Wat de stroomrekening betreft, daar let ik nog vrij weinig op. Wel is het zo dat ik thuis maar 1 computer en een laptop heb staan, dus zo spannend zal mijn energieverbruik ook niet worden. Toch merk ik wel dat het er warmer op is geworden sinds ik ze (weer) dag en nacht aan laat staan.
Wel kan ik me voorstellen dat niet iedereen die keuze maakt om zijn/haar computer dag en nacht te laten stampen.
Wat betreft de subteams, tsja, die zijn indertijd ontstaan omdat het anders niet meer mogelijk was om nog op te vallen in de stats. (RC5-64 had meer dan 6.000 leden) Daarom vertrok je naar een subteam om als groepje toch af en toe de DPCH te kunnen halen.
* KoW kan zich nog herinneren trots te zijn toen we met DCI net de top30 haalden met onze megaflush 
De kleinere projecten zijn ook opgekomen vanwege die reden. Bij ECCp-109 was het nog mogelijk als eenling iets neer te zetten.
Alleen, de subteams werden steeds groter en op zoek naar een nieuwe uitdaging hebben zij die kleine projecten ook gevonden. De kleintjes weken vervolgens weer uit naar weer nieuwe projecten.
Die versnippering maakt het aan de ene kant leuk, maar aan de andere kant ook lastiger.
De reacties van de actieve DPC-ers zijn nu verdeeld over tsja-hoeveel-eigenlijk projecten. Dat geeft als bij-effect dat de reacties voornamelijk over de actuele stats gaan en niet meer over de achterliggende trends, ze zijn wat oppervlakkiger.
Ook de meeste DPCH posts zelf zijn wat oppervlakkiger geworden. Het is voor de statsposters ook lastig geworden om "alles" in de gaten te houden. Zeker nu iedereen stats kan posten zie je dat mensen vooral hun eigen project posten en zich dan ook voornamelijk op de harde cijfertjes van die dag richten. Uiteraard zijn daar uitzonderingen op zoals b.v. _p en onze haan
Begrijp me niet verkeerd, ik bedoel niet te zeggen dat het slecht gaat met DPC, verre van dat, maar ik maak me wel zorgen over hoe DPC er over een paar jaar voorstaat.
Wat dat betreft zijn initiatieven zoals de Stampede, de GigaFlush
(dat is evengoed al erg lang geleden of heb ik iets gemist), de statsestafette, de huidige challenge en natuurlijk niet te vergeten acties zoals met Wereld Kanker dag erg goed voor het team.
Dat geeft net dat beetje meer inhoud aan het lid zijn van DPC, niet alleen maar cijfertjes.
Je moet DPC zeker ook weer niet in een keurslijf proberen te steken. De gemiddelde DPC-er heeft weinig met regeltjes. Toch is het goed dat er regelmatig wat georganiseerd word voor DPC als geheel.