[Ubuntu] Raid werkt niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 387 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Geachte mensen :),

Ik heb hier een raar probleem. Ik heb een server met een Hightech 1520 raid controller, hier wil ik graag ubuntu 7.04 op installeren.

Nu heb ik een raid-1 aangemaakt via de interface van de controller, maar Ubuntu geeft nog netjes 2 schijven aan (hde en hdg). Wat ik denk ik dus het geval is, is dat hij de drivers niet goed pakt... Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? Bij andere raid controllers zag ik altijd maar 1 HDD. Onder de configuratie utility van de controller geeft hij ook aan dat de 2e HDD "hidden" is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
als ik het goed heb word de raid schijf als sdX ( X is a,b,c etc, ) aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het een echte hardmatige controller of een software matige?

Ik heb namelijk op mijn moederbord een raid controller met hetzelfde verschijnsel. Ik stel in de bios van de raid controller iets in en linux ziet gewoon losse schijven. Nu bleek uit onderzoek(waarschijnlijk ook hier op GoT :) , weet 't niet meer) dat dat ding dus softwarematig werkte en dat het dus onder Windows toevallig werkt omdat die driver het ondersteund. Ik heb toen onder linux gewoon een raid set aangemaakt met mkraid, dat werkte (uiteraard) wel gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik denk dat je een highpoint bedoelt, en niet een hightech, en aan de prijs te zien is het een controller die alleen zogenaamd "nepRAID" kan doen. Als je de array alleen vanaf ubuntu wil benaderen zou ik het highpoint-gedeelte ook gewoon vergeten (en anders ook, maar dat is persoonlijk), en software-raid doen (wat het eigenlijk al is). Als je wel de array van de controller wil gebruiken, zul je inderdaad de juiste driver nodig hebben, wat heb je al geprobeerd, drivertechnisch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
blaataaps schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 22:32:
Ik denk dat je een highpoint bedoelt, en niet een hightech, en aan de prijs te zien is het een controller die alleen zogenaamd "nepRAID" kan doen. Als je de array alleen vanaf ubuntu wil benaderen zou ik het highpoint-gedeelte ook gewoon vergeten (en anders ook, maar dat is persoonlijk), en software-raid doen (wat het eigenlijk al is). Als je wel de array van de controller wil gebruiken, zul je inderdaad de juiste driver nodig hebben, wat heb je al geprobeerd, drivertechnisch? :)
Woops, mijn excuses. Ik heb iets teveel bier op vanavond tijdens de BBQ.. Het is idd een HighPOINT raid controller. Als ik bij de drivers kijk, zie ik alleen dat Suse, Red-Hat/Fedora en FreeBSD ondersteund worden... Ik kan natuurlijk de software-raid gebruiken van Ubuntu, maar dat wil ik eigenlijk niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Mishmash schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 22:44:
Ik kan natuurlijk de software-raid gebruiken van Ubuntu, maar dat wil ik eigenlijk niet...
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
Omdat ik eerst de gemakkelijk wou van een hardware matige raid... Maar nu ik erachter ben dat de Highpoint controller eigenlijk ook softwarematig is, heb ik besloten om gewoon een softwarematige raid op te bouwen onder linux. Op zich heeft het niet veel cpu kracht nodig, gezien ik een Raid-1 gebruik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Je zou ook kunnen kijken naar dmraid, ik had er onwijze ruzie mee, dus ik ben uiteindelijk voor software raid gegaan, maar misschien heb jij meer mazzel :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Highpoint ... wat een rommel man >_<
Herinner me nog de problemen met Gentoo 2004.0

Ik heb een Intel SRCS14L controller. Die wordt perfect herkend door Ubuntu 7.04 en kon er ook perfect mee overweg. Uiteindelijk heb ik Ubuntu laten varen omdat het nogal omslachtig is om LVM te gebruiken. OpenSuse is ook wel leuk uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
Verwijderd schreef op zondag 19 augustus 2007 @ 23:32:
Highpoint ... wat een rommel man >_<
Herinner me nog de problemen met Gentoo 2004.0

Ik heb een Intel SRCS14L controller. Die wordt perfect herkend door Ubuntu 7.04 en kon er ook perfect mee overweg. Uiteindelijk heb ik Ubuntu laten varen omdat het nogal omslachtig is om LVM te gebruiken. OpenSuse is ook wel leuk uiteindelijk.
Nou, ik heb op mijn werk ook nog een Highpoint controller draaien (8 poorts hardware controller) onder windows, en die draait echt prima!

LVM ga ik in deze setup niet gebruiken, ik ga deze machine namelijk gebruiken voor een aantal Xen machines op te draaien.

Ik weet iig wel, de volgende keer als ik een server koop, koop ik gewoon een merk machine (Sun, HP oid). Dan weet ik iig zeker dat het kwaliteitsspul is :P
Pagina: 1