[ AGI ]Asrock Graphics Interface en Crossfire.

Pagina: 1
Acties:

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-05 20:05

Dani86

AeroGeek

Topicstarter
Hey mensen :)

Ik heb een Asrock Conroexfire-esata2 moederbord: http://www.asrock.com/mb/...?Model=ConRoeXFire-eSATA2

Deze heeft 1 PCI-e 16x slot, en een zogeheten AGI express slot ( oftewel ASrock graphics interface ). Dit is in feite een extra PCI-E slot in 16x formaat. Ik heb gegoogled en op GoT rondgekeken. Nu staat er op verschillende sites op internet, dat dit AGI slot maar PCI-e 4x is.

Volgens ASrock ondersteunt mijn mobo Crossfire. Maar zal er ( überhaupt ) veel prestatie winst te boeken zijn met een crossfire opstelling? Als het andere PCI-E slot maar op 4x draait, en ik gebruik crossfire, lopen ze dan niet allebei op PCI-e 4x?

Ik heb een X1950pro ( RV570 ), dus ik heb geen slave/master-card nodig.

by the way: Zijn er wel games die Crossfire ondersteunen. De hoofdredenen waarom ik meer prestaties wil in games, zijn omdat FSx goed wil kunnen draaien.

Wat denken jullie? :)

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Het is niet echt een goed moederbord en Crossfire kan wat problematisch worden. Echter, de performance zal theoretisch niet anders zijn dan met de P965 of P35 chipsets: die hebben voor crossfire ook maar 1 maal 16x en 1 maal 4x. Performance hoef je niet echt in te leveren, alhoewel volledige bandbreedte natuurlijk beter is. Maar op dit moment zijn er daar maar weinig mobo's geschikt voor.

Dus het zal vast gewoon werken, alleen ik zou iets anders doen:
Koop een nieuwe videokaart en verkoop deze. Crossfire en SLI zijn niet echt efficient:
- vaak slechte ondersteuning, slechts enkele spellen werken gelijk echt goed met merkbaar verschil.
- Relatief duur: voor de prijs van die twee kaarten kun je een kaart kopen die beide samen voorbijgaat.
- Energieverslindend en hitte-ophopend.

SLI en Crossfire klinkt gaaf om te hebben, maar er zijn veel problemen mee en het wordt over het algemeen ook afgeraden. Maar het is natuurlijk je eigen keus :).

Verwijderd

de pci-e op 4x geeft iets van 4tot10% maximaal verlies (10%op zeer hoge resolutie met combo van een zeer snelle kaart als ati x1950\x2900 of nvidia 8800gts\gtx)
Dus het valt wel mee.

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-05 16:51

Krizzie

Progressive Music \o/

The__Virus schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 22:41:
Het is niet echt een goed moederbord en Crossfire kan wat problematisch worden. Echter, de performance zal theoretisch niet anders zijn dan met de P965 of P35 chipsets: die hebben voor crossfire ook maar 1 maal 16x en 1 maal 4x. Performance hoef je niet echt in te leveren, alhoewel volledige bandbreedte natuurlijk beter is. Maar op dit moment zijn er daar maar weinig mobo's geschikt voor.

Dus het zal vast gewoon werken, alleen ik zou iets anders doen:
Koop een nieuwe videokaart en verkoop deze. Crossfire en SLI zijn niet echt efficient:
- vaak slechte ondersteuning, slechts enkele spellen werken gelijk echt goed met merkbaar verschil.
- Relatief duur: voor de prijs van die twee kaarten kun je een kaart kopen die beide samen voorbijgaat.
- Energieverslindend en hitte-ophopend.

SLI en Crossfire klinkt gaaf om te hebben, maar er zijn veel problemen mee en het wordt over het algemeen ook afgeraden. Maar het is natuurlijk je eigen keus :).
De punten die je noemt zijn een beetje achterhaald aan het worden. Als je kijkt naar ATI's Crossfire dan zie je bij de HD2x00 serie meestal een winst van 80% of meer. De meeste bekende spellen bieden aardige support op multi gpu opstellingen en zullen gewoon goedlopen (FSX is er daar een van).

Het moederbord is inderdaad niet het beste wat er is, maar kwa bandbreedte zal het geen problemen geven aangezien de kaarten het meest via de bridges communiceren. (die 2 connectors aan de bovenkant van je kaarten) Als je een CF "software" setup zou draaien (2x X1600 bijvoorbeeld) dan zou alle data via de PCI-E bus moeten en dan zul je misschien een drop merken in performance. :)

Geluidswolk

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-05 20:05

Dani86

AeroGeek

Topicstarter
Aha, maar hoeveel winst zou je kunnen boeken met 2x een X1950pro?

Mijn mobo is ( helaas ) nog voorzien van een 945p chipset, maakt dit uit?

Plus het feit dat ik waarschijnlijk ook een andere voeding nodig heb, ik zoek momenteel meer performance voor een goede prijs. Niet voor een duppie op de eerste rij, maar ik heb geen zin om er superveel aan uit te geven.

[ Voor 44% gewijzigd door Dani86 op 20-08-2007 18:29 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-05 20:45
Krizzie schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 23:45:
[...]

De punten die je noemt zijn een beetje achterhaald aan het worden. Als je kijkt naar ATI's Crossfire dan zie je bij de HD2x00 serie meestal een winst van 80% of meer. De meeste bekende spellen bieden aardige support op multi gpu opstellingen en zullen gewoon goedlopen (FSX is er daar een van).

Het moederbord is inderdaad niet het beste wat er is, maar kwa bandbreedte zal het geen problemen geven aangezien de kaarten het meest via de bridges communiceren. (die 2 connectors aan de bovenkant van je kaarten) Als je een CF "software" setup zou draaien (2x X1600 bijvoorbeeld) dan zou alle data via de PCI-E bus moeten en dan zul je misschien een drop merken in performance. :)
Je noemt nu maar één punt dat achterhaald is. De rest blijft staan. En kijk maar eens de forums af naar de problemen: de paar mensen die al Crossfire draaien hebben vaak problemen met de nieuwste spellen, daar moet eerst weer een nieuwe driver voor uitkomen.
Pagina: 1