Speedtouch 780W verkeerde subnetmask

Pagina: 1
Acties:

• jjm.d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2022
Op mijn speedtouch 780W zijn via vaste IP adressen 2 pc en via de WLan 1 laptop aangesloten, Allemaal met als subnet mask 255.255.255.0.
Komt iemand met een laptop van zijn werk langs en zou ook even willen inloggen. Inloggen op de speedtouch (na wachtwoord) geen probleem. Bij het verstrekken van IP adres (dynamisch, want vaste IP adressen is op deze laptop uitgezet door de beheerder) wordt er een IP adres gegeven met als subnet mask 255.255.0.0 Waarna uiteraard er geen internet is.
In de configuratie van de speedtouch staat heel duidelijk dat de DHCP groep is 255.255.255.0. Hoe is dit mogelijk en hoe is het te verhelpen?

• Don van Boven
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Kan je wat duidelijker zijn, want met de huidige gegevens kan ik vrij weinig :). Dus post wat meer gegevens en een uitgebreidere probleem omschrijving. Kan je bijv. de andere pc's en/of laptop pingen, enz.
En je uitspraak "... als subnet mask 255.255.0.0 Waarna uiteraard er geen internet is ..." klopt uiteraard niet. Het lijkt me wel slim als je wat gaat lezen over het subnet, bijv.: http://en.wikipedia.org/wiki/Subnetwork
Het lijkt me eerder een probleem m.b.t. je default gateway, je routing table, of iets in die richting.

I'll make you an offer you can't refuse!

• jjm.d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2022
Aangezien de laptop van de gast er nu niet meer is, kan ik nu niet meer pingen.
Misschien is de uitspraak dat er uiteraard geen internet kontakt mogelijk was wat al te voorbarig. Maar een gegeven is wel dat er op deze laptop geen internet te krijgen was.
Hoe moet een default gateway ingesteld worden op een pc waarop door de beheerder de TCP/IP eigenschappen zijn "äfgeschermd", de betreffende knop werkt niet.

• Lex_brugman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 14:35
Je kan in ieder geval kijken of je router wel een juiste default gateway via dhcp geeft door even in de status van je LAN verbinding te kijken.

• Don van Boven
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Precies, dat lijkt me sowieso wel slim om na te gaan. Wanneer je handmatig de default gateway wilt instellen kan dat als volgt:
  • Open de commandprompt (via 'Start - Run' en tik daar 'cmd' in en klik op 'OK');
  • Tik daar "route add 0.0.0.0 mask 0.0.0.0 <adres van default gateway>" (uiteraard zonder de "<>").
Maar het kan best zijn dat dit uitgeschakeld is, door die beheerder :) .

I'll make you an offer you can't refuse!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Logde ie niet gewoon via een wireless netwerk van iemand anders in?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1