider.c...ntel_mac_benchmarked.html

("Windows XP on a intel mac")

De prestaties van Windows XP & Vista op mijn intel Core Duo (1.84 Ghz, 1GB) waren fenominaal.
Gewoon doen!

En inderdaad , voor het geld (1199 ) heb je een verschrikkelijk mooie PC.

[ Voor 12% gewijzigd door weeraanmelden op 20-08-2007 11:31 ]

• InfinityEye
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02 14:03
Is dit misschien wat, van Xxodd
Afbeeldingslocatie: http://www.xxodd.nl/producten/tftpc/xli220n/img/kopo.jpg
Ik zag hem een paar maanden geleden staan in de C't en alhoewel hij niet helemaal het idee van een iMac heeft, is dit toch geen lelijk design, van wat ik op het plaatje zie.

edit: Ik weet dat het licht offtopic is, maar ik vond toch dat ik de TS er even op kon wijzen. Deze computer is immers gebouwd voor Windows

[ Voor 17% gewijzigd door InfinityEye op 20-08-2007 11:40 . Reden: toevoeging ]

No trees were cut down or harmed sending this message, however several electrons were severely inconvienced.

• Dagg
info:
http://www.onmac.net/
http://arstechnica.com/news.ars/post/20060316-6393.html

En nu maar proberen.

edit:
vergeten te melden om welke programma's het gaat. Dit betreffen ondermeer AutoCad (Alfa) en Arkey (ASD) waarmee ik werk thuis. Dit zijn programma's die sleutels vereisen om te werken.

[ Voor 47% gewijzigd door Dagg op 20-08-2007 11:44 ]

• Vanitas
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-10-2025
Dagg schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 11:22:

Moet je voor die crossover Windows nog steeds installeren Vanitas?
Nee dat hoeft niet.

Even though I walk through the valley of the shadow of death. I will fear no evil.

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Virtualisatie ;)
Dagg schreef op maandag 20 augustus 2007
@ vergeten te melden om welke programma's het gaat. Dit betreffen ondermeer AutoCad (Alfa) en Arkey (ASD) waarmee ik werk thuis. Dit zijn programma's die sleutels vereisen om te werken.
Het programma werkt misschien dan wel met een trucje, maar of je de keys ook aan de gang krijgt is inderdaad de vraag. (geinig om te zien dat Arkey nog bestaat, in 1997 stage gelopen bij een bureau dat 't gebruikte. Die hadden nog een hele trein aan LPT-dongles er achter op zitten :P )

[ Voor 68% gewijzigd door Yoozer op 20-08-2007 11:58 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• Chris_eBK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-01 20:54
Ik denk dat je in dit geval toch beter voor een andere computer dan een Apple kan kiezen. Je geeft zelf aan dat je er enkel Windows op wilt draaien (vanwege je werk & mp3-speler), en geen interesse hebt in OS X. Met Bootcamp kan je inderdaad windows 'native' draaien op een iMac, maar zoals in dit topic wordt aangegeven brengt het wel wat nadelen met zich mee. Satch geeft al aan dat je afhankelijk bent van Apple voor je drivers. Bovendien meen ik dat je de bootcamp drivers en updates daarvan alleen via OS X kan verkrijgen (het zit in een dmg bestand, die je niet kan openen via Windows). Verder is een iMac totaal niet uit te breiden, op het geheugen na. Je geeft zelf aan dat je dit niet zo'n groot nadeel vind, maar bedenk wel dat je met deze computer een aantal jaar moet doen. Nu is het misschien de perfecte computer, maar over een jaar of 2 wil je misschien toch een snellere proc/graka/enz. Omdat het scherm ingebouwd zit koop je toch wat minder snel een nieuwe computer dan wanneer je alleen de kast moet vervangen.

Met een beetje moeite zijn er best mooie cases te vinden. Zie bijv dit topic, over 'mooiste cases' :). Koop daarbij een mooi scherm (die waarschijnlijk langer meegaat dan de computer zelf) en je hebt evengoed een systeem met een mooi/bijzonder design.
Als je toch alleen maar voor windows gaat is zoiets denk ik toch beter voor je geschikt dan een iMac.

• GuntherS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-02 20:54
Wat ik me dan afvraag.. Als je enkel Windows erop zet en dan de partitie met Mac OS X gaat wissen.. Ga je dan niet in de problemen komen als er iets aan je Windows-installatie komt?

Ik gebruik soms Windows voor school-dingen. Als ik nu een probleem had met Windows op mijn Mac dan ging ik in Mac OS X terug naar bootcamp om de schijf terug te herstellen als één geheel en dan de installatie opnieuw uit te voeren. Wat moet je dan eigenlijk doen als je niet meer naar Bootcamp kan? Kan je dan nog steeds booten vanaf een Windows CD om de installatie te herstellen?

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:39
Chris_eBK schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 13:07:
Ik denk dat je in dit geval toch beter voor een andere computer dan een Apple kan kiezen. Je geeft zelf aan dat je er enkel Windows op wilt draaien (vanwege je werk & mp3-speler), en geen interesse hebt in OS X. Met Bootcamp kan je inderdaad windows 'native' draaien op een iMac, maar zoals in dit topic wordt aangegeven brengt het wel wat nadelen met zich mee. Satch geeft al aan dat je afhankelijk bent van Apple voor je drivers. Bovendien meen ik dat je de bootcamp drivers en updates daarvan alleen via OS X kan verkrijgen (het zit in een dmg bestand, die je niet kan openen via Windows).
In Leopard is dat iig geen probleem meer. Aangezien het dan gewoon op de CD staat, dus hoef je geen driver CD'tjes meer te downloaden/brangen. Zie voor meer info: http://www.apple.com/nl/m...rd/features/bootcamp.html.

Overigens snap ik niet waarom de TS zo graag single boot wilt. Als je een beetje gaat snijden in Mac OS X (taalbestanden & printerdrivers) en iLife. Dan hoeft het maar 4 a 5 GB in te nemen, en daarvoor heb je dan de mogelijkheid zo nu en dan te klooien in Mac OS X en er evt. langzaam aan te wennen.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Chris_eBK schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 13:07:
Verder is een iMac totaal niet uit te breiden, op het geheugen na. Je geeft zelf aan dat je dit niet zo'n groot nadeel vind, maar bedenk wel dat je met deze computer een aantal jaar moet doen. Nu is het misschien de perfecte computer, maar over een jaar of 2 wil je misschien toch een snellere proc/graka/enz. Omdat het scherm ingebouwd zit koop je toch wat minder snel een nieuwe computer dan wanneer je alleen de kast moet vervangen.
Met deze opmerking zeg je nu tegen alle iMac gebruikers dat ze een PC gekocht hebben, die niet lang mee kan gaan.
Dat lijkt me een beetje overdreven.
En met de Vista specs roepen er ook vele dat Vista nog had moeten draaien op een P3/800 Mhz.

En de huidige generatie iMac's is zo snel, dat dit voor 99% van de users ruim voldoende is.
Volgens het nibud huishoudboekje moet je rekening houden met 36 maanden afschrijving van een computer.
Ik zie voor mijzelf geen enkele reden om mijn iMac binnen 1 jaar te vervangen.
Misschien een NAS HDD, via de Airport Extreme, maar verder draait de iMac nog steeds al een trein.

En lezend uit de post's van de topicstarter lees ik niets over games, wat de enige reden is om GraKa's te vervangen.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Samengevat:
- Wat betreft performance draait Windows gewoon helemaal prima. Er is geen vertragende emulatie of virtualisatie aan bod.
- Single Boot Windows wordt bijzonder lastig al dan niet onmogelijk aangezien Bootcamp een onderdeel van OS X is, zonder Bootcamp zal Windows niet draaien.
- OS X als dualboot erbij heeft als enig nadeel minder beschikbare hard disk ruimte, ±5GB.
- Wachten totdat Leopard uit komt (Oktober '07) is aan te raden aangezien Bootcamp dan gratis wordt inbegrepen en de 'final' status heeft bereikt.

Wat betreft de drivers. Nieuwe drivers komen wellicht enkel uit bij nieuwe updates van Bootcamp, dit heeft wel weer als voordeel dat alle drivers centraal geupdate kunnen worden. Waar je bij een PC naar 10 website's moet gaan om de drivers te updaten, hoef je nu enkel Bootcamp te updaten.

[ Voor 9% gewijzigd door kamerplant op 20-08-2007 16:10 ]

🌞🍃

Verwijderd

met dual boot betekent het niet dat je altijd moet kiezen welk OS je opstart. Je geeft van te voren gewoon aan welk OS je als opstartschijf wilt en als je een keer anders op wilt starten druk je gewoon op een toets. Weet niet welke aangezien ik geen windows gebruik.

• Chris_eBK
weeraanmelden schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 15:46:
[...]

Met deze opmerking zeg je nu tegen alle iMac gebruikers dat ze een PC gekocht hebben, die niet lang mee kan gaan.
Dat lijkt me een beetje overdreven.
En met de Vista specs roepen er ook vele dat Vista nog had moeten draaien op een P3/800 Mhz.

En de huidige generatie iMac's is zo snel, dat dit voor 99% van de users ruim voldoende is.
Volgens het nibud huishoudboekje moet je rekening houden met 36 maanden afschrijving van een computer.
Ik zie voor mijzelf geen enkele reden om mijn iMac binnen 1 jaar te vervangen.
Misschien een NAS HDD, via de Airport Extreme, maar verder draait de iMac nog steeds al een trein.

En lezend uit de post's van de topicstarter lees ik niets over games, wat de enige reden is om GraKa's te vervangen.
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Een iMac kan zeker lang meegaan. Alleen moet je goed bedenken dat wat nu de perfecte pc is, dat dit over 2/3/4 jaar (uiteraard afhankelijk van de eisen van de gebruiker) heel anders kan liggen. Als je een gewone PC hebt kan je een stuk makkelijker upgraden, terwijl je in het geval van de iMac de hele computer (inc scherm) moet vervangen. Dat is op zich geen ramp, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

Ik ben erg tevreden met mijn eigen iMac, alleen denk ik dat TS in dit geval beter 'gewoon' een PC kan kopen (en dan iets meer op het design letten) dan een iMac.

• GuntherS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-02 20:54
Of gewoon Mac OS X erop laten staan en gewoon opteren voor een iets grotere harde schijf als je toch denkt dat je die ruimte nodig hebt die OS X inneemt. Stel dan gewoon Windows in als standaard waarvan hij moet booten en je hebt een Windows PC.

Als je dan nog een probleem hebt met je Windows, kan je deze tenminste weer herstellen via OS X en eventueel bestanden terughalen als het eens niet wil lukken. ;)

• MortalPiso
  • Laatst online: 19:09
Satch schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 10:08:

Over windows op een iMac zelf; Het werkt goed echter is er een nadeel. Apple ontwikkelt zelf alle drivers. Je bent dus op hun aangewezen als je driverproblemen hebt. Zo kon ik laatst een bepaald spel niet opstarten vanwege verouderde grafische drivers. Nu is er laatst weer een nieuwe grafische driver uitgegeven met bootcamp 1.4 beta. Maar die komen ook niet elke week uit ofzo!
Ik weet niet of je het wel eens gezien hebt, maar op de site van ATI wordt zo nu en dan ook nieuwe drivers uitgegeven voor Bootcamp gebruikers. Hier kun je ze vinden.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Datafeest schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 16:08:
- Single Boot Windows wordt bijzonder lastig al dan niet onmogelijk aangezien Bootcamp een onderdeel van OS X is, zonder Bootcamp zal Windows niet draaien.
Het zou opzich geen probleem mogen zijn, het echt belangrijke spul zit ingebakken in de EFI-firmware van een Mac (BIOS compatibility). Boot Camp Assistant maakt alleen je partities in orde en brandt een driver CD. Wel is het verstandig OS X er op te laten wegens evt. firmware updates of wat anders wat de computer beter kan maken.

Ik heb het nooit geprobeerd, maar in theorie moet het mogelijk zijn lijkt mij om op te starten met een Windows CD (C toets indrukken) en de volledige schijf te wissen in Windows Setup.

• Chris_eBK
MortalPiso schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 18:15:
[...]

Ik weet niet of je het wel eens gezien hebt, maar op de site van ATI wordt zo nu en dan ook nieuwe drivers uitgegeven voor Bootcamp gebruikers. Hier kun je ze vinden.
Dit is voor mij ook nieuw, maar het lijkt erop alsof ze dezelfde drivers aanbieden als die bij Bootcamp zelf zitten, of iig niet helemaal up to date zijn... De versie van Ati is van 3 mei, terwijl Apple onlangs een nieuwe versie van bootcamp heeft uitgegeven met (oa) vernieuwde graphics driver.

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

Je kunt gewoon orginele drivers gebruiken van de fabrikant zelf. Zo kun je op een MacBook Pro gewoon de mobility drivers van ATI gebruiken (http://ati.amd.com/online/mobilecatalyst/) zelfde geld met Intel Chipset drivers. Zelfde geldt denk ik ook voor iMac en andere mac's met intel cpu.

--

• Satch
  • Niet online
potatox schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 22:28:
Je kunt gewoon orginele drivers gebruiken van de fabrikant zelf. Zo kun je op een MacBook Pro gewoon de mobility drivers van ATI gebruiken (http://ati.amd.com/online/mobilecatalyst/) zelfde geld met Intel Chipset drivers. Zelfde geldt denk ik ook voor iMac en andere mac's met intel cpu.
Die van Nvidia werken niet hoor :)
Krijg je een leuke foutmelding dat de hardware niet geschikt is.

[ Voor 7% gewijzigd door Satch op 20-08-2007 22:35 ]

Pagina: 1